Gå til innhold

Jeg har tenkt til å skrive bok om misbruket..

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. jeg og andre har blitt utsatt for. Jeg ser det veldig klart for meg og den røde tråden i historien, men for å få den komplett trenger jeg også historier fra andre ekser. Jeg har navn, men jeg er livredd for at h*n finner det ut, da er jeg sikker på at jeg blir et voldsmål. 

Boken vil selvfølgelig være helt anonym, bør jeg kun fokusere på vår historie og utelate de andre eller gå for "full pakke"? 

Anonymkode: 233bd...7d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville holdt meg til egen historie, og ikke laget en samlebok om misbruk. Det blir langt mer personlig å skrive kun om hva som har skjedd deg, og jeg vil tro det også gir deg mye mer mening.

Men det spørs jo litt på hva formålet med å skrive boken er? 

Anonymkode: 9f09f...def

• Liker 1
Skrevet

Mye å ta tak i her. 

Snakk med forlag, advokat, krisesenter, politiet og folk nær. Før du publiserer. 

Du må snakke med alle som skal være med i boken. Det er en risiko de må være villig til å ta. Bedre å få frem mønster slik. 

Anonymkode: 47b2a...50f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville holdt meg til egen historie, og ikke laget en samlebok om misbruk. Det blir langt mer personlig å skrive kun om hva som har skjedd deg, og jeg vil tro det også gir deg mye mer mening.

Men det spørs jo litt på hva formålet med å skrive boken er? 

Alt for enkelt å stemple et offer. "Hun ba om det, det var ikke så ille, men tenk på karrieren hans osv." 

Folk tror bare på utsatte når de er fler eller har klare fysiske bevis. 

Skrevet

Skriv et utdrag med din historie først, ta deretter kontakt med et forlag. Hvis de er interessert i historien kan de bistå deg med de juridiske og etiske retningslinjene du bør følge.

Ville unngått å ta kontakt med andre personer i forbindelse med et så personlig bokprosjekt på egenhånd. Hvor store skal bidragene være? Hvordan skal disse kompenseres? Og hva hvis noen trekker seg eller har korrigeringer?

Anonymkode: d9427...00d

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Alt for enkelt å stemple et offer. "Hun ba om det, det var ikke så ille, men tenk på karrieren hans osv." 

Unnskyld? Hvorfor siterte du meg og skrev dette her?

Skrevet

Jeg tror det er bedre å bruke fokus på terapi og å legge traumene bak deg. Det fins mange bøker om vold fra før og mange med en viktig stemme, du må først og fremst beskytte deg selv 

Anonymkode: 73230...0e7

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, vet du hva, det er helt klart et kjent faktum at enkelte blir mishandlet, om det er i parforhold eller under oppveksten. Om historien blir fortalt på en god måte, er det noe alle vil tro på.

Flåsete eksempel fra skjønnlitteratur, men alle ville trodd det om Lisbeth Salander skrev en bok om sine opplevelser.

Skrevet

Hvorfor skrive en bok om det? Er det noe poeng å ikke bli ferdig med fortiden?

Anonymkode: 6eca6...8d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mye å ta tak i her. 

Snakk med forlag, advokat, krisesenter, politiet og folk nær. Før du publiserer. 

Du må snakke med alle som skal være med i boken. Det er en risiko de må være villig til å ta. Bedre å få frem mønster slik. 

Må man informere overgriper selv om boken er helt anonymisert? 

Skrevet

Å fortelle historien sin, hjelpe andre føle seg mindre alene og bli trodd kan være viktige deler av helbredelseprosessen. 

Men du må være mentalt sterk og vite at du tåler det. 

• Liker 2
Skrevet

Hvordan vet du at andre har blitt misbrukt? Det kan ha vært dynamikken i deres forhold som var avgjørende? Eller har dere barn sammen? 

Om du skriver boken for å gå videre bør det holde å fortelle din egen.  

Har du tenkt til å gi ut boken under pseudonym? Ellers så kan folk lett forstå hvem du sikter til... 

Anonymkode: ceab0...49a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan vet du at andre har blitt misbrukt? Det kan ha vært dynamikken i deres forhold som var avgjørende? Eller har dere barn sammen? 

Har du tenkt til å gi ut boken under pseudonym? Ellers så kan folk lett forstå hvem du sikter til... 

Hvis folk skjønner hvem de er kan personen unngås. Det er viktig å avsløre slike mennesker. 

Disse menneskene har ofte et mønster. 

En av Sveriges modigste kvinner:

https://www.vg.no/rampelys/bok/i/oAd8AW/cissi-wallin-tiltales-og-risikerer-fengsel-i-sverige

En manns karriere er dessverre fortsatt verdt mer enn en kvinnes kropp. 

• Liker 3
Skrevet

Det vet jeg 100%. 

Ja, under pseudonym. 

Skrevet

Hvorfor skrive en bok om det? Er det noe poeng å ikke bli ferdig med fortiden?

Anonymkode: 6eca6...8d3

Den blir man aldri ferdig med, men man har lært seg å leve med det. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, vet du hva, det er helt klart et kjent faktum at enkelte blir mishandlet, om det er i parforhold eller under oppveksten. Om historien blir fortalt på en god måte, er det noe alle vil tro på.

Flåsete eksempel fra skjønnlitteratur, men alle ville trodd det om Lisbeth Salander skrev en bok om sine opplevelser.

Dette er rett og slett ikke sant, med mindre du har gode fysiske bevis. 

Har du ikke det må du være flere. Er en grunn til at Weintstein, Manson og mange flere mennesker fikk holde på i tiår. 

Hele #metoo handler om dette. 

Skrevet

Tror kanskje du burde bli flinkere i norsk før du begynner å skrive bøker...

Anonymkode: d1048...175

Skrevet

Hvis dette er en narsissist, så vil han bare sole seg i glansen av oppmerksomheten dere gir han. Glede seg over at dere fortsatt er besatt over han og aldri kommer over han.

Jeg skjønner at dere er traumatiserte, men det må dere aldri vise voldsmannen. For det vokser han på.

Anonymkode: 9b759...732

Skrevet

Du kan godt skrive et bokmanus som terapi, men i din situasjon ville jeg ha vært svært forsiktig med å håpe at den blir utgitt av et større forlag; for å sitere NRK - og her er det snakk om skjønnlitteratur, som har langt bedre salgspotensiale enn en bok du har i tankene:

https://www.nrk.no/kultur/xl/tusenvis-vil-bli-forfatter-1.15667787

Som forlagssjef mottar hun og de andre redaktørene for norsk skjønnlitteratur mellom 1000 og 1500 manus i året. Alle blir lest. Men det er ekstremt få som får oppleve at drømmen går i oppfyllelse.

– Av disse gir vi ut færre enn ti debutanter. Og det er ingen god følelse å avvise alle de andre.

Kulturen er litt annerledes i Sverige; der kunne en bok av dette slaget hatt en liten sjanse til å bli utgitt, noe den også kunne ha blitt i Norge i 1980-årene, men en anonym bok om en sak ingen har hørt om - beklager, men tror ikke du burde ha for store forhåpninger; prosabøker som selger, er enten om/av "kjendiser", eller om saker folk har et forhold til, som Baneheia-saken.

Alternativet kunne ha vært å utgi en slik bok på eget forlag, men da må man selv bekoste utgivelsen, og det er heller tvilsomt om noen av dagens bokhandlere ville vært interessert med unntak av Tronsmo.

Anonymkode: 22af2...48a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis dette er en narsissist, så vil han bare sole seg i glansen av oppmerksomheten dere gir han. Glede seg over at dere fortsatt er besatt over han og aldri kommer over han.

Jeg skjønner at dere er traumatiserte, men det må dere aldri vise voldsmannen. For det vokser han på.

Anonymkode: 9b759...732

Ja selvfølgelig er det snakk om en narsissist, men nå vil han aldri få vite dette. Jeg har vært helt ferdig med fyren i 5 år og er i dag lykkelig sammen med en annen (normal!) mann. Jeg gjør dette kun for meg selv og andre i samme situasjon, i starten er det ikke lett å vite hva man utsettes for. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...