Gå til innhold

Avlastning - barn med autisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som kan fortelle om sine erfaringer med kommunalt avlastningstilbud til deres barn med autisme?

Er dere fornøyde og hvilke kommune har dere avlastningen i?

Vi har et barn med autisme som nå har blitt såpass krevende at vi nesten vurderer å kaste inn håndkleet for å ikke være utslitte foreldre konstant, og tenker derfor at barnet kan ha godt av et avlastningstilbud, selvom det er utrolig vemodig, fordi barnet er så liten (3,5 år gammelt) :( 

Anonymkode: 2c18d...1ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi startet med privat avlastning hos et vennepar, da gutten var rundt 3-4 år gammel. Det varte bare i ett år, så fikk de fosterbarn, og måtte si det fra seg.

Så da startet vi i kommunal avlastningsbolig. Gutten er 14 år nå, så han har vel vært der i 9 år, eller noe slikt. 

Vi startet med noen timer en ettermiddag i uka tror jeg, også hadde vi en periode med 4-5 timer på lørdag eller søndag.  Tror ikke vi hadde overnatting før etter skolestart, men jeg kan ikke si det 100% sikkert, for det er litt diffust for meg noen år der. ;)

Det har variert litt med mengde oppgjennom. En periode hadde han annenhver helg + 1 ettermiddag i uka, men det varte bare i noen mnd.  Jeg har vært alene med begge ungene, så det var "isteden for" samvær med den andre forelderen, som ikke funket. 

Nå har vi i løpet av 1 mnd: 

Uke 1 - Fra 14.00 mandag til 0830 tirsdag. 

Uke 2 - Fra 14.00 tirsdag til 0830 onsdag 

Uke 3 - Fredag 14.00 til søndag 15.00

Uke 4 - Ingenting. 

Anonymkode: 6f975...6e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi startet med privat avlastning hos et vennepar, da gutten var rundt 3-4 år gammel. Det varte bare i ett år, så fikk de fosterbarn, og måtte si det fra seg.

Så da startet vi i kommunal avlastningsbolig. Gutten er 14 år nå, så han har vel vært der i 9 år, eller noe slikt. 

Vi startet med noen timer en ettermiddag i uka tror jeg, også hadde vi en periode med 4-5 timer på lørdag eller søndag.  Tror ikke vi hadde overnatting før etter skolestart, men jeg kan ikke si det 100% sikkert, for det er litt diffust for meg noen år der. ;)

Det har variert litt med mengde oppgjennom. En periode hadde han annenhver helg + 1 ettermiddag i uka, men det varte bare i noen mnd.  Jeg har vært alene med begge ungene, så det var "isteden for" samvær med den andre forelderen, som ikke funket. 

Nå har vi i løpet av 1 mnd: 

Uke 1 - Fra 14.00 mandag til 0830 tirsdag. 

Uke 2 - Fra 14.00 tirsdag til 0830 onsdag 

Uke 3 - Fredag 14.00 til søndag 15.00

Uke 4 - Ingenting. 

Anonymkode: 6f975...6e4

Hvordan taklet du å sende barnet på avlastning? Jeg sliter veldig med skyldfølelse og føler jeg burde ofre mer 😢
Kan man etterhvert takke nei til tilbudet dersom man føler at det ikke passer for barnet?

ts

Skrevet

Kan det være en ide å bruke familie eller venner som avlastning mtp barnets alder?

Anonymkode: 5e532...c07

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan det være en ide å bruke familie eller venner som avlastning mtp barnets alder?

Foreldrene våre har stilt opp mye og har ikke muligheten til å være fast avlastning, venner har nok med egne barn.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Foreldrene våre har stilt opp mye og har ikke muligheten til å være fast avlastning, venner har nok med egne barn.

ts

Ok, da ville jeg søkt kommunen/barnevernet. Det er ingenting å skamme seg over. Autisme kan være ekstremt krevende. Bedre å be om hjelp før man er utbrent.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...