AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #1 Skrevet 14. november 2021 Kunne det tenkes at man kan klare å jobbe resten av livet som tannlege med fibromyalgi? Jeg går profesjonsstudiet i psykologi og trives egentlig godt med det da jeg synes psykologi er utrolig spennende og psykologyrket utrolig givende og fint. Men jeg har egentlig alltid vært litt realfagsmenneske av meg og finner det litt vanskelig å forholde meg til vage teorier og mangel på fasitsvar, slik man finner i medisin og odontologi. Medisinstudiet hadde vært en drøm, men jeg er 29 år gammel og begynner å bli klar til å stifte familie og tenker på barn og tenker at dette blir litt vanskelig som medisinstudent, også som lege med uforutsigbare arbeidstider og turnusstillinger gjerne helt andre steder enn hvor man bor. Derfor har jeg utelukket medisin. Men odontologi kunne vært helt perfekt. Det er givende, det er et 5 års studie med ingen turnusordning etter det - rett ut i 8-16 jobb. Og det er godt betalt og gode arbeidsmuligheter. Problemet er bare at jeg har fibromyalgi. Heldigvis ikke den sterkeste varianten, men jeg har slitt med muskel- og leddsmerter i alle år. Spesielt når det nærmer seg eksamensperioder for meg og jeg må jobbe mye med å skrive osv, da kjenner jeg at det brenner i hele overkroppen. Dette kan være en stor hindring som tannlege, da det er et rent praktisk yrke med mye jobbing med hendene. Det gjør vondt å tenke på at dette skal stoppe meg fra noe jeg virkelig egentlig drømmer om og ville trivdes med. Så vet jeg jo ikke med sikkerhet at smertene mine faktisk vil gjøre jobben vanskelig for meg. Hva tenker dere når dere leser dette? Hva vil dere råde meg til? Om det finnes noen tannleger eller odontologistudenter her med lignende problemstilling, ville det gjort meg glad å høre deres erfaringer. Eller om dere kjenner noen som kan relatere. Anonymkode: 6606a...d82
Mezzosoprena Skrevet 14. november 2021 #2 Skrevet 14. november 2021 Jeg har overhodet ingen erfaring som tannlege, men jeg har fibromyalgi. Umiddelbart tenker jeg at tannlegens arbeidsstilling vil være veldig lite gunstig for en person med firbomyalgi, i tillegg til behandling av pasienter vil det vel være snakk om papirarbeid - også veldig lite gunstig for oss...
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #3 Skrevet 14. november 2021 Jeg har fibromyalgi og var i noen måneder i arbeidstrening hvor jeg sydde ulike ting. Ble helt ødelagt i høyre arm og hånd, har fortsatt problemer med det 2,5 år etter. Får smerter og det kramper seg i hånden. Tannlege ville vert helt uaktuelt for meg. Anonymkode: 290f9...09f
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #4 Skrevet 14. november 2021 Jeg har ikke fibromyalgi, men har medfødt sykdom som setter visse begrensninger i livet mitt. Det er superkjipt å ikke kunne jobbe med akkurat det man drømmer om aller mest, men det er også ganske dumt å utdanne seg til et yrke man ikke kan jobbe med fordi man er for syk til det. Det er selvsagt bare du som vet hva du må gjøre i og med at vi her inne ikke kan fortelle deg om du er for syk til å bli tannlege, men når du forteller om hvor syk du blir i eksamensperiodene dine, høres jo ikke det ut som tannlegeyrket er noe for deg. Jeg hadde selv en drøm om et spesifikr yrke fra jeg var liten, og det er fremdeles et yrke jeg gjerne kunne tenke meg mest av alt, men jeg har likevel en utdanning og en jobb jeg trives med i dag og som jeg har helse til å stå i. Anonymkode: d3456...dcd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå