Gjest ABM Skrevet 16. november 2021 #81 Del Skrevet 16. november 2021 zemer skrev (1 minutt siden): Lysten? Snakker om tvang her. For å beholde jobben må du ta vaksinen, er det frivillig eller tvang? Bryr meg ikke så mye om definisjoner og ordkløveri...men jeg går iallefall inn for sterkest mulig press på de uvaksinerte...ønsker ikke å implementere en lov som åpner for tvang.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Outlander Skrevet 16. november 2021 #82 Del Skrevet 16. november 2021 Og her er vi 2 år seinere…mange som er like dum som når covid først kom ut. Med covid, dette med Russland/Belarus og masse annet som skjer nå rundt om i verden er vi rett og slett fkd med et stort F. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa blomst Skrevet 16. november 2021 #83 Del Skrevet 16. november 2021 Example skrev (6 minutter siden): Du vet at flere uvaksinerte ble lagt inn per 100 000 i uke 44 alene enn insidensen for problemet med Astrazeneca? Det viser med all tydelighet at vaksinene vi bruker nå er langt tryggere enn å bli syk av korona. Det er det som forbløffet meg, hvordan man i det ene øyeblikket er livredde for vaksiner, men reagerer med et skildertrekk på sykdommen selv. Selv om all logikk tilsier at vaksinene er mye, mye tryggere enn å bli smittet. Det er mulig det, men det er uvesentlig. Den det gjelder er like fullt død eller har fått livet sitt ødelagt. Jeg antar at grunnen til "skuldertrekket" til sykdommen selv kommer av at man selv anser seg som trygg fra et alvorlig forløp og at det i de aller fleste tilfeller er de som har et langt liv bak seg som har størst sjanse for å dø. Jeg trekker ikke på skuldrene av selve sykdommen, så jeg vet ikke grunnene, men jeg kan anta at det er en årsak. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøvftta Skrevet 16. november 2021 #84 Del Skrevet 16. november 2021 ABM skrev (1 time siden): Næ..tror det blir som i Østerrike at alt blir stengt for de uvaksinerte...unntatt hjemmet deres ...Vi får se om lysten på vaksine øker litt da!? Kanskje, kanskje ikke? Jeg skal ikke vaksineres, pass eller ikke. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 16. november 2021 #85 Del Skrevet 16. november 2021 (endret) Når man leser kommentarfeltene under mange av FHI's poster, så er det ikke skepsis til spesifikt koronavaksinen som skinner igjennom, det er et sammensurium av MAGA-folk, folk som er skeptisk til alt som har med staten å gjøre, ytre høyre, folk som tror Bill Gates skal drepe barn, folk som er skeptisk til alt av vaksiner osv. Jeg tror mange av disse folkene ikke heller har tatt eller gitt barna sine BCG eller andre "tried and tested" vaksiner, og så velger de fram argumentet med "de nye vaksinene er utestet!" når noen utfordrer dem på standpunktet deres. Jeg synes det er #%%"#¤ egoistisk f.eks å ikke vaksinere barna sine for barnesykdommer. Da surfer du og dine barn på at alle andre bidrar til dugnaden, og det er rett og slett pil råttent. Jeg lurer på hvor mange ganske moderate folk som har blitt dratt inn i radikaliserte anti-vaxxer miljø alla det vi så med flere Trump-folk rundt valget. Utrolig mange bruker enormt med tid i ekko-kamre på facebook hvor de blir hjernevasket av folk som tror de har svaret fordi de leste en eller annen fake-news artikkelt på nett fra newsmax eller annet oppgulp. Endret 16. november 2021 av Anonio 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pivot Skrevet 16. november 2021 #86 Del Skrevet 16. november 2021 Anonio skrev (23 minutter siden): Når man leser kommentarfeltene under mange av FHI's poster, så er det ikke skepsis til spesifikt koronavaksinen som skinner igjennom, det er et sammensurium av MAGA-folk, folk som er skeptisk til alt som har med staten å gjøre, ytre høyre, folk som tror Bill Gates skal drepe barn, folk som er skeptisk til alt av vaksiner osv. Jeg tror mange av disse folkene ikke heller har tatt eller gitt barna sine BCG eller andre "tried and tested" vaksiner, og så velger de fram argumentet med "de nye vaksinene er utestet!" når noen utfordrer dem på standpunktet deres. Jeg synes det er #%%"#¤ egoistisk f.eks å ikke vaksinere barna sine for barnesykdommer. Da surfer du og dine barn på at alle andre bidrar til dugnaden, og det er rett og slett pil råttent. Jeg lurer på hvor mange ganske moderate folk som har blitt dratt inn i radikaliserte anti-vaxxer miljø alla det vi så med flere Trump-folk rundt valget. Utrolig mange bruker enormt med tid i ekko-kamre på facebook hvor de blir hjernevasket av folk som tror de har svaret fordi de leste en eller annen fake-news artikkelt på nett fra newsmax eller annet oppgulp. FHI sier i hvert fall at det er høy oppslutning om barnevaksinasjonprogrammet i Norge, så hvor du får ideene om at mange ikke gir vanlige vaksiner til barna sine vet jeg ikke. https://www.fhi.no/nyheter/2019/vaksinasjonsdekningen-for-2017-og-2018/ Allmenn BCG-vaksinasjon opphørte etter skoleåret 08/09, så at mange av barna i dag ikke har tatt BCG-vaksinen har du nok helt rett i... https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/tuberkulosevaksinasjon---veileder-f/ 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 16. november 2021 #87 Del Skrevet 16. november 2021 Anonio skrev (19 minutter siden): Når man leser kommentarfeltene under mange av FHI's poster, så er det ikke skepsis til spesifikt koronavaksinen som skinner igjennom, det er et sammensurium av MAGA-folk, folk som er skeptisk til alt som har med staten å gjøre, ytre høyre, folk som tror Bill Gates skal drepe barn, folk som er skeptisk til alt av vaksiner osv. Jeg tror mange av disse folkene ikke heller har tatt eller gitt barna sine BCG eller andre "tried and tested" vaksiner, og så velger de fram argumentet med "de nye vaksinene er utestet!" når noen utfordrer dem på standpunktet deres. Jeg synes det er #%%"#¤ egoistisk f.eks å ikke vaksinere barna sine for barnesykdommer. Da surfer du og dine barn på at alle andre bidrar til dugnaden, og det er rett og slett pil råttent. Jeg lurer på hvor mange ganske moderate folk som har blitt dratt inn i radikaliserte anti-vaxxer miljø alla det vi så med flere Trump-folk rundt valget. Utrolig mange bruker enormt med tid i ekko-kamre på facebook hvor de blir hjernevasket av folk som tror de har svaret fordi de leste en eller annen fake-news artikkelt på nett fra newsmax eller annet oppgulp. Så har vi mange som rett og slett bare er skeptiske til koronavaksinene også da, det er ikke helt svart/hvitt. Tenker at sunn og kritisk refleksjon for hva man putter i kroppen av nye ting er en menneskerett uten å bli sett ned på. mRNA- vaksinene i seg selv er en helt ny måte å vaksinere på. Synes forresten det er litt rart at de velger å teste ut noe nytt på hele verdens befolkning på en gang. Selv om mRNA-vaksiner har vært forsket på i mange år, så er det første gang den brukes på mennesker. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 16. november 2021 #88 Del Skrevet 16. november 2021 (endret) 37 minutter siden, Pivot said: FHI sier i hvert fall at det er høy oppslutning om barnevaksinasjonprogrammet i Norge, så hvor du får ideene om at mange ikke gir vanlige vaksiner til barna sine vet jeg ikke. https://www.fhi.no/nyheter/2019/vaksinasjonsdekningen-for-2017-og-2018/ Allmenn BCG-vaksinasjon opphørte etter skoleåret 08/09, så at mange av barna i dag ikke har tatt BCG-vaksinen har du nok helt rett i... https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/tuberkulosevaksinasjon---veileder-f/ Grunnen til at jeg skriver dette er at mange vanlige barnesykdommer er på vei tilbake i europa. Røde hunder, meslinger og kusma har stadige oppblomstringer i miljøer hvor folk ikke vil vaksinere seg. Det er et økende problem i Europa generelt, og også Norge. Når folk samles om skepsis til vaksiner, er det ofte i disse miljøene man får oppblomstringer, så selv om 90% er vaksinert mot f.eks tuberkulose kan fortsatt mange bli smittet på samlinger i låver på f.eks Gran. https://www.aftenposten.no/verden/i/Wb0VzG/barnesykdommer-som-nesten-var-utryddet-er-paa-vei-tilbake-men-vaksina Quote Vestrheim er ikke enig med Hortez i at gjennomsnittstallene for vaksinasjonsdekning i befolkningen er meningsløse. Han mener imidlertid at gjennomsnittstallene kan skjule lokale forskjeller. – Det er store forskjeller i dekningen i Europa, både mellom land og i avgrensede områder og grupper innen landene. Der kan dekningen være lavere enn gjennomsnittet, sier han. Endret 16. november 2021 av Anonio 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 16. november 2021 #89 Del Skrevet 16. november 2021 Anonio skrev (50 minutter siden): Når man leser kommentarfeltene under mange av FHI's poster, så er det ikke skepsis til spesifikt koronavaksinen som skinner igjennom, det er et sammensurium av MAGA-folk, folk som er skeptisk til alt som har med staten å gjøre, ytre høyre, folk som tror Bill Gates skal drepe barn, folk som er skeptisk til alt av vaksiner osv. En gammel bekjent startet "karrieren" med å være skeptisk til Irak-krigen. Det ene tok det andre, og nå er vaksiner en forbrytelse mot menneskeheten, Obama og Bill Clinton er henrettet på Guantanamo, og Trump skal gjeninnsettes snart. Skulle skjedd i sommer, men det kom visst noe i veien. Kanskje han måtte til frisøren eller noe. Neste år kommer vel beviset for at jorda er flat. Det er fort gjort! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Outlander Skrevet 16. november 2021 #90 Del Skrevet 16. november 2021 (endret) 15 minutter siden, Tutte said: Så har vi mange som rett og slett bare er skeptiske til koronavaksinene også da, det er ikke helt svart/hvitt. Tenker at sunn og kritisk refleksjon for hva man putter i kroppen av nye ting er en menneskerett uten å bli sett ned på. mRNA- vaksinene i seg selv er en helt ny måte å vaksinere på. Synes forresten det er litt rart at de velger å teste ut noe nytt på hele verdens befolkning på en gang. Selv om mRNA-vaksiner har vært forsket på i mange år, så er det første gang den brukes på mennesker. Problemer her er at folk sier hele tiden ‘do your research’ men gjør ikke det selv, unntatt kontroversielle nettsider og youtube kanaler uten noe som helst medisinske bakgrunn innen virologi og epidemiologi. MRNA vaksiner har blitt utforsket i flere tiår. Så teknologien var alltid der og utførsket akkurat med tanken på epidemier i bakhodet. Med hvor advansert teknologi er nå per i dag burde få folk til å juble. Men nei- folk er rett og slett totalt hjernevasket og bløttet for noe som helst annet en konspirasjons teorier. Når folk velger å ikke ta vaksinen øker dere sjansen at dere selv blir alvorlig syke eller dør. Om det var bare dere dette påvirket ville jeg ikke ha brydd meg mindre. Men når vanlige oppfølginger og behandlinger er utsatt, folk kommer ikke inn på legevakter lenger pga ressurser og helsetjenester er overbelastet slik min egen helse er i fare, da blir jeg irritert og sint. Endret 16. november 2021 av Outlander 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 16. november 2021 #91 Del Skrevet 16. november 2021 WonderWomaan skrev (3 timer siden): Hvordan vet du han ikke overlever? Det er en veldig sammensatt sykdom som gjør all sykdom veldig komplisert. PetterKanin skrev (3 timer siden): Her er det jo snakk om en som for seg selv har valgt det sannsynligvis minste ondet. Det er slik jeg ser på mitt valg om å takke nei til vaksinen også. Ikkee fordi vaksinen sannsynligvis er skadelig på lang sikt, men fordi den kan være skadelig på lang sikt. Da vil jeg ikke ha valgt å ta den. Det var ikke ett valg å leve isolert potensielt resten av livet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 16. november 2021 #92 Del Skrevet 16. november 2021 Ella1 skrev (8 timer siden): I starten av pandemien kunne jeg forstå skepsisen til eventuelle vaksiner. Nå 11/2 år senere etter all informasjonen/ kunnskapen vi har tilegnet oss så er det noe fascinerende med antivaksere. Jeg klarer ikke å la være å lese hva de skriver i kommentarfelt fordi jeg klarer rett og slett ikke å forstå at det eksisterer en slik naivitet og egoisme i blant oss slik situasjonen nå er. For min del så finnes det ingen unnskyldning for å takke nei til vaksinen så fremst det ikke ligger en medisinsk årsak bak. Jeg tenker motsatt - i begynnelsen trodde vi corona var mye mer alvorlig enn det viste seg å være. Det var snakk om 20 % dødelighet i starten - da er bivirkninger fra vaksiner mindre relevante. Men dødeligheten er jo bare på noen få promille. Selv for uvaksinerte 85-åringer er dødeligheten bare rundt 4 %. Derimot har det dukket opp flere og flere bivirkner på vaksinene - du vet, de ferdig testede vaksinene, der det likevel stadig dukker opp nye bivirkninger. Nå sist menstruasjonsforstyrrelsene som det ble ledd sånn av i vår at enkelte snakket om. Duff skrev (7 timer siden): Det er ikke riktig at de angrer. Min mann fikk en alvorlig bivirkning etter dose to. Han kunne endt opp som pleietrengende og han er ikke fylt 50. Han lå 5 uker på sykehus, ble sendt frem og tilbake til rikshospitalet fra Sørlandet. Han angrer ikke på vaksinen fordi han er i risikogruppen og går på immundempende medisiner. Han overlever ikke korona hvis han får den. Wow, du er synsk kanskje? Hvis han var transplantert og over 65 år er han blant dem med høyest risiko for å dø om han får corona, der er faktisk dødeligheten 30 %. Det gir imidlertid 70 % sjangs for å overleve, så kjenner jeg blir veldig nysgjerrig på hva som feiler din mann som har 100 % sjangs for å dø av corona? Du sier jo at han er under 50, så selv om han er transplantert er dødeligheten lavere enn 30 %. Example skrev (1 time siden): Du vet at flere uvaksinerte ble lagt inn per 100 000 i uke 44 alene enn insidensen for problemet med Astrazeneca? Det viser med all tydelighet at vaksinene vi bruker nå er langt tryggere enn å bli syk av korona. Det er det som forbløffet meg, hvordan man i det ene øyeblikket er livredde for vaksiner, men reagerer med et skildertrekk på sykdommen selv. Selv om all logikk tilsier at vaksinene er mye, mye tryggere enn å bli smittet. Det finnes ingen statistikk som viser helsetilstanden til de som blir lagt inn med covid-19 (!!!)), fordi dette ikke registreres på sykehusene. Kun alder. Så man kan jo gjette seg til at 90 % av de innlagt er enten overvektige, har diabetes eller har andre helseproblemer. For de som er i risikogruppe er det selvsagt lurt med vaksine. For en slank, frisk og rask 17-åring tror jeg helt ærlig ikke at vaksine er noe bedre enn å gjennomgå sykdommen. Jeg er fullvaksinert, men kommer til å vurdere det nøye før jeg får med på flere doser, og å vaksinere ungen min er helt uaktuelt med mindre en ny mutasjon skulle vise seg å være veldig dødelig eller veldig skadelig for barn eller unge. Men så langt har halve klassen til ungen vært smittet, uten at noen av dem var egentlig syke. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaimatadi Skrevet 16. november 2021 #93 Del Skrevet 16. november 2021 Nefarian skrev (9 timer siden): Jeg skjønner godt at du ser det som veldig usannsynlig at du blir hardt rammet av en Covid19 sykdom, der er vi like. Men jeg ser det som sannsynlig at jeg kan smitte andre hvis jeg selv blir smittet. Og noen av de jeg smitter, vil nesten helt sikkert kunne bli alvorlig syke. Tenker du denne tanken overhodet? Det virker på meg som at du har en rimelig egoistisk mentalitet. Du ønsker ikke å være med å minske spredningen i samfunnet, og du driter i om du gjør andre alvorlig syke. Nå er det sånn at de uvaksinerte jeg kjenner, ikke er verken på byen og drikker, eller på fotballkamper etc. Det er folk som gjerne heller tar seg en tur i naturen med familien. Så de jeg kjenner utgjør ikke noe risiko sånn sett. Det går an å ta ansvar vettu 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaktusogsol Skrevet 16. november 2021 #94 Del Skrevet 16. november 2021 Jeg er ikke vaksinert. Sjansen for at jeg smitter noen med corona er mye lavere enn for en vaksinert. Jeg tester meg ved det minste symptom. Vaksinerte går rundt og sprer virus fordi de ofte ikke vet at de er smittet. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaimatadi Skrevet 16. november 2021 #95 Del Skrevet 16. november 2021 ABM skrev (2 timer siden): Næ..tror det blir som i Østerrike at alt blir stengt for de uvaksinerte...unntatt hjemmet deres ...Vi får se om lysten på vaksine øker litt da!? Skal love deg at når dette skjer, tar jeg aldri en vaksine igjen. På meg har sånt helt motsatt virkning. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sen ve ben Skrevet 16. november 2021 #96 Del Skrevet 16. november 2021 Er så drittlei av disse trådene og alle tråder om vaksine. Jeg skjønner bare ikke hvorfor dere må blande dere i andres liv og hva de gjør og velger? Om du har tatt vaksinen så respekterer jeg det men også om du ikke har tatt den. Men dere skal alltid hakke ned på andre som ikke tenker som dere og som ikke tar valgene som dere tar.Hva er greia? Føler dere dere bedre av det? Go on! 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tunique Skrevet 16. november 2021 #97 Del Skrevet 16. november 2021 Sen ve ben skrev (7 minutter siden): Er så drittlei av disse trådene og alle tråder om vaksine. Jeg skjønner bare ikke hvorfor dere må blande dere i andres liv og hva de gjør og velger? Om du har tatt vaksinen så respekterer jeg det men også om du ikke har tatt den. Men dere skal alltid hakke ned på andre som ikke tenker som dere og som ikke tar valgene som dere tar.Hva er greia? Føler dere dere bedre av det? Go on! Pga Janteloven 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 16. november 2021 #98 Del Skrevet 16. november 2021 (endret) Outlander skrev (44 minutter siden): Problemer her er at folk sier hele tiden ‘do your research’ men gjør ikke det selv, unntatt kontroversielle nettsider og youtube kanaler uten noe som helst medisinske bakgrunn innen virologi og epidemiologi. MRNA vaksiner har blitt utforsket i flere tiår. Så teknologien var alltid der og utførsket akkurat med tanken på epidemier i bakhodet. Med hvor advansert teknologi er nå per i dag burde få folk til å juble. Men nei- folk er rett og slett totalt hjernevasket og bløttet for noe som helst annet en konspirasjons teorier. Når folk velger å ikke ta vaksinen øker dere sjansen at dere selv blir alvorlig syke eller dør. Om det var bare dere dette påvirket ville jeg ikke ha brydd meg mindre. Men når vanlige oppfølginger og behandlinger er utsatt, folk kommer ikke inn på legevakter lenger pga ressurser og helsetjenester er overbelastet slik min egen helse er i fare, da blir jeg irritert og sint. Det er stor forskjell på å være hjernevasket og skeptisk/kritisk. Et godt eksempel på hvordan alt blåses opp. Ja mRNA-vaksinene er forsket på i 20-30 år, men er som sagt første gang den brukes på mennesker. Du trenger heller ikke si dere. Jeg er selv fullvaksinert, men er ikke ukritisk til disse vaksinene av den grunn. Endret 16. november 2021 av Tutte 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøya90 Skrevet 16. november 2021 #99 Del Skrevet 16. november 2021 Anonio skrev (1 time siden): Når man leser kommentarfeltene under mange av FHI's poster, så er det ikke skepsis til spesifikt koronavaksinen som skinner igjennom, det er et sammensurium av MAGA-folk, folk som er skeptisk til alt som har med staten å gjøre, ytre høyre, folk som tror Bill Gates skal drepe barn, folk som er skeptisk til alt av vaksiner osv. Jeg tror mange av disse folkene ikke heller har tatt eller gitt barna sine BCG eller andre "tried and tested" vaksiner, og så velger de fram argumentet med "de nye vaksinene er utestet!" når noen utfordrer dem på standpunktet deres. Jeg synes det er #%%"#¤ egoistisk f.eks å ikke vaksinere barna sine for barnesykdommer. Da surfer du og dine barn på at alle andre bidrar til dugnaden, og det er rett og slett pil råttent. Jeg lurer på hvor mange ganske moderate folk som har blitt dratt inn i radikaliserte anti-vaxxer miljø alla det vi så med flere Trump-folk rundt valget. Utrolig mange bruker enormt med tid i ekko-kamre på facebook hvor de blir hjernevasket av folk som tror de har svaret fordi de leste en eller annen fake-news artikkelt på nett fra newsmax eller annet oppgulp. Enig i at det er mye useriøst og at det kan gi et dårlig inntrykk. Jeg er også antivaxer fordi jeg ikke har tatt denne vaksinen, men holder meg langt unna disse gruppene og kommentarfeltene. Det er mange skeptikere som ikke roper høyt også, men dem legger man ikke like godt merke til 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonio Skrevet 16. november 2021 #100 Del Skrevet 16. november 2021 (endret) "Jeg er forsiktig - corona smitter ikke meg - jeg tar alle forhåndsregler. Jeg viser myyyye mer hensyn enn alle vaksinerte til sammen!" Endret 16. november 2021 av Anonio 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg