AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #1 Skrevet 14. november 2021 Altså rørlegger og elektrisk arbeid osv? Jeg har fått vite at de jeg leier av har gjort alt selv. Det inkluderer å legge varmekabler, installere spotter, montere dusj og do osv. Hvis det ikke er lov, hva kan jeg gjøre med det? Kan det være farlig? Jeg er redd for å bo her nå. Anonymkode: c3ab1...baf
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #2 Skrevet 14. november 2021 De er ikke faglærte i noe håndverkerfag. Anonymkode: c3ab1...baf
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #3 Skrevet 14. november 2021 Alt det du nevner er lov å gjøre selv, så vidt jeg vet. Vi gjorde mye mer enn det da vi pusset opp, og noe var nok i grenseland for hva som er lov å gjøre selv. Min bror har våtromssertifikat, så han står som ansvarlig for badet, men det var gubben som gjorde mesteparten av jobben. Montere dusj og do regner jeg ikke som rørleggerarbeid, det er noe de aller fleste oppegående personer klarer. Senest i forrige uke byttet jeg ut dusjen på det ene badet uten problemer, og det hadde ikke falt meg inn å betale en rørlegger for å sette på plass en do. Anonymkode: 70696...201 14
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #4 Skrevet 14. november 2021 Så det er lov å montere varmekabler og spotter selv? Anonymkode: c3ab1...baf
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #5 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så det er lov å montere varmekabler og spotter selv? Anonymkode: c3ab1...baf Noen varmekabler og spotter kan man montere selv, ja, Anonymkode: 70696...201 8
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #6 Skrevet 14. november 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Så det er lov å montere varmekabler og spotter selv? Anonymkode: c3ab1...baf Nei! Til nød koble svakstrøm-delen på spottene, om de har det, men generelt så er svaret nei (ref. NEK 400). Anonymkode: 62d25...82d 7
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #7 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så det er lov å montere varmekabler og spotter selv? Anonymkode: c3ab1...baf Nei, det er ikke lov. Ingenting som er fastmontert er lov å installere selv. Du kan knapt nok bytte deksel på lysbryteren.. Anonymkode: c9690...cba 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #8 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei! Til nød koble svakstrøm-delen på spottene, om de har det, men generelt så er svaret nei (ref. NEK 400). Anonymkode: 62d25...82d Ok. Jeg snakket med elektriker som sa at firmaet hans nektet å godkjenne både spotter og varmekabler, men at huseier har koblet disse likevel. Kan det være brannfarlig? Jeg har spurt huseier, men de insisterer på at det er utført av elektriker (ikke sant ifølge elektriker, alt er gjort av huseier). Anonymkode: c3ab1...baf
tdm900 Skrevet 15. november 2021 #9 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ok. Jeg snakket med elektriker som sa at firmaet hans nektet å godkjenne både spotter og varmekabler, men at huseier har koblet disse likevel. Kan det være brannfarlig? Jeg har spurt huseier, men de insisterer på at det er utført av elektriker (ikke sant ifølge elektriker, alt er gjort av huseier). Anonymkode: c3ab1...baf Høres ut som du bor ei brannfelle. Ikke noe av rør/elektrisk er lov å gjøre selv. Kun om det er 12V spotter som bruker trafo, og lampett ledning. Og det blir enda strengere etter 1/1-2022 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #10 Skrevet 15. november 2021 tdm900 skrev (2 minutter siden): Høres ut som du bor ei brannfelle. Ikke noe av rør/elektrisk er lov å gjøre selv. Kun om det er 12V spotter som bruker trafo, og lampett ledning. Og det blir enda strengere etter 1/1-2022 Det er det jeg er redd for. Kan jeg gjøre noe med det? Anonymkode: c3ab1...baf
tdm900 Skrevet 15. november 2021 #11 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Alt det du nevner er lov å gjøre selv, så vidt jeg vet. Vi gjorde mye mer enn det da vi pusset opp, og noe var nok i grenseland for hva som er lov å gjøre selv. Min bror har våtromssertifikat, så han står som ansvarlig for badet, men det var gubben som gjorde mesteparten av jobben. Montere dusj og do regner jeg ikke som rørleggerarbeid, det er noe de aller fleste oppegående personer klarer. Senest i forrige uke byttet jeg ut dusjen på det ene badet uten problemer, og det hadde ikke falt meg inn å betale en rørlegger for å sette på plass en do. Anonymkode: 70696...201 Din bror er ansvarlig for badet, når han har våtrommsertifikat? Det er jo null verdt, den dagen dere har en lekkasje. Har vel ikke noe å betale med for å reparere? Eller har han fått firma han jobber for, til å godkjenne det? Hadde ikke gått på noe slik i den formening å spare penger. Det svir når forsikringen skal dekke fukt ved en eventuell lekkasje. 4
tdm900 Skrevet 15. november 2021 #12 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er det jeg er redd for. Kan jeg gjøre noe med det? Anonymkode: c3ab1...baf Leier du, kan du finne deg noe annet. 8
Gjest Blondie65 Skrevet 15. november 2021 #13 Skrevet 15. november 2021 Det trenger ikke være en brannfelle, men når en elektriker nekter å lage samsvarserklæring sier det mye. Konsekvensen, TS, er at du må si opp, og forhandle med huseier om oppsigelsestiden.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #14 Skrevet 15. november 2021 tdm900 skrev (1 time siden): Leier du, kan du finne deg noe annet. Blondie65 skrev (1 time siden): Det trenger ikke være en brannfelle, men når en elektriker nekter å lage samsvarserklæring sier det mye. Konsekvensen, TS, er at du må si opp, og forhandle med huseier om oppsigelsestiden. Det er VELDIG lite å leie i området her, noe som garantert er noe av grunnen til at huseiere kan gjøre som de vil, de får leid ut uansett. Jeg har flere barn og avhengig av nærskole og kan ikke flytte ut av skolekretsen - i tillegg må vi selvsagt ha plass. Kan jeg gjøre noe annet? Kontakte et tilsyn, om det finnes? Kommunen? Anonymkode: c3ab1...baf
nomore82 Skrevet 15. november 2021 #15 Skrevet 15. november 2021 Ta kontakt med ditt lokale kraftselskap/DLE og få de til å ta en inspeksjon. De har myndighet til å få huseier til å utbedre mangler ved el anlegget. 8
Gjest Blondie65 Skrevet 15. november 2021 #16 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er VELDIG lite å leie i området her, noe som garantert er noe av grunnen til at huseiere kan gjøre som de vil, de får leid ut uansett. Jeg har flere barn og avhengig av nærskole og kan ikke flytte ut av skolekretsen - i tillegg må vi selvsagt ha plass. Kan jeg gjøre noe annet? Kontakte et tilsyn, om det finnes? Kommunen? Anonymkode: c3ab1...baf Du KAN det ja - kontakte kraftselskap. Men som med varsling i arbeidslivet, anbefaler jeg ikke dette i fare for represalier. Altså: når du er avhengig av å bo en plass, bør du holde fred med utleier til du har funnet noe annet. Det du kan gjøre er å kontakte kraftselskapet anonymt for å få informasjon som du kan gi videre til husvert.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #17 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nei! Til nød koble svakstrøm-delen på spottene, om de har det, men generelt så er svaret nei (ref. NEK 400). Anonymkode: 62d25...82d Du kan legge varmekablene og sette i spottene selv, men må ha inn elektriker for å koble dem til. Men... Hva er greia? Har du et horn i siden til utleier? Eller er du bare utrygg? Anonymkode: 0583d...41e 3
17.11 Skrevet 15. november 2021 #18 Skrevet 15. november 2021 18 minutter siden, AnonymBruker said: Det er VELDIG lite å leie i området her, noe som garantert er noe av grunnen til at huseiere kan gjøre som de vil, de får leid ut uansett. Jeg har flere barn og avhengig av nærskole og kan ikke flytte ut av skolekretsen - i tillegg må vi selvsagt ha plass. Kan jeg gjøre noe annet? Kontakte et tilsyn, om det finnes? Kommunen? Anonymkode: c3ab1...baf Men hvis du setter i gang en prosess nå, og det viser seg at huseier må pusse opp hele greia på nytt, så må du sannsynligvis flytte ut uansett. Jeg hadde bare begynt å lete etter et annet sted å bo. 10
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #19 Skrevet 15. november 2021 Blondie65 skrev (6 minutter siden): Du KAN det ja - kontakte kraftselskap. Men som med varsling i arbeidslivet, anbefaler jeg ikke dette i fare for represalier. Altså: når du er avhengig av å bo en plass, bør du holde fred med utleier til du har funnet noe annet. Det du kan gjøre er å kontakte kraftselskapet anonymt for å få informasjon som du kan gi videre til husvert. Huseier nekter for at de har gjort det selv, altså lyver enten elektriker eller de. Det er vel ikke noe poeng i å gi informasjon videre da? Jeg tror jeg bare må håpe og be om at det dukker opp noe annet så snart som mulig. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan legge varmekablene og sette i spottene selv, men må ha inn elektriker for å koble dem til. Men... Hva er greia? Har du et horn i siden til utleier? Eller er du bare utrygg? Anonymkode: 0583d...41e Spør du meg? Jeg er redd for brann. Elektriker har ikke koblet til noe, det har huseier gjort selv. Anonymkode: c3ab1...baf
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #20 Skrevet 15. november 2021 17.11 skrev (1 minutt siden): Men hvis du setter i gang en prosess nå, og det viser seg at huseier må pusse opp hele greia på nytt, så må du sannsynligvis flytte ut uansett. Jeg hadde bare begynt å lete etter et annet sted å bo. Ja, tenker det samme. Har lett etter noe annet i fire måneder… Anonymkode: c3ab1...baf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå