AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #1 Skrevet 15. november 2021 Jeg vet dette temaet har vært tatt opp her før, men jeg tenker jeg ønsker å lufte tanken en gang til. erfaringer/tips/osv? Min største frykt for å føde i Bergen er liten kapasitet pga. stor pågang og det å evt måtte føde uten smertelindring på storken. Anonymkode: c1d81...be6
Tone83 Skrevet 15. november 2021 #2 Skrevet 15. november 2021 Du kan jo sjekke med de hvor sannsynlig det er at det skjer. Skjer det ofte eller en gang i året liksom?
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #3 Skrevet 15. november 2021 Tone83 skrev (Akkurat nå): Du kan jo sjekke med de hvor sannsynlig det er at det skjer. Skjer det ofte eller en gang i året liksom? har snakket med ei som har jobbet med å ta i mot fødsler i Bergen, og hun sa at på den tiden av året hvor jeg skal føde blir det som oftest født mange barn og kapasiteten kan bli sprengt, og det kan være "litt kaos". Det høres ikke akkurat ut som en situasjon som jeg ønsker å finne meg, spesielt da jeg opplever å ha fødselsangst. Har tidligere kontaktet sykehuset for mer info om fødsel hos de og føler de virker veldig lite imøtekommende og hyggelig, heller tvert i mot arrogante og frekke som også gjør at det ikke virker så positivt å bli tatt hånd om av sånne mennesker. Anonymkode: c1d81...be6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #4 Skrevet 15. november 2021 Jeg fikk første på Haukeland og andre på Voss. Med tredje var valget lett, ble Voss. Hadde jeg fått enda fler hadde det igjen blitt Voss. På Voss var de utrolig koselige, de hadde overflod av tid til meg, ved vaktbytte kom alle innom og sa hei, masse plass på føden så fikk enerom og kunne bli der som lenge vi ville. Mannen var med fra første til siste sekund og stemningen var så fin. Følte meg mye tryggere enn på det stressa, samlebåndet på Haukeland. Anonymkode: 2aea9...235 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #5 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg fikk første på Haukeland og andre på Voss. Med tredje var valget lett, ble Voss. Hadde jeg fått enda fler hadde det igjen blitt Voss. På Voss var de utrolig koselige, de hadde overflod av tid til meg, ved vaktbytte kom alle innom og sa hei, masse plass på føden så fikk enerom og kunne bli der som lenge vi ville. Mannen var med fra første til siste sekund og stemningen var så fin. Følte meg mye tryggere enn på det stressa, samlebåndet på Haukeland. Anonymkode: 2aea9...235 og det er i stor grad det som taler for at jeg ønsker å føde der Takk for din erfaring! Hvordan opplevde du reiseveien dit? Anonymkode: c1d81...be6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #6 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): og det er i stor grad det som taler for at jeg ønsker å føde der Takk for din erfaring! Hvordan opplevde du reiseveien dit? Anonymkode: c1d81...be6 Hadde en igangsettelse og et planlagt ks, så for min del var reiseveien grei. Men planen var dra dit selv om fødselen startet av seg selv, så avstanden så jeg ikke på som et hinder. Anonymkode: 2aea9...235 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #7 Skrevet 15. november 2021 Jeg fikk nr.1 på Haukeland i 2018 og nr.2 på Voss nå i forrige uke. Erfaring fra KK: Hyggelige og flinke folk som jobber der, men det var tydelig at de hadde det veldig travelt. På Barsel lå jeg på tomannsrom uten toalett, sammen med en annen. Hun snorket hele natten og babyen skrek mye, så det var umulig å få sove. Far måtte hjem når visittiden var over og det var lite hjelp til amming. Dro utslitt hjem etter to dager for å sove, men endte med å bli reinnlagt dagen etter. Da hadde babyen 13 % vekttap og jeg fikk ikke til ammingen. På reinnleggelsen fikk vi familierom på Storken og fikk oppleve en helt annen verden enn på Barsel. De ansatte hadde god tid, ga masse hjelp og veiledning knyttet til amming og støttet meg fullt ut da dette ble vanskelig og vi måtte over på flaske. De tok også babyen litt ut slik at jeg fikk ro og hvile. Erfaring fra Voss: Også her hyggelige og flinke folk. Følte meg mer sett og hørt. Liten avdeling der man fort får oversikt over de ansatte, og jeg fikk ha enerom alle de 3 døgnene jeg overnattet der. Men de hadde på den tiden full avdeling og jeg hadde måttet dele rom med en annen om jeg hadde valgt å bli lengre. Selv om de hadde det travelt var de veldig hjelpsomme med alt, støttende og hyggelige. Også denne gangen måtte jeg gi opp ammingen, men fikk full støtte fra de ansatte for dette. Jeg kunne ikke fått et bedre opphold! Mannen min måtte bli hjemme og passe eldstemann men hadde fått bo ned meg på rommet mitt om han hadde hatt mulighet til å komme til Voss. Konklusjon: Jeg hadde valgt Voss om jeg skulle hatt flere barn. Vel å merke dersom det lå an til en ukomplisert fødsel og svangerskapet hadde vært problemfritt. På KK er det et mer spesialisert tilbud om noe skjer, men føler samtidig det er mer et lotteri hvordan det går til slutt. Du kan være heldig og du kan være maks uheldig med hvem du treffer på. Jeg hadde som TS heller ikke ønsker å bli tvunget til «hjemmefødsel» på Storken. Men hvis det skjer noe uforutsett under fødselen eller etterpå, kan KK være et bedre sted å være. De har ikke barnelege på Voss, men gynekologene der trener jevnlig på caser sammen med barnelegene på Haukeland. Jeg tror de har god kompetanse på dette og følte meg veldig trygg og ivaretatt hele veien. Anonymkode: 21057...c78 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #8 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk nr.1 på Haukeland i 2018 og nr.2 på Voss nå i forrige uke. Erfaring fra KK: Hyggelige og flinke folk som jobber der, men det var tydelig at de hadde det veldig travelt. På Barsel lå jeg på tomannsrom uten toalett, sammen med en annen. Hun snorket hele natten og babyen skrek mye, så det var umulig å få sove. Far måtte hjem når visittiden var over og det var lite hjelp til amming. Dro utslitt hjem etter to dager for å sove, men endte med å bli reinnlagt dagen etter. Da hadde babyen 13 % vekttap og jeg fikk ikke til ammingen. På reinnleggelsen fikk vi familierom på Storken og fikk oppleve en helt annen verden enn på Barsel. De ansatte hadde god tid, ga masse hjelp og veiledning knyttet til amming og støttet meg fullt ut da dette ble vanskelig og vi måtte over på flaske. De tok også babyen litt ut slik at jeg fikk ro og hvile. Erfaring fra Voss: Også her hyggelige og flinke folk. Følte meg mer sett og hørt. Liten avdeling der man fort får oversikt over de ansatte, og jeg fikk ha enerom alle de 3 døgnene jeg overnattet der. Men de hadde på den tiden full avdeling og jeg hadde måttet dele rom med en annen om jeg hadde valgt å bli lengre. Selv om de hadde det travelt var de veldig hjelpsomme med alt, støttende og hyggelige. Også denne gangen måtte jeg gi opp ammingen, men fikk full støtte fra de ansatte for dette. Jeg kunne ikke fått et bedre opphold! Mannen min måtte bli hjemme og passe eldstemann men hadde fått bo ned meg på rommet mitt om han hadde hatt mulighet til å komme til Voss. Konklusjon: Jeg hadde valgt Voss om jeg skulle hatt flere barn. Vel å merke dersom det lå an til en ukomplisert fødsel og svangerskapet hadde vært problemfritt. På KK er det et mer spesialisert tilbud om noe skjer, men føler samtidig det er mer et lotteri hvordan det går til slutt. Du kan være heldig og du kan være maks uheldig med hvem du treffer på. Jeg hadde som TS heller ikke ønsker å bli tvunget til «hjemmefødsel» på Storken. Men hvis det skjer noe uforutsett under fødselen eller etterpå, kan KK være et bedre sted å være. De har ikke barnelege på Voss, men gynekologene der trener jevnlig på caser sammen med barnelegene på Haukeland. Jeg tror de har god kompetanse på dette og følte meg veldig trygg og ivaretatt hele veien. Anonymkode: 21057...c78 Tusen takk for utfyllende erfaringer! Anonymkode: c1d81...be6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #9 Skrevet 15. november 2021 Jeg ville ALDRI valgt bort et sykehus uten barneavdeling, så uten tvil Bergen. Din verste skrekk bør ikke være fødsel uten smertelindring på storken, men syk nyfødt i helikopter på vei til Haukeland mens du blir igjen på Voss. Anonymkode: aa664...72b 7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #10 Skrevet 15. november 2021 Bare sånn at det er sagt: Jeg har selv hatt det samme valget, bare to andre sykehus. Nå skjedde det noe uforutsett slik at barnet likevel måtte bli født på sykehuset uten barneavdeling, og det gikk bra. I den forstand at vi slapp ambulansefly til barneavdeling (for langt for helikopter). Men fødselen endte i et dramatisk akutt keisersnitt, så det var bare flaks. Det er uten tvil bedre for et sykt barn å være minutter unna en barneavdeling, og ikke en flytur og flere timer unna barneavdeling. En venninne av meg endte med syk nyfødt på ambulansefly, hun selv på intensivavdeling så hun kunne ikke bli med (også akutt keisersnitt). Faren fikk ikke sett barnet for etter fire dager. Det var en meget traumatisk opplevelse. Anonymkode: aa664...72b 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #11 Skrevet 15. november 2021 Voss: mindre miljø, bedre tid, lengre liggetid. Mye mindre beredskap og spesialister og funksjoner om noe går feil. Bergen: større, travlere, kan oppfattes som en "fødefabrikk". Men om noe går feil underveis står noe av den beste kompetansen i Norge klar rett utenfor døra. Ville fra et medisinsk perspektiv utvilsomt valgt Bergen, da "dill" og "trøst" er uviktig i en slik situasjon. Anonymkode: df3c6...979 4
Tone83 Skrevet 15. november 2021 #12 Skrevet 15. november 2021 Jeg valgte Haukeland pga «hvis det skjer noe». Fikk smertelindring begge gangene. Men var også ekstremt viktig for meg å få det, så skjønner frykten din. Barsel er nok definitivt bedre på andre sjukehus. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #13 Skrevet 15. november 2021 Tone83 skrev (4 timer siden): Jeg valgte Haukeland pga «hvis det skjer noe». Fikk smertelindring begge gangene. Men var også ekstremt viktig for meg å få det, så skjønner frykten din. Barsel er nok definitivt bedre på andre sjukehus. Lurer på hva sannsynligheten for at det skal skje noe så alvorlig som de ikke kan håndtere på sykehus i Voss, i et normalt svangerskap.. Anonymkode: c1d81...be6
Tone83 Skrevet 15. november 2021 #14 Skrevet 15. november 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Lurer på hva sannsynligheten for at det skal skje noe så alvorlig som de ikke kan håndtere på sykehus i Voss, i et normalt svangerskap.. Anonymkode: c1d81...be6 Aner ikke, med min flaks er det sikkert kjempesannsynlig 🤪 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #15 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Voss: mindre miljø, bedre tid, lengre liggetid. Mye mindre beredskap og spesialister og funksjoner om noe går feil. Bergen: større, travlere, kan oppfattes som en "fødefabrikk". Men om noe går feil underveis står noe av den beste kompetansen i Norge klar rett utenfor døra. Ville fra et medisinsk perspektiv utvilsomt valgt Bergen, da "dill" og "trøst" er uviktig i en slik situasjon. Anonymkode: df3c6...979 Jeg sliter veldig med fødselsangst så det føles egentlig ikke ut som "dill" og "dall". Hvis jeg kan reise til et sykehus der jeg blir bedre ivaretatt, føler meg tryggere, får en bedre fødeopplevelse så syns jeg det er nokså viktig. Viktig for babyen også at mor ikke stresser og er helt ut av kontroll f.eks. Man får jo ikke lov å føde der uansett om man har komplikasjoner i svangerskapet, eller dersom fødselen anses å være komplisert "tvillinger", "seteleie", osv. Men, jeg skjønner tanken din og takker for innspill! Anonymkode: c1d81...be6 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #16 Skrevet 15. november 2021 Tone83 skrev (3 minutter siden): Aner ikke, med min flaks er det sikkert kjempesannsynlig 🤪 Ååå uff skjønner Jeg satser på at det ikke skal være problem her. Er i utgangspunktet frisk og mammas fødsler har alle gått fint og normalt for seg. Det kan selvfølgelig oppstå ting, men prøver å tenke positivt for å ikke forsterke angsten Anonymkode: c1d81...be6
Gjest Chroma Skrevet 15. november 2021 #17 Skrevet 15. november 2021 Jeg har født 2 ganger på KK og 2 ganger på Voss. Første og siste på Haukeland. Den første er 18 år siden og var en fæl opplevelse hvor jeg nesten mistet barnet mitt. Valgte derfor å føde de to neste på Voss. Veldig fine opplevelser. Siste barnet var prematurt og måtte fødes på Haukeland. Hadde en fin opplevelse, ingenting som første fødsel. Det er en annen ro over Voss, og skulle jeg født igjen hadde jeg valgt Voss hvis jeg kunne. Hvis du ikke har vært på omvisning anbefaler jeg deg det. Vi ringte bare til Voss og spurte om vi kunne komme. Lykke til med valget!
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #18 Skrevet 15. november 2021 Jeg har født tre barn på Haukeland. Har opplevd de som trygge og gode. De siste to fødslene mine måtte overvåkes, og storken har ikke vært noe alternativ. En av fødslene var med epidural, de to andre uten. Jeg har ikke vurdert Voss som et realistisk alternativ av to grunner: 1) slik jeg har forstått det har de ikke barnelege på fødestuen på Voss. Jeg hadde ikke tilgitt meg selv om noe hadde gått galt og vi var på Voss og ikke i Bergen. 2) Kjøreturen ville være laaaang dersom jeg kjørte med rier. Anonymkode: 503da...34c 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #19 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ååå uff skjønner Jeg satser på at det ikke skal være problem her. Er i utgangspunktet frisk og mammas fødsler har alle gått fint og normalt for seg. Det kan selvfølgelig oppstå ting, men prøver å tenke positivt for å ikke forsterke angsten Anonymkode: c1d81...be6 Dessverre kan det gå skeis da også, noe både jeg og venninnen min, som jeg skrev om over, er et bevis på. Men det går jo vanligvis bra. Sannsynligvis går det helt fint på Voss. Men hvis noe skjer, har de mye mindre å hjelpe seg med på Voss, og overflytting til barneavdeling på et annet sykehus er mildt sagt kjipt. Det viktigste er at du vet hva du går til, og har et bevisst forhold til det. Anonymkode: aa664...72b 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #20 Skrevet 16. november 2021 Hadde jeg hatt fødselsangst hadde jeg uten tvil valgt KK da man vet at all den hjelpen man kan trenge skulle det gå galt med babyen eller seg selv er rett på huset. Man kan bli dullet så mye med som man bare orker, men det hjelper ikke når det står på død og liv når tiden er knapp. Når det skal sies så synes jeg de på KK tok seg god tid til å ta vare på meg som fødende og under barsel og savnet ikke noe fra dem på den fronten. Anonymkode: 21540...568 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå