Gå til innhold

Forlenget perm etter foreldrepermisjon. Hvordan fungerer det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man har jo rett til permisjon fra jobb også etter mammaperm. 

Men hvordan fungerer det? Har man rett på å jobbe en viss prosent dersom man klarer det? Har man lov å ta perm utvalgte dager? Her jobber f.eks. mannen 12t to dager uken. Da hadde det fungerte greit om jeg har permisjon disse dagene, men kan jobbe de andre.

Anonymkode: 8b639...de9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ta 60% ulønnet permisjon. 

Anonymkode: 67c5b...4a3

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan ta 60% ulønnet permisjon. 

Nei, omvendt, 40%. Leste litt fort.

Skrevet

Ja, du kan ta delvis ulønnet permisjon, så lenge det passer med arbeidsgiver. Arbeidsgiver har i teorien ikke styringsrett over ulønnet permisjon, men når det gjelder delvis så kan de ikke tvinges til å tilrettelegge akkurat de dagene det passer for deg hvis det ellers kræsjer veldig med turnuser etc. Da kan man måtte møtes på halvveien. Men har du en arbeidsplass akkurat det ikke skal bli noe problem på så er det bare å kjøre på 🙂

Anonymkode: c5eef...ce0

Skrevet

Du har ikke lovfestet rett på delvis ulønnet permisjon nei. Da er du avhengig av at arbeidsgiver godkjenner det.

Anonymkode: 77b08...819

Skrevet

Jeg har 40% permisjon fra jobb for å være med barnet mitt på 1 år. Jobber i kommunal barnehage, har to dager fri i uka 😊 (beste valget jeg har tatt, så deilig!) 

Anonymkode: e873a...c55

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du har ikke lovfestet rett på delvis ulønnet permisjon nei. Da er du avhengig av at arbeidsgiver godkjenner det.

Anonymkode: 77b08...819

Hvorfor er det forskjell på gradert perm eller full perm når det gjelder hva som er lovfestet? (Man har jo lovfestet rett til 100% ulønnet perm om den tas i forlengelse av foreldreperm) Kilde? (Jeg lurer på samme som TS)

Anonymkode: 11e11...57d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor er det forskjell på gradert perm eller full perm når det gjelder hva som er lovfestet? (Man har jo lovfestet rett til 100% ulønnet perm om den tas i forlengelse av foreldreperm) Kilde? (Jeg lurer på samme som TS)

Hva betyr det? Må mor ta foreldreperm, deretter ulønnet perm, også tar far perm? Eller kan begge ha sin perm, også kan mor eller far ta ulønnet like etter?

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Hva betyr det? Må mor ta foreldreperm, deretter ulønnet perm, også tar far perm? Eller kan begge ha sin perm, også kan mor eller far ta ulønnet like etter?

Jeg mener begge foreldre har lik rett til å ta ulønnet perm fra dagen etter foreldrepermen uavhengig av hvem som hadde siste dag av permen og hvem som skal ha ulønnet. Men 100% sikker er jeg ikke. Arbeidsgiver må få beskjed x måneder før da.

Det er også lov å ha ulønnet perm inni foreldrepermen og utsette fars kvote feks om man vil.

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg mener begge foreldre har lik rett til å ta ulønnet perm fra dagen etter foreldrepermen uavhengig av hvem som hadde siste dag av permen og hvem som skal ha ulønnet. Men 100% sikker er jeg ikke. Arbeidsgiver må få beskjed x måneder før da.

Det er også lov å ha ulønnet perm inni foreldrepermen og utsette fars kvote feks om man vil.

Alt dette du skriver her gjelder barn født etter oktober 2021.

Barn født før det, så har man kun rett på ulønnet permisjon i umiddelbar overgang fra betalt foreldrepermisjon. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Alt dette du skriver her gjelder barn født etter oktober 2021.

Barn født før det, så har man kun rett på ulønnet permisjon i umiddelbar overgang fra betalt foreldrepermisjon. 

Takk for presisering, godt poeng :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...