Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en diskusjon med noen veninner her forleden, da vi er forvirret ang. betalt feire/ubetalt ferie og feriepenger. 
De sier at første året man jobber har man ikke betalt ferie, men at jeg har det neste år (startet i min første heltidsjobb i år). 
Jeg mener at dette betyr at man får utbetalt feirepenger, men at man ikke har lønn. 
De mener at man får lønn OG feriepenger - men det er vel høyst uvanlig? Når folk snakker om at de har betalt ferie, så mener man vel at man får utbetalt feriepenger opptjent fra året før?

jeg har ihvertfall aldri hatt lønnet feire + feriepenger..,

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi får feriepenger i juni og vanlig lønn i august. Jeg får ikke feriepenger og vanlig lønn i juni. Me det er noe regler med hvor lenge man må jobbe for å opptjene seg retten til feriepenger ja. 

Anonymkode: 2f89b...032

Gjest laPistola
Skrevet

Vennene dine tar feil, eller de har veldig god avtaler. Ja, det er høyst uvanlig. 

Skrevet

De med fastlønn trekkes lønn for de dagene de har ferie.

De med timelønn får ikke lønn for timer de ikke jobber.

Noen med timelønn får muligens utbetalt lønn for jobbede timer og feriepenger samme mnd (f.eks lønn for mai utbetalt i juni og feriepenger utbetalt i juni) men feriepengene skal dekke de timene de ikke jobber f.eks. i juli og august.

Anonymkode: 811f0...576

Skrevet

Du har rett. Veldig få får lønn i ferien, feriepengene skal dekke bortfallet av lønn.

Anonymkode: 6737a...298

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber for staten og i juni får jeg feriepenger og lønn og så blir jeg samtidig trukket for 5 uker ferie, så i realiteten får man jo ikke lønn i tillegg til feriepenger.

Anonymkode: 0c21e...521

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De med fastlønn trekkes lønn for de dagene de har ferie.

De med timelønn får ikke lønn for timer de ikke jobber.

Noen med timelønn får muligens utbetalt lønn for jobbede timer og feriepenger samme mnd (f.eks lønn for mai utbetalt i juni og feriepenger utbetalt i juni) men feriepengene skal dekke de timene de ikke jobber f.eks. i juli og august.

Anonymkode: 811f0...576

Dette stemmer ganske bra. TS, det vanlige er at de på månedslønn trekkes for feriepenger et gitt år, og feriepengene tjente man på grunnlag av året før. Det er dog riktig at du da egentlig ikke får feriepenger det året du begynte å jobbe, gitt at du ikke jobbet noe året før (Da er det jo ikke inntekt å beregne feriepenger av i året før). 

Anonymkode: 74e9e...1e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...