AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #1 Skrevet 15. november 2021 Jeg tok ut spiralen etter mange år for en uke siden. Hos gynekologen får jeg beskjed om om at jeg har en eggløsning rett rundt hjørnet. Jeg har hatt mensen og eggløsning mens jeg hadde spiral også- helt regelmessig. Vi raska på og prøvde oss på å treffe eggløsning noe vi garantert gjorde😀 Nå er det 6 dager siden egget eventuelt ble befruktet, jeg begynte plutselig å små blø. Veldig mye murringer i magen og føler vel egentlig mensen et på vei, bare en uke før tiden. Puppene mine får ingen komme nær- de er skikkelig såre. Er det flere som har opplevd at mensen plutselig kommer lenge før tiden når de har sluttet med hormonell prevensjon? Anonymkode: 78e72...26e
Lorieen Skrevet 15. november 2021 #2 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tok ut spiralen etter mange år for en uke siden. Hos gynekologen får jeg beskjed om om at jeg har en eggløsning rett rundt hjørnet. Jeg har hatt mensen og eggløsning mens jeg hadde spiral også- helt regelmessig. Vi raska på og prøvde oss på å treffe eggløsning noe vi garantert gjorde😀 Nå er det 6 dager siden egget eventuelt ble befruktet, jeg begynte plutselig å små blø. Veldig mye murringer i magen og føler vel egentlig mensen et på vei, bare en uke før tiden. Puppene mine får ingen komme nær- de er skikkelig såre. Er det flere som har opplevd at mensen plutselig kommer lenge før tiden når de har sluttet med hormonell prevensjon? Anonymkode: 78e72...26e Om du har hatt hormonspiral, har du IKKE hatt eggløsning. Om du har hatt kobberspiral, har du ikke brukt hormonprevensjon. Bestem deg.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #3 Skrevet 15. november 2021 Lorieen skrev (3 minutter siden): Om du har hatt hormonspiral, har du IKKE hatt eggløsning. Om du har hatt kobberspiral, har du ikke brukt hormonprevensjon. Bestem deg. Finnes det ikke spiraler utenom kobbersporal da? Som har hormon? Du virker forresten veldig streng... Anonymkode: 12f90...e6a 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #4 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Finnes det ikke spiraler utenom kobbersporal da? Som har hormon? Du virker forresten veldig streng... Anonymkode: 12f90...e6a Åja, ser nå at jeg leste svaret ditt for raskt. Anonymkode: 12f90...e6a
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #5 Skrevet 15. november 2021 Lorieen skrev (23 minutter siden): Om du har hatt hormonspiral, har du IKKE hatt eggløsning. Om du har hatt kobberspiral, har du ikke brukt hormonprevensjon. Bestem deg. Man har fortsatt eggløsning ved hormonspiral. Ta deg en tur til gynekolog for litt info før du er så bastant. Anonymkode: 60468...264
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #6 Skrevet 15. november 2021 Ikke opplevd at det kommer før tiden, men tok ut hormonspiral etter noen år og ble gravid på første syklus etter det 😆 rakk ikke å få mensen før det var positiv test. Men hadde noen småblødninger den syklusen, festeblødning kanskje? Anonymkode: a3171...b00
Lorieen Skrevet 15. november 2021 #7 Skrevet 15. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Man har fortsatt eggløsning ved hormonspiral. Ta deg en tur til gynekolog for litt info før du er så bastant. Anonymkode: 60468...264 Nei, du har ikke eggløsning når du har en hormonspiral. Når du bruker gestagen-prevensjon, som for eksempel en hormonspiral, så kommer prevensjonseffekten blant annet av at det hemmer eggløsningen. Det betyr at: det ikke er en "vanlig" mens du har når du har en blødning og bruker hormonspiral. det er derfor som du ikke kan vite helt når blødningen kommer. det er også derfor som blødningene også ofte blir helt borte når du har en hormonspiral (eller bruker en annen prevensjon med bare gestagen som for eksempel en p-stav eller en gestagenpille). Hvis man vil styre blødningene og "bestemme selv" når man skal ha en blødning må man bruke en kombinasjonsprevensjon (som inneholder både østrogen og gestagen) fordi hormonet østrogen er det hormonet som er blødningsregulerende. For eksempel en kombinasjonsp-pille. Seriøst, det er så mange dumme folk i verden som ikke fatter bæra av hverken hvordan kroppen fungerer eller prevensjon fungerer at jeg skjønner hvorfor det finnes sko med borrelås for voksne… Endret 15. november 2021 av Lorieen 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #8 Skrevet 16. november 2021 Lorieen skrev (10 timer siden): Nei, du har ikke eggløsning når du har en hormonspiral. Når du bruker gestagen-prevensjon, som for eksempel en hormonspiral, så kommer prevensjonseffekten blant annet av at det hemmer eggløsningen. Det betyr at: det ikke er en "vanlig" mens du har når du har en blødning og bruker hormonspiral. det er derfor som du ikke kan vite helt når blødningen kommer. det er også derfor som blødningene også ofte blir helt borte når du har en hormonspiral (eller bruker en annen prevensjon med bare gestagen som for eksempel en p-stav eller en gestagenpille). Hvis man vil styre blødningene og "bestemme selv" når man skal ha en blødning må man bruke en kombinasjonsprevensjon (som inneholder både østrogen og gestagen) fordi hormonet østrogen er det hormonet som er blødningsregulerende. For eksempel en kombinasjonsp-pille. Seriøst, det er så mange dumme folk i verden som ikke fatter bæra av hverken hvordan kroppen fungerer eller prevensjon fungerer at jeg skjønner hvorfor det finnes sko med borrelås for voksne… Du er veldig påståelig til å komme med feilaktig informasjon. Noen kan ha eggløsning med spiral. Hormonspiral og minipiller tilhører de lavdoserte metodene. Minipillen hemmer sjelden eggløsning. Hormonspiralen hemmer eggløsning hos noen kvinner. Hovedprinsippet for virkningen er at de hindrer fertilisering, ved å gjøre slimproppen i cervix lite gjennomtrengelig for spermiene. Hormonspiral har lokal frigjøring av gestagen i uteruskaviteten og skaper et lokalt miljø som inaktiverer egg- og sædceller, noe som hindrer befruktning. https://emetodebok.no/kapittel/prevensjonsmidler/gestagenpreparater/# Anonymkode: 07567...87e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå