Gå til innhold

De uten vaksine er modige. Det skal de ha.

skrue

Anbefalte innlegg

Nefarian skrev (11 minutter siden):

Jeg skjønner godt at du ser det som veldig usannsynlig at du blir hardt rammet av en Covid19 sykdom, der er vi like.          Men jeg ser det som sannsynlig at jeg kan smitte andre hvis jeg selv blir smittet. Og noen av de jeg smitter, vil nesten helt sikkert kunne bli alvorlig syke. Tenker du denne tanken overhodet?

Det virker på meg som at du har en rimelig egoistisk mentalitet. Du ønsker ikke å være med å minske spredningen i samfunnet, og du driter i om du gjør andre alvorlig syke.

Vi er vel alle innerst inne mer opptatt av egen helse enn andres, er vi ikke?

Overlevelsesinstinkt kalles det, og det er medfødt.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tutte skrev (14 minutter siden):

De må legge ut en mye bedre statistikk og tall enn det der. Synes du at "sjeldnere" og "lavere" holder for å vite hvor godt vaksinen beskytter? Høres jo ikke ut som de vet det selv heller.

En studie fra King´s College London tyder på at vaksinen faktisk hjelper mot Long Covid.

"It shows that in the minority of people who get Covid despite two jabs, the odds of developing symptoms lasting longer than four weeks are cut by 50%.

This is compared with people who are not vaccinated." (Kilde: BBC)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (30 minutter siden):

Uvaksinerte folk som ikke velger å ta vaksinen i en pandemi når en drøss med eksperter rundt om i verden anbefaler den (snakker ikke om de som har en medisinsk årsak til å ikke ta den) er noen meget spesielle egoistiske personer spør du meg. 

Kan du være så snill å melde deg inn i facebook gruppa som heter: erfaringer med covid 19 vaksinering

DER kan du lese om de som ikke har vært heldige ved å ta vaksinen. Les før du uttaler deg om hvem som er ego eller ei...

Meld deg inn i gruppa NÅ...les alle innlegg fra de siste 2 mnd, deretter kan du uttale deg om egoisme

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callisto83 skrev (8 minutter siden):

En studie fra King´s College London tyder på at vaksinen faktisk hjelper mot Long Covid.

"It shows that in the minority of people who get Covid despite two jabs, the odds of developing symptoms lasting longer than four weeks are cut by 50%.

This is compared with people who are not vaccinated." (Kilde: BBC)

Disse studiene forandrer seg stadig. Om 1 mnd så er det ikke sånn lenger allikevel 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thaila skrev (45 minutter siden):

De som ikke vaksinerer seg vurderer jo vaksinen som en større risiko, så man har rett og slett bare ulikt syn og ulik risikovurdering. 

Ulik risikovurdering handler vel om man har lest og forstått statistikk. De som har lest og forstått statistikk er sikre på at det lønner seg å vaksinere seg.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virrum skrev (7 minutter siden):

Jeg vil nok tro at de fleste oppfatter å bli kalt mindre intelligent som meget negativt. Alle mennesker er like mye vert, det vet alle (forhåpentligvis). 

Ja, vi har tatt hvert vårt valg og jeg synes dette må respekteres begge veier uten at noen må bli kalt noe som helst. 

Jeg har respektert ditt valg, men jeg trenger verken like det eller synes det er smart.

Å være mindre intelligent er ikke nødvendigvis noe negativ selv om du ser det slikt. I virkeligheten har mennesker forskjellige styrker og svakheter. Jeg har vært heldig når det kommer til intelligens, men ikke nødvendigvis like heldig med EQ, sportslige talenter eller barnetekke. Andre jeg kjenner har høy EQ, god med barn og andre styrker, men lavere intelligens. Noen er sykt gode i praktiske fag og kan lage de vakreste ting, og noen har en humor som kan glede en stein. Høy IQ kan for noen også være en belastning.

Merk: Nå snakker jeg ikke om å være på grensen til tilbakestående, men de forskjellige normalområdene innenfor intelligens.

Det er vel en grunn til at man skal ha rimelig høy intelligens for å bestå prestisjestudier utover at de er populære. Leger og annet høyt utdannet helsepersonell skal guide oss i krisesituasjoner slik at folk flest slipper å sette seg inn i de kompliserte tallene og beskrivelsene. Det er positivt. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosa blomst skrev (15 minutter siden):

Det vet vi jo ikke enda, hvem som tok det beste valget. Vi vet enda ikke følgene av alle blødningsforstyrrelsene feks. Blir de langvarige? Er det for alltid? Er det forbigående? Kan man fortsatt få barn? Ingen vet dette enda. Og det er bare ett eksempel. Mange har fått forverret tilstander de allerede sliter med. Noen har fått svekket immunforsvar. Osv osv.

Vi vet ikke langtidsvirkningene av vaksinen enda. Det eneste vi vet per nå er at effekten avtar og at man smitter andre.

Så nei, det er ikke på nivå med "hva er det største tallet av 40 og 0". Helt enkelt fordi det ikke har gått lang tid enda. Det er nemlig en forutsetning for å se langtidsvirkninger.

Langtidvirkningene av vaksinen  kjenner vi ikke. Det er riktig. Men det er også langtidsvirkninger av å bli covidsyk inkludert følgesykdommer som f.eks. hjertemuskelbetennelse og lungebetennelse. Jeg tror langtidsvirkningen av sykdommen er mye verre en langtidsvirkning av vaksinen.

Endret av I Grosny
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WonderWomaan skrev (10 minutter siden):

Kan du være så snill å melde deg inn i facebook gruppa som heter: erfaringer med covid 19 vaksinering

DER kan du lese om de som ikke har vært heldige ved å ta vaksinen. Les før du uttaler deg om hvem som er ego eller ei...

Meld deg inn i gruppa NÅ...les alle innlegg fra de siste 2 mnd, deretter kan du uttale deg om egoisme

Det er alltid noen som får bivirkninger når millioner av mennesker blir vaksinert. De fleste får ikke alvorlige bivirkninger . Dette vet ekspertene ,men de har sterkt rådet folk til å ta vaksine for de mener det er best og vaksiner er veien ut av pandemien. 

Endret av NorthernLight
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (Akkurat nå):

Det er alltid noen som får bivirkninger når millioner av mennesker blir vaksinert. De fleste får ikke alvorlige bivirkninger . Dette vet ekspertene ,men de har sterkt rådet folk til å vaksine for de mener det er best og vaksiner er veien ut av pandemien. 

Ja, men synd at mange ikke ønske ta risikoen for å være den uheldige som får bivirkninger som varer helt til den dagen de ender i grava. Så om du vil , kjør på med vaksine, men mange vil heller la immunforsvaret gjøre jobben istedenfor. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (2 minutter siden):

Ulik risikovurdering handler vel om man har lest og forstått statistikk. De som har lest og forstått statistikk er sikre på at det lønner seg å vaksinere seg.

Kan du legge ut den nyeste statistikken her? Ordentlige tall fra i dag på hvor godt den beskytter mot alvorlig sykdom og innleggelser i forhold til uvaksinerte.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WonderWomaan skrev (3 minutter siden):

men mange vil heller la immunforsvaret gjøre jobben istedenfor. 

Det har gått ganske dårlig for mange folk rundt om i verden gitt... Ikke bare det, ved å ikke vaksinere seg så utsetter man andre for større risiko for smitte enn når man er vaksinert. 

Endret av NorthernLight
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (Akkurat nå):

Det er alltid noen som får bivirkninger når millioner av mennesker blir vaksinert. De fleste får ikke alvorlige bivirkninger . Dette vet ekspertene ,men de har sterkt rådet folk til å vaksine for de mener det er best og vaksiner er veien ut av pandemien. 

De fleste får ikke alvorlige følger av Covid heller. 

I Grosny skrev (1 minutt siden):

Langtidvirkningene av vaksinen  kjenner vi ikke. Det er riktig. Men det er også langtidsvirkninger av å bli covidsyk inkludert følgesykdommer som f.eks. hjertemuskelbetennelse og lungebetennelse. Jeg tror langtidsvirkningen av sykdommen er mye verre en langtidsvirkning av vaksinen.

Du tror ja. 

For øvrig kommer det helt an på hvem du spør. Spør du en som har hatt tatt vaksinen og fått alvorlige bivirkninger så tipper jeg vedkommende angrer bittert og heller ville tatt sjansen på covid. Spør du en uvaksinert som får langtidsvirkninger av covid så vil kanskje vedkommende si at han skulle ønske han hadde tatt vaksina.

Uansett så virker dette som en debatt om at bivirkninger fra vaksina er ikke så nøye, "det var i hvert fall ikke covid!" Eller "jaja, hun ble smitta og døde av covid. I det minste ble hun smitta av en som var vaksinert da. Det var da enda godt!"

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosa blomst skrev (2 minutter siden):

De fleste får ikke alvorlige følger av Covid heller. 

Du tror ja. 

For øvrig kommer det helt an på hvem du spør. Spør du en som har hatt tatt vaksinen og fått alvorlige bivirkninger så tipper jeg vedkommende angrer bittert og heller ville tatt sjansen på covid. Spør du en uvaksinert som får langtidsvirkninger av covid så vil kanskje vedkommende si at han skulle ønske han hadde tatt vaksina.

Uansett så virker dette som en debatt om at bivirkninger fra vaksina er ikke så nøye, "det var i hvert fall ikke covid!" Eller "jaja, hun ble smitta og døde av covid. I det minste ble hun smitta av en som var vaksinert da. Det var da enda godt!"

FHI har jo kontroll på statistikk og sånn, og de pøser ikke ut milliarder på vaksiner dersom det ikke er helsegevinst.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*blueberry* skrev (14 minutter siden):

Jeg har respektert ditt valg, men jeg trenger verken like det eller synes det er smart.

Å være mindre intelligent er ikke nødvendigvis noe negativ selv om du ser det slikt. I virkeligheten har mennesker forskjellige styrker og svakheter. Jeg har vært heldig når det kommer til intelligens, men ikke nødvendigvis like heldig med EQ, sportslige talenter eller barnetekke. Andre jeg kjenner har høy EQ, god med barn og andre styrker, men lavere intelligens. Noen er sykt gode i praktiske fag og kan lage de vakreste ting, og noen har en humor som kan glede en stein. Høy IQ kan for noen også være en belastning.

Merk: Nå snakker jeg ikke om å være på grensen til tilbakestående, men de forskjellige normalområdene innenfor intelligens.

Det er vel en grunn til at man skal ha rimelig høy intelligens for å bestå prestisjestudier utover at de er populære. Leger og annet høyt utdannet helsepersonell skal guide oss i krisesituasjoner slik at folk flest slipper å sette seg inn i de kompliserte tallene og beskrivelsene. Det er positivt. 

Så da har altså du bestemt at uvaksinert = mindre intelligent? 

Hva vet du om intelligensen til folk utover et valg du vet de tar annerledes enn deg?? 

Dette blir rett og slett for dumt... 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rosa blomst said:

Spør du en som har hatt tatt vaksinen og fått alvorlige bivirkninger så tipper jeg vedkommende angrer bittert og heller ville tatt sjansen på covid. Spør du en uvaksinert som får langtidsvirkninger av covid så vil kanskje vedkommende si at han skulle ønske han hadde tatt vaksina.

Den vaksinerte ville angret bittert, mens den uvaksinerte kanskje skulle ha ønsket han hadde tatt vaksinen?

Merkelig måte å legge det fram på. Hvorfor denne skjeve fremstillingen? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
I Grosny skrev (Akkurat nå):

FHI har jo kontroll på statistikk og sånn, og de pøser ikke ut milliarder på vaksiner dersom det ikke er helsegevinst.

Jammen kjære vene! Du skrev jo nettopp selv at vi ikke vet langtidsvirkningene av vaksinen enda. Og så sier du "jeg tror".

Vi vet ikke langtids(bi)virkningene av vaksinen enda. Det har ikke gått lang tid!

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (8 minutter siden):

Det har gått ganske dårlig for mange folk rundt om i verden gitt... Ikke bare det, ved å ikke vaksinere seg så utsetter man andre for større risiko for smitte enn når man er vaksinert. 

Du utsetter andre for smitte uansett om du er vaksinert eller ei så den delen kan du og andre bare slutte bruke i samtaler om vaksine og covid

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trønder skrev (Akkurat nå):

Den vaksinerte ville angret bittert, mens den uvaksinerte kanskje skulle ha ønsket han hadde tatt vaksinen?

Merkelig måte å legge det fram på. Hvorfor denne skjeve fremstillingen? 

Fordi de aller fleste uvaksinerte har tenkt grundig gjennom valget de har gjort. Meg selv inkludert. Jeg tar den ikke pga helsemessige årsaker, så uansett utfall av en covidinfeksjon hadde jeg ikke angret for jeg ville uansett aldri ha tatt vaksinen.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virrum skrev (Akkurat nå):

Så da har altså du bestemt at uvaksinert = mindre intelligent? 

Hva vet du om intelligensen til folk utover et valg du vet de tar annerledes enn deg?? 

Dette blir rett og slett for dumt... 

Nå vrir du og vender på det jeg sier for å passe ditt narrativ om at jeg er et dårlig menneske. Svaret er nei, jeg prøver kun å forklare deg at intelligens ikke har noe med om man er bedre eller dårligere enn andre, det handler mest om flaks man blir tildelt i livet. Jeg liker ikke at du påstår at jeg mener jeg er bedre enn de som har lavere intelligens bare fordi jeg påpeker at ikke alle er like intelligente. Min tankegang er ikke så sort/ hvit som du viser til i dette innlegget jeg nå siterer. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...