AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #1 Skrevet 15. november 2021 Hei! For ca syv måneder siden skulle jeg være «midlertidig butikksjef» i to uker, så skulle en ny en starte. Han ombestemte seg og det skjedde ikke. (dvs at jeg nå har hatt denne stillingen mye lenger enn planlagt men er ikke avtalefestet noe sted og blir ikke betalt for det). Nå har jeg på ny fått beskjed om at en ny har takket ja til stillingen, så etter videre samtale satte jeg han opp fra 15. november. Han bekrefter aldri arbeidslysten så når jeg spør han om det sier han at han ikke skal starte likevel, sjefen min sier at jo det skal han… jeg er ikke satt opp fra 17-25 siden han nye Skulle starte, men er litt usikker på hva jeg skal gjøre hvis han nye ikke dukker opp? Og det virker ikke som han gjør det. sjefen min tar ikke telefonen og er i en by 6t unna, svarer heller ikke på melding. Anonymkode: d1a9f...070
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #2 Skrevet 15. november 2021 Dette nå du ta med en leder høyere opp, vi har ingen forutsetning til å hjelpe deg dessverre. Anonymkode: 6b4bf...5ed 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #3 Skrevet 15. november 2021 Du forholder deg til sjefen din. Om det ikke dukker opp noen i dag, så melder du det skriftlig videre til din sjef. Får du ikke svar, lar du det ligge til i morgen. Kommer ikke den nyansatte da heller, sender du èn ny skriftlig beskjed til din sjef. Fremover følger du arbeidsplanen din slavisk og blir hjemme de dagene du ikke skal jobbe. Jeg tror du er samme som har hatt mye utfordringer med en fraværende sjef og arbeidsforhold som ikke er i tråd med regelverket (bl.a. en tråd om å ikke få fri til medisinsk inngrep, mye mer jobbing en avtalt som går utover studiene, mye mer ansvar enn det som var avtalt uten at dette kompenseres lønnsmessig). I så fall. Med mindre du er avhengig av denne jobben for å få tak over hodet og mat på bordet, bør du si opp. Om dere har arbeidsavtale er oppsigelsestiden gjerne fastsatt til tre mnd. Om dere ikke har arbeidsavtale, noe jeg mistenker, reguleres dette av aml (arbeidsmiljøloven), og oppsigelsen regnes til én måned, regnet fra den første i neste måned etter at oppsigelsen fant sted. Det vil si at dette kan være et avsluttet kapittel i ditt liv allerede 1. januar. Tenk litt på det. Anonymkode: 6cafc...2de 7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #4 Skrevet 15. november 2021 Sjefen min tok telefonen i dag. Han nye starter ikke. Kan sjefen min da kreve at jeg jobber hans dager? Jeg har lagt planer for denne uka jeg skulle ha fri… Anonymkode: d1a9f...070
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #5 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Du forholder deg til sjefen din. Om det ikke dukker opp noen i dag, så melder du det skriftlig videre til din sjef. Får du ikke svar, lar du det ligge til i morgen. Kommer ikke den nyansatte da heller, sender du èn ny skriftlig beskjed til din sjef. Fremover følger du arbeidsplanen din slavisk og blir hjemme de dagene du ikke skal jobbe. Jeg tror du er samme som har hatt mye utfordringer med en fraværende sjef og arbeidsforhold som ikke er i tråd med regelverket (bl.a. en tråd om å ikke få fri til medisinsk inngrep, mye mer jobbing en avtalt som går utover studiene, mye mer ansvar enn det som var avtalt uten at dette kompenseres lønnsmessig). I så fall. Med mindre du er avhengig av denne jobben for å få tak over hodet og mat på bordet, bør du si opp. Om dere har arbeidsavtale er oppsigelsestiden gjerne fastsatt til tre mnd. Om dere ikke har arbeidsavtale, noe jeg mistenker, reguleres dette av aml (arbeidsmiljøloven), og oppsigelsen regnes til én måned, regnet fra den første i neste måned etter at oppsigelsen fant sted. Det vil si at dette kan være et avsluttet kapittel i ditt liv allerede 1. januar. Tenk litt på det. Anonymkode: 6cafc...2de Det stemmer at det er meg. Har kontrakt og tre mnd oppsigelse. Skal sende det! Bare skummelt.. og liker jo jobben, men ikke at det er uorden og usikkerhet! Anonymkode: d1a9f...070
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #6 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sjefen min tok telefonen i dag. Han nye starter ikke. Kan sjefen min da kreve at jeg jobber hans dager? Jeg har lagt planer for denne uka jeg skulle ha fri… Anonymkode: d1a9f...070 Beordring til utførelse av arbeid ligger i utgangspunktet under arbeidsgiverens styringsrett. Men vilkåret for å kunne pålegge merarbeid og overtid er at det er et særlig og tidsavgrenset behov for dette. Dersom en eller flere stillinger er ubesatte i en periode vil dette kunne medføre et behov for å kunne pålegge overtid og merarbeid. Det forutsettes selvfølgelig at arbeidsgiver forsøker å få stillingene besatt, og at bestemmelsene i arbeidstidskapittelet for øvrig overholdes, for eksempel når det gjelder daglig og ukentlig hvile. Arbeidstakere kan i utgangspunktet ikke nekte å utføre merarbeid og overtidsarbeid, men aml § 10-6 gir arbeidstakeren rett til fritak når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre (men det hjelper ikke deg om du er eneste ansatte). Men du har egentlig en deltidsstilling eller ringevikarstilling? Jeg ville prøvd meg på å takke nei først og sjekket om sjefen beordrer. Jeg vil videre snakke med fagforeningen min, og fått bistand der. Anonymkode: 6cafc...2de
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #7 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Beordring til utførelse av arbeid ligger i utgangspunktet under arbeidsgiverens styringsrett. Men vilkåret for å kunne pålegge merarbeid og overtid er at det er et særlig og tidsavgrenset behov for dette. Dersom en eller flere stillinger er ubesatte i en periode vil dette kunne medføre et behov for å kunne pålegge overtid og merarbeid. Det forutsettes selvfølgelig at arbeidsgiver forsøker å få stillingene besatt, og at bestemmelsene i arbeidstidskapittelet for øvrig overholdes, for eksempel når det gjelder daglig og ukentlig hvile. Arbeidstakere kan i utgangspunktet ikke nekte å utføre merarbeid og overtidsarbeid, men aml § 10-6 gir arbeidstakeren rett til fritak når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre (men det hjelper ikke deg om du er eneste ansatte). Men du har egentlig en deltidsstilling eller ringevikarstilling? Jeg ville prøvd meg på å takke nei først og sjekket om sjefen beordrer. Jeg vil videre snakke med fagforeningen min, og fått bistand der. Anonymkode: 6cafc...2de Har deltid med 50% stillingsprosent. Hadde planlagt å ha to uker fri nå fordi jeg skal ha eksamen og han nye skulle starte i 100% stilling. KAN jo såklart jobbe de dagene, men er jo veldig dumt for min del og ødelegger planene mine. Men er det slik å tolke at jeg da får overtidsbetalt? Får se om han prøver å beordre meg… Anonymkode: d1a9f...070
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #8 Skrevet 15. november 2021 Har du ikke en vaktplan eller liknende? Bare si at du har fått beskjed om at du ikke skulle jobbe så du har lagt andre planer. Han får eventuelt beordre deg da så får du ta det derfra hvorvidt det da kvalifiserer til overtidsbetalt osv. Er det ikke en sjef over sjefen du kan ta kontakt med? De færreste studenter med deltidsjobb er vel med i en fagforening forresten, til dere som snakker om det.. Men om dette er en større butikkjede så bør det jo være et verneombud feks som du kan kontakte. Anonymkode: 68169...b87 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #9 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du ikke en vaktplan eller liknende? Bare si at du har fått beskjed om at du ikke skulle jobbe så du har lagt andre planer. Han får eventuelt beordre deg da så får du ta det derfra hvorvidt det da kvalifiserer til overtidsbetalt osv. Er det ikke en sjef over sjefen du kan ta kontakt med? De færreste studenter med deltidsjobb er vel med i en fagforening forresten, til dere som snakker om det.. Men om dette er en større butikkjede så bør det jo være et verneombud feks som du kan kontakte. Anonymkode: 68169...b87 Jo, men er jo jeg som har laget vaktplanen… men har en vaktplan ja. Nei, han er den øverste så vidt jeg vet. vi har ikke verneombud, liten nisjebutikk. Anonymkode: d1a9f...070
Taluno Skrevet 15. november 2021 #10 Skrevet 15. november 2021 Skulle den nye egentlig starte denne uken, og du ha fri? Altså uten overlapp/opplæring? Hva har sjefen sagt tidligere når du har sagt at du ikke kan jobbe mer enn de kontraktfestede prosentene? Du har flere ganger fått tips om å sette hardt mot hardt, og slutte si ja til merarbeid, du har fått tips om å legge opp vaktplan basert på de ansatte og kontraktfestet stillingsprosent, og si til sjef at det dessverre ikke er mulig holde åpent utover det siden det ikke er nok ansatte. Hva har sjefen svart på det? Men nei, du er ikke satt opp på vaktliste, vaktlisten er laget basert på antall ansatte som sjefen har oppgitt, inkludert den nyansatte. Sjefen kan ikke kreve at du jobber langt over din stillingsprosent i så lang tid som dem har gjort. Som jeg har tipset om før, jeg ville vært tydelig til sjefen at du heretter ikke kan jobbe mer enn hva du har i kontrakten, sagt at det ikke er mulig beholde åpningstider om det ikke kommer mer ansatte. Om sjefen kan beordre deg på jobb vil være definisjonsspørsmål. Beordring er kun tillatt ved særlig og tidsavgrenset behov. At sjefen din i løpet av syv måneder ikke har funnet en butikksjef vil nok kunne betviles være "tidsavgrenset". Om du ikke allerede er organisert bør du gjøre det, og så kontakte fagforening og få hjelp. Du kan ikke fortsette slik du har gjort til nå, og om sjefen ikke respekterer at du sier det må ansettes flere så må du enten si opp, eller få hjelp til å håndtere dette. Selv om det ikke er tillitsvalgt på arbeidsplassen vil man kunne få hjelp og tips fra fagorganisasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #11 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sjefen min tok telefonen i dag. Han nye starter ikke. Kan sjefen min da kreve at jeg jobber hans dager? Jeg har lagt planer for denne uka jeg skulle ha fri… Anonymkode: d1a9f...070 Hvorfor har du ikke krevd høyere lønn hvis du har hatt en stilling som er mer krevende og med mer ansvar en det kontrakten din tilsier? Det er utrolig fint for ledelsen at "det skal starte noen andre", men så skjer ikke dette og du stepper inn til vanlig lønn. Ta din planlagte fri med god damvittighet hvis du ikke har et kontraktfestet og lønnet ansvar knhttet til dette Anonymkode: ba7eb...b8a
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #12 Skrevet 16. november 2021 Taluno skrev (22 timer siden): Skulle den nye egentlig starte denne uken, og du ha fri? Altså uten overlapp/opplæring? Han skulle ha tre dager med opplæring, hadde erfaring så skulle bare sette han inn i rutinene her. Anonymkode: d1a9f...070
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #13 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Han skulle ha tre dager med opplæring, hadde erfaring så skulle bare sette han inn i rutinene her. Anonymkode: d1a9f...070 Ok, men som sagt sier du i fra til sjefen at du har basert vaktlisten på den nyansatte, at du ikke kan jobbe, og at du desverre ikke får hentet inn andre til å dekke inn på så kort varsel. Og at du allerede har stilt opp langt mer enn forventet i over 7 måneder, og nå kan du ikke mer. Anonymkode: 3632d...262 1
Taluno Skrevet 16. november 2021 #14 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ok, men som sagt sier du i fra til sjefen at du har basert vaktlisten på den nyansatte, at du ikke kan jobbe, og at du desverre ikke får hentet inn andre til å dekke inn på så kort varsel. Og at du allerede har stilt opp langt mer enn forventet i over 7 måneder, og nå kan du ikke mer. Anonymkode: 3632d...262 Ups, ikke meningen være anonym 🙈
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #15 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ok, men som sagt sier du i fra til sjefen at du har basert vaktlisten på den nyansatte, at du ikke kan jobbe, og at du desverre ikke får hentet inn andre til å dekke inn på så kort varsel. Og at du allerede har stilt opp langt mer enn forventet i over 7 måneder, og nå kan du ikke mer. Anonymkode: 3632d...262 Skal prøve! Skal ha telefonsamtale i dag, fordi jeg ønsker at stillingen min skal bli klarere definert og jeg ikke helt skjønner hva mitt ansvar er. Tenker at med en timelønn på 170kr så kan det ikke forventes at jeg skal stille opp på "beredskap" når som helst, hvis ledelsen over meg ikke klarer å planlegge godt nok er det ikke mitt problem?! Synes ikke jeg er urimelig her. Anonymkode: d1a9f...070
Taluno Skrevet 17. november 2021 #16 Skrevet 17. november 2021 Stillingen din er iallefall klart definert på stillingsbrøk. At dere hadde en avtale om at du skulle være midlertidig butikksjef noen uker definerer også det faktum at det ikke inngår i din vanlige stilling. Som butikksjef som har ansvar for å dekke opp all fravær for ansatte, og manglende bemanning fordi sjefen ikke gidder ansette noen på over ett halvt år, så bør du kreve ganske mye høyere lønn enn 170,-. Du har omtrent samme lønn nå som jeg hadde for ti år siden i resepsjon på hotell, uten ansiennitet eller ansvar....
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #17 Skrevet 18. november 2021 Får beskjed om at det ikke er aktuelt å holde stengt, men siden jeg nå jobber over min 50%, har jeg da rett på overtidsbetalt e.l. Siden jeg nå må jobbe 14 dager hvor jeg egentlig skulle ha fri til eksamensforberedelser? Anonymkode: d1a9f...070
Taluno Skrevet 18. november 2021 #18 Skrevet 18. november 2021 Om bedriften er tilknyttet en tariffavtale så har man vanligvis krav på fri til eksamen, eventuelt en lesedag. Så lenge du ikke jobber mer enn 37,5 timer pr uke, så har du ikke krav på overtidsbetalt. Har du tatt ut ferie i år? Men at arbeidsgiver pålegger deg merarbeid/overtid i så lang tid som dem har gjort er fortsatt ikke tillatt. https://www.thallaug.no/aktuelt/kan-arbeidstaker-palegges-a-jobbe-ekstra/ Sitat Vilkåret «et særlig og tidsavgrenset behov» tilsier at det må foreligge et midlertidig behov ut over det vanlige for å fravike de ordinære arbeidstidene. I lys av forarbeidene og eldre lovgivning foreligger et slikt behov i 4 typetilfeller: • Når uforutsette hendinger eller forfall blant arbeidstakerne har forstyrret eller truer med å forstyrre den jevne drift, • når overtidsarbeid og merarbeid er nødvendig for at ikke anlegg, maskiner, råstoffer eller produkter skal ta skade, • når det er oppstått uventet arbeidspress, og • når det på grunn av mangel på arbeidskraft med spesiell kompetanse, sesongmessige svingninger e.l. har oppstått særlig arbeidspress. Om du ikke er organisert, så ville jeg vurdert veldig seriøst å si opp. Eller organisere seg så fort som overhode mulig, og kontakte organisasjonen. Arbeidsgiver utnytter deg grovt, og går langt ut over arbeidsgivers styringsrett. 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #19 Skrevet 18. november 2021 Takk for svar! Tenkte kanskje det kunne gått som «avtalt overtid» (står noe om at det kompenseres i kontrakten), men skjønner at det ikke går som det når det ikke er over 40t i uka… tenkte bare siden det er dager jeg egentlig ikke skulle jobbe. skal si opp ja, men har tre måneder oppsigelse Anonymkode: d1a9f...070
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #20 Skrevet 19. november 2021 Jeg fikk jo heller ikke beskjed før akkurat den dagen han skulle starte - selv om jeg prøvde å få tak i info. Leger får jo 150kr bare for å være tilgjengelig på vakt, reagerer mest på det at jeg bare skal stille opp uten å få noe ekstra for det.. Kan ikke skjønne at det ikke er regulert av noe regelverk? Anonymkode: d1a9f...070
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå