Gjest Acer Skrevet 14. november 2021 #1 Skrevet 14. november 2021 Nå har forskeren endeleg alt, og konklusjonen er at kvinner er proskjektlederen i dei fleste hjem, og det er kvinner som tar det tredje skiftet i dei fleste hjem. «Det tredje skiftet» Å sørge for at barna har klærne de trenger, er en del av det såkalte «tredje skiftet» i norske hjem; usynlige, organisatoriske oppgaver som gjerne faller på mor. – Oppgavene i «det tredje skiftet» er mer emosjonelle og relasjonelle, og det krever noe annet av deg enn å fikse en bil. Det handler ikke bare om tid, men om bekymringer og barnas liv. Ein kan undre seg over hvem som har betalt forskerne her, og hvor lang tid de har brukt på å kome fremtil denne konklusjon. Pussigt nok hevder forskerne at de ikkje har noe god forklaring på hva som ligg til grunn for denne skjevdeling av arbeidsoppgaver i hjemmet. - Setter ein bilen på bilverkstad idag så forventer kunden en stykkpris / forhåndspris, og dei fleste bilmekanikere jobber under eit tidspress der jobben også er å ivareta sikkerheten for andres liv, og slik sett blir det å fikse bilen også sett på som omsorgsansvar. - Mange som jobber skift i arbeidslivet vet utmerket godt at skiftordninger handler turnusjobber, overlappiing, og at første/ andre linje/ skift kan kreve vel så stor utfordringer, og arbeidsbelastningen / ansvar som tredje skiftet. - Er heilt samd i at mange kvinner er ofte den usynlige krontappen i omsorgsarbeide i hjemmet. En forutsettning for at far jobber overtid 3 dager i uken er at bedriften kan overholde leveringsfristen på den inngått kontrakten, og mor passer barn i hjemmet. Kanskje kan det ligge eit økonomisk motiv bak at foreldre har valgt en slik løsning til arbeidsfordeling. Har ellers ofte undret meg over ar lysene slukkes på kommunehuset etc. omlag kl. 16-17, medan lysene ved hjørnesteinsbedrifta først slukkes kl. 20-21, og arbeiderne da drar hjem.
SPOCA Skrevet 14. november 2021 #2 Skrevet 14. november 2021 Det stemmer vel det, jeg er prosjektlederen i hjemmet, det er fordi jeg er mye mer organisatorisk enn det han er. Han bidrar på lik linje som meg, skal sies, jeg gjør ikke mer enn ham hjemme. Hadde vi hatt barn kan det hende det hadde vært annerledes, men jeg tviler egentlig på det. Og det emosjonelle og relasjonelle har vi begge et like stort ansvar for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå