Gå til innhold

Hva er billigst i forhold til bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg diskuterer titt til ofte med de nærmeste. Skal jeg beholde bilen min eller kjøpe meg ny. Jeg selv mener jeg har brukt veldig mye penger på reparasjoner. Sånn 25 000 i år bare. Jeg betalte 40K for den for noen år siden. 2003 modell. Jeg har ikke oversikt over hvor mye jeg har brukt til sammen på den, men jeg brukte ca 20 000 på den for bare et par år siden også. 

Så hva er det egentlig som lønner seg? Kjøper jeg en ny bruktbil, vet jeg jo ikke om det er noe som kommer til å bli galt med den heller, som jeg evt må koste på. Det er bare demotiverende at det alltid blir noe galt med den jeg har. Jeg forstår jo det er slitedeler. Og et av argumentene til de som mener jeg skal beholde den jeg har og koste på, er at det er jo ikke så ofte det har vært samme del jeg må skifte ut. 

Men hvor mye er det egentlig meninga man skal bruke på bil i året? Nå tenker jeg uten drivstoff og forsikring. 

Anonymkode: d02f5...9e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som du bruker litt i overkant ja. Ville ha byttet neste gang du får en stor regning. Gå for en bil som har fulgt service og «nylig» har skiftet reg reim. Ville også ha satset på tysk eller japansk bilmerke.

Anonymkode: 13e48...2c7

Skrevet

Jeg bruker rundt 4-5000

Skrevet

Ingen kan gi deg det perfekte svaret, ikke en gang mekanikeren som kjenner bilen din godt. Vi snakker om tusenvis av deler som samarbeider i en bil; noen må vedlikeholdes/skiftes ut, andre går i stykker etter 18 år. Det er også flere uavklarte spørsmål: 2003-model hva? Landcruiser/Camry - da er den fortsatt verdt noen kroner. Polo/Ceed - da er verdien tilnærmet null.

For å guide deg videre må vi jo vite:

- hva er bilbudsjettet ditt - har du råd til å bytte ut bilen?

- hva er behovet ditt - kjører du langt/mye, full eller tom bil, kan du lade hjemme?

- kan du fikse litt bil selv, eller foregår alt på verksted?

Generelt er rådet å unngå europeiske og amerikanske biler, gå for japansk eller koreansk istdf.

Kan du kjøpe helt nytt, er utvalget bortimot uendelig.

Har du bare rundt 50-60k kr denne gangen også, kan du bytte til en annen bil med de usikkerhetsmomentene du nevner, eller bytte til f.eks. en brukt Nissan Leaf. Ingen andre biler er så sabla billig (ved hjemmelading er driftskostnadene nesten ingenting), robust og pålitelig, og tilgjengelig i stort antall i bruktmarkedet. Med det budsjettet får du biler med rekkevidde på rundt 90 km.

Anonymkode: 07f22...083

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 15.11.2021 den 12.41):

Hei. Jeg diskuterer titt til ofte med de nærmeste. Skal jeg beholde bilen min eller kjøpe meg ny. Jeg selv mener jeg har brukt veldig mye penger på reparasjoner. Sånn 25 000 i år bare. Jeg betalte 40K for den for noen år siden. 2003 modell. Jeg har ikke oversikt over hvor mye jeg har brukt til sammen på den, men jeg brukte ca 20 000 på den for bare et par år siden også. 

Så hva er det egentlig som lønner seg? Kjøper jeg en ny bruktbil, vet jeg jo ikke om det er noe som kommer til å bli galt med den heller, som jeg evt må koste på. Det er bare demotiverende at det alltid blir noe galt med den jeg har. Jeg forstår jo det er slitedeler. Og et av argumentene til de som mener jeg skal beholde den jeg har og koste på, er at det er jo ikke så ofte det har vært samme del jeg må skifte ut. 

Men hvor mye er det egentlig meninga man skal bruke på bil i året? Nå tenker jeg uten drivstoff og forsikring. 

Det er ofte slik at de fleste kommer til eit slags punkt de vurderer om ein skal reparere eller kjøpe annen bil, og her  handler det  om priorteringer.  Når du reparerer ein bil bør reprasjonskostnader  veies opp i mot bilens markedsverdi, og øvrige tilstand.  Å bruke 20.000 på repr. av  en bil som kanskje  har en antatt  markedsverdi på omlag kr. 25.000 kan vera botkasta penger. Kanskje tilseier bilens tilstand at ein må forvente ytterligere påkostnader på grunn av alder, kmst. bruksområde.    

Visuel kontrl. av motor for oljelekasje, slitte dekk, frontrute, ruteheiser, dørlås, lykter, m.m. Blir det avdekke nyanser i lakken kan det tyde på  at bilen har vert skadet. "Alt som går på sikkerhetsforskifter er det  ingen slingringsmon under en  EU-kontroll" og her bør  kyndig folk  vurder kostnader til reprasjon.  Er bilen EU-godkjent   kan det vera en viss betryggelse, men ingen garanti for at problemer ikkje kan oppstå etterpå. 

Noen biler er mer driftsikre en andre, og her kan det vera lurt å snakke med en verksmester / mekaniker  v/ eit verksted som driver repr. av mange forskjellige biler.  Eg er ikkje tilhenger av biler m/ formange "svarte bokser", og  elektronisk leketøy da dette fort kan koste penger om det oppstår problem. EU-kontrollene er etterhvert blitt betydeleg skjerpet, og det har nok mange bileiere forlengst merket på lommeboka. 

https://www.pengenytt.no/dette-er-de-vanligste-arsakene-til-at-kjoretoy-ikke-gar-gjennom-eu-kontrollen/

Endret av Skybe
Skrevet

Hva slags bil er det du har, da?

Skrevet

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ingen kan gi deg det perfekte svaret, ikke en gang mekanikeren som kjenner bilen din godt. Vi snakker om tusenvis av deler som samarbeider i en bil; noen må vedlikeholdes/skiftes ut, andre går i stykker etter 18 år. Det er også flere uavklarte spørsmål: 2003-model hva? Landcruiser/Camry - da er den fortsatt verdt noen kroner. Polo/Ceed - da er verdien tilnærmet null.

For å guide deg videre må vi jo vite:

- hva er bilbudsjettet ditt - har du råd til å bytte ut bilen?

- hva er behovet ditt - kjører du langt/mye, full eller tom bil, kan du lade hjemme?

- kan du fikse litt bil selv, eller foregår alt på verksted?

Generelt er rådet å unngå europeiske og amerikanske biler, gå for japansk eller koreansk istdf.

Kan du kjøpe helt nytt, er utvalget bortimot uendelig.

Har du bare rundt 50-60k kr denne gangen også, kan du bytte til en annen bil med de usikkerhetsmomentene du nevner, eller bytte til f.eks. en brukt Nissan Leaf. Ingen andre biler er så sabla billig (ved hjemmelading er driftskostnadene nesten ingenting), robust og pålitelig, og tilgjengelig i stort antall i bruktmarkedet. Med det budsjettet får du biler med rekkevidde på rundt 90 km.

Den jeg har nå er bmw 316. E46 (1,8L)

Har gått ca 245 000km

Budsjettet mitt akkurat nå ligger vel på ca 50 000 til ny bil. Men jeg kan få privat lån til noen hundre tusen. 

Jeg tenker litt også hva som lønner seg prismessig i lengden. 

Jeg kan ikke fikse noe selv, eneste jeg kan er å bytte dekk. Så er avhengig av verksted.

Har ikke mulighet til å lade hjemme per nå. 

Jeg kjører en del, men har ikke oversikt over akkurat hvor mye. På Finn står det 206 000km, men jeg tror den var 210 000km da jeg kjøpte den. 7000 km gjennomsnitt per år da.

Jeg er rotehue, så hender seg ofte bilen er fullt av ting. Men kjører mest alene, men hender seg jeg har passasjerer hvis orker å rydde litt. 

Gjest Mr Bergen
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har gått ca 245 000km

Budsjettet mitt akkurat nå ligger vel på ca 50 000 til ny bil. Men jeg kan få privat lån til noen hundre tusen. 

Jeg tenker litt også hva som lønner seg prismessig i lengden. 

Jeg kan ikke fikse noe selv, eneste jeg kan er å bytte dekk. Så er avhengig av verksted.

Har ikke mulighet til å lade hjemme per nå. 

Jeg kjører en del, men har ikke oversikt over akkurat hvor mye. På Finn står det 206 000km, men jeg tror den var 210 000km da jeg kjøpte den. 7000 km gjennomsnitt per år da.

Jeg er rotehue, så hender seg ofte bilen er fullt av ting. Men kjører mest alene, men hender seg jeg har passasjerer hvis orker å rydde litt. 

Denne bilen er nok ikke verdt så mye som bruktbil, men hvis den funker til ditt bruk er jo den god nok. Su vet hva du har men ikke hva du får er det noe som heter. Jeg ville kontaktet et verksted du stoler på og bedt om en tilstandsrapport der de gir en vurdering av de viktigste delene og rust under bilen. Da er det lettere å ta et godt valg om du skal beholde eller kjøpe en annen. Om den er ok nå og du beholder er jo ikke tusenlapper du har brukt på den bortkastet

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

BMW er jo notorisk dårlige bruktbiler - hvordan endte du opp med en slik når du ikke bryr deg om bil? Min anbefaling er å gjøre som noen andre her sa: Kjør til neste greie går i stykker eller du feiler på EU kontroll, kjøp noe annet siden. Helst elektrisk, om penger er av betydning. Begynn å spare i dag.

Skrevet

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

BMW er jo notorisk dårlige bruktbiler - hvordan endte du opp med en slik når du ikke bryr deg om bil? Min anbefaling er å gjøre som noen andre her sa: Kjør til neste greie går i stykker eller du feiler på EU kontroll, kjøp noe annet siden. Helst elektrisk, om penger er av betydning. Begynn å spare i dag.

Vel. Jeg brydde meg vel på en annen måte da jeg kjøpte den. ca 5 år siden. Hadde i flere år hatt lyst på en bmw, men det var litt impulskjøp, var uten bil og trengte en ny en. Noe særlig greie på bil har jeg aldri hatt da ... 🥴 Har da likt bilen, men nå er jeg bare så lei av å koste på den og koste på. Men igjen kanskje jeg sitter i mer tap om jeg kvitter meg med den og kjøper ny bruktbil òg. 

Skal jeg klare å spare må jeg være en person som ikke er bileier en stund. 😉

Skrevet

Billigst i forhold til bil? 

Tja, i forhold til bil så er jo en blyant veldig billig.

Anonymkode: b6ea9...095

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Billigst i forhold til bil? 

Tja, i forhold til bil så er jo en blyant veldig billig.

Anonymkode: b6ea9...095

Haha, jeg ordla meg kanskje feil. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vel. Jeg brydde meg vel på en annen måte da jeg kjøpte den. ca 5 år siden. Hadde i flere år hatt lyst på en bmw, men det var litt impulskjøp, var uten bil og trengte en ny en. Noe særlig greie på bil har jeg aldri hatt da ... 🥴 Har da likt bilen, men nå er jeg bare så lei av å koste på den og koste på. Men igjen kanskje jeg sitter i mer tap om jeg kvitter meg med den og kjøper ny bruktbil òg. 

Skal jeg klare å spare må jeg være en person som ikke er bileier en stund. 😉

Bare ignorer Honda - Hyun mannen som systematisk bare snakker om hvor "dårlige" tyske biler er til tross for at jeg har tilbakevist hans sine feilaktige påstander gang på gang.

De aller fleste europeiske undersøkelser viser helt klart at tyske biler er i toppen. 

Senest i går, nok en rapport som viser det samme: 

https://motor.no/aktuelt/dette-er-bruktbilene-med-faerrest-feil/212670

Honda-Hyun Man vil helst at du skal kjøpe enten brukt Honda Jazz eller Kia Ceed eller Hyun i20 🤣 Spesielt de to sistnevnte - godt brukte i20 og Ceed bør man holde seg langt unna. Mens Jazz er veldig god hvis du føler deg som 80-åring. Absolutt grei bil da, ja. Ingen kan slå Honda Jazz sin følelse av "Jeg har nettopp fylt 80 år". 😆

Godt gjort av Honda-Hyun-Kia Sales Tag Team å kalle BMW for "notorisk dårlige bruktbiler" i og med at man vet at BMW-en er 18 år gammel, gått på norske, saltede veier og har ellers kjørt nesten 250.000 KM.

Husker selv året 2003, da hadde vi insider spøk hva KIA er forkortelse for: Killed In Action 🤣

Når det er sagt, så er din bil, nå som sagt, veldig gammel og den burde kanskje til og med blitt vraket ved sist EU-kontroll, sånn egentlig, ettersom 16 - 18 år på saltede norske veier gjør sitt for å ta livet av de fleste biler. Lenge før det også. 

Nå for tiden er det egentlig ikke normalt å kjøre rundt med 18 år gamle "kompakt" / sedan biler, uansett hvilket merke det er snakk om.  

Skulle likt å ha sett hvordan en Hyun Accent eller Kia fra 2003 ser ut etter å ha kjørt 250.000 KM. 😅

Problemet for din del er at du ser etter biler i en veldig "tragisk" prisklasse, og det betyr at du ser etter biler hvor det er veldig høy sannsynlighet for at det er noe galt med de, uansett hvilket merke det er snakk om. Når du ellers ser på biler til rundt 50.000 kr eller lavere, så er du tvangs-henvist til å velge hos de "Private", da ingen normal og seriøs merkeforhandler gidder å selge 13 - 14+ år gamle biler til sine kunder.

Kjøper du av private, eller andre ymse bruktbil sjapper som IKKE er merkeforhandlere, så risikerer du å få mye rart og dårlig. 

Så jeg sier bare hva jeg hadde gjort, hvis jeg hadde vært deg, og det er å vrake bilen, og kjøpe noe ordentlig hos en merkeforhandler der du ellers har resterende nybilgaranti på bilen. En resterende nybilgaranti kan være 6 måneder (4 1/2 år gammel bil) eller 2 år med resterende nybilgaranti (3 år gamle biler). 

Du nevner at du ikke har lademulighet og det er faktisk mange ennå som ikke har det, og jeg tenker at det er best å satse på en bensinbil, med mindre du kjører veldig, veldig langt hver gang, da ville diesel være bedre.

Du sier at du har tilgang til privat lån til flere hundre tusen og ønsker å tenke litt langsiktig, og da ville jeg gått for en nyere bruktbil fra en merkeforhandler. En nyere bruktbil der den første eieren tok mesteparten av verditapet, så får du som den andre eieren av bilen - solgt av MERKEforhandler - mer for pengene. 

Nyere brukte BMW-er holder seg meget godt i pris nå for tiden, så hvis du tenker 250.000 - 350.000 så vil de fleste BMW-er i den prisklassen være ladehybrider - både 2-serie og 3-serie. 

Du kan også velge å gå for 1-serie fra sånn ca 2017 - 2018 - ren bensin - men utvalget er ganske begrenset her. Men igjen, du skal bare ha 1 bil og ikke 10 biler, så ta en titt hos merkeforhandlere og se hva de har. 1-serie biler fra 2010-tallet er blitt "store" og føles mer luksus og premium enn 3-serie fra 2000-tallet. 

Du kan også se på andre tyske biler som er like gode og fine som BMW. Mercedes A-klasse f eks, kan være aktuell. De er også blitt "store" fra 2013 og utover. Her kan du få disse til rett over 200.000 hos merkeforhandlere og fortsatt resterende nybilgaranti om du går for enten 2017 eller 2018 modeller av den eldre utgaven A-klasse som kom ut mellom 2013 - 2018, tror jeg det var. Da tenker jeg normal motor, 122 HK og AMG Line pakke. 

Så har du også en annen ganske grei bil, Audi A3 "hatch". Modellene fra 2017 - 2018 selges også til rundt 200.000 kr hos merkeforhandlere, med forholdsvis meget lav km.stand. 116 HK bensin motor, osv.

Du har også A3 E-Tron der du kan lade en liten batteri, men du sa at du ikke hadde lademuligheter, så da er ren bensin bedre, på grunn av betydelig lavere vekt i forhold til A3 E-Tron.

Mye av det samme finner du hos VW Golf. 2018 modeller med bensinmotor, 110 HK, selges til rundt 190.000 kr hos merkeforhandlere. Lav km.stand - ca 40.000 KM.

Vil du ha en større bil, så kan du lett finne bensin VW T-Roc som selges til 225.000 - 235.000 kr. 2018 modeller, lav km.stand, tilsvarende Golf-motoren som nevnt over.

Alt dette er biler til sånn ca E46 størrelsen som du nå har, bortsett fra VW T-Roc som er større.

I tillegg, så har du et godt utvalg hos Skoda. Alt fra Rapid Spaceback og videre til Octavia eller Superb, eller til og med Scala. Så her har du en del å velge mellom også. 

Når det gjelder japanske alternativer, så er som sagt, Honda Jazz der, hvis du har nettopp fylt 80 år 😆

Men la oss heller forholde oss til det som er bra hos japanske biler og det er Toyota. Her er Corolla muligens et alternativ om du er villig til å bruke rundt 250.000 kr. Da får du den nye typen Corolla fra 2019. Rundt 45.000 KM pluss / minus. Selges av merkeforhandlere. 122 HK, Active Tech utstyrsnivå, selv-ladende hybrid, som hjelper bensinmotoren litt, så du slipper lade-kabel.

Du har sikkert også sett Toyota C-HR, er mange av de på veiene. Ca like store som VW T-Roc. Vet ikke om dette frister, men greit å nevne.

Og så har du Mazda 3, veldig greie biler, så lenge de er av nyere årgang. Du kan få 2018-modeller til rett over 200.000 hos merkeforhandlere, så disse konkurrerer mot 2018 VW Golf til ca samme pris. 

Eller så har du nyere Mazda 3, altså nyere modell som kom i 2019, like mange hester som Corolla 122 HK, og selges til samme pris som Corolla fra samme årgang - 2019. Du har også Mazda 3 som selges med 180 HK, men de er dyrere. Alt i alt, Mazda 3 er et kult alternativ til de tradisjonelle Corolla og Golf som dominerer, men siden vi også er "tradisjonelle" når det gjelder bensin og dieselbiler, så har Golf og Corolla ofte blitt valgt over Mazda 3, men det er ingenting galt med Mazda 3, bra bil i det segmentet det gjelder.

https://bilogmotorbloggen.no/2019/06/30/test-mazda-3-2-0-122-hk/

Oppsummert, så er det mye bra for deg å velge mellom når det gjelder tyske biler, om du er villig til å benytte deg litt av det private lånet som du har tilgang på. I tillegg så har du et par japanske alternativer med Corolla og Mazda 3, som er på samme størrelse som E46.

Det viktigste når man skal handle bil er først å fremst bestemme seg for om bilen skal kjøpes utenfor eller innenfor resterende nybilgaranti, og jeg ville gått for en bil som er yngre enn 5 år.  Så bestemmer du deg for om du vil kjøpe hos en seriøs merkeforhandler, eller gå for mer shady selgere hos ymse bruktbil sjapper med rare navn og de private som også kan lure deg veldig lett.

Tilstandsrapport er nøkkelordet her, i tillegg til dokumentert, og komplett historikk. Sjekk også tilbakemeldinger fra tidligere kunder på nettet. Kjøper du av private, så har du ingen tilgang på tilbakemeldinger, så dette er også et minus.

Anonymkode: 34280...55c

• Liker 2
Skrevet

Han som kommenterer over pleier å like sine egne kommentarer tre ganger, var nok litt tilbakeholden nå. Du får selv vurdere, TS, hva du gjør, jeg tror det at han bruker noen hundre ord på å angripe tilfeldige folk på KG med tøv snakker for seg selv.

Om det koster 20k+ i året å holde en bil på veien, tør jeg å påstå at det kanskje ikke er den beste kvaliteten likevel. Bare les litt bruktbilanmeldelser for konkrete biler når du har kommet så langt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han som kommenterer over pleier å like sine egne kommentarer tre ganger, var nok litt tilbakeholden nå. Du får selv vurdere, TS, hva du gjør, jeg tror det at han bruker noen hundre ord på å angripe tilfeldige folk på KG med tøv snakker for seg selv.

Om det koster 20k+ i året å holde en bil på veien, tør jeg å påstå at det kanskje ikke er den beste kvaliteten likevel. Bare les litt bruktbilanmeldelser for konkrete biler når du har kommet så langt.

Skjønner at det er tydeligvis litt paranoia ute og går. Var det ikke slik at du mente at det nordmenn kjøper er "helt feil". For du vet jo best? 😆 

I motsetning til deg, vet du, så backer jeg opp alt med fakta og med ganske ferske linker hele veien. Hyggelig at du svarte svært så raskt på det jeg skrev, hehe.

Men det er klart: Honda Jazz + Kia Ceed + Hyun i20 er der det skjer! Boss biler det! 😃

Anonymkode: 34280...55c

Skrevet

Bilhold er gambling basert på mer eller mindre pålitelig informasjon.

Nybil er penger ut av vinduet, men noen har råd til det og synes det er stas.

Og når reparasjonene begynner å bli dyrere enn årlig nedskriving på nyere biler er det på tide å bytte.

Pålitelighet betyr også noe. Om du skal noe viktig, men ikke kan stole på at bilen starter er det surt.

Og merker og modeller som har en god årgang i feks 2010 kan ha en dårlig i 2015 eller bare ett år senere. Litt som vin. Så selv om bruktbiltester er nyttige, og du bør finne noen sånne for din bil, så kan kvaliteten på biler variere med årsmodell.

Ta også med at noen merker er notorisk dyre å reparere og ha på service. Mange fabrikanter har også uvanen med å selge biler med tap for å vinne konkurransen, fordi de vet de tjener det inn igjen senere på dyre servicer, reservedeler og reparasjoner. Noen er verre enn andre. Jeg f eks skulle gjerne hatt en Tesla, og har egentlig råd til en to-tre år gammel brukt, men jeg tar vel ikke sjansen fordi jeg vet at reparasjoner på dem pleier å være dyre. I alle fall var det slik for fem år siden da en kollega stadig klaget på det. I motsetning til f eks Kia og Toyota.

Anonymkode: 05372...f89

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...