AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #1 Skrevet 14. november 2021 Hei! Jeg jobber som konsulent/ingeniør. Jobben i seg selv hadde vært grei nok om jeg kunne jobbet normale dager og tatt meg tid til å fordype meg i faglige problemstillinger, men i praksis er det kontinuerlig tidsfrister og leveranser som skal overholdes slik at man hele tiden føler at man har kniven på strupen. Er man så heldig å ha god tid på et prosjekt eller jobber seg frempå på et prosjekt, så blir man gjerne omdisponert til et annet prosjekt som ligger bak skjema eller firmaet tar på seg mer arbeid. Det blir som en evig tredemølle man aldri kommer seg av. Har nå jobbet hele lørdagen og også litt i dag for å ha en sjanse til å komme i mål med de fristene som foreligger. Så lurer man seg selv med at det blir bedre neste år, men det vet jeg nå av erfaring at ikke stemmer. Ser også at de som sitter lenger oppe i hierarkiet har det like og gjerne mer travelt også, så utsiktene er nok ikke gode. Derfor ønsker jeg å begynne å orientere meg mer inn mot en bransje eller type stilling hvor jeg kan fint greie å gjøre jobben min i løpet av en normal arbeidsuke og hvor overtid hører til sjeldenhetene. Kan fint ha det travelt når jeg er på jobb, men ønsker å være ferdig når arbeidsdagen er over. Noen tips? Ellers andre som kjenner seg igjen? Nå er det kanskje noen som tenker at jeg høres bedagelig ut, men det er slett ikke tilfelle. Jeg har jobbet og jobber mye, men jeg er nå lei av det og ønsker bare litt mer normale arbeidsforhold og i en bransje hvor det ikke forventes at man hele tiden er på og skal levere til gitte frister. Anonymkode: 48257...1db 5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #2 Skrevet 14. november 2021 Kjenner meg godt igjen! Konsulent innen It, og ønsker det samme som deg. Anonymkode: 18e3b...9ed 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #3 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei! Jeg jobber som konsulent/ingeniør. Jobben i seg selv hadde vært grei nok om jeg kunne jobbet normale dager og tatt meg tid til å fordype meg i faglige problemstillinger, men i praksis er det kontinuerlig tidsfrister og leveranser som skal overholdes slik at man hele tiden føler at man har kniven på strupen. Er man så heldig å ha god tid på et prosjekt eller jobber seg frempå på et prosjekt, så blir man gjerne omdisponert til et annet prosjekt som ligger bak skjema eller firmaet tar på seg mer arbeid. Det blir som en evig tredemølle man aldri kommer seg av. Har nå jobbet hele lørdagen og også litt i dag for å ha en sjanse til å komme i mål med de fristene som foreligger. Så lurer man seg selv med at det blir bedre neste år, men det vet jeg nå av erfaring at ikke stemmer. Ser også at de som sitter lenger oppe i hierarkiet har det like og gjerne mer travelt også, så utsiktene er nok ikke gode. Derfor ønsker jeg å begynne å orientere meg mer inn mot en bransje eller type stilling hvor jeg kan fint greie å gjøre jobben min i løpet av en normal arbeidsuke og hvor overtid hører til sjeldenhetene. Kan fint ha det travelt når jeg er på jobb, men ønsker å være ferdig når arbeidsdagen er over. Noen tips? Ellers andre som kjenner seg igjen? Nå er det kanskje noen som tenker at jeg høres bedagelig ut, men det er slett ikke tilfelle. Jeg har jobbet og jobber mye, men jeg er nå lei av det og ønsker bare litt mer normale arbeidsforhold og i en bransje hvor det ikke forventes at man hele tiden er på og skal levere til gitte frister. Anonymkode: 48257...1db Ta en prat med sjefen. For mye press resulterer i Tap av intekt fordi folk blir syke. Og ei god sjef Skjønner det og strekker seg for å få ansatte till å orke. Ellers kan du gå med i stillingsprocent og gå når Kl sier ferdig Anonymkode: 0269f...d7f 4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #4 Skrevet 14. november 2021 Har samme "problemet" som utvikler/it-konsulent. Jeg jobber lite overtid da, jeg sier nei. Så får de deale med at de har planlagt for mye arbeid på for kort tid med for få folk.. Men konstant press og tidsfrister er det jo likevel og man må alltid haste fra arbeidsoppgave til oppgave innenfor arbeidstiden selv når jeg ikke jobber overtid, får aldri fordypet meg eller gjort ting ordentlig føler jeg, slitsomt. Anonymkode: 18410...18e 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #5 Skrevet 15. november 2021 Det du beskriver er et bedrifts problem, skift arbeidsplass. Jobber i IT og hadde samme problem i første jobben, satt på 3-4 prosjekter om gangen, masse overtid, aldri ferie, masse urealistiske deadlines. Skifter arbeidsplass som fokuserer på «work-life balance», ingen overtid, + bedre lønn, skulle skifter for årevis siden hadde jeg visst bedre. Anonymkode: 114e0...a03 5
Ivy Skrevet 15. november 2021 #6 Skrevet 15. november 2021 Enig i svar ovenfor her som påpeker å skifte arbeidsplass/bedrift. Det har med arbeidskultur og fokus å gjøre. Det er vanskelig for bedrifter å endre på det, når de først er inni ett sånt mønster. Vil anbefale at du graver og spør litt om sånt i en eventuell jobb-intervju prosess. Kanskje det aller viktigste, er å IKKE jobbe overtid for å være "snill". 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #7 Skrevet 15. november 2021 Ikke alltid det hjelper å bytte arbeidsplass, tekniske bransjer som ulike typer ingeniør og IT er ganske kjent for å ha mye overtid, mange deadlines, drøssevis av prosjekter på en gang osv. Der er det nesten like ille over hele fjøla, så man bør kanskje se seg om et er en annen type jobb. Anonymkode: f04e8...62b
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #8 Skrevet 15. november 2021 Prøv kommune/fylkeskommune. Der skrus tempoet ned betraktelig 😅 Anonymkode: f8d5a...09c 10
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #9 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ta en prat med sjefen. For mye press resulterer i Tap av intekt fordi folk blir syke. Og ei god sjef Skjønner det og strekker seg for å få ansatte till å orke. Ellers kan du gå med i stillingsprocent og gå når Kl sier ferdig Anonymkode: 0269f...d7f Det er garantert ikke sjefen som er forkjemper for det. De fleste i IT er klar over at business modellen ofter krever alt for my av utviklerene sine. Det er lederne på toppen som kun driver business som ikke skjønner dette. Det er business i å levere produkter raskt med lovnader om patching og oppfølging rett etter release, og the fører til overarbeid og lange kvelder. Hadde ikke IT-selskapene tilbudt dette hadde de dessverre bukket under for konkurransen. IT ingeniør / konsulent er en helt ufattelig hektisk jobb i næringslivet. Jeg ville forsøkt å bli innleid hos offentlige instanser som NAV eller skatteetateten og andre lignende bransjer som ikke er like prege at presset og konkurransen i næringslivet. Anonymkode: 4a974...7c2 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #10 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ta en prat med sjefen. For mye press resulterer i Tap av intekt fordi folk blir syke. Og ei god sjef Skjønner det og strekker seg for å få ansatte till å orke. Ellers kan du gå med i stillingsprocent og gå når Kl sier ferdig Anonymkode: 0269f...d7f Å gå ned i stillingprosent kan faktisk gjøre vondt verre. Samme arbeidsmengde og enda mindre tid å gjøre de på. Anonymkode: 4db27...f24 14
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #11 Skrevet 15. november 2021 Staten - da er sjansen for at du ikke får lov å jobbe overtid ganske stor. Ihvertfall i deler av staten. Anonymkode: 83264...f91 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #12 Skrevet 15. november 2021 Takk for svar alle! Ingen overraskelse at det er flere i samme situasjon. Det er mulig det finnes bedrifter med en annen kultur, men jeg er redd dette er litt typisk for bransjen og denne typen jobb som jeg på mange måter betrakter som en produksjonsjobb hvor X antall enheter skal produseres/leveres innen en gitt frist. Dette i kontrast til en jobb hvor man for eksempel jobber i kundeservice og er ferdig når klokken er 17:00. Jeg jobber i byggebransjen og har kun erfaring fra en arbeidsplass, men har erfaring fra andre stillinger i byggebransjen. Typisk er korte frister og dårlige marginer på prosjektene. I det siste virker det som marginene har blitt dårligere på grunn av økte materialpriser. Og vi får også høre at vi bruker for mye tid på prosjektene. Altså, selv om vi fullfører i tide kan det for eksempel være at vi uansett bruker for mye tid slik det ikke blir lønnsomt. At det finnes bedrifter i bransjen som har det litt roligere er mulig, men jeg tror nok ikke det er uvanlig slik jeg har det nå. Løsningen er nok en annen type jobb. Selvsagt kan jeg si mer nei, men det er ikke alltid like lett. AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det du beskriver er et bedrifts problem, skift arbeidsplass. Jobber i IT og hadde samme problem i første jobben, satt på 3-4 prosjekter om gangen, masse overtid, aldri ferie, masse urealistiske deadlines. Skifter arbeidsplass som fokuserer på «work-life balance», ingen overtid, + bedre lønn, skulle skifter for årevis siden hadde jeg visst bedre. Anonymkode: 114e0...a03 Anonymkode: 48257...1db
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #13 Skrevet 15. november 2021 Jeg har vurdert både å gå ned i stillingsprosent (hvor jeg havner i en situasjon at om jeg jobber overtid så blir det en vanlig arbeidsuke) eller å se etter muligheter i staten. Om andre vet om andre typer stillinger som ikke er type timesbetalte produksjonsjobber, så tar jeg imot tips. Første jeg tenkte på var type innkjøper-stillinger, men gjerne utenom byggebransjen. Kjenner en som jobbet med det og fikk inntrykk av at det var ganske fine dager og sjeldent overtid. Anonymkode: 48257...1db
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #14 Skrevet 15. november 2021 En venninne av meg opplevde noe av det samme. Hun valgte å søke seg jobb i kommunen. Gikk ned i lønn, men fikk mye bedre livskvalitet med normalarbeidsdag. Anonymkode: 505c6...efc 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #15 Skrevet 15. november 2021 21 hours ago, AnonymBruker said: Kjenner meg godt igjen! Konsulent innen It, og ønsker det samme som deg. Anonymkode: 18e3b...9ed Konsulent/rådgiver (offentlig) innen IT selv, og kjenner meg også igjen. Jeg logget akkurat av jobb, i dag ble det 13 timer arbeidsdag. Ingen overtidsbetaling, men avspasering. Som i seg selv er en vits, for jeg får aldri mulighet til å bruke det opp pga. arbeidsmengde. Anonymkode: bd322...fd1 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #16 Skrevet 16. november 2021 Hei! Jeg jobbet som rådgiver innenfor bygg/anlegg i et privat firma og holdt til slutt på å gå på veggen av press, stress, mas, timeføring, altfor mange oppgaver og følelsen av å aldri komme i mål. Helger og kvelder måtte bli brukt for å hente seg litt inn, men likevel kom hodet aldri over vannet. Til slutt fikk jeg nok. Jeg byttet til en annen type stilling i en mindre kommune og har nå faktisk TID til å gjøre jobben min på en god måte. Det er (nesten) ingen som maser på meg i det hele tatt (fra å bli konstant oppringt og overlesset av nye eposter i løpet av bare noen få timer), og jeg går hjem kl. 14.30 (!) og legger fra meg PC og jobbtelefon på jobben - noe alle andre her også gjør. Tenker ikke på jobben på fritiden engang og det er så deilig. Det kan tidvis være litt kjedelig, men jeg tar heller litt kjedelig fremfor et evig kaos i den livssituasjonen jeg er i nå. Jeg gikk faktisk opp 100K i lønn da jeg byttet jobb, til mindre ansvar og en lagt mer bedagelig arbeidshverdag😅 Anonymkode: 1c18b...02c 6
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #17 Skrevet 16. november 2021 Dette er et problem i deler av min bransje også (media), jeg leste faktisk akkurat et innlegg om dette, om at det er en ny trend nå hvor man tar bedre vare på sine ansatte. Driver man rovdrift på dem så går det jo utover selskapet også, folk slites ut og får dårligere helse og blir sykemeldte, man gjør flere feil, man trives dårligere, det blir en mindre attraktiv arbeidsplass osv. Kanskje vanskelig å snu en hel bransje, men jeg innbiller meg at det i de fleste bransjer vil være noen arbeidsplasser hvor ledelsen har en filosofi eller et strategisk mål som innebærer dette med balanse jobb/hjemmeliv, ok arbeidsmengde, helse og trivsel osv. Du hører jo om de sjefene som regelrett kaster folk hjem og sier de ikke får lov til å jobbe overtid. Så selv om å skifte bransje eller iallfall å bytte fra å jobbe prosjektbasert og mot deadlines til noe mer rutinemessig sikkert er raskeste vei til mål, så kan du kanskje gjøre litt research i bransjen på hvilke selskaper som gjør det samme som ditt som folk liker best å jobbe for. Det er alltid noen verstinger og noen som er best i klassen. Jeg vet jo ganske godt hvor i bransjen min de sliter seg helt ut og hvor de har det greit. Anonymkode: 6fad3...afa
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #18 Skrevet 16. november 2021 Det er mange jobber med mindre press og få desdlines. Men lønnen er ofte også deretter. Ville vurdert jobbytte. Jeg byttet fra privat til statlig, leder, mye mindre press og mer forutsigbare dager. Helgene fri. Gikk en god del ned i lønn. Men veldig verdt det. Anonymkode: a4fc6...76d
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #19 Skrevet 16. november 2021 Min kompis jobbet med it i det private og ble deprimert av alt presset, han gikk over til å jobbe som systemutvikler i kommunen og får nå god lønn for å jobbe 4/8 timer siden han er effektiv og da blir fort ferdig. Han han nå hjemmekontor og halve arbeidsdagen går til å være på treningssenter og slappe av på sofaen til bedre lønn enn da han var på konstant kjør. Anonymkode: ddcc1...f32
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #20 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (På 16.11.2021 den 7.32): Hei! Jeg jobbet som rådgiver innenfor bygg/anlegg i et privat firma og holdt til slutt på å gå på veggen av press, stress, mas, timeføring, altfor mange oppgaver og følelsen av å aldri komme i mål. Helger og kvelder måtte bli brukt for å hente seg litt inn, men likevel kom hodet aldri over vannet. Til slutt fikk jeg nok. Jeg byttet til en annen type stilling i en mindre kommune og har nå faktisk TID til å gjøre jobben min på en god måte. Det er (nesten) ingen som maser på meg i det hele tatt (fra å bli konstant oppringt og overlesset av nye eposter i løpet av bare noen få timer), og jeg går hjem kl. 14.30 (!) og legger fra meg PC og jobbtelefon på jobben - noe alle andre her også gjør. Tenker ikke på jobben på fritiden engang og det er så deilig. Det kan tidvis være litt kjedelig, men jeg tar heller litt kjedelig fremfor et evig kaos i den livssituasjonen jeg er i nå. Jeg gikk faktisk opp 100K i lønn da jeg byttet jobb, til mindre ansvar og en lagt mer bedagelig arbeidshverdag😅 Anonymkode: 1c18b...02c Hei! :) Dette høres jo helt fantastisk ut. Kan jeg spørre hva slags type stilling dette er? :) Anonymkode: 48257...1db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå