AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #1 Skrevet 14. november 2021 Jeg leser om boliger med livsløpsstandard og at alle nødvendige fasiliteter skal befinne seg på samme plan. Gjelder det også for andre etasje? I vårt hus er hovedsoverom, bad, kjøkken og stue, samt en liten bod i andre etasje. Er det veldig dumt når vi blir pensjonister? Anonymkode: cbfea...548
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #2 Skrevet 15. november 2021 Så lenge dere klarer å gå litt i trapp vil det går bra. Det kan være at det er mulig å montere en trappeheis, og det vil gjøre at dere kan bo der enda lengre. Om en av dere havner i rullestol kan det bli vanskelig uansett. Det vanskeligste med å ikke ha ting på samme plan er at dere må bruke trappa veldig ofte. Det er mange alderdomsplager som kan gjøre det smertefullt og tungvint. Anonymkode: f9133...335
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #3 Skrevet 15. november 2021 Nei, det er ikke dumt. Trappegåing hjelper dere å holde kroppen i gang når dere blir pensjonister. Blir dere så gamle at dere har problemer med å gå i trapp kan dere få installert trappeheis(med hjelp fra kommunen) for å kunne bo hjemme lenger. Anonymkode: 0e803...e23 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #4 Skrevet 15. november 2021 Neida. Jeg er såpass syk at jeg kun bor i andre etasje, hvor alt jeg trenger er. De gangene jeg skal ut så får jeg til trappa, men jeg kan ikke gå i den flere ganger om dagen slik jeg måtte i forrige bolig. Veldig godt å ha alt i en etasje. Anonymkode: 6001e...761
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #5 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (På 15.11.2021 den 0.41): Jeg leser om boliger med livsløpsstandard og at alle nødvendige fasiliteter skal befinne seg på samme plan. Gjelder det også for andre etasje? I vårt hus er hovedsoverom, bad, kjøkken og stue, samt en liten bod i andre etasje. Er det veldig dumt når vi blir pensjonister? Anonymkode: cbfea...548 Nei, det gjelder ikke for andre etasje. De viktigste kravene til boliger med livsløpsstandard er: Trinnfri atkomst til boligens inngang. Stue, kjøkken, ett soverom, bad (med mulighet for klesvask) og privat uteplass skal være på inngangsplanet, uten trinn eller trapper imellom. I disse rommene skal det være mulig å snu en rullestol (fri golvplass mellom møbler, vegger o.l., minst en sirkel med diameter 1,5 m). Dører mellom rommene skal ha minst 80 cm fri åpning (90 cm karmbredde), og skal ha maks 20 mm høye terskler. Døra må også ha litt fri plass til siden for låskarmen. Ut over dette, om det er dumt å ikke ha livsløpsstandard når dere blir pensjonister kommer an på formen, og tilgang på hjelpemidler. Anonymkode: 8adbc...949
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå