Catus Skrevet 7. oktober 2005 #1 Del Skrevet 7. oktober 2005 (endret) Jeg har to skjønne kattunger på 14 uker. Jeg innbiller meg at det er to jenter, men er jammen ikke sikker. Er det noen som vet når de utvikler evt testikler, eller finnes det andre måter å se det på? Endret 7. oktober 2005 av Bippe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2005 #2 Del Skrevet 7. oktober 2005 Du ser det på avstanden på "hullene". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2005 #3 Del Skrevet 7. oktober 2005 Nå fant jeg katteboka. Hos hunkattene er hullene tett, mens det er mye større avstand mellom hullene hos hannkattene. Vanskelig å forklare med ord, men hos hannkattene kan man nesten si at det er plass til et hull til i midten, mens det ikke er det hos hunnkattene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2005 #4 Del Skrevet 7. oktober 2005 Da jeg katten min fikk kattunger så jeg kjønnet på dem med en gang. Bra tips ovenfor forresten! I tillegg så jegat guttepusene hadde mer "trekant" under, og jentene to tettsittende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Varg-Menja Skrevet 7. oktober 2005 #5 Del Skrevet 7. oktober 2005 Dersom de er 14 uker gamle og du ennå ikke ser noe så er det mest sannsynlig jenter ja. Som regel ser du det tydelig fra ca åtte uker. Her er en link med skisse på hva du skal se etter: http://www.pawsonline.info/sexinga.htm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tosca Skrevet 8. oktober 2005 #6 Del Skrevet 8. oktober 2005 Du kan jo kanskje se det på fargene også. Hvis kattene er trefarget, så er det jenter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 9. oktober 2005 #7 Del Skrevet 9. oktober 2005 jeg så en kattebenner for første gang denne uka, de var dritbøse Stakkars små den var jo bitteliten og rød, jeg trodde først den blødde ut indre kroppsdeler! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catus Skrevet 9. oktober 2005 Forfatter #8 Del Skrevet 9. oktober 2005 Du kan jo kanskje se det på fargene også. Hvis kattene er trefarget, så er det jenter. ← Den ene er spraglete, med tre farger. Den andre har to farger. Den med to farger er garantert jente, i følge tegningen i linken til Varg-Menja. Der er hullene veldig nærme hverandre. På den spraglete er hullene kanskje litt lenger fra hverandre, men kan ikke se noen antydning til testikler. Så jeg vet jammen meg ikke jeg.. :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catus Skrevet 9. oktober 2005 Forfatter #9 Del Skrevet 9. oktober 2005 jeg så en kattebenner for første gang denne uka, de var dritbøse Stakkars små den var jo bitteliten og rød, jeg trodde først den blødde ut indre kroppsdeler! ← Hæ..?? Tror ikke jeg skjønte helt hva du mente her... :icon_question: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 9. oktober 2005 #10 Del Skrevet 9. oktober 2005 jeg tror jeg er uforståelig for meg selv tilogmed i dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catus Skrevet 9. oktober 2005 Forfatter #11 Del Skrevet 9. oktober 2005 jeg tror jeg er uforståelig for meg selv tilogmed i dag ← He he, sånt skjer.. Ikke alltid jeg forstår meg selv heller, om det er noen trøst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2005 #12 Del Skrevet 9. oktober 2005 Den ene er spraglete, med tre farger. Den andre har to farger. Den med to farger er garantert jente, i følge tegningen i linken til Varg-Menja. Der er hullene veldig nærme hverandre. På den spraglete er hullene kanskje litt lenger fra hverandre, men kan ikke se noen antydning til testikler. Så jeg vet jammen meg ikke jeg.. :klø: ← Blås i om du ser antydning til testikler eller ikke. Se på mellomrommet mellom hullene. Du ser godt forskjell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Varg-Menja Skrevet 9. oktober 2005 #13 Del Skrevet 9. oktober 2005 Dersom du ikke ser antydning til testikler på noen av dem når de er så mye som 14 uker så er det nesten helt sikkert jenter. Dersom den ene har tre farger (rødt, svart og hvitt,) så er den også nesten garantert jente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catus Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter #14 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Dersom du ikke ser antydning til testikler på noen av dem når de er så mye som 14 uker så er det nesten helt sikkert jenter. Dersom den ene har tre farger (rødt, svart og hvitt,) så er den også nesten garantert jente. ← Ok, da satser jeg på at begge to er jenter. Hvis ikke, få jeg meg vel en overraskelse når jeg tar dem til dyrlegen for å kastrere/sterilisere dem.. :kgblunk: Tusen takk for hjelpa, folkens! Endret 11. oktober 2005 av Bippe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Varg-Menja Skrevet 11. oktober 2005 #15 Del Skrevet 11. oktober 2005 Da blir det vel bare billigere, så det må jo gå som en hyggelig overraskelse isåfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2005 #16 Del Skrevet 11. oktober 2005 Ok, da satser jeg på at begge to er jenter. Hvis ikke, få jeg meg vel en overraskelse når jeg tar dem til dyrlegen for å kastrere/sterilisere dem.. :kgblunk: Tusen takk for hjelpa, folkens! ← Er veldig forskj hvor tidlig du kan se antydninger til testikler. Hos noen katter faller aldri testiklene ned i pungen, dette som kalle kryptokisme. Dette er en genetisk betinget tilstand og vil i noen tilfeller føre til sterilitet siden særdcellene blir oppbevart for varmt inne i kroppen. Men også katter med kryptokisme må kastreres, det krever bare litt mer arbeid fra veterinæren å gjøre dette (men helt ufarlig for katten). Grunnen til at jeg skriver dette innelegget er altså å advare deg mot å bruke testikler som kriterium for å kjønsbestemme katten. Jeg vet faktisk om et tilefellet der man først fant ut at det var en hannkatt etter å ha åpnet opp buken på katten for å fjerne livmor/eggstokker for å kastrere katten. Først da fant de ut at det var en hannkatt, og katten måtte altså gjennom denne operasjonen selv om det ikke var nødvendig. Når du leverer kattene til kastrering, får du heller si at du er usikker på kjønn, så veterinæren ikke rutinemessig kastrerer som om den var en hunnkatt (som jo er et mye større inngrep). Hvis du har sett i rompa på en del katter, lærer du deg etterhvert til å se på avstanden mellom hullene for å bestemme kjønnet. Men alle katter er jo også ulike, og når de er så små er de jo hele tiden i utvikling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 13. oktober 2005 #17 Del Skrevet 13. oktober 2005 Av mine fem kattunger, var to hanner, og det kunne jeg se allerede rundt fire ukers alder. Nå er de tretten uker, og det er ikke tvil over hodet. Må jo legge dem på rygg for å se da - de er langhårede. De tre jentepusene var alle trefargete, så de trengte jeg aldri sjekke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catus Skrevet 1. november 2005 Forfatter #18 Del Skrevet 1. november 2005 Tenkte bare jeg skulle oppdatere dere litt. Jeg har nemlig tatt feil hele veien her (gjest hadde rett!). Det viste seg til slutt at den trefargete spraglete kattejenta vår likevel var en gutt. Ikke mulig å ta feil lenger! Så da måtte vi bytte navn på ham.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Varg-Menja Skrevet 2. november 2005 #19 Del Skrevet 2. november 2005 Det viste seg til slutt at den trefargete spraglete kattejenta vår likevel var en gutt. Ikke mulig å ta feil lenger! Så da måtte vi bytte navn på ham.. ← He-he... Slikt skjer med kattunger. Men det er veldig uvanlig at trefargede katter er gutter, da er de stort sett sterile, med noen svært få unntak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catus Skrevet 2. november 2005 Forfatter #20 Del Skrevet 2. november 2005 Steril? Godt jeg ikke skal bruke ham i avl da, han blir uansett kastrert når den tiden er inne. Ellers er han spraglete med fargene svart, hvitt og brunt. Men legger jeg godviljen kraftig til har han kanskje fire farger. Dersom to vage nyanser av brunt teller..? Uansett er han en nydelig liten sjarmør! :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå