Gå til innhold

Eksperter: Uvaksinerte er mer smittsomme enn vaksinerte

Nicathv

Anbefalte innlegg

Da har vi fått enda mer bevis på noe vi har visst i flere måneder.

https://www.abcnyheter.no/amp/nyheter/verden/2021/11/14/195801864/eksperter-derfor-er-vaksinerte-mindre-smittsomme-enn-uvaksinerte

Sitat

Forskere peker på flere vesentlige faktorer som taler for at det er åpenbare fordeler ved å være vaksinert, også i forhold til faren for å være smittebærende.

– Selv om du blir smittet, får du mindre virus. Selv når forskere har undersøkt virus fra en vaksinert person, viser det seg å være svekket i en slik grad at det er vanskelig å dyrke i laboratoriene. Man kan også se i enkelte studier at mengden virus avtar raskere og at viruset som den vaksinerte har, er svakere, forklarer avdelingsleder Palle Valentiner-Branth fra Statens Serum Institut (SSI), til EkstraBladet.

Endret av Vintermorgen
Slettet innhold som bryter med opphavsretten.
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan godt hende, men det kom nylig en studie som vist sterk avtakende effekt av vaksinen, så hvor mye den reelt sett beskytter over tid er jeg svært tvilsom til. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lacuna skrev (Akkurat nå):

Det kan godt hende, men det kom nylig en studie som vist sterk avtakende effekt av vaksinen, så hvor mye den reelt sett beskytter over tid er jeg svært tvilsom til. 

Effekten avtar gradvis ja, det er derfor man gir boosterdoser.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicathv skrev (2 minutter siden):

Effekten avtar gradvis ja, det er derfor man gir boosterdoser.

Jeg er egentlig blitt svært skeptisk til vaksinen, selv om jeg selvsagt tar den, og kommer til å ta eventuelle fremtidige doser. Jeg har hatt noen rare symptomer i ettertid og jeg er egentlig litt redd for hva vaksinen kan gjøre mot kroppen på lang sikt. Å trykke på med boosterdoser uten å vite langtidseffekter synes jeg er en litt skremmende taktikk. 

Endret av Lacuna
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Lurer på hvor mye bevis folk trenger før de skjønner at det er bedre å være vaksinert enn å ha null beskyttelse. Dessverre er det så mye falsk informasjon om vaksinene på nettet at mange tror på det.  

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

99,5% av voksne over 18 år i Waterford City i Irland er fullvaksinert. 

Likevel er Waterford City episenteret for Irlands fjerde Covid-bølge. 

Melder Sky News. 
https://news.sky.com/story/covid-19-irelands-co-waterford-has-one-of-the-highest-vaccination-rates-in-the-world-so-why-are-cases-surging-12461642?fbclid=IwAR12010IBMaJPcMm-TxhCzZToTLF0Kw8obp7eLfmUDv0_ApZgojsnNt8C6E

Tenker denne setningen oppsummerer problemet godt: 

"It's like people think the vaccine is the full metal jacket, that you have total immunity"

Ellers skriver Helsedirektoratet dette på PDF-side 11-12, dokumentside 5-6, at man ved vaksiner i worst-case kun reduserer risiko ved smittsomhet med 20-30%, og ved best-case reduserer smitten opp mot 50%.

https://www.helsedirektoratet.no/tema/beredskap-og-krisehandtering/koronavirus/faglig-grunnlag-til-helse-og-omsorgsdepartementet-covid-19/Oppdrag 319 – Ulike scenarier for fremtidig utvikling i pandemien.pdf/_/attachment/inline/dfa99c2b-b411-4e9e-8785-67867bb6baf5:5b4117e4bf9b349579abdc68c70e90edb195375b/Oppdrag 319 – Ulike scenarier for fremtidig utvikling i pandemien.pdf

Totalt sett vil jeg si at det er om å gjøre å vaksinere seg for å beskytte seg selv mest mulig mot alvorlig sykdom og død, men jeg tror folk glemmer helt at vi er midt i en pandemi, og en fjerde smittebølge på opptur. Folk later som om at livet er trygt og godt fordi man har tatt en vaksine eller to. Reiser, konserter, flokker seg i hopen overalt og lever mer enn helt normalt. Livet skal liksom overkompenseres fordi man ufrivillig har tatt det med ro i ett år. Det sier seg jo selv at smitten da florerer, uvaksinert eller vaksinert. 

Hadde man bare droppet denne skylde-på-hverandre-strategien mellom vaksinerte og uvaksinerte, og opptrådd som om at man fortsatt var i en pandemi alle sammen, så hadde ting sett mye lysere ut over hele verden. Også for hverandre.

Du finner en god mellomting mellom total lockdown og et overkompensert liv. Hva med å prøve å leve livet, men samtidig være forsiktig, holde avstand, ikke utfordre skjebnen, følge smittevernsanbefalingene og ta det litt ekstra med ro? 

Endret av Ctrl
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg leste også noe lignende i dag og er ikke overrasket.

Artikkelen jeg leste låg ute på FB, så jeg leste også gjennom en del av  kommentarene under artikkelen og må si jeg er overrasket over hvor mye rart folk lirer ut av seg 😮 90% i kommentarfeltet var tydligvis vaksinemotstandere og alt av fakta tilbakevises som tull, fabrikkert, løgn osv. Og synspunkter støttes opp av fakta som at "jeg kjenner noen som er fullvaksinert som ble syk", "jeg såg en dokumentar på YouTube"... De som ikke er vaksinemotstandere henviser til forskning og linker til seriøs info, og de ber vaksinemotstandrene gjøre det samme. Svaret er da, "det er bare å google", det ligger info om dette overalt". Jeg prøvde å google noen av påstandene, men fant ikke noe info som støttet påstandene.

Jeg kjenner jeg blir oppgitt av uvitenheten der ute. Hjelpe meg! 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (12 minutter siden):

Denne infoen finner ikke jeg i dokumentet du linker til? Jeg sjekket side 12 og mange andre sider også.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sera D skrev (2 minutter siden):

Denne infoen finner ikke jeg i dokumentet du linker til? Jeg sjekket side 12 og mange andre sider også.

Da sjekket du ikke godt nok. For det står midt på side 12. Jeg sjekket nettopp på nytt. 

Edit: Beklager. Det står på PDF-side 12, men dokumentside 6. Har korrigert innlegget over. 

Endret av Ctrl
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Ctrl said:

Jepp. Som om ikke det var smertelig tydelig allerede. Ergo blir vaksinesertifikater osv en komplett tulleidé.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (24 minutter siden):

Melder Sky News. 
https://news.sky.com/story/covid-19-irelands-co-waterford-has-one-of-the-highest-vaccination-rates-in-the-world-so-why-are-cases-surging-12461642?fbclid=IwAR12010IBMaJPcMm-TxhCzZToTLF0Kw8obp7eLfmUDv0_ApZgojsnNt8C6E

"It's like people think the vaccine is the full metal jacket, that you have total immunity"

Ellers skriver Helsedirektoratet dette på PDF-side 12, dokumentside 6: 

"Det ser også ut til at vaksinasjon virker bare 20 – 30 % mot infeksjon og smittsomhet. Dermed bidrar vaksinasjon lite til befolkningsimmuniteten."

https://www.helsedirektoratet.no/tema/beredskap-og-krisehandtering/koronavirus/faglig-grunnlag-til-helse-og-omsorgsdepartementet-covid-19/Oppdrag 319 – Ulike scenarier for fremtidig utvikling i pandemien.pdf/_/attachment/inline/dfa99c2b-b411-4e9e-8785-67867bb6baf5:5b4117e4bf9b349579abdc68c70e90edb195375b/Oppdrag 319 – Ulike scenarier for fremtidig utvikling i pandemien.pdf

Totalt sett vil jeg si at det er om å gjøre å vaksinere seg for å beskytte seg selv mest mulig mot alvorlig sykdom og død, men jeg tror folk glemmer helt at vi er midt i en pandemi, og en fjerde smittebølge på opptur. Folk later som om at livet er trygt og godt fordi man har tatt en vaksine eller to. Reiser, konserter, flokker seg i hopen overalt og lever mer enn helt normalt. Livet skal liksom overkompenseres fordi man må ha tatt det med ro i ett år. Det sier seg jo selv at smitten da florerer, uvaksinert eller vaksinert. 

Hadde man bare droppet denne skylde-på-hverandre-strategien mellom vaksinerte og uvaksinerte, og opptrådd som om at man fortsatt var i en pandemi alle sammen, så hadde ting sett mye lysere ut over hele verden. 

Du finner en god mellomting mellom total lockdown og et overkompensert liv. Hva med å prøve å leve livet, men samtidig være forsiktig og ta det litt ekstra med ro? 

Veldig bra innlegg. 100% enig.

Vi trenger vaksinene for å forebygge alvorlig sykdom i befolkningen. Men, at de bidrar til flokkimmunitet er vel forlengst en tilbakevist myte. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sera D skrev (27 minutter siden):

Ja, jeg leste også noe lignende i dag og er ikke overrasket.

Artikkelen jeg leste låg ute på FB, så jeg leste også gjennom en del av  kommentarene under artikkelen og må si jeg er overrasket over hvor mye rart folk lirer ut av seg 😮 90% i kommentarfeltet var tydligvis vaksinemotstandere og alt av fakta tilbakevises som tull, fabrikkert, løgn osv. Og synspunkter støttes opp av fakta som at "jeg kjenner noen som er fullvaksinert som ble syk", "jeg såg en dokumentar på YouTube"... De som ikke er vaksinemotstandere henviser til forskning og linker til seriøs info, og de ber vaksinemotstandrene gjøre det samme. Svaret er da, "det er bare å google", det ligger info om dette overalt". Jeg prøvde å google noen av påstandene, men fant ikke noe info som støttet påstandene.

Jeg kjenner jeg blir oppgitt av uvitenheten der ute. Hjelpe meg! 

Ja det er trist at mange tror mer på en YouTube video enn seriøse fakta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (32 minutter siden):

Melder Sky News. 

Ellers skriver Helsedirektoratet dette på PDF-side 12, dokumentside 6: 

"Det ser også ut til at vaksinasjon virker bare 20 – 30 % mot infeksjon og smittsomhet. Dermed bidrar vaksinasjon lite til befolkningsimmuniteten."

Totalt sett vil jeg si at det er om å gjøre å vaksinere seg for å beskytte seg selv mest mulig mot alvorlig sykdom og død, men jeg tror folk glemmer helt at vi er midt i en pandemi, og en fjerde smittebølge på opptur. Folk later som om at livet er trygt og godt fordi man har tatt en vaksine eller to. Reiser, konserter, flokker seg i hopen overalt og lever mer enn helt normalt. Livet skal liksom overkompenseres fordi man ufrivillig har tatt det med ro i ett år. Det sier seg jo selv at smitten da florerer, uvaksinert eller vaksinert. 

Hadde man bare droppet denne skylde-på-hverandre-strategien mellom vaksinerte og uvaksinerte, og opptrådd som om at man fortsatt var i en pandemi alle sammen, så hadde ting sett mye lysere ut over hele verden. Også for hverandre.

Du finner en god mellomting mellom total lockdown og et overkompensert liv. Hva med å prøve å leve livet, men samtidig være forsiktig, holde avstand, ikke utfordre skjebnen, følge smittevernsanbefalingene og ta det litt ekstra med ro? 

Nå vet ikke jeg som du bevisst prøver å villede folk, eller om du faktisk ikke ser dette selv:

- Rapporten du siterer er datert 25. januar 2021, og tar for seg ulike scenarioer for koronaåret 2021. Altså året vi snart er over med. 

- Sitatet du siterer er kun et sitat tatt ut fra et verste fall-scenario, der vaksinene er så lite effektive. Det forstår man hvis man leser litt mer i konteksten av rapporten.

Slutt å prøve å villede folk. Jeg forstår godt at det er fristende å være "kreativ" i kildebruken i desperat jakt på å finne noe som passer egen agenda, men dette blir for dumt.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ctrl skrev (3 minutter siden):

Se edit av innlegget mitt. PDF-side 12, dokumentside 6.

Da fant jeg det :) 

At vaksinen virker dårlig mot smitte er jo synd, men den hindrer uansett mange tilfeller av alvorlig sykdom og død. Vaksinerte blir smittet, men de fleste av dem blir ikke like syke som de uvaksinerte. Og som artikkelen i hovedinnlegget her sier:

– Selv om du blir smittet, får du mindre virus. Selv når forskere har undersøkt virus fra en vaksinert person, viser det seg å være svekket i en slik grad at det er vanskelig å dyrke i laboratoriene. Man kan også se i enkelte studier at mengden virus avtar raskere og at viruset som den vaksinerte har, er svakere, forklarer avdelingsleder Palle Valentiner-Branth fra Statens Serum Institut (SSI), til EkstraBladet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (12 minutter siden):

Veldig bra innlegg. 100% enig.

Vi trenger vaksinene for å forebygge alvorlig sykdom i befolkningen. Men, at de bidrar til flokkimmunitet er vel forlengst en tilbakevist myte. 

Så du er 100 % enig i at det er lurt å bruke verste fall-scenarioer datert januar i år for å bedømme vaksinene effekt nå i november? Det finner jeg meget spesielt.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sera D skrev (2 minutter siden):

Da fant jeg det :) 

At vaksinen virker dårlig mot smitte er jo synd, men den hindrer uansett mange tilfeller av alvorlig sykdom og død. Vaksinerte blir smittet, men de fleste av dem blir ikke like syke som de uvaksinerte. Og som artikkelen i hovedinnlegget her sier:

Helt klart. Jeg sier ikke at man ikke skal vaksineres. Risikoen for videresmitte reduseres, men hovedpoenget med vaksinen er og må være å beskytte seg selv for sykehusinnleggelser, alvorlig sykdom og død. Det er jo derfor man skal vaksinere seg.

At man ikke smitter når man tar vaksiner er vel en stor misoppfattelse blant vaksinerte. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe som undrer meg stort er at vaksinemotstanderne synes å tro at dette ikke er et valg mellom pest og kolera. Ingen har egentlig lyst å ta vaksinen, men vi må! Vaksinemotstanderne tror de skal slippe unna både vaksine og korona - det kommer de ikke til å gjøre. Tar du vaksinen blir du litt syk og sannsynligvis overlever du. Tar du ikke vaksinen blir du dausyk. Etter mitt syn er valget meget, meget enkelt!

Endret av CrossRoad
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge andre studier kan fullvaksinerte være like smittsomme som uvaksinerte hvis de blir smittet. De første månedene etter vaksinasjon er vaksinerte trolig bedre beskyttet mot å bli smittet, men vaksineeffekten avtar raskere enn forventet. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/sa-mange-fullvaksinerte-blir-smittet/74571986

https://www.nettavisen.no/okonomi/dette-er-rapporten-som-na-kan-sette-fart-i-en-3-vaksinedose-dette-gar-for-sakte/s/12-95-3424203837

Endret av *luna*
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Irland tenker jeg at det kommer frem en del grunner i den nevnte artikkelen. Som at deltavarianten hadde godt fotfeste før vaksineringen kom skikkelig i gang og mye reiseaktivitet mellom byen og Storbritannia. Waterford er ikke akkurat verdens navle heller. Det var vel lenge et av de stedene i Irland uten koronadødsfall, så da antar jeg at det er lite naturlig immunitet blant for eksempel barn. En by på 45 000 innbyggere får fort høye tall per innbygger dersom det er noen større utbrudd på for eksempel skolene i byen.

Så vil jeg nok anta at Irland, som Norge, ser at vaksinene beskyttelse mot smitte avtar med tiden, samt at deltavarianten klarer å sno seg unna vaksinene i større grad enn tidligere varianter.

Edit: Ser at du har endret innlegget litt, men det som står der er fortsatt rimelig ubrukelig i debatten. Verstefallscenariet Helsedirektoratet kom med i januar er jo fremdeles ikke brukelig som argument mot vaksinene. 

Endret av Elaine Marley
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte etter litt mer info ang Irland og fant bl.a dette:

Dr Niall Macnamara, who is part of the Keogh Practice in Waterford city, said vaccines are “not anything like as effective as we initially thought they might be” in stopping the spread of Covid-19.

Link: Lack of natural immunity sees Waterford hit hardest in fourth Covid wave, GP says (irishtimes.com)

Så om man leser dette, så ser man at "ja, effekten av vaksinen mot smitte var mindre enn ventet". Man ser også at en boosterdose er ventet å rette opp i dette. 

Hvordan beskyttelsen mot smitte blir i framtiden, er det vel ingen som vet sikkert i dag, men jeg mistenker at vi kommer til å få tilbud om årlige koronavaksiner til risikogrupper framover, på lik linje som vanlig influensa.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...