AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #1 Skrevet 15. november 2021 Forrige gang måtte jeg ha legeerklæring eller egen sykemelding ved sykt barn også. Først da jeg viste legeerklæring at dagene ble ført opp som sykt barn dager. Må man virkelig ha legeerklæring hver gang barnet er sykt? Sjefen er ikke så lett å prate med heller. Jeg ringte en gang kl 8 og sa at jeg rekker å jobbe en time før jeg må hjem til sykt barn. Da ble sjefen tydelig irritert og sa bare "ja, ok, hadet." Jeg har alltid sendt beskjed så fort jeg oppdager at barna er syke. Jeg har i tillegg alltid ringt, men kommet til svarer om dette er etter arbeidstid. Denne gangen rakk jeg bare å sende sms, natten har vært et hardkjør så jeg ringte ikke i går kveld eller på morgenen i dag. Jeg oppfattet sms som en ok greie hittil, men nå har jeg fått skriftlig advarsel. Hvordan takle det? Skal jeg la være å gi beskjed så fort jeg merker sykdom og bare gi beskjed kl 8 da arbeidstiden starter? Jeg har gjort det slik for at sjefen skal rekke å sette inn andre. Anonymkode: 70fbf...c7d
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #2 Skrevet 15. november 2021 Hvor mange dager har du tatt ut til sykt barn da? Hvis du har brukt opp "kvota" så må du nok ha legeerklæring eller sykemelding. Hos oss er vi litt "uformelle" når det kommer til å gi beskjed om sykdom ved både oss selv eller barn. Vi sender gjerne en mail når det oppstår, eller morgenen før jobb. Dette er en kontorjobb hvor vi ikke må dekke opp vakter, og arbeidsmengden bare venter på deg til du blir frisk ved korttidsfravær, så det er ikke like nøye kanskje. Hvis jeg visste at det måtte settes inn en person ved mitt fravær så hadde jeg nok sendt en sms hvis det var utenom "telefontid", og ringt sjefen så fort det var mulighet for det. F.eks hadde jeg sendt en sms hvis barnet begynte å kaste opp midt på natten, og ringt for å forsikre meg om at beskjeden nådde frem på morgenen når folk er våkne. Gikk advarselen ut på varslingsmetode? Da kommer det vel tydelig frem hvordan de ønsker å bli varslet, hvis ikke er det jo bare å spørre, og følge dette. Anonymkode: aaed4...93b
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #3 Skrevet 15. november 2021 Man ringer ved fravær. Vet at noen på KG har annen avtale med sin arbeidsplass, men det normale er å ringe sjefen, ikke sende en sms. Og selvfølgelig får du ikke svar når det er utenom arbeidstid, man trenger ikke være tilgjengelig 24/7 selv om man er leder. Leder kan kreve sykemelding om det er mistanke om misbruk av egenmelding/sykt barn. Du skriver ingenting om hyppigheten på fraværet ditt, men jeg skjønner jo at det er en skepsis når du kommer noen timer hist og her for å jobbe, og ellers må være hjemme. Jobbe en time og så hjem til syke barn f.eks, hvorfor må du ikke være hjemme hele tiden? Kan ikke den (mannen?) som har barnet den timen være hjemme hele dagen?. Hvis du lurer på hvordan og når det er ønskelig å få beskjed om fravær, så spørs sjefen. KG vet ikke det, KG kjenner ikke din arbeidsplass. Anonymkode: e09d4...ecd 5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #4 Skrevet 15. november 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Man ringer ved fravær. Vet at noen på KG har annen avtale med sin arbeidsplass, men det normale er å ringe sjefen, ikke sende en sms. Og selvfølgelig får du ikke svar når det er utenom arbeidstid, man trenger ikke være tilgjengelig 24/7 selv om man er leder. Leder kan kreve sykemelding om det er mistanke om misbruk av egenmelding/sykt barn. Du skriver ingenting om hyppigheten på fraværet ditt, men jeg skjønner jo at det er en skepsis når du kommer noen timer hist og her for å jobbe, og ellers må være hjemme. Jobbe en time og så hjem til syke barn f.eks, hvorfor må du ikke være hjemme hele tiden? Kan ikke den (mannen?) som har barnet den timen være hjemme hele dagen?. Hvis du lurer på hvordan og når det er ønskelig å få beskjed om fravær, så spørs sjefen. KG vet ikke det, KG kjenner ikke din arbeidsplass. Anonymkode: e09d4...ecd Isåfall må de informere om at dette er grunnen og det må være begrunnet, dette må jo da TS få beskjed om via HR-avdeling feks. Det er vel også bare lov dersom man har brukt alle dagene sine eller nærmest alle dagene, hos oss da vi hadde sånn 4x3-dager egenmelding (for egen sykdom) så var det dersom man hadde brukt 3x3 at HR/sjef kunne vurdere dette. Mulig de må bestride en bestemt egenmelding/omsorgsdagmelding for å sette igang det at man mister rett til å bruke egenmelding. (Jeg vet heller ikke om man kan miste rett til omsorgsdager på samme måte? Disse går jo ikke på samme system egentlig) I utgangspunktet har du 10 (i år 20) dager TS og det skal ikke trengs legeerklæring da. Hos oss er mail ok men høres ut som din jobb vil ha telefon. Jeg ville sendt sms med en gang som du gjør og så ringt når jobben åpner. Men antar det står noe om hva de ønsker i advarsel du fikk. Sært å gi advarsel for noe sånt da, da bør det iallfall ha kommet klart frem i personalhåndbok feks hvordan fravær skal meldes inn. Anonymkode: b8ea3...249 5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #5 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor mange dager har du tatt ut til sykt barn da? Hvis du har brukt opp "kvota" så må du nok ha legeerklæring eller sykemelding. Hos oss er vi litt "uformelle" når det kommer til å gi beskjed om sykdom ved både oss selv eller barn. Vi sender gjerne en mail når det oppstår, eller morgenen før jobb. Dette er en kontorjobb hvor vi ikke må dekke opp vakter, og arbeidsmengden bare venter på deg til du blir frisk ved korttidsfravær, så det er ikke like nøye kanskje. Hvis jeg visste at det måtte settes inn en person ved mitt fravær så hadde jeg nok sendt en sms hvis det var utenom "telefontid", og ringt sjefen så fort det var mulighet for det. F.eks hadde jeg sendt en sms hvis barnet begynte å kaste opp midt på natten, og ringt for å forsikre meg om at beskjeden nådde frem på morgenen når folk er våkne. Gikk advarselen ut på varslingsmetode? Da kommer det vel tydelig frem hvordan de ønsker å bli varslet, hvis ikke er det jo bare å spørre, og følge dette. Anonymkode: aaed4...93b Nei, har ikke brukt opp noen kvote, kanskje brukt 4 dager hittil i år. Ja, det gjaldt sms, at der var feil. Jeg må ringe kl 8, sjefen var veldig irritert nå og mente at dette hadde jeg fått beskjed om før, men det stemmer ikke. Før så har det vært fint at jeg ga beskjed i god tid og fint at jeg sendte sms pga sjefen var opptatt. Får vel bare starte med å ringe morgenen kl 8 fremover da. Anonymkode: 70fbf...c7d 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #6 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man ringer ved fravær. Vet at noen på KG har annen avtale med sin arbeidsplass, men det normale er å ringe sjefen, ikke sende en sms. Og selvfølgelig får du ikke svar når det er utenom arbeidstid, man trenger ikke være tilgjengelig 24/7 selv om man er leder. Leder kan kreve sykemelding om det er mistanke om misbruk av egenmelding/sykt barn. Du skriver ingenting om hyppigheten på fraværet ditt, men jeg skjønner jo at det er en skepsis når du kommer noen timer hist og her for å jobbe, og ellers må være hjemme. Jobbe en time og så hjem til syke barn f.eks, hvorfor må du ikke være hjemme hele tiden? Kan ikke den (mannen?) som har barnet den timen være hjemme hele dagen?. Hvis du lurer på hvordan og når det er ønskelig å få beskjed om fravær, så spørs sjefen. KG vet ikke det, KG kjenner ikke din arbeidsplass. Anonymkode: e09d4...ecd 4 dager hittil i år på meg. Mannen har brukt 5 dager hittil i år, denne gangen var det min tur. Jeg drar først på jobb om morgenen så står samboer opp og leverer barna i barnehage. Den gangen så rakk jeg å jobbe litt før jeg måtte hjem for han skulle på møtet. Jeg visste heller ikke at barna var syke siden jeg reiste først. Anonymkode: 70fbf...c7d 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #7 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei, har ikke brukt opp noen kvote, kanskje brukt 4 dager hittil i år. Ja, det gjaldt sms, at der var feil. Jeg må ringe kl 8, sjefen var veldig irritert nå og mente at dette hadde jeg fått beskjed om før, men det stemmer ikke. Før så har det vært fint at jeg ga beskjed i god tid og fint at jeg sendte sms pga sjefen var opptatt. Får vel bare starte med å ringe morgenen kl 8 fremover da. Anonymkode: 70fbf...c7d Hmm, da er det rart at de krever sykemelding eller legeerklæring. Her ville jeg tatt en prat med sjefen om hvorfor de krever dette. Ellers er det bare å følge sjefens ønske om type varsling ved sykdom. Anonymkode: aaed4...93b 6
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #8 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 4 dager hittil i år på meg. Mannen har brukt 5 dager hittil i år, denne gangen var det min tur. Jeg drar først på jobb om morgenen så står samboer opp og leverer barna i barnehage. Den gangen så rakk jeg å jobbe litt før jeg måtte hjem for han skulle på møtet. Jeg visste heller ikke at barna var syke siden jeg reiste først. Anonymkode: 70fbf...c7d Er mannens jobb viktigere enn din? Siden du må droppe egen jobb for at han skal få gjøre sin mener jeg. Det naturlige her hadde jo vært at han tok syk barn dag, og så ble du evt hjemme dagen etterpå. Jeg skjønner at leder reagerer. Og det som skjer her er nettopp grunnen til at det er verre å ansette småbarnsmødre enn småbarnsfedre, mødrenes jobb ryker først når paret må velge. Anonymkode: e09d4...ecd
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #9 Skrevet 15. november 2021 Fikk du skriftlig advarsel før muntlig? Vi må ringe om man selv eller barn er syk, har aldri opplevd å måtte ha legeerklæring for hverken meg selv eller ungene. Anonymkode: 8fd5e...727 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #10 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er mannens jobb viktigere enn din? Siden du må droppe egen jobb for at han skal få gjøre sin mener jeg. Det naturlige her hadde jo vært at han tok syk barn dag, og så ble du evt hjemme dagen etterpå. Jeg skjønner at leder reagerer. Og det som skjer her er nettopp grunnen til at det er verre å ansette småbarnsmødre enn småbarnsfedre, mødrenes jobb ryker først når paret må velge. Anonymkode: e09d4...ecd Eh…? Han har brukt flere dager enn henne, nå er det hennes tur å bruke en dag? Gitt at de har like viktige jobber begge to er det jo bare rett og rimelig å fordele de syke barn-dagene så likt som mulig. Anonymkode: 37e09...00d 23
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #11 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er mannens jobb viktigere enn din? Siden du må droppe egen jobb for at han skal få gjøre sin mener jeg. Det naturlige her hadde jo vært at han tok syk barn dag, og så ble du evt hjemme dagen etterpå. Jeg skjønner at leder reagerer. Og det som skjer her er nettopp grunnen til at det er verre å ansette småbarnsmødre enn småbarnsfedre, mødrenes jobb ryker først når paret må velge. Anonymkode: e09d4...ecd Eller kanskje de samarbeider og prioriterer slik at de begge får vært med på viktige møter/oppgaver på jobb…? Slik gjør vi det, og de fleste jeg kjenner, det handler ikke om at den enes jobb er mer viktig enn den andres jobb. Her tror jeg du var litt forutinntatt. Anonymkode: 1f468...638 9
Grønn Frosk Skrevet 15. november 2021 #12 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er mannens jobb viktigere enn din? Siden du må droppe egen jobb for at han skal få gjøre sin mener jeg. Det naturlige her hadde jo vært at han tok syk barn dag, og så ble du evt hjemme dagen etterpå. Jeg skjønner at leder reagerer. Og det som skjer her er nettopp grunnen til at det er verre å ansette småbarnsmødre enn småbarnsfedre, mødrenes jobb ryker først når paret må velge. Anonymkode: e09d4...ecd Da har jo delt det likt. Han har tatt en dag mer enn henne, og det er hennes tur. Ikke angrip de som faktisk deler. 9
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #13 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Er mannens jobb viktigere enn din? Siden du må droppe egen jobb for at han skal få gjøre sin mener jeg. Det naturlige her hadde jo vært at han tok syk barn dag, og så ble du evt hjemme dagen etterpå. Jeg skjønner at leder reagerer. Og det som skjer her er nettopp grunnen til at det er verre å ansette småbarnsmødre enn småbarnsfedre, mødrenes jobb ryker først når paret må velge. Anonymkode: e09d4...ecd Hun skriver jo at han har tatt ut flere dager i år enn henne, og derfor var det hennes tur denne gangen? Det tyder på at deres jobber er likestilt. På min arbeidsplass er det flere menn enn kvinner, og de deler slik som TS og mannen gjør, så mitt inntrykk er at de fleste deler likt. Det er ikke rart at kjønnsdiskriminering i arbeidslivet fortsatt består når folk har slike forutinntatte holdninger, selv når TS beskriver noe annet. Anonymkode: aaed4...93b 7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #14 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hmm, da er det rart at de krever sykemelding eller legeerklæring. Her ville jeg tatt en prat med sjefen om hvorfor de krever dette. Ellers er det bare å følge sjefens ønske om type varsling ved sykdom. Anonymkode: aaed4...93b Var borte 3 dager sammenhengende den gangen, har det noe å si? Mener for sykt barn dager. Legen nektet å gi meg sykemelding for det var jo ikke jeg som var syk. Anonymkode: 70fbf...c7d 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #15 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Er mannens jobb viktigere enn din? Siden du må droppe egen jobb for at han skal få gjøre sin mener jeg. Det naturlige her hadde jo vært at han tok syk barn dag, og så ble du evt hjemme dagen etterpå. Jeg skjønner at leder reagerer. Og det som skjer her er nettopp grunnen til at det er verre å ansette småbarnsmødre enn småbarnsfedre, mødrenes jobb ryker først når paret må velge. Anonymkode: e09d4...ecd Han har vært borte 5 dager hittil, vi bytter på. Anonymkode: 70fbf...c7d 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #16 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Fikk du skriftlig advarsel før muntlig? Vi må ringe om man selv eller barn er syk, har aldri opplevd å måtte ha legeerklæring for hverken meg selv eller ungene. Anonymkode: 8fd5e...727 Skriftlig Anonymkode: 70fbf...c7d 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #17 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Var borte 3 dager sammenhengende den gangen, har det noe å si? Mener for sykt barn dager. Legen nektet å gi meg sykemelding for det var jo ikke jeg som var syk. Anonymkode: 70fbf...c7d Det kan det være. Ved egen sykdom krever man vel sykemelding etter 3 dager egenmelding, mulig det gjelder det samme ved sykt barn. Det skal jo ikke utløse et krav om at du alltid må ha en sykemelding ved fremtidig sykt barn da. Jeg ville tatt en prat med sjefen og spurt, så får han henvise til et regelverk som beskriver hvorfor han krever det. Anonymkode: aaed4...93b 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #18 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Skriftlig Anonymkode: 70fbf...c7d Vet ikke hvor du jobber, men jeg jobber i kommunen og her kunne de aldri kommet med en skriftlig advarsel før de hadde gitt x antall muntlige. Anonymkode: 8fd5e...727 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #19 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vet ikke hvor du jobber, men jeg jobber i kommunen og her kunne de aldri kommet med en skriftlig advarsel før de hadde gitt x antall muntlige. Anonymkode: 8fd5e...727 Nei, syns det var spesielt jeg og. Får bare gjøre det sjefen ber om. Anonymkode: 70fbf...c7d 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #20 Skrevet 15. november 2021 Jeg ville tatt opp advarselen med tillitsvalgte. Du har jo fått beskjed om at sms var greit før, hvis jeg forstod deg rett. De kan ikke kreve at DU skal levere sykemelding for deg selv for omsorgsdager. Mulig de kan kreve at du kan levere en bekreftelse på at barna er syke hvis de tror du misbruker dagene, men det også høres rart ut med så lite fravær. I det hele tatt uryddige forhold på denne arbeidsplassen, og jeg håper dere har en flink tillitsvalgt. Anonymkode: ff2e9...59b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå