Gå til innhold

Privatundervisning - eleven møtte ikke opp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver med litt privatundervisning ved siden av som vgs-elev, ikke noe veldig stor greie.

Vi skulle møtes et offentlig sted, og eleven møtte ikke opp. Eleven bare glemte det, og hadde andre planer på samme tid, og kunne ikke komme. Vi hadde skriftlig avtale på at å komme for sent (herved også ikke oppmøte, kan man vel anta?) står på elevens egen regning.

Eleven er eldre enn meg og som har det litt trangt økonomisk,  pga. hen har brukt mye penger på å ta opp fag.

Er det moralsk riktig å kreve betaling for timen? På den ene siden mente eleven det var greit siden hen glemte det, og at det tok min tid. Men på den andre siden, gitt situasjonen til eleven, så vil jeg jo virkelig hjelpe hen med å bestå i det faget jeg hjelper hen med...

Anonymkode: 4bfa5...456

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er det moralsk riktig å kreve betaling for timen?

Uten tvil, du har det til og med skriftlig avtale på det! Det er helt normalt at man tar betalt for sånt i arbeidslivet, eleven kastet bort tiden din, og det bør du få betalt for. I hvert fall noe betalt.

Håper ikke det dreier seg om norsk.

Anonymkode: c8034...e30

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Uten tvil, du har det til og med skriftlig avtale på det! Det er helt normalt at man tar betalt for sånt i arbeidslivet, eleven kastet bort tiden din, og det bør du få betalt for. I hvert fall noe betalt.

På en side, ja, jeg kom til det stedet vi skulle møtes for ingenting, men samtidig hadde jeg med backup og hadde med egne skolegreier siden jeg uansett skulle øve til en prøve, og da satt jeg der og jobba litt for meg selv mens jeg venta, før hen ringte.

Men nei, det er ikke norsk jeg hjelper med, hvordan det?

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

På en side, ja, jeg kom til det stedet vi skulle møtes for ingenting, men samtidig hadde jeg med backup og hadde med egne skolegreier siden jeg uansett skulle øve til en prøve, og da satt jeg der og jobba litt for meg selv mens jeg venta, før hen ringte.

Men nei, det er ikke norsk jeg hjelper med, hvordan det?

Hva med å ta halv pris for timen, da møtes dere jo på midten, du får noe, og eleven forstår at avtaler bør holdes? Det høres ut som en grei løsning for min del.

Pga. språket i innlegget, men det var flåeste å si, beklager det.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ja. Min mann er privatlærer og regelen er at ikke møtt = du betaler for timen. Noe annet førte bare til en haug med no shows. 

Å glemme avtaler i dag med mobilen i nesa og varsler på telefonen, er egentlig ganske utrolig. 

Endret av Yoshi
  • Liker 7
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt betalt, i hvert fall ikke hvis det ikke er en vane at folk kommer for sent :) Hadde det vært en vane, kunne du tatt betalt, men det bør jo også komme an på grunnen :)

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

men det var flåeste å si, beklager det.

Ville være kjekt å sjekke at du selv skriver riktig da. Ingenting som heter «flåeste». Flåsete kanskje. 

Anonymkode: cc51b...e91

• Liker 4
Skrevet
Mariell1995 skrev (11 minutter siden):

Jeg hadde ikke tatt betalt, i hvert fall ikke hvis det ikke er en vane at folk kommer for sent :) Hadde det vært en vane, kunne du tatt betalt, men det bør jo også komme an på grunnen :)

Eleven har kommet for sent flere ganger før. Hen er ganske ustrukturert og mye stresset pga. eksamen, og det er mulig at det er andre ting som skjer i livet også... Tenkte det at å ta betalt gjør ikke livet til eleven min noe særlig enklere, men samtidig er det slitsomt for meg når hen er så uforutsigbar.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med å ta halv pris for timen, da møtes dere jo på midten, du får noe, og eleven forstår at avtaler bør holdes? Det høres ut som en grei løsning for min del.

Haha, har faktisk toppkarakter i norskfaget. Sent på kvelden, og det er KG, ikke en norskoppgave, så skriver kanskje litt klønete når jeg formulerer meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eleven har kommet for sent flere ganger før. Hen er ganske ustrukturert

Tenker at enten må du ta betalt for hver time han/hun ikke møter til han/hun lærer seg å dukke opp, eller så må dere gjøre noen andre endringer. Kan dere treffes en annen ukedag? Kan du komme til der han/hun er, på studiestedet? Kan du sende en SMS 24 timer før avtalen for å minne ham på det? Du sløser jo mye tid på at han/hun ikke dukker opp, det er ikke greit overfor deg. 

Anonymkode: b8a26...240

• Liker 1
Skrevet

En av tingene en må lære seg på veien mot arbeidslivet er å møte presis og holde avtaler. 
En sier i fra om det skjærer seg med avtalen 

Anonymkode: b017c...256

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker at enten må du ta betalt for hver time han/hun ikke møter til han/hun lærer seg å dukke opp, eller så må dere gjøre noen andre endringer. Kan dere treffes en annen ukedag? Kan du komme til der han/hun er, på studiestedet? Kan du sende en SMS 24 timer før avtalen for å minne ham på det? Du sløser jo mye tid på at han/hun ikke dukker opp, det er ikke greit overfor deg. 

Altså, jeg tenker å ta betalt pga. at jeg setter av min tid for eleven, og det er jo tapt inntekt om jeg bare sier at det går bra. 

Kan hende påminnelse 24t før timen kan være noe ... Men synes det er ganske på sin plass å huske avtaler når man er 20+ år gammel. Jeg er bare 17.

• Liker 2
Skrevet

Driver med litt privatundervisning ved siden av som vgs-elev, ikke noe veldig stor greie.

Vi skulle møtes et offentlig sted, og eleven møtte ikke opp. Eleven bare glemte det, og hadde andre planer på samme tid, og kunne ikke komme. Vi hadde skriftlig avtale på at å komme for sent (herved også ikke oppmøte, kan man vel anta?) står på elevens egen regning.

Eleven er eldre enn meg og som har det litt trangt økonomisk,  pga. hen har brukt mye penger på å ta opp fag.

Er det moralsk riktig å kreve betaling for timen? På den ene siden mente eleven det var greit siden hen glemte det, og at det tok min tid. Men på den andre siden, gitt situasjonen til eleven, så vil jeg jo virkelig hjelpe hen med å bestå i det faget jeg hjelper hen med...

Hvorfor skriver du hen?! Tror du ikke vi driter i om det er en hun eller han 🤦‍♀️🤯

Anonymkode: 07956...a92

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså, jeg tenker å ta betalt pga. at jeg setter av min tid for eleven, og det er jo tapt inntekt om jeg bare sier at det går bra. 

Kan hende påminnelse 24t før timen kan være noe ... Men synes det er ganske på sin plass å huske avtaler når man er 20+ år gammel. Jeg er bare 17.

Ja, jeg er helt enig med deg i at vedkommende burde klare å dukke opp til avtalene deres. Men når han/hun ikke gjør det og bare fortsetter å sløse bort din tid tenker jeg at du må gjøre en endring. Kanskje du skal foreslå at ved uteblitt time må han/hun betale deg 150% eller 200%? Det er vel sånn på sykehus, at hvis du ikke møter til timen må du betale mye mer enn dersom du hadde møtt opp. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg driver også med privatundervisning. Dette er jobben min, så jeg er avhengig av gode rutiner på saker som dette. Jeg lar elevene betale på forhånd for et semester, eller for et visst antall undervisningstimer, og alle må skrive under på en kursavtale hvor det bl.a står at man mister timen sin dersom man ikke møter opp. Kanskje dette er noe for deg også, ts? Avtal på forhånd hvor mange undervisningstimer denne personen skal ha, avtal alle datoer, og be om betaling på forhånd. Problem fixed😊 

Anonymkode: 7aaab...e5e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville tatt betalt uansett, måtte avlyse en kjøretime på morgenen nettopp pga ungen. Måtte betale for de 3 timene uansett, sånn er livet generelt. Sier en ikke fra i god tid nok, så må en betale. 

Anonymkode: 86c06...c04

Skrevet

*Kremt* 

Anonymkode: 2fddc...576

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor skriver du hen?! Tror du ikke vi driter i om det er en hun eller han 🤦‍♀️🤯

Ja, jeg er helt enig med deg i at vedkommende burde klare å dukke opp til avtalene deres. Men når han/hun ikke gjør det og bare fortsetter å sløse bort din tid tenker jeg at du må gjøre en endring. Kanskje du skal foreslå at ved uteblitt time må han/hun betale deg 150% eller 200%? Det er vel sånn på sykehus, at hvis du ikke møter til timen må du betale mye mer enn dersom du hadde møtt opp. 

Ja, men så ekstremt vil jeg ikke gå, hehe. Skal ikke utnytte at eleven min ikke klarer å holde avtaler akkurat... Jeg har jo allerede alt å tjene på at eleven ikke dukker opp, men betaler for timen. Jeg sparer jo tid sånn sett enn om eleven hadde dukket opp. Så å kreve mer betalt vil være stusselig og kynisk mener jeg 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

For alt du vet så kan dette faktisk være en hen. Har du tenkt på det?

Skrevet

Jeg driver også med privatundervisning. Dette er jobben min, så jeg er avhengig av gode rutiner på saker som dette. Jeg lar elevene betale på forhånd for et semester, eller for et visst antall undervisningstimer, og alle må skrive under på en kursavtale hvor det bl.a står at man mister timen sin dersom man ikke møter opp. Kanskje dette er noe for deg også, ts? Avtal på forhånd hvor mange undervisningstimer denne personen skal ha, avtal alle datoer, og be om betaling på forhånd. Problem fixed😊 

Forskjellen er at dette ikke er jobben min. Rykter om at jeg kunne hjelpe med faget spredde seg, og eleven tok kontakt med meg slik. Så jeg er ikke akkurat "Sonans" med faste priser med pakke og slikt... Og eleven foretrakk å ta det litt som det kommer pga. det er ingen garanti for at hen vil være fornøyd med meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Forskjellen er at dette ikke er jobben min. Rykter om at jeg kunne hjelpe med faget spredde seg, og eleven tok kontakt med meg slik. Så jeg er ikke akkurat "Sonans" med faste priser med pakke og slikt... Og eleven foretrakk å ta det litt som det kommer pga. det er ingen garanti for at hen vil være fornøyd med meg.

Uansett tenker jeg at vedkommende skal ha respekt for tiden din😊 Kanskje la det gå første gangen da, men kanskje snakke om hvordan det blir hvis det skjer igjen? Halv pris for timen personen ikke møter opp til avtalt tid på, syns jeg burde være et minimum.

• Liker 2
Skrevet

Personlig ville jeg ha sett gjennom fingrene på det hvis personen ellers legger igjen en del kr.

Anonymkode: 35340...a5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...