Gå til innhold

Noen her med boliglån 4-5 ganger inntekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker IKKE svar fra de som ikke har det 😅

Men vi bor altså i Oslo og ser at dersom vi blir boende i/utenfor Oslo i pendleravstand så må vi ta opp boliglån i størrelsen ca 4 ganger inntekt for å kunne kjøpe 3roms eller lite rekkehus. 

Jeg lurer på om noen her har såpass høyt lån utfra inntekt - og hvordan dere synes hverdagsøkonomien fungerer? 

Ta gjerne med om dere har barn eller ikke/eventuelle fellesutgifter i tillegg til lån. 

Anonymkode: 7abf5...5e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fast lønn hver mnd for oss tilsvarer ca 1,165 mill i året. Ut ifra denne lønna har vi 4x inntekt i lån. Reell inntekt er ca 1,5 mill men det som er ekstra er uregelmessig. Har rundt 4,7 mill i lån.

Du kan jo få budsjettet vårt, så ser du hva vi bruker pengene på.

Boliglån: 16 350 kr
Fellesutgifter: 3100 kr
Forsikring: 1945 kr
Trening: 249 kr
Barnehage: 3530 kr
Mobil: 1174 kr
Bom: ca 1800 kr
Diesel: ca 1500 kr
Strøm: ca 2300 kr
Mat: ca 9000 kr
Sparing: 10 000
Annet: 9000 kr

Vi har 2 barn på 3 og 11 år pluss en hund som koster litt her og der.

Synes vi har det greit, vi sparer jo en del hver måned så har 10 000 kr I "buffer" om vi trenger mer penger. "Annet" skal dekke alt av egenandeler legebesøk, buss og parkering, fritidsaktiviteter, klær, frisør, bursdager, familieaktiviteter, julebord og andre anledninger og ellers ting vi trenger eller ønsker oss (sist var det en lydplanke fordi den forrige ble ødelagt).

Vi har det ikke trangt men vi kan ikke vare bruke penger uten å tenke oss om heller. Spesielt nå i høst måtte begge ungene ha helt ny garderobe og det ble dyyyyyrt.

Anonymkode: 48c9d...9c3

• Liker 1
Skrevet

Vi har samlet inntekt på 1,5 MNOK. Boliglån og studielån utgjør 6,8 MNOK, ca 4,5x bruttolønn. 

Boliglånet er på 20 000, felleskostnader 4500. Jeg lister ikke opp hele budsjettet, men etter at alt (inkl mat) er betalt, så sitter jeg igjen med 5000 i måneden. Dette overskuddet skal gå til sparing, ferieplanlegging, sosialt, kjøp av klær og utstyr osv. Jeg syns ikke at jeg har romslig økonomi og har ikke det handlingsrommey jeg egentlig ønsker meg. 

Anonymkode: 367fd...87a

Skrevet

Jeg er singel, 29 år, ingen barn og har 5,5 x inntekt. Det går helt fint.

Anonymkode: aadf5...1bb

Skrevet

Har inntekt på 1,4 mill og boliglån på 6,4 mill. Har ingen felleskostnader, men må betale kommunale avgifter (utgjør totalt ca. 30.000 i året inkludert eiendomsskatt). I tillegg har vi 1 bil (uten lån). 3 barn i tillegg. 

Lån: 25.000 

Kommunale avgifter: 2500

Strøm+nettleie: ligger 2500 i budsjettet, men i praksis pleier det å være lavere. 

Vi sitter omtrent igjen med 40.000 i måneden som dekker mat, klær, transport, sparing, TV, fritidsavktiviteter osv. 

Jeg synes hverdagsøkonomien går veldig fint. Banken påpekte at vi kom til å ha det "trangt", men jeg synes ikke vi har det.

Vi har låst renten på 5,4 mill av lånet (ungdomsrente). I tillegg har vi en bufferkonto for uforutsette utgifter og ferier (her har vi stående en plass mellom 50.-100.000 til en hver tid). 

Anonymkode: bc061...47f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fast lønn hver mnd for oss tilsvarer ca 1,165 mill i året. Ut ifra denne lønna har vi 4x inntekt i lån. Reell inntekt er ca 1,5 mill men det som er ekstra er uregelmessig. Har rundt 4,7 mill i lån.

Du kan jo få budsjettet vårt, så ser du hva vi bruker pengene på.

Boliglån: 16 350 kr
Fellesutgifter: 3100 kr
Forsikring: 1945 kr
Trening: 249 kr
Barnehage: 3530 kr
Mobil: 1174 kr
Bom: ca 1800 kr
Diesel: ca 1500 kr
Strøm: ca 2300 kr
Mat: ca 9000 kr
Sparing: 10 000
Annet: 9000 kr

Vi har 2 barn på 3 og 11 år pluss en hund som koster litt her og der.

Synes vi har det greit, vi sparer jo en del hver måned så har 10 000 kr I "buffer" om vi trenger mer penger. "Annet" skal dekke alt av egenandeler legebesøk, buss og parkering, fritidsaktiviteter, klær, frisør, bursdager, familieaktiviteter, julebord og andre anledninger og ellers ting vi trenger eller ønsker oss (sist var det en lydplanke fordi den forrige ble ødelagt).

Vi har det ikke trangt men vi kan ikke vare bruke penger uten å tenke oss om heller. Spesielt nå i høst måtte begge ungene ha helt ny garderobe og det ble dyyyyyrt.

Anonymkode: 48c9d...9c3

Tusen takk :) 

(til dere andre og!)

De minste boligene hvor barnet kan få eget soverom regner jeg at vi må låne ca 5 millioner.

Tjener omtrent 1,2 mill og har studielån i tillegg (type 4000 kr til vanlig der). Vi har ikke bil, men til gjengjeld har jeg høye utgifter relatert til helse. Omtrent det et billån ville utgjort. 

Har ikke så behov for mye greier i hverdagen egentlig, men er mest engstelig for at vi ikke skal kunne ha råd til ting som fritidsaktiviter for barn/betale eventuelle turer med hvaenn han ønsker drive med osv. 

Og så vil vi jo gjerne ha råd til en vanlig ferie ila året. 

Men jeg merker det som tynger litt er tanken på å ha 5 millioner i lån for en leilighet på 64 m 2 og i tillegg ha 4-5tusen i fellesutgifter 🙈 mye penger for et lite knøtt! 

Skrevet

Er singel, ingen barn men en hund som ikke er helt gratis i drift. Startet med ett lån på nesten 5,5xinntekt for ett år siden. Har nå betalt litt, og gått opp i inntekt så har nå rundt 4,7x inntekt. 
2500 i felleskostnader. 
lån, felleskostnader og forsikring utgjør omtrent halvparten av det jeg får utbetalt i måneden. 
økonomien går rundt, men er ikke romslig. Men tenker at om en 2-3 år har jeg gått litt til opp i lønn og lånet koster meg mindre (serielån) i måneden. Så veldig overkommelig. 

Skrevet

Er singel og har ett barn, med lån på x 6,5 inntekt. 5,5 hadde gått helt fint! Det er litt touch and go nå, men det går rundt. 

(Jeg vet jeg er litt utenfor målgruppen, men tror absolutt 4-5 ganger går fint for to inntekter :)

Anonymkode: c581d...332

Skrevet

Jeg tar opp lån på 5x inntekt nå. Er 40, tjener 560 000. 

Songel og barnløs. 

Anonymkode: 37b9c...e1d

Skrevet

Vi har ca 4x inntekt og jeg synes det er veldig romslig. 1 barn og 1 bil. Renten skal jo stige, så blir jo dyrere etterhvert. Men for min del er lønnsveksten såpass bra at det fortsatt vil føles ok med ganske mye høyere rente. 

Skrevet (endret)

Det er jo slaveri - å være fullstendig avhengig av inntekt / jobb. 

Hvordan klarer dere å sove?

Det kan jo hende at dere taper bolig også etter å ha mistet jobben? 

Jeg synes at det er bedre å kjøpe et billigere bolig, noe som kjøperen har råd til. 

Om dere har 5mil kr på sparekonto, så kjøp et bolig til maks. 4mil! 

Bare si nei til en 10mil luksusbolig! 

Det er viktig å beholde fleksibilitet og frihet. 

Det er først og fremst banken/finansinstitusjonen som tjener på boliglån! 

En person med stor boliglån - bankens slav!

Endret av Ukjentkjendis
  • Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

(til dere andre og!)

De minste boligene hvor barnet kan få eget soverom regner jeg at vi må låne ca 5 millioner.

Tjener omtrent 1,2 mill og har studielån i tillegg (type 4000 kr til vanlig der). Vi har ikke bil, men til gjengjeld har jeg høye utgifter relatert til helse. Omtrent det et billån ville utgjort. 

Har ikke så behov for mye greier i hverdagen egentlig, men er mest engstelig for at vi ikke skal kunne ha råd til ting som fritidsaktiviter for barn/betale eventuelle turer med hvaenn han ønsker drive med osv. 

Men jeg merker det som tynger litt er tanken på å ha 5 millioner i lån for en leilighet på 64 m 2 og i tillegg ha 4-5tusen i fellesutgifter 🙈 mye penger for et lite knøtt! 

Flytt litt lenger unna byen om dere kan😅

Vi har ikke inntekter i samme kaliber som de andre her, men felles årsinntekt på 800 000kr, lån på 3,2 millioner. 

Rekkehus i Vestfold (bruker 1t10min herfra til Skøyen, 170kvm, hage ++ 3,7 mill ink fellesgjeld med 4000kr i fellesutgifter 😅

Anonymkode: d96e7...3b5

Skrevet

Jeg er singel og barnløs. Lånte til godt under x5 i inntekt men ble syk og er nå nede på 66% av opprinnelig lønn og lån på mer enn 5xnåværende inntekt. Går greit men lever ikke akkurat romslig. Heldigvis bor jeg veldig sentralt og belåningsgrad ift verdi er ikke skyhøy så i verste fall kan jeg selge.

Lån+ felleskost tar mer enn 50% av det jeg har utbetalt 

Anonymkode: 58d4a...146

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Flytt litt lenger unna byen om dere kan😅

Vi har ikke inntekter i samme kaliber som de andre her, men felles årsinntekt på 800 000kr, lån på 3,2 millioner. 

Rekkehus i Vestfold (bruker 1t10min herfra til Skøyen, 170kvm, hage ++ 3,7 mill ink fellesgjeld med 4000kr i fellesutgifter 😅

Anonymkode: d96e7...3b5

Hvor i Vestfold?

Anonymkode: 5d6a2...d96

Skrevet
Ukjentkjendis skrev (7 timer siden):

Jeg synes at det er bedre å kjøpe et billigere bolig, noe som kjøperen har råd til. 

Hvis man mister jobben må man jo søke ny jobb. Hvis innstillingen er at man skal nave om det skjer kan det bli stressende. Alle er jo avhengig av inntekt/jobb..? 

Vi har lån på 4,2 * inntekt, og har det veldig romslig- selv med 3 barn. 

Trygge jobber, jeg i staten og han privat i firma som er bunnsolid. Mister noen av oss jobben får vi ny ila kort tid. Har gode forsikringer hvis vi blir syke og mister inntekt på den måten. Er så deilig å se hvordan lånet krymper hver eneste måned, mens boligen stiger i verdi (kjøpte for 7,2 og har fått den taksert nå til 9). Boligen er vår pensjon når vi blir gamle, og ville aldri hatt det på en annen måte. 

Anonymkode: 567d7...43d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

(til dere andre og!)

Se etter noe med lavere felleskostnader. 4-5000 fratrukket internett finansierer jo godt over en million ekstra i boliglån. 

Skrevet

Vi har samlet inntekt på 950 000, og et lån på 3,3 mill nå. Det blir nesten 3,5 x inntekt, men det var nærmere 4 x da vi kjøpte, og vi hadde med hvert vårt billån inn i forholdet også. Har hund og straks en baby. Vi setter av ca 60% av inntekten til felles utgifter og sparing (ikke matbudsjett), resten beholder vi til egne utgifter og personlig forbruk.

Det vi setter av til felles holder akkurat (og litt til) til regninger og sparing gjennom hele året, så den funker jo for så vidt bra. Vi er ikke så gode på å planlegge mathandel, og personlig forbruk er høyt, så våre private kontoer står ikke i enorm pluss på slutten av måneden. Føler derfor at vi ikke har veldig romslig økonomi når vi må sette av mer til felles for barnehageregning osv, men det er jo mye "sløsing" vi kan spare inn på privat. Alt i alt har vi nok en helt grei økonomi hvis man setter reelle utgifter opp mot lønn😊

Anonymkode: e921a...3c1

Skrevet
Ukjentkjendis skrev (7 timer siden):

Nei, den som tjener desidert mest på å ha boliglån er låntakeren. For hver million du hadde i lån i fjor betalte du omlag 10 000,- i renter mens prisveksten var mye høyere.

• Liker 6
Skrevet
h/k skrev (28 minutter siden):

Se etter noe med lavere felleskostnader. 4-5000 fratrukket internett finansierer jo godt over en million ekstra i boliglån. 

Godt poeng....

eneste er at det ikke finnes her i området 😅🙈

Pendle langt er ikke aktuelt dessverre til de som foreslår det. Da hadde vi åpenbart ikke kjøpt et knøtt til en dillion kroner. 

Skrevet

Om man lever godt med lån tilsvarende 4-5 ganger inntekten kommer helt an på inntekten. Har man høy inntekt, har man mye mer å bruke på lånet etter at vanlige bo- og levekostnader er dekket.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...