Gå til innhold

Litt forhøyet nivå av B-leukocytter og B-nøytrofile granulocytter. Redd jeg har kreft.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vært så sliten i lengre tid og blodprøvene viste litt over øvre referanseverdi på disse prøvene. Legen har ikke kommentert det. Men blir bekymret for at jeg har kreft et eller annet sted i kroppen. Noen som har peiling?

Anonymkode: 6c412...648

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er mer litt vanlige inflammasjonstegn. For kreft er det andre diagnoseverktøy som er viktigst, eller s-cea/ca125 blodprøve 

Skrevet
Minitroll skrev (5 minutter siden):

Dette er mer litt vanlige inflammasjonstegn. For kreft er det andre diagnoseverktøy som er viktigst, eller s-cea/ca125 blodprøve 

Takk. Har mye vondt i nakke og skuldre, kan det være relatert til det?

Skrevet

Du skal ha ganske høye leukocytter før det tyder på kreft. Litt forhøyet er som regel en infeksjon. Men vi har funnet kreft pga leukocytter ja

Anonymkode: ce7e5...641

Skrevet

Referanseverdier er lagd ut i fra et visst antall mennesker. Det betyr at hvis man tar blodprøver av veldig mange mennesker, vil en liten andel av disse ha verdier som er enten under eller over referanseverdiene uten at det betyr at det feiler dem noe som helst. Dette fører faktisk alt for ofte til unødvendige utredninger og behandlinger. 

Anonymkode: 28809...001

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Takk. Har mye vondt i nakke og skuldre, kan det være relatert til det?

Ikke godt å si. Men du får heller ta turen til lege igjen om du er urolig. 

Skrevet

Finnes der en øvre referansegrense for leukocytter som ikke bør overstiges? 

Jeg trodde det var leukocytter immunforsvaret besto av og at stor produksjon av leukocytter betyr at immunforsvaret virker og jobber med å bekjempe et eller annet?

Et immunforsvar som virker normalt er vel istand til å ordne opp med det meste?

Anonymkode: 617df...531

Skrevet

Jeg har høyt av disse prøvene og crp. Hos meg er det grunnet hidrosadenitt, kronisk betente svettekjertler og har alltid en form for betennelsestilstand i kroppen. Du har ikke noe lignende?

Anonymkode: 27ee0...0bb

Skrevet

Ikke noe å bekymre seg for. 

Anonymkode: c7f97...c23

Skrevet
Minitroll skrev (På 14.11.2021 den 23.51):

Ja, dette er ikke en universell blodprøve for alle krefttyper. 

Det er kreftmarkører, der forhøyede verdier kan tyde på kreft i bestemte organer. Feks  CEA kommer hovedsaklig fra tarm. CA 125 fra livmor, PSA  fra prostata. 

Blodverdier som TS nevner, og som er LITT over referanseområdet, trenger ikke bety så mye. Det er normalt, og kan godt være en liten infeksjon, som du har, eller som er på vei ut av kroppen.  

Et referanseområde er ikke et absolutt skille mellom frisk og syk. Feks om du har verdien 10 på en blodprøve så er du frisk, og verdien 11 er syk. Blodprøver er ett av mange diagnostiske verktøy som legene bruker. 

Anonymkode: 54eec...525

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...