Gå til innhold

Hva har du gjort helt konkret for å spare på strømmen nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, Loff77 said:

Det kommer an på oppbyggingen og stort sett ikke noe problem med kablene av heller

"La ALLTID varmen stå på på badet. Om sommeren skrur du den nesten helt ned, men ikke av. Termostaten sørger for at det ikke brukes mer strøm enn nødvendig. Dette er et råd fra entreprenøren. Fukt kan lett slå inn dersom varmen er helt avslått.
Badegulvet må ikke dekkes til med matter, tepper eller lignende."

Anonymkode: 9e240...eb9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg bor i en eldre leilighet med dårlig isolering så det er begrenset hvor mye jeg kan skru av her. I tillegg blir det kaldt om vinteren her.

Jeg prøver å være bevisst på å skru varmen ned når temperaturen ute går opp. Varmekablene i gangen er kun på når det er minusgrader ute. Må faktisk ha de på da ellers så trekker det inn og det blir mye fukt på vinduene. På soverommet har jeg ikke på varmekabler og kommer neppe til å ha det om det ikke blir veldig kaldt ute. Jeg har varmekabler på i stua og på badet. I tillegg har jeg en ovn som varmer opp litt mer effektivt når jeg trenger det.

Jeg kommer ikke til å skru det veldig mye mer ned. Har en temperatur i stua mellom 20-22 grader. Å skru den mye mer ned enn det vil bare føre til fukt og dårlig inneklima.

Ellers er jeg en person og vasker klær og annet maks 3 ganger i uka, men stort sett blir det 2 vask.

Må vaske opp for hånd og prøver å samle opp litt sånn at jeg tar oppvasken 1-2 ganger om dagen. Spørs hvor mye jeg har brukt.

Jeg leier så er begrenset hvor mye oppgraderinger jeg kan ordne her, men prøver å ikke sløse altfor selv om strømmen er inkludert.

Anonymkode: 402f1...543

Da trenger du jo ikke å bekymre deg??

Anonymkode: 6d600...b22

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da trenger du jo ikke å bekymre deg??

Jo, hvis utleier øker leia så har jeg ikke råd til å bo her så litt greit å ikke sløse som en idiot da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jo, hvis utleier øker leia så har jeg ikke råd til å bo her så litt greit å ikke sløse som en idiot da.

Husleia kan da ikke plutselig økes

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Husleia kan da ikke plutselig økes

Den kan økes innenfor gitte rammer, men prøver bare å være en ok leietaker. Trenger ikke å gjøre livet surt for utleier så da gjør jeg de tiltakene jeg kan gjøre. Når jeg vet at strømmen er høyere enn vanlig så kan jo jeg også tenke litt på det selv om den er inkludert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke gjort noe nå, for vi har hatt et bevist forhold til strømforbruk fra før. Tørketrommel bruker vi ikke, temperaturen er moderat og vi sparer på varmtvannet.

Det vi kan gjøre er å isolere huset, men det blir ikke før til våren. Heldigvis ser det ikke ut til at prisene blir så grusomme her, så det gjør ikke så mye.

Anonymkode: ff87a...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har byttet til fastprisavtale på 0.38 kr pr kWh, og kjøpt inn masse ved. Ellers har vi varmepumpe, og kommer kun til å bruke ved og varmepumpe til oppvarming. 

Anonymkode: 13d1c...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi vannet trekker inn i flisene 

Oi, må en ha på varmekablene hele året da😂?

Anonymkode: 8aa66...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Oi, må en ha på varmekablene hele året da😂?

Anonymkode: 8aa66...70f

Ja det bør man

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger inntil hunden min som varmer meg både med kroppsvarmen sin og det varmer hjertet mitt❤️ 

Prøver også å slå av lyset i de rommene jeg ikke er i. Har strømmen på lavere temperaturer enn ellers.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lea said:

Jeg ligger inntil hunden min som varmer meg både med kroppsvarmen sin og det varmer hjertet mitt❤️ 

Prøver også å slå av lyset i de rommene jeg ikke er i. Har strømmen på lavere temperaturer enn ellers.

Hunder er så gode🥰

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi har nesten utelukkende LED lys. Ikke mye varme i de.

Anonymkode: 0b020...a12

Som du kanskje sparer 20kr på i måneden. Maks.

Anonymkode: 41c02...8c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Panelovnene er aldri påslått. 

- Unngår å dusje om morgenen og ettermiddagen, men jeg må dusje i varmtvann, så føler at det går mye strøm her. 

- Bruker kun lys i det rommet jeg oppholder meg i. 

- Prøver å være påpasselig når jeg bruker komfyren for å lage mat. Komfyren trekker masse strøm. 

- Har faktisk ikke oppvaskmaskin i leiligheta mi, så prøver å ta oppvasken midt på dagen eller sent på kvelden. 

- Klesvask foregår sent på kvelden og maskina er bestandig full. Som regel på 40 grader. Tørketrommel har jeg ikke. 

- Unngår å lade mobilen unødig mye. 

På min siste strømregning sto det at mitt årlige forbruk er på 1300 kWt og totalsummen kom på 399 kroner. Så jeg håper at jeg klarer å holde dette prisnivået framover, fordi jeg er enslig og uten jobb. Bor i Østfold. Nettleia utgjør 2/3 av totalsummen. 

Anonymkode: 5a8d6...fde

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi demonterte varmepumpa i sommer pga bytte av kledning, den har vi ikke montert så vi varmer hele hovedetasjen med varme fra vedovn. Varmekabler på badet står på men vi slår av lyset når vi ikke er der. Vi sover med vindu oppe hele året, har tepper over dyna hvis det er kaldt.

Nede i gang har vi en panelovn for å ta kulda fra utsiden. I kjellerstua hvor sønnen holder seg er det en ovn på, vi skrur den av den uka han er hos far. Vi vasker sjeldnere klær. Alt som er fritt for hundehår tørkes på stativ.  Vi har aldri sløst med strømmen så jeg finner ikke så mye å spare på.

Anonymkode: bb491...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaffet meg tre måneder med pristak på 59øre kwt, fra oktober og ut året. Må begynne å tenke mer på det i januar :) 

Anonymkode: 90d4d...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gjort flere tiltak enn tidligere. Jeg skrur av lys i rom jeg ikke er og det er vel mitt eneste tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kjøpt varmepumpe og bruker ikke tørketrommel. Brukte den lite før, men nå henger jeg opp alt 

Anonymkode: 52833...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen store endringer her- vasker klær som før, dusjer som før... alt er som normalt, fikk overraskende lav strømregning nå denne md på 1200kr.

110kwm leilighet

Varmekabler på badet

1panelovm med termostat i stua. 

Så ekstremt fornøyd med en lav regning.

Anonymkode: 94c23...3fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Kutta ut den daglege dusjen, har og kortare dusjar. 
- Skrudd ned varmen på badet, men ikkje heilt av. 
- Ikkje plugga i ovnen endå, fyrer utelukkande med ved. 
- Oppvaskmaskina og klesvasken tek eg om natta (er student og les mest om natta, so om det byrjar å brenne, merkar eg nok det raskt) 

Fekk likevell ei straumrekning på 2.5k. Bur i ei leilighet på 66 kvm. 
No tok vi og skifta straumavtale, håpar vi kan spare inn på det. 

Anonymkode: d571f...928

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva er de tre billigste timene i døgnet? 

Anonymkode: 4ec0b...b2b

Det varierer en del, men som regel er det mellom to og fem på natta.

Anonymkode: 0b020...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...