Mwanafunzi Skrevet 15. november 2021 #1 Skrevet 15. november 2021 Jeg forstår ikke at det kan være spesielt solidarisk. Tjener ikke de fleste i full stilling over den summen? Vil det lønne seg å arbeide for de som tjener mer, eller ønsker SV mer deltidsarbeid? Økt skatt for de rike kan jeg forstå, men ikke for vanlige folk. https://www.nrk.no/norge/sv-vil-oke-skattene-med-20-milliarder-kroner-1.15727772 5
Bose Skrevet 15. november 2021 #2 Skrevet 15. november 2021 600 000 er jo allikevel ganske mye! Det er jo ikke vanlig å tjene så mye 33
herzeleid Skrevet 15. november 2021 #3 Skrevet 15. november 2021 Vanskelig å ha så veldig sterke meninger om skatten på inntekt over 600.000 uten å kjenne til selve økningen, men jeg er redd SV sin politikk i sum ikke vil føre til at en sitter igjen med så mye mer grunnet et fokus på å "ta de rike". 6
fro Skrevet 15. november 2021 #4 Skrevet 15. november 2021 7 minutter siden, Bose said: 600 000 er jo allikevel ganske mye! Det er jo ikke vanlig å tjene så mye 600 000 er helt vanlig. Det er ikke så veldig mye heller. 🤷🏼♀️ 29
Thaila Skrevet 15. november 2021 #5 Skrevet 15. november 2021 Siden jeg tjener under den summen så bryr jeg meg ikke, men hadde jeg tjent over så hadde jeg vært enig med deg 😅 7
MorTil2 Skrevet 15. november 2021 #6 Skrevet 15. november 2021 Ifølge pressekonferansen i dag, har 68% av lønnsmottakere under 600 000 i årslønn. Så da kan godt de 32% over der, skatte litt mer. Denne sirkelen sier jo sitt 28
MAGEROST Skrevet 15. november 2021 #7 Skrevet 15. november 2021 Hva med heller å kutte i det sinnsyke offentlige forbruket så de kan senke avgiften, da får de med lite mer og de rike kan skape flere arbeidsplasser. Med offentlige utgifter som øker enormt år til år, hvor lenge kan Rødt,SV og AP bare lempe ansvaret over på de "rike"? Før eller senere så er det ikke mer å hente der, effekten av en slik politikk vil vise seg mye tidligere med ett privat arbeidsmarked som reduseres. 15
Billiebi Skrevet 15. november 2021 #8 Skrevet 15. november 2021 Jeg tjener akkurat over 600.000. Det er et lite plaster på såret etter 450.000 i studielån og seks års høyere utdanning. Jeg tjener faktisk akkurat nok til at jeg ikke går i MINUS på å ha tatt utdanning. Da kunne jeg like godt tatt jobb på Rema uten utdanning og satt igjen med det samme da? For et idiotisk forslag. Makan. 29
Kaur Skrevet 15. november 2021 #9 Skrevet 15. november 2021 (endret) Mange som tjener langt under det. 600.000 da tjener man godt og har råd til å betale 2000 kroner mer i året i skatt. Det er en økning som ikke vil merkes i hverdagen og ikke krever store livsstilsendringer akuratt Endret 15. november 2021 av Kaur 24
Justlooking Skrevet 15. november 2021 #10 Skrevet 15. november 2021 De tar det nok igjen på andre ting … Tror ikke løftet på de fattige blir så stort akkurat … 2
Jdz Skrevet 15. november 2021 #11 Skrevet 15. november 2021 Man skatter jo etter en prosentsats av inntekten, så de som tjener over 600.000 betaler jo allerede betydelig mer i skatt enn de som tjener mindre enn 600.000. I tillegg må man betale trinnskatt på all inntekt over 550 000. 17
SoftKitty Skrevet 15. november 2021 #12 Skrevet 15. november 2021 1 hour ago, MorTil2 said: Ifølge pressekonferansen i dag, har 68% av lønnsmottakere under 600 000 i årslønn. Så da kan godt de 32% over der, skatte litt mer. Denne sirkelen sier jo sitt Denne paien kan da ikke stemme, da må de jo ha tatt med alle som jobber deltid også? Det blir jo helt tullete, jeg tjente feks under 150k i året i flere år da jeg var student og jobbet deltid ved siden av men det kan jo ikke bli med på en statistikk over hva folk får i lønn i Norge, jeg hadde jo studielån og bodde billig på studenthybel osv og tok et studie nettopp for å få høyere lønn på sikt. Tallene bør jo ta utgangspunkt i voksne folk i vanlig fulltids-stillinger for å være reelle tall. 11
SoftKitty Skrevet 15. november 2021 #13 Skrevet 15. november 2021 Jeg er for skatting av rike og fordeling av goder altså men synes det blir litt feil når man retter det mot vanlige lønnstakere med faktisk ganske normal inntekt, som allerede skatter mer enn de med lavere inntekt fordi skatt jo er prosentvis. De faktiske rike har vel ikke skattbar lønnsinntekt på denne måten. Jeg tenker det er mange bedre måter å fordele goder på da, eller hjelpe de med lav inntekt (feks gode velferdsordninger, trygdeordninger, tilgang til gratis utdannelse osv) 11
Kaur Skrevet 15. november 2021 #14 Skrevet 15. november 2021 SoftKitty skrev (2 minutter siden): Denne paien kan da ikke stemme, da må de jo ha tatt med alle som jobber deltid også? Det blir jo helt tullete, jeg tjente feks under 150k i året i flere år da jeg var student og jobbet deltid ved siden av men det kan jo ikke bli med på en statistikk over hva folk får i lønn i Norge, jeg hadde jo studielån og bodde billig på studenthybel osv og tok et studie nettopp for å få høyere lønn på sikt. Tallene bør jo ta utgangspunkt i voksne folk i vanlig fulltids-stillinger for å være reelle tall. Hvorfor det? Alle som har en inntekt i Norge og alle som skatter er jo relevant for statistikken 13
Blått Skrevet 15. november 2021 #15 Skrevet 15. november 2021 Just now, SoftKitty said: Denne paien kan da ikke stemme, da må de jo ha tatt med alle som jobber deltid også? Det blir jo helt tullete, jeg tjente feks under 150k i året i flere år da jeg var student og jobbet deltid ved siden av men det kan jo ikke bli med på en statistikk over hva folk får i lønn i Norge, jeg hadde jo studielån og bodde billig på studenthybel osv og tok et studie nettopp for å få høyere lønn på sikt. Tallene bør jo ta utgangspunkt i voksne folk i vanlig fulltids-stillinger for å være reelle tall. Vil det ikke være naturlig å ta med de som jobber deltid også? Jeg jobber deltid ved siden av uføretrygden og tipper akkurat 300.000 i året. Å gi lav skattesats til studenter som tjener lite... er ikke det bare positivt? Syns de skal være med. Man studerer, sparer til egen bolig og står på for å bygge seg opp et liv. 7
Mwanafunzi Skrevet 15. november 2021 Forfatter #16 Skrevet 15. november 2021 Billiebi skrev (16 minutter siden): Jeg tjener akkurat over 600.000. Det er et lite plaster på såret etter 450.000 i studielån og seks års høyere utdanning. Jeg tjener faktisk akkurat nok til at jeg ikke går i MINUS på å ha tatt utdanning. Da kunne jeg like godt tatt jobb på Rema uten utdanning og satt igjen med det samme da? For et idiotisk forslag. Makan. Jeg tenker også at de først og fremst rammer dem med høyere utdanning, som allerede betaler store summer i studielån. 600.000 er vel omtrent en mastergrad i offentlig sektor, eller en sykepleier med tillegg? 11
Mwanafunzi Skrevet 15. november 2021 Forfatter #17 Skrevet 15. november 2021 Blått skrev (6 minutter siden): Man studerer, sparer til egen bolig og står på for å bygge seg opp et liv. Ja, men det kan man gjøre når man tjener 600.000 også. Aleneforsørger med den lønna, studielån og så legge på ekstra skatt? Synes det høres ut som en dårlig ide. 4
Blått Skrevet 15. november 2021 #18 Skrevet 15. november 2021 1 minutt siden, Mwanafunzi said: Ja, men det kan man gjøre når man tjener 600.000 også. Aleneforsørger med den lønna, studielån og så legge på ekstra skatt? Synes det høres ut som en dårlig ide. Jeg er aleneforsørger til en tenåring og får inn litt over 300.000 i året. Vi lever veldig fint på det. Personlig så tenker jeg at 600.000 et helt vanvittig mye penger. 14
Gjest Somo16 Skrevet 15. november 2021 #19 Skrevet 15. november 2021 Mwanafunzi skrev (5 timer siden): Jeg forstår ikke at det kan være spesielt solidarisk. Tjener ikke de fleste i full stilling over den summen? Vil det lønne seg å arbeide for de som tjener mer, eller ønsker SV mer deltidsarbeid? Økt skatt for de rike kan jeg forstå, men ikke for vanlige folk. https://www.nrk.no/norge/sv-vil-oke-skattene-med-20-milliarder-kroner-1.15727772 600k er ikke det normalt Nei! Jeg har vart i 10 jobber som har lønn på 300-500k. så det der syns jeg er på tide!
Gjest Somo16 Skrevet 15. november 2021 #20 Skrevet 15. november 2021 SoftKitty skrev (15 minutter siden): Denne paien kan da ikke stemme, da må de jo ha tatt med alle som jobber deltid også? Det blir jo helt tullete, jeg tjente feks under 150k i året i flere år da jeg var student og jobbet deltid ved siden av men det kan jo ikke bli med på en statistikk over hva folk får i lønn i Norge, jeg hadde jo studielån og bodde billig på studenthybel osv og tok et studie nettopp for å få høyere lønn på sikt. Tallene bør jo ta utgangspunkt i voksne folk i vanlig fulltids-stillinger for å være reelle tall. Jeg har selv jobba i 10 jobb i 100% stilling. Og alle har ei lønn på under 500 k. Og det er 10 helt forsjellige bransjer som ikke har fått økt lønn under di seneste 10 årene, snakk om kanske 20 -50 kr i økning og timelønner på 187-220 nok. Vektere er en av di
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå