Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://forskning.no/psykologi/mange-har-mystiske-drommer-for-de-dor/1934921

Noen andre som har opplevd dette? Jeg var syk en periode, der jeg balanserte mellom liv og død. Opplevde å «se» bestemoren min, selv i våken tilstand, og føle tilstedeværelse av en død søster. Akkurat som de passet på meg. Visste ikke at det var normalt før jeg leste denne artikkelen på det. Veldig spennende tema, og jeg lurer på hvorfor det er sånn. 

Anonymkode: 60ccb...007

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei men har opplevd andre som kjente vedkommende som døde å høre den personen si noe til meg. Det bar kun en måned før dødsfall av noen nære, men den døde jeg hørte en måned før var i samme familie. Den hadde aldri før sagt noe før den tiden så ja trur det er mulig ha drømmer eller merkelige hendelser uker og måneder før nære og kjente dør som du har en tilknytning til

Anonymkode: cb7e9...739

• Liker 1
Skrevet

Ja. De kommer for å hjelpe over til den andre siden. 

Anonymkode: d016b...a2c

• Liker 4
Skrevet

Det skal visst forskes på nå. Pga mange like og lignende hendelser. 

Anonymkode: 50b18...fe3

• Liker 2
Skrevet

Har vært vitne til sånt. Jobbet mye på sykehjem og ofte i tiden før de dør ser de, drømmer om og snakker med andre som er døde. 
Bestefar så katten vi hadde før, 12t før han døde og hadde også besøk av andre døde i familien før han gikk bort selv. 

Har også hørt historier fra en kollega om at en beboer som var døende hadde satt seg opp i senga, strukket ut armene og sagt "nå kommer jeg" for så å dø like etterpå. 

Følger ei på tiltok som jobber på hospice i usa og hun forteller mange ting som er normalt i tiden før døden inntreffer. Hospice nurse Julie eller noe sånt 😊 verdt å sjekke for de som ønsker

• Liker 4
Skrevet
GulSitron skrev (9 timer siden):

Har vært vitne til sånt. Jobbet mye på sykehjem og ofte i tiden før de dør ser de, drømmer om og snakker med andre som er døde. 
Bestefar så katten vi hadde før, 12t før han døde og hadde også besøk av andre døde i familien før han gikk bort selv. 

Har også hørt historier fra en kollega om at en beboer som var døende hadde satt seg opp i senga, strukket ut armene og sagt "nå kommer jeg" for så å dø like etterpå. 

Følger ei på tiltok som jobber på hospice i usa og hun forteller mange ting som er normalt i tiden før døden inntreffer. Hospice nurse Julie eller noe sånt 😊 verdt å sjekke for de som ønsker

Spennende! Det må jo være noe i dette. Jeg har ikke tiktok men fant henne på Instagram. Takk for tips☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spennende! Det må jo være noe i dette. Jeg har ikke tiktok men fant henne på Instagram. Takk for tips☺️

Det stemmer at det er noe i dette.

Dette "noe" er at mennesker som er døden nær tenker naturligvis mye på døden, og da gjerne på mennesker de har kjent men som er døde nå. Drømmer gjenspeiler som kjent ofte hva vi tenker på mens vi er våkne.

En annen faktor er at når man er i ferd med å dø så holder ofte hjernen på å bryte sammen pga blant annet oksygenmangel. Siden alle våre tanker og drømmer blir laget av hjernen er det ikke det minste rart at døende hjerner lager "mystiske" drømmer.

• Liker 1
Gjest Anonym373
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.11.2021 den 14.26):

https://forskning.no/psykologi/mange-har-mystiske-drommer-for-de-dor/1934921

Noen andre som har opplevd dette? Jeg var syk en periode, der jeg balanserte mellom liv og død. Opplevde å «se» bestemoren min, selv i våken tilstand, og føle tilstedeværelse av en død søster. Akkurat som de passet på meg. Visste ikke at det var normalt før jeg leste denne artikkelen på det. Veldig spennende tema, og jeg lurer på hvorfor det er sånn. 

Ikke rart egentlig , bevissthet flytter på seg når bevisstheten blir svekket i det fysiske så er det sterke i det ikke fysiske eller ånde verdenene, det samme er motsatt når bevisstheten har gått over er det vanskelig å uttrykke seg på et fysisk nivå. For meg er det ikke rart, men skjønner jeg forklare det dårlig 

Gjest Anonym373
Skrevet
Anonym373 skrev (Akkurat nå):

Ikke rart egentlig , bevissthet flytter på seg når bevisstheten blir svekket i det fysiske så er det sterke i det ikke fysiske eller ånde verdenene, det samme er motsatt når bevisstheten har gått over er det vanskelig å uttrykke seg på et fysisk nivå. For meg er det ikke rart, men skjønner jeg forklare det dårlig 

Når noen er kraftig svekket ved sykdom så er man sterke åndelig. Derfor ulike spirituelle miljøer faster over flere dager, når kroppen er svak er ånden sterk.

Skrevet
Nicathv skrev (36 minutter siden):

Det stemmer at det er noe i dette.

Dette "noe" er at mennesker som er døden nær tenker naturligvis mye på døden, og da gjerne på mennesker de har kjent men som er døde nå. Drømmer gjenspeiler som kjent ofte hva vi tenker på mens vi er våkne.

En annen faktor er at når man er i ferd med å dø så holder ofte hjernen på å bryte sammen pga blant annet oksygenmangel. Siden alle våre tanker og drømmer blir laget av hjernen er det ikke det minste rart at døende hjerner lager "mystiske" drømmer.

Tja, jeg har flere nære som er døde, som ville vært kanskje mer naturlig å tenke på en søsteren min og bestemoren min. Men det var de jeg følte var der, og det var i våken tilstand. 

Jeg skjønner at din teori kan være en forklaring i mange situasjoner, men det er nok ingen universell forklaring. 

Skrevet

Håper det er noe i det.

Anonymkode: 4f0cc...790

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...