AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #1 Skrevet 15. november 2021 Jeg er nå jobbsøkende innenfor samme bransje jeg jobber innenfor i dag. Det er stor forskjell på hva menn og kvinner tjener selv om de er ved samme alder og i samme stilling. I dag ligger lønna mi på rundt gjennomsnittet for hva kvinner i bransjen min tjener. Er det realistisk av meg å forvente og å sette som krav at jeg ønsker å tjene minst gjennomsnittlig lønn som menn? Det er snakk om ca 66 000 kr året, eller 8 lønnstrinn. Er redd for å bli uaktuell fordi jeg krever for mye, men det er absolutt ingen grunn til at menn tjener mer enn kvinner fordi sammenligningen er gjort i samme alder og stilling, som sagt.. Er 8 lønnstrinn for mye å forvente så lenge argumentet er gjennomsnittet? Anonymkode: 7d926...e1b
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #2 Skrevet 15. november 2021 Du oppfører deg som om alder og stilling er de to eneste faktorene som bestemmer lønn. Det er ikke riktig, kjønnsforskjellene i lønn stammer fra flere ting, fravær, mengde overtid, innsats og selvsagt bias. Nei det er ikke rimelig å forvente gjennomsnittslønn for menn uten å vite noe mer. Hvordan er kvalifikasjonene dine? Jobber du mye? Gjør du mer enn forventet? Men for all del, forhandle på lønn, men bare fordi et tall er gjennomsnitt for menn i en bransje betyr det ikke at det er en rimelig forventning. Anonymkode: 8cfe7...c4e 2
Mariell1995 Skrevet 15. november 2021 #3 Skrevet 15. november 2021 Jeg synes du skal gå for det! Det er på høy tid at det blir likestilling blant menn og kvinner når det kommer til lønn, så lenge de har samme stilling :) 5
PetterKanin Skrevet 15. november 2021 #4 Skrevet 15. november 2021 Samme stilling, samme ansiennitet, samme stillingsbrøk, samme produksjon så kan du selvsagt prøve å forlange det. Du uan prøve å forlange det om ikke dette er på plass også, men det blir nok vanskeligere da. 2
Pappi Skrevet 15. november 2021 #5 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du oppfører deg som om alder og stilling er de to eneste faktorene som bestemmer lønn. Det er ikke riktig, kjønnsforskjellene i lønn stammer fra flere ting, fravær, mengde overtid, innsats og selvsagt bias. Nei det er ikke rimelig å forvente gjennomsnittslønn for menn uten å vite noe mer. Hvordan er kvalifikasjonene dine? Jobber du mye? Gjør du mer enn forventet? Men for all del, forhandle på lønn, men bare fordi et tall er gjennomsnitt for menn i en bransje betyr det ikke at det er en rimelig forventning. Anonymkode: 8cfe7...c4e Alder stilling og kjønn.. TS, jeg ville i hvert fall ikke brukt gjennomsnitt for menn som et argument.. uavhengig av hva slags argumentasjon du fører for økte betingelser så forteller medianlønn mer om hva det er vanlig å tjene enn gjennomsnitt. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #6 Skrevet 15. november 2021 Jeg et klar over at lønn reflekterer innsats, men her er det snakk om en arbeidsgiver som eventuelt ansetter meg på bakgrunn av at jeg er kompetent til stillingen og ønsker å ansatte meg. Ny arbeidsgiver har ikke noen forutsetning for å vite hva jeg leverer annet enn å ta mitt ord og min CV. Alt det dere nevner på plass da de ønsker å ha meg i stillingen 😊 Spørsmålet var rett og slett om det er realistisk å foreslå denne lønnen når det tross alt er en del av gjennomsnittet og ikke er tatt ut av løse lufta. Mulig jeg formulerte meg dårlig 😊 Anonymkode: 7d926...e1b
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #7 Skrevet 15. november 2021 Så klart du skal ha det samme som en mann i samme stilling, hvorfor er dette et spørsmål engang? Om de mener noe annet så sier jo det en del... Anonymkode: 61e22...2bd 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #8 Skrevet 15. november 2021 Helt greit det. Men da burde du love at du ikke skal få barn. Anonymkode: 3a223...975
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #9 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt greit det. Men da burde du love at du ikke skal få barn. Anonymkode: 3a223...975 Sist jeg sjekket hadde mannen min også barn 🤔 Anonymkode: 7d926...e1b 14
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #10 Skrevet 15. november 2021 Høres ut som en konfliktskaper om du begynner å trekke fram kjønn. Du ber om lønn på vegne av deg selv og din kompetanse. Om du prøver å så tvil ved ledelsen og dine mannlige kollegaer ved å hevde de tjener mer fordi de er menn, så har du demonstrert at du har mistillit til ledelse og kolleger, og at du er lettpåvirkelig og kjøper propaganda og er villig til å anse deg selv som et offer om noen hevder du er det, og rett og slett litt dum. Søknaden din hadde havnet rett i søpla hos meg, og hadde du tatt opp det på intervjuet hadde jeg bedt deg forsvinne. Å gå rundt å anta at man får lønnstillegg pga kjønn er like dumt som å tro at man er smartere enn alle andre. Sånne folk vil man unngå Anonymkode: 56a75...6cb 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #11 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres ut som en konfliktskaper om du begynner å trekke fram kjønn. Du ber om lønn på vegne av deg selv og din kompetanse. Om du prøver å så tvil ved ledelsen og dine mannlige kollegaer ved å hevde de tjener mer fordi de er menn, så har du demonstrert at du har mistillit til ledelse og kolleger, og at du er lettpåvirkelig og kjøper propaganda og er villig til å anse deg selv som et offer om noen hevder du er det, og rett og slett litt dum. Søknaden din hadde havnet rett i søpla hos meg, og hadde du tatt opp det på intervjuet hadde jeg bedt deg forsvinne. Å gå rundt å anta at man får lønnstillegg pga kjønn er like dumt som å tro at man er smartere enn alle andre. Sånne folk vil man unngå Anonymkode: 56a75...6cb Men nå var det ikke det jeg spurte om, jeg spurte om det var realistisk å legge seg på det nivået som menn ligger på fordi det er et reelt gjennomsnitt og ikke noe tatt ut av lufta, selv om jeg ligger et godt stykke unna i dag. Jeg sa ikke at at menns lønn var argumentet mitt og at det var det jeg skulle begrunne det med. Håper forøvrig du ikke er en av de jeg har vært på intervju hos, du virker fryktelig aggressiv og kampklar uten å egentlig sette deg inn i saken 😬 Anonymkode: 7d926...e1b 3
herzeleid Skrevet 16. november 2021 #12 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er nå jobbsøkende innenfor samme bransje jeg jobber innenfor i dag. Det er stor forskjell på hva menn og kvinner tjener selv om de er ved samme alder og i samme stilling. I dag ligger lønna mi på rundt gjennomsnittet for hva kvinner i bransjen min tjener. Er det realistisk av meg å forvente og å sette som krav at jeg ønsker å tjene minst gjennomsnittlig lønn som menn? Det er snakk om ca 66 000 kr året, eller 8 lønnstrinn. Er redd for å bli uaktuell fordi jeg krever for mye, men det er absolutt ingen grunn til at menn tjener mer enn kvinner fordi sammenligningen er gjort i samme alder og stilling, som sagt.. Er 8 lønnstrinn for mye å forvente så lenge argumentet er gjennomsnittet? Anonymkode: 7d926...e1b Det er nok realistisk å forvente samme lønn som andre med tilsvarende bakgrunn som yter like mye som deg. I Norge har vi likelønn mellom kjønnene der forskjeller i hovedsak kommer av ulike valg og arbeidsmengde, så om du blir lønnet lavere enn mannlige kolleger som yter det samme og har samme bakgrunn virker det fornuftig å forhøre seg med leder hva som er grunnen til dette. Bare vær forberedt på at det kan være en saklig grunn og ikke anta at bransjegjennomsnitt nødvendigvis kan skaleres ned til individuelle situasjoner. 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #13 Skrevet 16. november 2021 HI er en av grunnene til at kvinner har mindre lønn. I stedet for å kreve vår rett så spør vi pent om vi i det første kan spørre om høyere lønn. Vi kvinner må ta for oss mer, vi må kreve og vi fremfor alt må vi få opp våres egenverdi og selvfølelse! Anonymkode: 87a57...100 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #14 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Høres ut som en konfliktskaper om du begynner å trekke fram kjønn. Du ber om lønn på vegne av deg selv og din kompetanse. Om du prøver å så tvil ved ledelsen og dine mannlige kollegaer ved å hevde de tjener mer fordi de er menn, så har du demonstrert at du har mistillit til ledelse og kolleger, og at du er lettpåvirkelig og kjøper propaganda og er villig til å anse deg selv som et offer om noen hevder du er det, og rett og slett litt dum. Søknaden din hadde havnet rett i søpla hos meg, og hadde du tatt opp det på intervjuet hadde jeg bedt deg forsvinne. Å gå rundt å anta at man får lønnstillegg pga kjønn er like dumt som å tro at man er smartere enn alle andre. Sånne folk vil man unngå Anonymkode: 56a75...6cb Og hvis jeg hadde vært på intervju og blitt bedt om å forsvinne fordi jeg krevde det samme i lønn som en mann i tilsvarende stilling, hadde jeg gått rett til fagforeningen. Virkelig en uprofesjonell arbeidsgiver. Her er det ikke snakk om at hun skal få lønnstillegg fordi hun er kvinne, men at kvinner får mindre betalt enn menn i tilsvarende stillinger. Men selvsagt må man legge det fram på en ok måte. Anonymkode: 9e53d...df4 5
Flintis Skrevet 16. november 2021 #15 Skrevet 16. november 2021 Jeg må spørre litt, er det snakk om forskjell i utbetaling eller forskjell i lønn pr time? Og både kvinner og menn har samme ansennitet?
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #16 Skrevet 16. november 2021 Eh, nei, ikke nødvendigvis. Jeg har jobbet som et bestemt yrke i 15 år og tjener 800.000 i året. Skal f.eks da en nyutdannet mann ha samme lønn som meg, bare fordi han er mann? 😅 Anonymkode: 64113...dae
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #17 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Eh, nei, ikke nødvendigvis. Jeg har jobbet som et bestemt yrke i 15 år og tjener 800.000 i året. Skal f.eks da en nyutdannet mann ha samme lønn som meg, bare fordi han er mann? 😅 Anonymkode: 64113...dae Det var ikke relevant til spørsmålet eller dilemmaet i det heletatt, men okei. Flintis skrev (2 timer siden): Jeg må spørre litt, er det snakk om forskjell i utbetaling eller forskjell i lønn pr time? Og både kvinner og menn har samme ansennitet? Det er snakk om gjennomsnittlig årslønn for samme alder og i samme stilling. Det vil selvfølgelig alltid være individuelle situasjoner som drar opp og ned, men dette er altså snittet av alle kvinner og menn i hele bransjen og det er kjent at det er stor lønnsforskjell for menn og kvinner selv om det er snakk om nøyaktig samme stilling og alder. Det er snakk om et nivå som tilsvarer kundebehandling og bachelornivå, så ikke lederstillinger eller andre typer stillinger som krever videreutdanninger og spisskompetanse som gjør at gapet er forståelig. Anonymkode: 7d926...e1b 1
Flintis Skrevet 16. november 2021 #18 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Det var ikke relevant til spørsmålet eller dilemmaet i det heletatt, men okei. Det er snakk om gjennomsnittlig årslønn for samme alder og i samme stilling. Det vil selvfølgelig alltid være individuelle situasjoner som drar opp og ned, men dette er altså snittet av alle kvinner og menn i hele bransjen og det er kjent at det er stor lønnsforskjell for menn og kvinner selv om det er snakk om nøyaktig samme stilling og alder. Det er snakk om et nivå som tilsvarer kundebehandling og bachelornivå, så ikke lederstillinger eller andre typer stillinger som krever videreutdanninger og spisskompetanse som gjør at gapet er forståelig. Anonymkode: 7d926...e1b Forhandler dere lønn selv eller er det tariff og fagforeninger? Jeg er litt forvirret når du skriver årslønn og alder ikke timelønn og ansenitet. Er det tilsvarende forskjell på timelønnen? Det kan jo være at mennene jobber flere timer og dermed får overtid og mer inntekt. Men en hel bransje med ulik timelønn for samme ansenitet bare skilt av kjønn, dette er jo meget ulovlig og bransjen bør jo få seg en smekk for dette. Hvilken bransje er det? Kanskje det går an å komme med et videre spenn på hva du ønsker i lønn også, om du i daf tjener 500 000 og menn 566 000 kan jo antyde lønnsforventninger i området 500 000 til 600 - 650 000 ds blir det jo billig å gi 560-570 000. Nå er ikke jeg noen forhandler bare for å presisere det.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #19 Skrevet 16. november 2021 Flintis skrev (10 minutter siden): Forhandler dere lønn selv eller er det tariff og fagforeninger? Jeg er litt forvirret når du skriver årslønn og alder ikke timelønn og ansenitet. Er det tilsvarende forskjell på timelønnen? Det kan jo være at mennene jobber flere timer og dermed får overtid og mer inntekt. Men en hel bransje med ulik timelønn for samme ansenitet bare skilt av kjønn, dette er jo meget ulovlig og bransjen bør jo få seg en smekk for dette. Hvilken bransje er det? Kanskje det går an å komme med et videre spenn på hva du ønsker i lønn også, om du i daf tjener 500 000 og menn 566 000 kan jo antyde lønnsforventninger i området 500 000 til 600 - 650 000 ds blir det jo billig å gi 560-570 000. Nå er ikke jeg noen forhandler bare for å presisere det. Jeg bruker de samme ordene som finansforbundet, men hva som ligger bak det står ikke presisert. Dette er et generelt problem og ikke et resultat av at alle menn er "flinkere eller jobber mer", dessverre. Om du vil lese mer om det så legger jeg vet et par linker 😊 slik jeg leser det handler det ikke om forskjell på innsats men generell diskriminering. Man kan ikke argumentere for at alle menn i en hel bransje er bedre enn kvinner, for det stemmer nok heller ikke. https://www.finansnorge.no/arbeidsgiver/arbeidsliv/mangfold-og-likestilling/likestillingsindikatorene/ https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/Qle0OW/loennsforskjellen-stoerst-mellom-kvinner-og-menn-i-finanssektoren https://e24.no/boers-og-finans/i/oRjkam/loennsforskjeller-i-finans-dnb-og-nordea-innroemmer-at-utjevning-tar-tid https://www.finansforbundet.no/lonn/likelonn/ Selv om det er et veldig interessant tema så var egentlig ikke spørsmålet om jeg skulle slenge diskriminering på bordet i en lønnsforhandling, mer om jeg kan forvente lik lønn som gjennomsnittet av mine mannlige kolleger generelt sett i bransjen. For meg virker 8 lønnstrinn i økning ved jobbytte veldig mye, men mtp at problemet er at jeg ligger under og ikke at de tydeligvis ikke ligger for høyt så er det kanskje rimelig å forvente 😊 Anonymkode: 7d926...e1b
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #20 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg bruker de samme ordene som finansforbundet, men hva som ligger bak det står ikke presisert. Dette er et generelt problem og ikke et resultat av at alle menn er "flinkere eller jobber mer", dessverre. Om du vil lese mer om det så legger jeg vet et par linker 😊 slik jeg leser det handler det ikke om forskjell på innsats men generell diskriminering. Man kan ikke argumentere for at alle menn i en hel bransje er bedre enn kvinner, for det stemmer nok heller ikke. https://www.finansnorge.no/arbeidsgiver/arbeidsliv/mangfold-og-likestilling/likestillingsindikatorene/ https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/Qle0OW/loennsforskjellen-stoerst-mellom-kvinner-og-menn-i-finanssektoren https://e24.no/boers-og-finans/i/oRjkam/loennsforskjeller-i-finans-dnb-og-nordea-innroemmer-at-utjevning-tar-tid https://www.finansforbundet.no/lonn/likelonn/ Selv om det er et veldig interessant tema så var egentlig ikke spørsmålet om jeg skulle slenge diskriminering på bordet i en lønnsforhandling, mer om jeg kan forvente lik lønn som gjennomsnittet av mine mannlige kolleger generelt sett i bransjen. For meg virker 8 lønnstrinn i økning ved jobbytte veldig mye, men mtp at problemet er at jeg ligger under og ikke at de tydeligvis ikke ligger for høyt så er det kanskje rimelig å forvente 😊 Anonymkode: 7d926...e1b Ikke generelt sett I bransjen, men i samme type stilling med samme type oppgaver* Anonymkode: 7d926...e1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå