AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #1 Skrevet 15. november 2021 Hei, Har hatt trøbbel med skulder og musearm etc og har da oppsøkt 3-4 forskjellig fysioterapeuter. Den eneste av dem som ga noe som helst valuta for pengene var han som var litt alternativ og som bruke nåler og trykkpunkt massasje. De andre jeg har vært hos har knapt giddet å kna og løse opp musklene, og da gitt råd om øvelser som du enkelt har tilgang til på nett. I ulike diskusjoner som virker det som de er rakettforskere og prøver å slå deg i hjel med fremmedord som de sikkert har lest seg opp på, som kanksje kan benyttes i et eller annet worst case scenario. Det virker som en veldig sår yrkesgruppe som ikke ble ordentlige doktorer, og lar dette gå utover pasientene, med å ikke gidde å massere eller løse opp knuter eller spenninger. Er det andre yrkesgrupper som tilbyr det, så blir de drept av fysioterapeutene med at de er useriøse etc og ikke har den riktige godkjenningen eller har vært mange nok år på skolebenken for å høre om "fysioterapeuters" erfaringer. Mulig dette er bare meg altså, men for meg har de like mye kred som folk VG kaller "eksperter" Anonymkode: e6732...d27 5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #2 Skrevet 15. november 2021 Mange får godt utbytte av fysioterapi inkl meg selv og alle trafikkskadde Anonymkode: 6e131...393 8
klarsynt Skrevet 15. november 2021 #3 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mange får godt utbytte av fysioterapi inkl meg selv og alle trafikkskadde Anonymkode: 6e131...393 Det er godt å høre
klarsynt Skrevet 15. november 2021 #5 Skrevet 15. november 2021 Vimsepims skrev (Akkurat nå): Prøv en osteopat i stedet da vel? hva gjør de? 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #6 Skrevet 15. november 2021 Samme opplevelse med fysio, jeg tror ikke det har noe for seg for mindre skader og vondter da de bare gir øvelser som er lett å finne frem til selv. De kan jo bidra med å finne ut hvor smertene oppstår da ved å undersøke deg, om de er flinke. Tror nok de har mer nytte for ordentlig skadde folk som trenger langvarig opptrening med veiledning. Eller idrettsfolk som trenger veiledning for å unngå skader. Sånne ting er vel der de trengs Fysioterapauter masserer jo ikke vanligvis, da bør du gå til en massør eller en naprapat eller noe. Naprapat jeg var hos både knakk litt på meg, masserte så en låsning/muskelspenning forsvant og ga meg noen øvelser jeg kunne gjøre hjemme (som jeg sikkert kunne googlet men ja) Anonymkode: e5091...71f 5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #7 Skrevet 15. november 2021 Jeg har også fått minimal med hjelp fra fysioterapeut. Har mye smerter i ryggen, muskelsmerter. Kom til fysio for å få tips til trening og tøyeøvelser. De tipsene de to jeg har vært hos ga, hjalp særdeles lite. Google har hjulpet meg mye mer, I tillegg til å prøve meg frem og finne gode tøyeøvelser. Anonymkode: 9cbea...9be 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #8 Skrevet 15. november 2021 Dårlig erfaring med fysioterapeut her også. Men kiropraktor derimot, de kan sakene sine!! Anonymkode: 3e46b...ad8 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #9 Skrevet 15. november 2021 På meg virker det som om de fleste fysioterapeuter har sluttet å ta i pasientene. De virker til å ha blitt rådgivere som gir øvelser til pasientene. Anonymkode: 57ffe...e21 7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #10 Skrevet 15. november 2021 Helt enig. Fysioterapeuter skal bare snakke og stå og se på at du gjør enkle øvelser man kan gjøre hjemme selv. Kiropraktor gjør ting. Vi har ikke naprapater eller osteopater i kommunen jeg hører til. Kun to fysioterapeuter som er kleine. Anonymkode: 436ff...47a 6
pia mater Skrevet 15. november 2021 #11 Skrevet 15. november 2021 Har fått veldig god hjelp av fysio. De jeg har vært til har kommet med treningsprogram, løst opp muskelknuter med massasje, akupunktur og trykkbølgebehandling. Kiropraktor har jeg bare dårlig erfaring med. Virker som alt er personavhengig. 🤷🏼♀️ 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #12 Skrevet 15. november 2021 Jeg har jobbet på et kontor med fysioterapeuter. Var deres helsesekretær i noen år. Ante ingenting om hva fysioterapeuter drev med før jeg faktisk hadde min første arbeidsdag, men lærte etterhvert. Vil si at halvparten av dem jeg jobbet for var litt sløve i jobben sin. Trykke litt her, massere bittelitt her, gi noen øvelser til hjemmetrening. Bladibladiblah. Den andre halvparten av fysioterapeutene var dyktige. De jobbet for topptrente idrettsutøvere, samtidig som de tok inn vanlige pasienter, og fikk mange gode tilbakemeldinger. Jeg prøvde faktisk ut hver eneste fysioterapeut jeg jobbet for, litt for å kunne se hvordan de jobbet, og da merket jeg stor forskjell. De som var dyktige hjalp meg med behandling av beinhinnebetennelse og migrene, de andre hadde ikke peiling. Så det spørs hvem man møter på, rett og slett. Jeg må forresten legge til at fysioterapeuter ikke er rene massører. Mange pasienter trodde det, og forventet en halvtime med dyp massasje. Skal man ha det, bør man heller gå til en massør. Fysioterapeuter bruker mange metoder i behandlingen sin, massasje er kun en liten del av det. Anonymkode: 15bb9...753 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #13 Skrevet 15. november 2021 En fysio jeg var hos bare satte på "strøm" pekte på apparatet og sa at etter 10 min er du ferdig og der er av-knappen, jeg skal rekke et fly. Anonymkode: 3c3e8...f7c 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #14 Skrevet 15. november 2021 Jeg har vært veldig misfornøyd med en, helt ok med en annen, men jeg er veldig fornøyd med manuellterapi. De er videreutdannet fra fysioterapi Anonymkode: 40c05...2a3 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #15 Skrevet 15. november 2021 Jeg synes det er rart at de ikke også tar i deg. Jeg fikk noen øvelser jeg skulle gjøre hjemme, og så komme til de annenhver uke for å gjøre de der og. Men jeg klarte jo ikke å utføre de, for jeg hadde så mye spenninger/knuter osv. Hadde behov for å løse opp i det i tillegg til øvelsene. Anonymkode: eb13e...55a 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #16 Skrevet 15. november 2021 Jeg har dårlige erfaringer med fysioterapi, helt til jeg kom til psykomotorisk fysioterapi. Det er en helt annen opplevelse og jeg har fått mye hjelp der. Anonymkode: 07f3f...b21
Vimsepims Skrevet 15. november 2021 #17 Skrevet 15. november 2021 klarsynt skrev (4 timer siden): hva gjør de? Manipulerer, haler, drar, dytter, gnukker og knekker opp ledd. De tar også for seg litt mer av kroppen da det ofte er en sammenheng mellom vondt et sted som en konsekvens av en overordnet feilbelastning 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #18 Skrevet 15. november 2021 Fysioterapeuter er veldig bra for mennesker som trenger opptrening etter ulykker, slag eller operasjon feks. Jeg har slitt med vond rygg og fysio gidder jeg ikke gå til, kan finne øvelser selv. Det som har hjulpet med derimot er medisinsk massasje. Anonymkode: a60c9...989 5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #19 Skrevet 15. november 2021 Gått til min i 3 år. Ikke fordi h*n er dårlig, men pga kronisk sykdom. H*n knar, drar og jeg må selv også jobbe - jobbe med riktige øvelser og riktige vinkler. Uvaner kommer fort, men vansklig å bli kvitt. Dersom det er massasje en trenger, så gå til noen som gjør det. Anonymkode: d9015...d6a
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #20 Skrevet 16. november 2021 Har også samme inntrykk av fysioterapeuter. Du får litt massasje og får skravlet litt, og så øvelser du skal gjøre hjemme. Et tullete yrke. Anonymkode: d855b...99f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå