Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har opplevd eller vet hva man kan gjøre hvis man synes beregnet strømforbruk virker feil? 

Her er saken: 

Hytta:  Står for det meste tom, det eneste som står på der er: varmepumpe innstilt på 10 grader, et kjøleskap, varmekabler på badet. Varmtvannstanken er slått av.  Strømforbruk på en måned ifølge måling fra Tinde energi 566 kWh

Hjemme: Stort sett noen hjemme hver dag. Vi har vaskemaskin, oppvaskmaskin på hver dag, dusjing tre personer daglig, matlaging, varmekabler bad, tv, pc og vanlige greier en familie bruker. Bortsett fra at vi har fyring inkludert i fellesutgifter, så det kommer utenom. Strømforbruk ifølge Fjordkraft: 519kWh

Jeg kan ikke begripe at det påståtte hytteforbruket er riktig. Legg til at Tinde fakturerer kr 1423 for forbruket mens Fjordkraft fakturerer 699. Begge deler uten nettleie. 

Kan det være målingen er feil? Uansett er prisen til Tinde lite konkurransedyktig i forhold til Fjordkraft. Anbefaler virkelig ikke Tinde!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du smartmåler eller må du lese av manuelt?

Skrevet

Forbruksdata skal være registrert gjennom en AMS-måler på Elhub

https://elhub.no/om-elhub/elhub-for-sluttbruker/min-side/

Det er veldig sjeldent feil på måleren. Eller er dette et resultat av at måleren ikke har kontakt, og at forbruket da er spådd? De skal melde inn forbruket minst hver time, og helst timesforbruk.

Skrevet

Syns ikke det var så ille, har omtrent halvparten og har aldri på varmekabler. Har heller ikke oppvaskmaskin, og vaskemaskinen kjøres sjelden. Prøv å slå av varmekablene på badet og se om det hjelper?

Anonymkode: 29401...027

Skrevet

Varmekablene trekker fort en del strøm, og det er vanskelig å si stort uten å vite hvor kaldt det er hvor hytta er. Hvis det er -10 grader ute, så vil naturlig nok varmepumpa også jobbe en del for å holde ti grader.

Synes ikke det høres så voldsomt ut. Hvis du vil spare penger, ville jeg vurdert frostvakt(er) i stedet, det er en liten investering som raskt kan lønne seg.

Anonymkode: 7796f...d0e

Skrevet

Klart hytta trekker mer strøm - om den står på fjellet. Det er typisk kaldere, mer trekk, og kanskje ikke så godt isolert? Over 60% av snittforbruket i en norsk husstand er oppvarming. Får du dette fra felleskilder hjemme, har du hele forklaringen din der.

Anonymkode: bdb48...b65

Skrevet

Hytta er i ved kysten på Østlandet. Enda ikke vært minus i år, men  den er ikke vinterisolert. Investerte i en varmepumpe for vi må holde en temp på 10 grader på grunn av at vannrør ikke skal fryse har jeg blitt fortalt (selv om disse tømmes og vannet stanses når frosten kommer). Ellers brukes ikke hytta mye nå. Og det er verken vaskemaskin, komfyr eller oppvaskmaskin der. Synes det er rart at det lille jeg bruker i strøm der skal trekke like mye som alt det jeg bruker hjemme. 

Overtok hytta i mai. 

Pachka Sigaret skrev (1 time siden):

Forbruksdata skal være registrert gjennom en AMS-måler på Elhub

https://elhub.no/om-elhub/elhub-for-sluttbruker/min-side/

Det er veldig sjeldent feil på måleren. Eller er dette et resultat av at måleren ikke har kontakt, og at forbruket da er spådd? De skal melde inn forbruket minst hver time, og helst timesforbruk.

Takk for godt tips! skal sjekke ut dette! Litt usikker på det du spør om, men på faktura står det estimert strømforbruk i år 2845. 

prt90 skrev (1 time siden):

Har du smartmåler eller må du lese av manuelt?

Strømmen leses av av elverket står det på faktura. 

Skrevet

Det kan være noe galt med måleren slik at den ikke rapporterer inn forbruk. 

Skrevet
Kokoline skrev (20 minutter siden):

...men  den er ikke vinterisolert.

Der har du hele forklaringen din. Du fyrer for kråka.

Anonymkode: bdb48...b65

• Liker 2
Skrevet

Strømforbruket på hytta er nok helt korrekt. Varmepumpa står jo og surrer og går hele tida, den må jo ha strøm for kunne holde de 10 gradene den er satt på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...