Gå til innhold

Jeg er utleier og leier ikke ut til NAV-klienter. Får frekke mail når jeg skal leie ut. Lei!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Maximusbercimus

Hele denne tråden bare lukter troll og når jeg ser hvordan TS formulerer seg på, så lurer jeg på om de frekke mailene han angivelig har fått er av helt andre årsaker.

Bare nok en tråd for å hakke på uføre antar jeg

Endret av Maximusbercimus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hver gang jeg legger ut en av leilighetene jeg eier til leie på finn så får jeg alltid sinte mail fra de som ønsker å leie via NAV. Jeg er ganske tydelig i mine annonser på at jeg ikke er interessert i utleiere som har med NAV å gjøre. Jeg har vært på utleiemarkedet i mange år og har noen dårlige erfaringer fra disse, så det er totalt uaktuelt.

Men det hjelper ikke å være tydelig i annonsene, for hver gang jeg legger ut en leilighet så får jeg så mange frekke, usympatiske meldinger fra de via NAV. Det er da ikke min feil at du trenger penger fra NAV, da får de kanskje skaffe bolig til deg selv?

Jeg ber også om referanse og det har da skjedd enkelte ganger at noen er ærlige på at de får penger av NAV. Det blir da uaktuelt å leie ut til vedkommende.

Hva slags oppførsel er dette? Tror de virkelig at jeg får mer lyst til å leie ut til disse ufyselige menneskene når de er så frekke?

Anonymkode: cf1dc...962

Jeg tenker at du kanskje kan virke nedlatende og uhøflig, og at mange blir provosert. 

Ja, det er noen få som ødelegger for alle. For alle på nav er ikke dårlige mennesker, men noen kan kanskje slite med sitt, så da blir det vanskelig økonomisk. 

Jeg tenker at du må ta bort nav-kommentaren din og heller se an personene du inviterer på visning. Dessuten er det viktigere at en person kan betale leien i tide enn hvordan man får pengene.

En person med fast jobb kan ha store økonomiske problemer, og en person på nav kan være veldig flink økonomisk. Så ikke døm og ikke tro at noe er bedre enn noe annet. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo synd at den dårlige erfaringen din gjør at det går utover alle. Ja, du kan bestemme hvem du vil leie ut til. Men innlegget ditt er veldig aggressivt, who hurt u liksom..

Anonymkode: 22bfd...03c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om depositumet stammet fra narkosalg ville du da leid ut?Er ikke Nav penger men opparbeidet gjonnom risikofyltarbeid.

Anonymkode: 41fef...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maximusbercimus skrev (3 timer siden):

Hele denne tråden bare lukter troll og når jeg ser hvordan TS formulerer seg på, så lurer jeg på om de frekke mailene han angivelig har fått er av helt andre årsaker.

Bare nok en tråd for å hakke på uføre antar jeg

Selv om uføre har fast inntekt så leier jeg ikke ut til de som ikke kan vise til fast arbeid og/eller studier. Dette undersøker jeg også. ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hver gang jeg legger ut en av leilighetene jeg eier til leie på finn så får jeg alltid sinte mail fra de som ønsker å leie via NAV. Jeg er ganske tydelig i mine annonser på at jeg ikke er interessert i utleiere (?) som har med NAV å gjøre. Jeg har vært på utleiemarkedet i mange år og har noen dårlige erfaringer fra disse, så det er totalt uaktuelt.

Men det hjelper ikke å være tydelig i annonsene, for hver gang jeg legger ut en leilighet så får jeg så mange frekke, usympatiske meldinger fra de via NAV. Det er da ikke min feil at du trenger penger fra NAV, da får de kanskje skaffe bolig til deg selv?

Jeg ber også om referanse og det har da skjedd enkelte ganger at noen er ærlige på at de får penger av NAV. Det blir da uaktuelt å leie ut til vedkommende.

Hva slags oppførsel er dette? Tror de virkelig at jeg får mer lyst til å leie ut til disse ufyselige menneskene når de er så frekke?

Leiekontrakt mellom leietaker og utleier er mellom dem- ikke "via NAV" Dette er elementært for en utleier. 

Noen har en garanti fra NAV som sikkerhet  i stedet for depositum. I noen tilfeller er det eneste kontakten vedkommende har med NAV.  "De via NAV" er like forskjellige som alle andre. 

Utleiere leier ut for å få inn inntekt på sin utleiebolig.  Noen trenger å leie bolig i kortere eller lengre perioder. Burde være vinn-vinn. 

"Da får de kanskje skaffe bolig til deg selv?" Mener du NAV får skaffe bolig til dem som trenger å leie? Det gjøres til en viss grad. Men folk som er på leiemarkedet må nødvendigvis bo i en ledig bolig. Hvis du tenker på kommunale boliger, skal man være svært vanskeligstilt for å bli vurdert for en slik bolig i mange kommuner. 

Det er dessuten ikke NAV sitt ansvar om det er noen som ikke kan oppføre seg. Jeg synes også det går an gi en tilbakemelding til dem som er frekke når de henvender seg.

Når du skriver at du ikke er interessert  i "utleiere som har med NAV å gjøre". Nei da får du la være å ha noe med utleiere som har med NAV å gjøre, da. 

Jeg håper du har hjelp rundt det som har med kontrakter å gjøre, da du skriver dårlig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hver gang jeg legger ut en av leilighetene jeg eier til leie på finn så får jeg alltid sinte mail fra de som ønsker å leie via NAV. Jeg er ganske tydelig i mine annonser på at jeg ikke er interessert i utleiere som har med NAV å gjøre. Jeg har vært på utleiemarkedet i mange år og har noen dårlige erfaringer fra disse, så det er totalt uaktuelt.

Hmm

Jeg er utleier selv så skulle kanskje hatt mer sympati med deg, men merker at jeg steiler litt på det du skriver (har og med måten du ordlegger deg)

Nav klienter kan være så mangt, eneste jeg ikke godtar er nav sin depositum garanti.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Selv om uføre har fast inntekt så leier jeg ikke ut til de som ikke kan vise til fast arbeid og/eller studier. Dette undersøker jeg også. ts

Hva er gale med å leie ut til en ufør person? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

På grunn av sånne som deg får jeg kanskje aldri leid privat. Jeg er ufør og bor i kommunal leilighet. Jeg betaler alltid husleien min, men det tror vel ikke du noe på... Jeg blir kvalm!

Anonymkode: 805e9...ac8

Du hadde fått leid hos meg, forutsatt at du hadde depositum (ikke nav garanti) Nav er klar over dette problemet og kan stille med depositum ved behov

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uføretrygdet person kan da ha sparepenger på konto som alle andre. Er du motstander av å leie ut til en uføretrygdet med penger på bok også?

Jeg er uføretrygdet, men har godt over 100 000 på sparekonto. Men jeg trenger ikke leie, for jeg har høy nok inntekt likevel til at jeg fikk boliglån hos Dnb, så jeg eier. Heldigvis slipper jeg å bevege meg ut på leiemarkedet og støte på sånne råtne utleiere som deg, ts. 

Anonymkode: 8b981...6b4

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på navgaranti og de som har en fast inntekt fra NAV samt stiller med eget depositum. Jeg skjønner hvorfor ingen vil leie til nr 1 fordi navgarantien i praksis ikke dekker en dritt. Men nr 2 som har økonomien på stell burde vel ikke være et problem? 

Anonymkode: b0a51...104

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje du bør tenke over hvordan du formulerer deg i annonsene dine ts. 
Det er helt fair å ikke ønske å leie ut til navklienter, men du bør være litt mer diskre. 
Nabohuset her har vært leid ut til ulike navklienter i alle år, og hjelpes så mye bråk og styr det har vært der. Det har vært høylydt festing, vandalisme, politiet på døra gang på gang, en av beboerne hadde minst 20 katter osv osv. Det ser ikke ut på den eiendommen. 
Så jeg skjønner skepsisen. 

Anonymkode: 47a18...ddd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da stor forskjell på å være NAV-klient og å trenge garanti fra NAV. Det siste er et rødt flagg og tyder på dårlig økonomistyring. Men at man får pengene sine fra NAV gjelder jo alle i fødselspermisjon, alle uførepensjonister (som kan være godt bemidlet, høyt utdannede og oppegående mennesker som bare har gått en sykdom eller skade), alle alderspensjonister…

Anonymkode: cbcc6...e4d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

hvordan undersøker du dette? 

Si at jeg er ufør 80 % men jobber 20 %. Eller 10 % for den saks skyld.  Hvordan skal du finne ut hvor stor stillingsprosenten min er tenker du?

For ikke å snakke om hvor lett jeg kan melde meg opp til et studie for å få leiekontrakt, og så bare droppe ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsåvidt enig med deg... Har fått ødelagt 2 leiligheter og navgarantien dekket ikke en brøkdel av kostnadene vi fikk. Begge gangene virket personene som vi leide ut til som flotte folk som bare hadde vært litt uheldig i livet sitt. En alenemor med barn, og er ungt par. Jeg klarer fremdeles ikke skjønne hvordan de klarte å ødelegge så mye på 1 år. Jeg har alltid tidsbestemt kontrakt slik at jeg får sett leilighetene mellom, og da ikke får så store problemer med å få dem ut... De ene så ut som de hadde gått løs på leiligheten med øks, og de andre var så grisete at vi fikk rotter i hele bygget. 

Så jeg leiet dessverre heller ikke ut til de mer. 

Anonymkode: 9ba5d...fb3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (4 timer siden):

Hva er gale med å leie ut til en ufør person? 

Hjemme hele dagen? Større slitasje?

Anonymkode: daaef...67c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er du seriøs? Normal slitasje må man regne med, uansett. Og hva hvis den man leier ut til, blir ufør i leieperioden? Langtidssykemeldt? Mister jobben? Skal den da kastes ut?

Anonymkode: 80bca...21c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utleier og leier heller ikke ut til div. Nav klienter. Derimot skriver jeg alltid i annonsen at jeg leier kun ut til mennesker med fast inntekt som lønn eller uføretrygd og at jeg ikke leier ut med nav garanti istedenfor depositum. Aldri fått noen negative henvendelser på det. Jeg har leid ut til mange uføre som har hatt depositum og har aldri hatt ett eneste problem med noen av dem. 

Anonymkode: 547aa...9d0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at TS ikke vil leie ut til noen med NAV garanti. 
Jeg har en veldig god venn som er ufør, god venn, men hadde aldri i verden leid ut til han. Har vært med på å rydde driten hans hvorpå utleier trodde ting var fint og flott ved flyttedato. Det hadde KKKE vært det om ikke jeg vasket og ryddet ut søppel og drit derfra i to uker først. 
Alle som trenger hjelp fra NAV ikke sånn, men  sjansen er større for at noe skjærer seg, det være seg husleie eller andre ting. 

Anonymkode: fc5cf...b82

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mindre slitasje, vil nok være realiteten.

Uføre er i større grad enslige, og ofte også uten barn.

Uføre har mindre sosial omgangskrets, så mindre besøk, fester og andre festligheter som sliter på et hjem.

Uføre har dårligere helse til å trene, så ikke behov for å dusje to ganger om dagen. Kan heller bli to dager mellom hver dusj, siden en ikke skal noen steder - så mindre slitasje på våtrom.

Anonymkode: 45451...f2a

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...