Gå til innhold

Hva inneberer det første, og andre skiftet i deres hjem ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har forskeren  endeleg alt, og konklusjonen er at kvinner  er proskjektlederen i dei fleste hjem, og det er kvinner  som tar det tredje skiftet i dei fleste hjem. 

«Det tredje skiftet»

Å sørge for at barna har klærne de trenger, er en del av det såkalte «tredje skiftet» i norske hjem; usynlige, organisatoriske oppgaver som gjerne faller på mor.

– Oppgavene i «det tredje skiftet» er mer emosjonelle og relasjonelle, og det krever noe annet av deg enn å fikse en bil. Det handler ikke bare om tid, men om bekymringer og barnas liv.

Ein kan undre seg over   hvem som har betalt forskerne her, og  hvor lang tid de har brukt   på å kome fremtil  denne   konklusjon.   Pussigt nok hevder  forskerne  at de ikkje  har  noe god forklaring på  hva som  ligg til grunn for denne skjevdeling av arbeidsoppgaver i hjemmet.  

- Setter ein  bilen på bilverkstad idag så forventer kunden en stykkpris / forhåndspris,  og dei fleste bilmekanikere jobber under eit  tidspress der  jobben også  er å  ivareta sikkerheten for andres liv, og slik sett blir det å fikse bilen også sett på som omsorgsansvar. 

- Mange som jobber skift  i arbeidslivet vet utmerket godt at skiftordninger handler turnusjobber, overlappiing, og at  første/  andre linje/ skift  kan kreve vel så stor  utfordringer, og arbeidsbelastningen / ansvar som tredje skiftet. 

-  Er heilt samd i at mange kvinner er ofte den usynlige  krontappen i omsorgsarbeide i hjemmet.  En forutsettning for at far  jobber overtid 3 dager i uken er  at bedriften kan overholde leveringsfristen på den  inngått kontrakten, og  mor passer barn i  hjemmet.  Kanskje kan det  ligge eit økonomisk motiv bak at foreldre har valgt en slik  løsning til  arbeidsfordeling.  Har ellers   ofte undret meg over ar lysene  slukkes på kommunehuset etc. omlag  kl. 16-17, medan lysene   ved hjørnesteinsbedrifta først slukkes  kl. 20-21, og arbeiderne da drar hjem. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer vel det, jeg er prosjektlederen i hjemmet, det er fordi jeg er mye mer organisatorisk enn det han er. Han bidrar på lik linje som meg, skal sies, jeg gjør ikke mer enn ham hjemme. Hadde vi hatt barn kan det hende det hadde vært annerledes, men jeg tviler egentlig på det. Og det emosjonelle og relasjonelle har vi begge et like stort ansvar for. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...