Gå til innhold

Kraftig bihulebetennelse, hva gjøre når gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen andre som har fått dette mens dere var gravide? Det er første gangen jeg har det, og det gjør så sinnsykt vondt. Har mye spenningshodepine til vanlig så er vant til å ha vondt i hodet, men dette tar det bare til nye høyder. Har lyst til å rive av meg hodet. Det banker og verker i tinningen, øynene og overkjeven. Paracet virker ikke lenger og det blir verre. Jeg er redd for å ta for mye paracet siden jeg er gravid (uke8). Kan vel ikke behandles heller mot det? Ble avvist av legevakten i helgen, men skal til legen senere idag, men fikk ikke lov til å komme inn på kontoret, måtte sitte i bilen på tlf, så føler meg avvist der også 😭 

Anonymkode: c392b...95d

Skrevet

Ja, jeg måtte bare pøse på med saltvann og hvile. Fikk ikke noe for det, men kanskje du får? God bedring ❤️ 

Anonymkode: b282c...3b8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg måtte bare pøse på med saltvann og hvile. Fikk ikke noe for det, men kanskje du får? God bedring ❤️ 

Anonymkode: b282c...3b8

Å nei! Men det blir bare verre føler jeg. Hvor lenge var du syk? Kan ikke antibiotika gis til gravide? 

Takk 

Skrevet

Eh ...antibiotika? Det må ofte til ved bihulebetennelse,  selv hos gravide

Anonymkode: 97482...75c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Håper jeg får det og at det er trygt, men kan jo nesten ikke ta noen ting når er er gravid og er redd ikke man kan ta antibiotika heller? Siden det er så strengt med paracet til og med 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, bihulebetennelse er som regel forårsaket av virus og skal ikke behandles med antibiotika. 

Anonymkode: b8a31...c1a

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jævlig, gravid eller ei. Smertestillende som ibux og paracet funker dårlig på bihulebetennelse, man må bare klare seg gjennom det. Jeg går på rinexin med en gang jeg blir tett i nesen (kronisk bihulebetennelse), men tror ikke det kan tas i første trimester. God bedring. 

Anonymkode: 3e208...b9d

Skrevet

TS - bihulebetennelse er jævlig, ihvertfall som gravid, jeg har også hatt det mye, både før, under og etter graviditet (nesten verst å ha det med nyfødt!)

Du må virkelig pøse på med saltvann (jet spray + nesehorn!) og selvfølgelig bruke vanlig nesespray. Det er mange typer nesespray som kan brukes av gravide som hjelper på bihulevondt. 

Også hvile, finn en positur det ikke verker så innmari, bygg opp med puter i senga så det er noenlunde behagelig. Demo lyset, sett på en rolig podcast (eller TV hvis du orker, jeg klarer ikke det). Også drikker du masse vann og spiser det du har lyst på innimellom saltvann og nesesprayen og du venter på at det går over. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS - bihulebetennelse er jævlig, ihvertfall som gravid, jeg har også hatt det mye, både før, under og etter graviditet (nesten verst å ha det med nyfødt!)

Du må virkelig pøse på med saltvann (jet spray + nesehorn!) og selvfølgelig bruke vanlig nesespray. Det er mange typer nesespray som kan brukes av gravide som hjelper på bihulevondt. 

Også hvile, finn en positur det ikke verker så innmari, bygg opp med puter i senga så det er noenlunde behagelig. Demo lyset, sett på en rolig podcast (eller TV hvis du orker, jeg klarer ikke det). Også drikker du masse vann og spiser det du har lyst på innimellom saltvann og nesesprayen og du venter på at det går over. 

Men går det alltid over? Syns jeg leste at det ofte må behandles? Hvor lenge varer det verste? Har vært syk i 6 dager nå. Skikkelig ille vondt i hodet i 3 dager. Og ingen smak eller luktesans på 4 dager 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men går det alltid over? Syns jeg leste at det ofte må behandles? Hvor lenge varer det verste? Har vært syk i 6 dager nå. Skikkelig ille vondt i hodet i 3 dager. Og ingen smak eller luktesans på 4 dager 

Jeg har hatt det kronisk før jeg ble gravid og måtte da opereres (spylte bihuler, rettet neseskillevegg og fjernet polypper), så du kan være uheldig å få det kronisk. Men da snakker vi månedsvis, 6 dager er ikke så lenge.

Jeg pleier å være syk i 1-2 uker ved akutt bihulebetennelse. 

Har du testa for korona da? 

• Liker 2
Skrevet

Akutt bihulebetennelse forårsakes som oftest av forkjølesesvirussom sprer seg til bihulene, det finnes det ingen behandling for - man må bare symptombehandle ved å prøve å få ned hevelsen i slimhinnene for å minke trykket. Saltvann og nesespray hjelper på det. Rinexin og kortisonspray er jo også vanlig å bruke, men ikke for gravide.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har hatt det kronisk før jeg ble gravid og måtte da opereres (spylte bihuler, rettet neseskillevegg og fjernet polypper), så du kan være uheldig å få det kronisk. Men da snakker vi månedsvis, 6 dager er ikke så lenge.

Jeg pleier å være syk i 1-2 uker ved akutt bihulebetennelse. 

Har du testa for korona da? 

Ja, har ikke corona. 

Gjest 123 eller noe
Skrevet (endret)

Hadde det i 2 trimester, leste på nett det kan sitte i 2 uker i verste fall... så god bedring, hold ut og spis paracet ved behov.

Endret av 123 eller noe
2 uker, ikke 8!
Skrevet

Legen din kan sikkert skrive ut noen trygge slimhinneavsvellende tabletter til deg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, bihulebetennelse er som regel forårsaket av virus og skal ikke behandles med antibiotika. 

Jeg ble behandlet med antibiotika ved bihulebetennelse. 

Anonymkode: 02050...114

• Liker 1
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg ble behandlet med antibiotika ved bihulebetennelse. 

Du vet som regel ikke betyr alltid sant? 

Anonymkode: 6b1f0...7c1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var forkjølet tre ganger over kort tid, siste gangen var det skikkelig ille med feber, hodepine, fullstendig tett nese, hoste, slim, grønt snørr og hele pakka. Husker ikke hvor lenge jeg gikk før jeg dro til legen, men tipper rundt en ukes tid. Jeg fikk antibiotika og en spesiell nesespray. Nesesprayen var helt for jævlig, husker ikke om den funka, det eneste jeg husker er at jeg nøs omtrent 50 ganger på rappen få minutter etter jeg tok første dose 😅 Anbefaler i hvertfall å få undersøkt skikkelig nesespray. Saltvannsspray er bare tull når man er skikkelig tett i toppen. 

Som nevnt så er det som oftest forårsaket av forkjølelsesvirus, men av og til er det bakteriell og trenger antibiotika for å løsne. Dette må du be legen undersøke, for det er fullstendig unødvendig å gå rundt med smerter og ubehag over lang tid hvis noe kan gjøres. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du vet som regel ikke betyr alltid sant? 

Anonymkode: 6b1f0...7c1

Ordlegg deg annerledes, da? Det var et ekstremt bastant svar du kom med, uten mer informasjon, og ikke hjelpsomt i det hele tatt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei..det er svært sjelden man behandler bihulebetennelse med antibiotika. Jeg var tidligere plaget med kronisk bihulebetennelse (fra ungdom til voksen), og ble behandlet 1 gang med antibiotika..og det hadde null effekt. 

Det som har effekt er neseskylling (med sånn kjekt horn man får kjøpt på bl.a apotek) - flere ganger i uken.
I tillegg ble jeg behandlet med nasonex 6 mnd i strekk. 

Skrevet

Tok crp hos legen nettopp. Den var på 65, så de konkluderte med virus 😥 ingenting å gjøre visst. Og paracet trengte jeg heller ikke mente legen. Sa jeg hadde hinsides vondt i hodet. Jeg mener det også. Har som sagt hatt mye spenningshodepine i flere år og det i seg selv kan være veldig vondt til tider, men dette topper bare alt annet. Syns det var litt brutalt. Følte egentlig bare jeg ble heve ut av legekontoret. Hadde litt spm og bekymringer siden jeg er gravid..

Har brukt 7g paracet fra torsdag til idag. Er det mye? Har prøvd å pine meg, men natta er uutholdelig. Ville dere fortsatt å ha tatt paracet på natta noen dager til? (forhåpentligvis) 

Skrevet
Vera skrev (39 minutter siden):

Nei..det er svært sjelden man behandler bihulebetennelse med antibiotika. Jeg var tidligere plaget med kronisk bihulebetennelse (fra ungdom til voksen), og ble behandlet 1 gang med antibiotika..og det hadde null effekt. 

Det som har effekt er neseskylling (med sånn kjekt horn man får kjøpt på bl.a apotek) - flere ganger i uken.
I tillegg ble jeg behandlet med nasonex 6 mnd i strekk. 

Jeg behandles for bihulebetennelse annenhvert år. Har alltid så høy crp at legen skriver ut antibiotika til meg uten å mokke. Har hatt diverse leger pga flytting, men svaret på mine bihulebetennelser er ALLTID antibiotika. Blir også da bedre innen første døgnet av behandlingen. 

Anonymkode: 2aea5...2aa

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...