Gå til innhold

De uten vaksine er modige. Det skal de ha.

skrue

Anbefalte innlegg

Enda en tulling skrev (4 timer siden):

4 x 12.
Eller om du vil, (12 / 100 000) * 400 000.

Hvis 100 000 uvaksinerte var smittet den uka hadde det vært rett, men det var det ikke. 12 av 100 000 av den uvaksinerte befolkningen ble innlagt den uken, smittede og ikke-smittede.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enda en tulling skrev (7 timer siden):

Er det ikke rimelig patetisk å ha et helsevesen som kneler av 48 pasienter i uka?
Det er ca 7 pr dag det. Fordelt på hele landet.
Med rundt regnet 40 sykehus i landet, så er det i snitt ca en sjettedels pasient pr sykehus pr dag.

Hvorfor er ikke noe gjort for å styrke intensivplasser og personell? De hadde jo lite kapasitet før korona kom.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Blålin said:

Når det gjelder de vaksinerte rundt meg ser jeg mennesker i alle "utgaver", dumme som smarte. Det de har til felles er urovekkende høy tillit til myndigheter, da særlig de norske. 

Noen ganger må jeg bare riste på hodet når mange, i min helt ærlige og anonyme mening, virkelig "dumme" bekjente beskriver uvaksinerte som det samme som dem selv ;)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, zemer said:

Hvorfor er ikke noe gjort for å styrke intensivplasser og personell? De hadde jo lite kapasitet før korona kom.

Det er et sammensatt bilde. RS tar allerede en stor del av intensivplassene i Norge - mens vi i forrige bølge kun hadde corona å tenke på. At vi har for få intensivplasser er jeg forsåvidt helt enig i.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (3 timer siden):

Har hatt en lang og fin samtale med en lege på sykehuset vårt, som er i nær familie. Han sa at det som er problemet nå er sykdom blandt ansatte, da ikke korona, men vanlige influsena, forkjølelser osv. Nå skal man ikke møte på jobb, som man ville tatt lettere på før. De er overarbeidet, men ikke pga koronapasienter. Ikke var han redd for økningen i smittettilfeller heller, for tallene er normale i forhold til årene før korona. 

Nå er de forbedret på flere innlagte, pga influsena, rs virus osv. Ikke korona. 

Og med strenge regler for smittevern, har de manko på ansatte. DET er det store problemet. 

Når leger da sier de ikke er bekymret, og forsikrer om at det kun er de sykeste som blir innlagt, så kan Ola nordmann ta det med ro. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (3 timer siden):

Hvis 100 000 uvaksinerte var smittet den uka hadde det vært rett, men det var det ikke. 12 av 100 000 av den uvaksinerte befolkningen ble innlagt den uken, smittede og ikke-smittede.

Og hva så? De som ikke er smittet blir jo heller ikke lagt inn for korona. Burde ikke bli det iallfall. De kan bli lagt inn av andre årsaker riktignok, men det er en helt annen sak.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (3 timer siden):

De gjør jo faktisk det motsatte, legger ned og kutter i øst og vest.

Så skal det liksom bli befolkningens oppgave å sørge for at politikernes nedskjæringer går på skinner? Dette er drøyt og utrolig at disse politikerne ikke stilles til veggs.

Bra innlegg om temaet her forøvrig, mulig det har blitt lagt ut her før men fortjener å leses igjen:
https://www.nidaros.no/smittevernloven-ble-aldri-laget-for-a-lose-strukturelle-utfordringer-i-helsetjenesten/o/5-122-32788

Sitat

Den nye normalen kan ikke bli at politikere pålegger resten av samfunnet til stadighet å justere aktiviteten fordi helsetjenesten har kroniske kapasitetsutfordringer.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jajajane said:

Har hatt en lang og fin samtale med en lege på sykehuset vårt, som er i nær familie. Han sa at det som er problemet nå er sykdom blandt ansatte, da ikke korona, men vanlige influsena, forkjølelser osv. Nå skal man ikke møte på jobb, som man ville tatt lettere på før. De er overarbeidet, men ikke pga koronapasienter. Ikke var han redd for økningen i smittettilfeller heller, for tallene er normale i forhold til årene før korona. 

Nå er de forbedret på flere innlagte, pga influsena, rs virus osv. Ikke korona. 

Og med strenge regler for smittevern, har de manko på ansatte. DET er det store problemet. 

Når leger da sier de ikke er bekymret, og forsikrer om at det kun er de sykeste som blir innlagt, så kan Ola nordmann ta det med ro. 

Ah - lenge leve anekdoktiske beviser. Naboen min som er klimaforsker sier han ikke er bekymret for klimaet, så da er vel det greit, eller?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (13 minutter siden):

Ah - lenge leve anekdoktiske beviser. Naboen min som er klimaforsker sier han ikke er bekymret for klimaet, så da er vel det greit, eller?

Beviser? Har ikke bevist noe jeg, jeg fortalte hva legen sa. Sa han noe feil? Hva sa han som var feil? Var han antivaxx?? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (11 timer siden):

Du antar veldig mye her som er langt fra sannheten. Min mann er ikke transplantert og kommer ikke til å få noe nytt organ. Det er som sagt ett veldig sammensatt sykdomsbilde. Det får du godta.

Antar? Jeg antar at han er under 65 år siden du skrev at han ikke er 50 enda. Jeg det ikke hvordan dette er en spekulasjon. Og jeg undrer på hvordan du eller legen hans kan vite med 100 % sikkerhet at han vil dø om han får covid, siden selv de med aller høyest risiko, de transplanterte, har bare 30 % sjangs for å dø (noe som selvsagt er er veldig høy risiko og mer enn høy nok til at man ville vaksinert seg selv med store bivirkninger, for all del). Jeg har ikke antatt at han er transplantert, for da ville det være 30 % dødelig, ikke 100 %. Jeg har så langt ikke lest eller hørt om en eneste tilstand som garanterer død ved corona-smitte. Merkelig at ikke dette er smurt ut over alle avisenes forsider, så glade som de er i katastrofe-overskrifter og fear-mongering.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xcase33 skrev (11 timer siden):

Nei er nok bare et tidsspørsmål før jeg får det...men tåler ikke vaksiner heller, så lite å gjøre med det.
Jeg overlever ikke om jeg får det..men har forberedt meg på den exiten allerede. 

Jøss, enda en med 100 % garanti for å dø? Jeg har spurt rundt blant helsepersonell som jobber med corona-pasienter på intensiv, ingen av dem har hørt om en helsetilstand som gir 100 % mortalitet ved covid-smitte. Fascinerende.

Tutte skrev (13 timer siden):

Så det vil da grovt regnet tilsi ca 48 innlagte hvis man går ut i fra at 12 av 100 000 uvaksinerte blir innlagte? Eller er barn også tatt med i denne beregningen?

Nei, 3 % av de uvaksinerte, hvis man legger til grunn at de alle blir smittet. Altså 12 000. Men ikke alle av dem vil trenge intensiv eller respirator. Jeg har ikke funnet tall på hvor mange % av de smittede som havner på respirator, eller på intensiv, bare hvor mange som havner på sykehus. Og de fleste som havner på sykehus nå skrives heldigvis ut etter 1-3 døgn.

Men alle blir jo ikke smittet samtidig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enda en tulling skrev (7 timer siden):

Og hva så? De som ikke er smittet blir jo heller ikke lagt inn for korona. Burde ikke bli det iallfall. De kan bli lagt inn av andre årsaker riktignok, men det er en helt annen sak.

Tar det som en enighet om at du tolket tallene feil.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistikk er nyttig. Når 80-90% av alle voksne i Norge er fullvaksinerte, men 50-70% av alle som kommenterer på nett om Covid er vaksinemotstandere eller vitenskapsfornektere så tegnes et tydelig bilde av hvem som lar pandemien styre livet deres. Irl kjenner jeg kun én uvaksinert av "ideologiske grunner", og hun er helt oppslukt av å lese forskningsartikler hun ikke forstår, og temaet er nå blitt alt det hun poster på sosiale medier. 

Helse er mer enn fysisk helse og risiko for alvorlig infeksjonssykdom. Jeg ser hvordan denne marginale gruppen havner i et slags hysteri hvor det preger livene deres på veldig usunne måter. Dersom hele den sosiale sfæren består av konspiratoriske subgrupper på internet så er det ikke sunt for den mentale helsen deres. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blålin skrev (18 timer siden):

Normalt driver jeg ikke å skryter av IQ, men ytringer som dette inviterer til det. Av ulike grunner har jeg og andre uvaksinerte jeg kjenner tatt en eller flere IQ tester med svært høyt resultat. Vi er akademikere og/eller med utdanning fra universiteter i inn- og utland. Uten at jeg mener høy utdannelse er en nødvendighet for god analyse. IQ, samt det å være belest og kritisk, er faktisk mye viktigere. Svært mange forskere, mindre korrupte sådane, advarer i ulik grad mot disse vaksinene (Bruker her "korrupt" i vid mening). Når det gjelder de vaksinerte rundt meg ser jeg mennesker i alle "utgaver", dumme som smarte. Det de har til felles er urovekkende høy tillit til myndigheter, da særlig de norske. Det kan jeg forstå, da vi har vært heldige med myndigheter og tilsluttede organer i flere tiår. Etter globalismens inntog, gjelder ikke dette i like stor grad lenger. Det har vært tydelig å se på ulike felt i flere år nå, også innen forskning.

Noen ganger må jeg bare riste på hodet når mange, i min helt ærlige og anonyme mening, virkelig "dumme" bekjente beskriver uvaksinerte som det samme som dem selv ;)

Jeg kjenner tre mensamedlemmer og de har alle tatt gjennomtenkte valg om å takke nei til vaksinen. Så kjenner jeg også til flere som har takket ja, de eldste pga frykt for egen helse og de yngre fordi de vil reise. Er ikke på FB og slipper dermed idiotiske utsagt begge veier 😊

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og mens folk krangler om prosentandeler som blir syke, og IQ'en til de som er for og i mot vaksiner (!), så fylles sykehusene opp, litt etter litt. 

Fakta: andelen uvaksinerte på sykehus er ikke proporsjonal med andelen uvaksinerte i samfunnet. 

Noen ganger er det lettest å bare forholde seg til realiteten, og ikke lete febrilsk etter bortforklaringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 5,1 millioner mennesker på hele jorden er døde med eller av corona. En del av disse er folk over 70 år, en del med alvorlige underliggende sykdommer og ja helt sikkert noen friske også.

På jorden bor det rundt 7,8 milliarder av mennesker 

Ville likt å se tall på hvor mange helt friske personer under 70 år har dødd. 

Her i norge er det kun 22stk under 50 år som har dødt med eller av corona. Var alle friske fra før ? 

Er rundt 1,79 millioner nordmenn under 44år i norge. Gadd ikke å lete etter nøyaktig antall alder under 50 på statistisk sentral byrå. 

Nå høres ikke 22stk ut som et dramatisk antall, tiltak har nok hjulpet for å begrense smitten tidligere. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (15 timer siden):

Nettopp, dette bør prioriteres. Å ruste opp slik at hele samfunnet ikke kneles av sulteforete sykehus.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...