zemer Skrevet 16. november 2021 #121 Del Skrevet 16. november 2021 Tuba skrev (33 minutter siden): Corona unntakstilstand vil gå over når mange nok er vaksinerte eller har gått gjennom infeksjon. De som antyder politisk spill må vurdere om de er over middels konspiratoriske. Hvor mange er mange nok? Vil gå over så lenge vaksinerte smitter hverandre? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PaperFlower Skrevet 16. november 2021 #122 Del Skrevet 16. november 2021 15 hours ago, Jajajane said: For at JEG skal fylle opp sykehussengen må jeg være syk. Det er jeg ikke. "Men de sa jo det på tvn, da må d jo være sant!" Du vet ikke om du blir syk av covid. Mest sannsynlig blir du noe syk, men graden vet vi ikke. Det finnes friske, unge mennesker som har havnet på sykehus og dødd av covid også. Men de aller færreste blir syke av vaksinen i seg selv. Og om man skulle bli smittet av covid når man er vaksinert er sjansen for å bli veldig syk veldig liten. Og skulle man bli veldig syk er man fort inn og ut av sykehuset, som ikke tar like mye resurser enn om du hadde blitt der i flere uker. Forskjellen her er en garantert lav risiko (vaksinert) og en uviss kanskje stor risiko (uvaksinert). Den siste går utover de rundt deg, både dine nærmeste og oss andre i samfunnet. Blir litt som å ikke bruke bilbelte i bilen fordi det pleier å gå fint uten. "For å dø i en bilulykke må jeg havne i en først." 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportydame Skrevet 16. november 2021 #123 Del Skrevet 16. november 2021 ABM skrev (4 minutter siden): Og hvor i innlegget mitt helt nøyaktig nevnte jeg Norge? Det jeg reagerte på var den iveren din og andres etter å rakke ned på alle som ikke er enig med deg..... Hvor fuckings dum har vi egentlig lov å bli?..Hadde vi hatt en krystallkule er det fullt mulig vi hadde kalt ut spesialstyrker og internert de uvaksinerte for lenge siden.. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ABM Skrevet 16. november 2021 #124 Del Skrevet 16. november 2021 Sportydame skrev (Akkurat nå): Det jeg reagerte på var den iveren din og andres etter å rakke ned på alle som ikke er enig med deg..... Hvor fuckings dum har vi egentlig lov å bli?..Hadde vi hatt en krystallkule er det fullt mulig vi hadde kalt ut spesialstyrker og internert de uvaksinerte for lenge siden.. Ja takk for at du merket deg iveren min...den ble ikke mindre etter å ha diskutert litt meg deg da....🙈😂... Men klart jeg forstår poenget ditt...hele verdens befolkning er virusets lekegrind... Dog er ikke det noen unnskyldning for oss velfødde her i vesten til ikke å gjøre alt vi kan for å stoppe Covid...! Vi får krysse fingrene og håpe moder jord ikke står bak da....Sånn som vi mennesker behandler jorda og våre medskapninger skulle det pinadø ikke overraske meg om hun gikk for full sanering...🌹 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tenkmedhodet Skrevet 16. november 2021 #125 Del Skrevet 16. november 2021 15 hours ago, trønder said: Forstår du da at De vaksinerte: Smittes sjeldnere Legges sjeldnere inn på sykehus Trenger sjeldnere intensiv- og respiratorbehandling Skrives raskere ut fra sykehus hvis de først havner der Har lavere risiko for alvorlig sykdom og død som følge av covid-19 Smitter sjeldnere videre ? Dette stemmer jo ikke. Og en uvaksinert person med munnbind som holder seg hjemme smitter antageligvis mindre enn de hordende med vaksinerte ungdom, unge voksne som bader i hverandres kropper hver eneste dag i utelivet osv. Problemet er at å stenge noe igjen vil aldri aksepteres. Selv om ingenting hadde stoppet smitte så effektivt som å ulovliggjøre alkoholssalg i alle ledd inkl Vinmonopolet. Da er det enklere å legge skylden på at noen ikke har vaksinert seg. Selv om tallene viser liten evidens i den retning. Snarere tvert imot. Nå er det også investert så mye i vaksinasjon at man kan ikke bite i det sure eple å si at det ikke fungerer helt som man hadde håpet. Selv om til og med Nakstad antyder det i forgårs. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*blueberry* Skrevet 16. november 2021 #126 Del Skrevet 16. november 2021 Tenkmedhodet skrev (18 minutter siden): Dette stemmer jo ikke. Og en uvaksinert person med munnbind som holder seg hjemme smitter antageligvis mindre enn de hordende med vaksinerte ungdom, unge voksne som bader i hverandres kropper hver eneste dag i utelivet osv. Problemet er at å stenge noe igjen vil aldri aksepteres. Selv om ingenting hadde stoppet smitte så effektivt som å ulovliggjøre alkoholssalg i alle ledd inkl Vinmonopolet. Da er det enklere å legge skylden på at noen ikke har vaksinert seg. Selv om tallene viser liten evidens i den retning. Snarere tvert imot. Nå er det også investert så mye i vaksinasjon at man kan ikke bite i det sure eple å si at det ikke fungerer helt som man hadde håpet. Selv om til og med Nakstad antyder det i forgårs. Men mener du at vi skal være i lockdown og hele utelivsbransjen skal dø, flere blir arbeidsledige, flere tar selvmord, flere blir psykisk syke og barn/ unge får dårligere undervisning? Tiltakene må overgå konsekvensene og med vaksine så gjør de ikke det lengre. Konsekvensene av lockdown og tiltak har vært enorme, spesielt for de som slet litt fra før, de unge og de i behandlinger (se på de som ble kastet ut av behandlingsentere og tok livet av seg). Mest sannsynlig må vi leve med viruset i flere år fremover, det er en global pandemi og alle land kan ikke gå i full lockdown på alle områder over lang tid for å drepe hele smitten. Med vaksine er vi mindre utsatt for alvorlig sykdom og kan sidestille sykdomsrisikoen med influensa. Mest sannsynlig blir det boosterdoser for risikogruppene (på lik linje med influensa), men etter hvert vil nok de fleste friske droppes fra slike tiltak. Tviler på det blir sterk dekning av en tredje dose til folk flest. De fleste får nok en mild smitte etter hvert, men da med en viss beskyttelse slik at sykehusene ikke flommer over av mennesker. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den Sagnomsuste Skrevet 16. november 2021 #127 Del Skrevet 16. november 2021 Optimo skrev (19 timer siden): Alle de som har endt opp med alvorlig sykdom har også et immunforsvar. Den der "det skjer ikke med meg" er noe av det dummeste vi mennesker driver med. Spør hvem som helst som har fått en eller annen sykdom. Unge folk blir syke av alt mulig rart hele tiden. "Det skjer ikke meg". Men likevel skjer det med noen. De som døde av blodpropp som følge av Astra Zeneca- vaksinen tenkte nok også det. Det skjer ikke meg! (btw er vaksinert og forstår ikke hvorfor man skal påtvinge andre verken det ene eller det andre.) 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 16. november 2021 #128 Del Skrevet 16. november 2021 Den Sagnomsuste skrev (5 minutter siden): De som døde av blodpropp som følge av Astra Zeneca- vaksinen tenkte nok også det. Det skjer ikke meg! (btw er vaksinert og forstår ikke hvorfor man skal påtvinge andre verken det ene eller det andre.) Godt vi hvertfall har eliminert den risikoen da, ved å ta AZ vaksinen ut av distribusjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den Sagnomsuste Skrevet 16. november 2021 #129 Del Skrevet 16. november 2021 Optimo skrev (7 minutter siden): Godt vi hvertfall har eliminert den risikoen da, ved å ta AZ vaksinen ut av distribusjon. Poenget er vel at alle valg har sine konsekvenser. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WonderWomaan Skrevet 16. november 2021 #130 Del Skrevet 16. november 2021 Jaimatadi skrev (5 timer siden): Skal love deg at når dette skjer, tar jeg aldri en vaksine igjen. På meg har sånt helt motsatt virkning. Ja, enig, da piper det i gresset for å si de slik. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 16. november 2021 #131 Del Skrevet 16. november 2021 Den Sagnomsuste skrev (2 minutter siden): Poenget er vel at alle valg har sine konsekvenser. Og at de som velger vekk vaksinen nå er dårlige i matte og risikovurdering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WonderWomaan Skrevet 16. november 2021 #132 Del Skrevet 16. november 2021 Optimo skrev (13 minutter siden): Godt vi hvertfall har eliminert den risikoen da, ved å ta AZ vaksinen ut av distribusjon. Bare synd de andre vaksiner også gir bivirkninger som vi etter hvert vil høre mer og mer av i media når den tid kommer. Først er alt hysj-hysj før det kommer frem i lyset. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den Sagnomsuste Skrevet 16. november 2021 #133 Del Skrevet 16. november 2021 Optimo skrev (Akkurat nå): Og at de som velger vekk vaksinen nå er dårlige i matte og risikovurdering. Tja, hvordan var regnestykket til Kamilla igjen? Var det 12 av 100 000 uvaksinerte som ble lagt inn på sykehus, mens det var 1.5 av 100 000 vaksinere som ble innlagt? Korriger meg gjerne med korrekte tall dersom jeg feilinformerer. Uansett dersom tallene er nogen lunde riktige så har uvaksinerte 10 ganger så stor sannsynlighet for å bli innlagt med covid som vaksinerte. 10-gangern høres jo veldig fæl ut, men tallene er så lave totaltsett at man vanskelig kan la seg skremme av de alene. Det er jo absurd usannsynlig å bli så syk helt uavhengig av vaksinajson uansett. Dessuten må man i slike regnestykker holde et sideblikk også rettet mot vaksinevirkninger. De uvaksinerte får jo 0 av 100 000 på den skalaen, det samme kan ikke sies om de vaksinerte. Tallenes tale er ikke så klar som mange vil ha det til. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 16. november 2021 #134 Del Skrevet 16. november 2021 Alder er desidert den største risikofaktoren, så om man er under 35 er risikoen for å bli dausjuk lav uansett, enig så langt. Men risikoen er fortsatt større som uvaksinert enn som vaksinert. Det er jo ganske teit å ta det valget som gir høyest risiko. Å mase om "oooo langtidsvirkningene oooo" er bare useriøst. Vi har vaksinert i over et år og satt en milliard doser. Vaksinebivirkninger popper ikke opp flere år etter vaksinering. Det skjer mye raskere. Selv Pandemrix og alt som hørte med til den ble avdekket etter noen måneder. Det tok vel et halvt år eller noe før mistanken om narkolepsi lå på bordet. Det kommer ikke til å skje noe skummelt med de vaksinerte. Vet noen forresten langtidsvirkningene av å bli smittet? Kanskje man får økt kreftrisiko fem år etter smitte? Det er det ingen som bekymrer seg for. Rart det der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 16. november 2021 #135 Del Skrevet 16. november 2021 PaperFlower skrev (1 time siden): Du vet ikke om du blir syk av covid. Mest sannsynlig blir du noe syk, men graden vet vi ikke. Det finnes friske, unge mennesker som har havnet på sykehus og dødd av covid også. Men de aller færreste blir syke av vaksinen i seg selv. Og om man skulle bli smittet av covid når man er vaksinert er sjansen for å bli veldig syk veldig liten. Og skulle man bli veldig syk er man fort inn og ut av sykehuset, som ikke tar like mye resurser enn om du hadde blitt der i flere uker. Forskjellen her er en garantert lav risiko (vaksinert) og en uviss kanskje stor risiko (uvaksinert). Den siste går utover de rundt deg, både dine nærmeste og oss andre i samfunnet. Blir litt som å ikke bruke bilbelte i bilen fordi det pleier å gå fint uten. "For å dø i en bilulykke må jeg havne i en først." Hvorfor tror du at man "mest sannsynlig blir noe syk av covid"? Av alle snart 100 jeg kjenner som har hatt covid-19 har kun tre blitt særlig syke, to av dem over 70 år og i risikogruppe, den siste i 20 årene, noe overvektig og med astma - den personen var skikkelig dårlig i tre dager og lå en natt på sykehus. Alle andre ble sykere av vaksinen (de fleste et par dager med sterk influensafølelse, flere har vært tungpustet og utmattet i 4-8 uker, flere med sterk hodepine i 1-2 uker, typ kunne ikke dra på jobb). Av corona hostet de fleste ca to ganger og var ferdige med det, noen hadde mild influensafølelse i 2-3 dager, og mulig det er et statistisk under men ikke en person av de nesten 100 har noen senvirkninger etter Coronaen. Heldigvis har alle blitt friske igjen av vaksinebivirkningene også. Når det er sagt kjenner jeg ikke en eneste person som har blitt smittet av corona etter de fikk vaksine, og jeg ville absolutt anbefalt alle over 50 år, som røyker, er overvektige eller har underliggende sykdommer, å vaksinere seg med flere doser etterhvert som det anbefales. Optimo skrev (21 minutter siden): Og at de som velger vekk vaksinen nå er dårlige i matte og risikovurdering. Feil. De som er over 40 år og velger vekk vaksine er muligens dårlige i matte og risikovurdering, men en 19-åring som velger bort vaksine er ikke dårlig i matte og risikovurdering, nesten eneste grunnen til at vedkommende anbefales å vaksinere seg er for å få ned smittetallene, og ikke fordi risikoen for å selv bli innlagt er særlig stor. Det er mest samfunnsøkonomiske grunner til å vaksinere de unge og friske. Samfunnsøkonomi og solidaritet er også viktig, men ikke lat som om det er stor risiko for at en ung frisk person skal dø av corona. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 16. november 2021 #136 Del Skrevet 16. november 2021 1 minutt siden, velociraptor said: Hvorfor tror du at man "mest sannsynlig blir noe syk av covid"? Av alle snart 100 jeg kjenner som har hatt covid-19 har kun tre blitt særlig syke, to av dem over 70 år og i risikogruppe, den siste i 20 årene, noe overvektig og med astma - den personen var skikkelig dårlig i tre dager og lå en natt på sykehus. Alle andre ble sykere av vaksinen (de fleste et par dager med sterk influensafølelse, flere har vært tungpustet og utmattet i 4-8 uker, flere med sterk hodepine i 1-2 uker, typ kunne ikke dra på jobb). Av corona hostet de fleste ca to ganger og var ferdige med det, noen hadde mild influensafølelse i 2-3 dager, og mulig det er et statistisk under men ikke en person av de nesten 100 har noen senvirkninger etter Coronaen. Heldigvis har alle blitt friske igjen av vaksinebivirkningene også. Når det er sagt kjenner jeg ikke en eneste person som har blitt smittet av corona etter de fikk vaksine, og jeg ville absolutt anbefalt alle over 50 år, som røyker, er overvektige eller har underliggende sykdommer, å vaksinere seg med flere doser etterhvert som det anbefales. Feil. De som er over 40 år og velger vekk vaksine er muligens dårlige i matte og risikovurdering, men en 19-åring som velger bort vaksine er ikke dårlig i matte og risikovurdering, nesten eneste grunnen til at vedkommende anbefales å vaksinere seg er for å få ned smittetallene, og ikke fordi risikoen for å selv bli innlagt er særlig stor. Det er mest samfunnsøkonomiske grunner til å vaksinere de unge og friske. Samfunnsøkonomi og solidaritet er også viktig, men ikke lat som om det er stor risiko for at en ung frisk person skal dø av corona. Lenge leve anekdotiske beviser. Jeg kjenner forøvrig 6 personer som har hatt korona, to har nå long covid og ME-lignende symptomer og er under 35 år. Skal jeg basere hele mitt verdenssyn på at 33% får long covid? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 16. november 2021 #137 Del Skrevet 16. november 2021 Anonio skrev (3 minutter siden): Lenge leve anekdotiske beviser. Jeg kjenner forøvrig 6 personer som har hatt korona, to har nå long covid og ME-lignende symptomer og er under 35 år. Skal jeg basere hele mitt verdenssyn på at 33% får long covid? Vel, om jeg var i din situasjon ville jeg nok vært mye mer redd for covid enn jeg er. Hadde jeg sett tre personer dø av at strikken løsnet når de hoppet i strikk fra en bro hadde jeg ikke ønsker å være nummer fire selv om statistikken ville tilsagt at det var bortimot umulig at jeg også døde. Hadde jeg derimot stått i tre dager og sett person etter person hoppe og det gikk fint, hadde jeg ikke vært like redd for den forsvinnende lille statistiske sannsynligheten for at jeg skulle være den uheldige. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 16. november 2021 #138 Del Skrevet 16. november 2021 (endret) 4 minutter siden, velociraptor said: Vel, om jeg var i din situasjon ville jeg nok vært mye mer redd for covid enn jeg er. Hadde jeg sett tre personer dø av at strikken løsnet når de hoppet i strikk fra en bro hadde jeg ikke ønsker å være nummer fire selv om statistikken ville tilsagt at det var bortimot umulig at jeg også døde. Hadde jeg derimot stått i tre dager og sett person etter person hoppe og det gikk fint, hadde jeg ikke vært like redd for den forsvinnende lille statistiske sannsynligheten for at jeg skulle være den uheldige. Har vært fullvaksinert siden juni jeg og tar min 3. dose 1.12, så jeg er respektfull for corona mtp hva venner går igjennom, men ikke redd. Jeg er mer redd for all dumskapen som foregår i aldersgruppene 20-45 hvor folk velger å gå med åpne armer mot en risiko som det long covid er. ME eller lignende symptomer er ikke i det hele tatt gøy, og jeg hadde tatt vaksinen hver 3. måned resten av livet for å unngå det jeg ser hos mine venner. Vaksinene er nå satt 7.5 milliarder ganger, det har pågått i over ett år. Hvor lenge skal man vente for 'bevis'? Dette blir som MAGA-supporterne og neste dato hvor Trump skal ta over i USA igjen. Hele tiden en ny deadline, en ny tid hvor det store skal bevises. Endret 16. november 2021 av Anonio 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 16. november 2021 #139 Del Skrevet 16. november 2021 velociraptor skrev (2 minutter siden): Vel, om jeg var i din situasjon ville jeg nok vært mye mer redd for covid enn jeg er. Hadde jeg sett tre personer dø av at strikken løsnet når de hoppet i strikk fra en bro hadde jeg ikke ønsker å være nummer fire selv om statistikken ville tilsagt at det var bortimot umulig at jeg også døde. Hadde jeg derimot stått i tre dager og sett person etter person hoppe og det gikk fint, hadde jeg ikke vært like redd for den forsvinnende lille statistiske sannsynligheten for at jeg skulle være den uheldige. Det henger jo sammen det. Vet fortsatt om kun to på 21 måneder som har hatt corona. En uvaksinert tidlig og en med 3 doser. Ingen fikk symptomer. Finnes ikke redd men om folk hadde dødd som fluer rundt meg eller blitt skikkelig dårlige, så ville det stilt seg litt annerledes. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 16. november 2021 #140 Del Skrevet 16. november 2021 Anonio skrev (3 minutter siden): Har vært fullvaksinert siden juni jeg og tar min 3. dose 1.12, så jeg er respektfull for corona mtp hva venner går igjennom, men ikke redd. Jeg er mer redd for all dumskapen som foregår i aldersgruppene 20-45 hvor folk velger å gå med åpne armer mot en risiko som det long covid er. ME eller lignende symptomer er ikke i det hele tatt gøy, og jeg hadde tatt vaksinen hver 3. måned resten av livet for å unngå det jeg ser hos mine venner. Vaksinene er nå satt 7.5 milliarder ganger, det har pågått i over ett år. Hvor lenge skal man vente for 'bevis'? Dette blir som MAGA-supporterne og neste dato hvor Trump skal ta over i USA igjen. Hele tiden en ny deadline, en ny tid hvor det store skal bevises. Jeg er også fullvaksinert, hva så? De aller fleste jeg kjenner er det. ME kan man få av så mye annet også. Hvorfor er det verre å få ME etter covid enn av andre årsaker? Hvilke bevis er det du mener at jeg venter på? Det viser seg jo nå at vaksinene med stor sannsynlighet gir blødningsforstyrrelser/hormonforstyrrelser. Dette er ingen konspirasjonsteori, og det gjør at jeg er skeptisk til en tredje dose, og hadde jeg hatt en tenåringsdatter ville jeg ikke anbefalt henne vaksinen i det hele tatt. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg