Gå til innhold

Hva er din løsning?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Helsedirektoratet gikk nylig ut med denne advarselen, basert på modeller fra FHI. 

Sitat

«De siste ukene har det vært raskt økende smittespredning i Norge. Flere kommuner og helseforetak er allerede i en presset situasjon. FHIs framskrivinger tyder på at det er fare for at kapasiteten i helse- og omsorgstjenesten vil overskrides innen få uker, dersom utviklingen ikke snus raskt med effektive tiltak», skriver de og fortsetter:

«Det er viktig at tiltakspakkene som innføres nå er tilstrekkelige, slik at vi kan unngå enda mer inngripende tiltak om kort tid».

(kilde: https://www.dagbladet.no/nyheter/sterk-advarsel-i-brev/74618281

Støre & co gikk for å starte med koronapass og innstramming av testregimet for uvaksinerte. Som forventet så tilter det for de uvaksinerte. Jeg er i og for seg enig i at koronapass er en dårlig idé. 

Hva syns du vi skal gjøre?

Å sitte på hendene og ikke gjøre noe er sannsynligvis oppskrift på katastrofe, og ikke et realistisk alternativ. 

Mitt forslag: trappe opp igjen TISK (testing, isolering, smittesporing, karantene) til slik det var, sett skoler/barnehage/fritidsaktiviteter på det fargenivået som trengs for å holde grupper/klasser adskilt, oppfordre til hjemmekontor for alle som har anledning. 

Fortsatt fokus på vaksinering. 

Endret av Gjest
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at barn og unges skolehverdag må gå foran de uvaksinerte voksne sin redsel for vaksiner.

Står det mellom tiltak mot barn igjen og obligatorisk vaksinering av voksne, velger jeg lett det siste.

• Liker 13
Skrevet (endret)
Example skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker at barn og unges skolehverdag må gå foran de uvaksinerte voksne sin redsel for vaksiner.

Står det mellom tiltak mot barn igjen og obligatorisk vaksinering av voksne, velger jeg lett det siste.

Ser at smitten sprer seg stort blant barn og unge. Det er fornuftig å forsøke begrense dette, både for barnas helse og for at smitten ikke skal spre seg videre i samfunnet. Oslo starter med massetesting i skolen til uka, god ide. Flere kommuner som sliter med utbrudd (Trondheim, Tromsø, kanskje flere?) kunne gjort det samme. 

Endret av Optimo
Skrevet
53 minutter siden, Optimo said:

Ser at smitten sprer seg stort blant barn og unge. Det er fornuftig å forsøke begrense dette, både for barnas helse og for at smitten ikke skal spre seg videre i samfunnet. Oslo starter med massetesting i skolen til uka, god ide. Flere kommuner som sliter med utbrudd (Trondheim, Tromsø, kanskje flere?) kunne gjort det samme. 

Jobber med barn og smitten spres absolutt i stor grad i denne aldersgruppen. Har enda ikke opplevd å sett at noen har blitt alvorlig syke. 

Skrevet
Optimo skrev (59 minutter siden):

Spørsmålet er vel heller hvorvidt det har så mye å si på sikt. Om planen er å vaksinere barna, så ja, men hvis ikke er det kun utsettelse av smitte.

Den viktigste vurderingen må være hvorvidt smitte eller vaksine er best for barns helse. At man slipper unna uten er rett og slett en utopi.

• Liker 2
Skrevet

Spørsmålet er vel heller hvorvidt det har så mye å si på sikt. Om planen er å vaksinere barna, så ja, men hvis ikke er det kun utsettelse av smitte.

Den viktigste vurderingen må være hvorvidt smitte eller vaksine er best for barns helse. At man slipper unna uten er rett og slett en utopi.

Ja, det er snakk om utsettelse. Flate ut kurven nå i vintermånedene. De aller fleste barn ser ut til å takle infeksjonen greit, men noen gjør ikke. I tillegg har du dette med at barna drar med smitten hjem, foreldre blir smittet og drar det med på arbeidsplassen. Av hensyn til oss alle bør spredningen begrenses også i skole og barnehage. 

Syns fagforeningene til lærere det er greit å vasse i smitte hver dag? Ikke alle lærere er unge, udødelige 30-åringer. HMS på arbeidsplassen? 

Om vi skal vaksinere barn eller ikke vil jeg ikke mene noe om. Registrerer at noen land har begynt med det. Her ville jeg avventet mer forskning. Barn er ikke små voksne. Kroppene deres fungerer annerledes. 

Skrevet
Optimo skrev (7 minutter siden):

Ja, det er snakk om utsettelse. Flate ut kurven nå i vintermånedene. De aller fleste barn ser ut til å takle infeksjonen greit, men noen gjør ikke. I tillegg har du dette med at barna drar med smitten hjem, foreldre blir smittet og drar det med på arbeidsplassen. Av hensyn til oss alle bør spredningen begrenses også i skole og barnehage. 

Syns fagforeningene til lærere det er greit å vasse i smitte hver dag? Ikke alle lærere er unge, udødelige 30-åringer. HMS på arbeidsplassen? 

Om vi skal vaksinere barn eller ikke vil jeg ikke mene noe om. Registrerer at noen land har begynt med det. Her ville jeg avventet mer forskning. Barn er ikke små voksne. Kroppene deres fungerer annerledes. 

Ingen har brydd seg om lærerne sin HMS tidligere i denne pandemien, så hvorfor starte nå? En fordel av ikke bli prioritert i vaksinekøen er vel at de fleste av oss har relativt ferske doser i kroppen. De eldste bør dog få dose 3 så fort som det lar seg gjøre.

Vi kan ikke holde på med tiltak i skolene hver vinter, kun av hensyn til godt voksne mennesker. Det er feil prioritering, rett og slett. Dersom man faktisk har planer om å vaksinere barna, er det noe annet. Hvorvidt man bør det, får være opp til fagfolkene, men prioriteringen må være at de selv har gevinst av det. 

• Liker 3
Skrevet

Ingen har brydd seg om lærerne sin HMS tidligere i denne pandemien, så hvorfor starte nå? En fordel av ikke bli prioritert i vaksinekøen er vel at de fleste av oss har relativt ferske doser i kroppen. De eldste bør dog få dose 3 så fort som det lar seg gjøre.

Vi kan ikke holde på med tiltak i skolene hver vinter, kun av hensyn til godt voksne mennesker. Det er feil prioritering, rett og slett. Dersom man faktisk har planer om å vaksinere barna, er det noe annet. Hvorvidt man bør det, får være opp til fagfolkene, men prioriteringen må være at de selv har gevinst av det. 

Hvor stopper dette? Hva med uvaksinerte ungdom? 

• Liker 2
Skrevet
Example skrev (6 minutter siden):

Hva er din løsning på stigende kurver og varslet sykehuskrise? Tror du vaksinepass i enkelte kommuner vil være nok til å snu utviklingen? 

Skrevet
Optimo skrev (1 time siden):

Helsedirektoratet gikk nylig ut med denne advarselen, basert på modeller fra FHI. 

(kilde: https://www.dagbladet.no/nyheter/sterk-advarsel-i-brev/74618281

Støre & co gikk for å starte med koronapass og innstramming av testregimet for uvaksinerte. Som forventet så tilter det for de uvaksinerte. Jeg er i og for seg enig i at koronapass er en dårlig idé. 

Hva syns du vi skal gjøre?

Å sitte på hendene og ikke gjøre noe er sannsynligvis oppskrift på katastrofe, og ikke et realistisk alternativ. 

Mitt forslag: trappe opp igjen TISK (testing, isolering, smittesporing, karantene) til slik det var, sett skoler/barnehage/fritidsaktiviteter på det fargenivået som trengs for å holde grupper/klasser adskilt, oppfordre til hjemmekontor for alle som har anledning. 

Fortsatt fokus på vaksinering. 

Regjeringen gikk jo ikke for tiltak med umiddelbar virkning. Jeg synes det er veldig bra at alle over 18 år skal tilbys en tredje dose og det kommer utvilsomt til å hjelpe på smittespredningen når alle har fått tilbudet. Dette kommer imidlertid først i gang utpå nyåret og hjelper ingenting mot den bølgen vi står i nå.

Når det kommer til koronapass så er ikke dette klart til å rulles ut riktig enda heller og det er vel heller tvilsomt hvor effektivt det kommer til å være. Det kan kanskje være et godt incentiv for å få de over 18 år som enda ikke har vaksinert seg til å gjøre dette, men neppe stort mer. Da står vi igjen med en kraftig oppfordring om å holde oss hjemme når vi er syke og teste oss. Dette er råd som har vært der hele tiden og det gjenstår å se hvor god etterlevelse det blir.

Jeg er helt enig i at opptrapping av TISK er på sin plass og i foregående bølger så har det jo nettopp vært satsingen på TISK som har gjort at vi har klart oss bra. TISK er imidlertid veldig ressurskrevende og for at kommunene skal være i stand til å smittespore nærkontakter er man nødt til å samtidig innføre visse kontaktbegrensende tiltak. Siden mye smitte nå skjer på skolene og i barnehagene er gjeninnføringen av trafikklysmodellen et godt sted å begynne, kombinert med en oppfordring til hjemmekontor for dem som kan.

Videre burde man definitivt innføre krav om munnbind på kollektivtransporten og i butikker i områder med høy befolkningstetthet og mye smitte.

Skrevet

Det beste er faktisk å "sitte på henda", og heller isolere de som er redde/skrøpelige.

• Liker 6
Skrevet

På sist pressekonferanse fikk jeg ikke helt inntrykk av at regjeringen tar inn over seg alvoret. En journalist spurte Kjerkhol om dette med sykehuskapasitet fremover, og hun svarte med å påpeke at sykehusene har gode rutiner for å trappe opp aktiviteten, dette gjøres allerede i hver influensasesong osv osv. Samtidig leser jeg at sykehusene allerede nå har begynt å kutte ut planlagte operasjoner og behandling for å ha kapasitet til koronasyke. Vi er ikke engang halvveis i utviklingen på kurvene som FHI viser til. Det kan (skal?) bli mye, mye verre. 

Det virket åpenbart at her må det tas noen grep for å unngå at vi må stenge "alt" til nyttår, og så velger de i stedet å fortsette omtrent som før. Jeg har null tiltro til dette koronapasset, ser på smittekurver fra andre land som bruker det og det er jo innlysende at en eventuell effekt er veldig liten. 

Det henger ikke på greip. For meg. 

Skrevet
Optimo skrev (36 minutter siden):

Hva er din løsning på stigende kurver og varslet sykehuskrise? Tror du vaksinepass i enkelte kommuner vil være nok til å snu utviklingen? 

Vaksinepass, mer TISK og tredjedose med vaksine bør være naturlige steg. Samtidig bør det være høy terskel for å innføre strenge tiltak. Det må være en reell fare for kollaps. Tiltak fordi kommunene svikter i sitt arbeid blir for dumt.

Det må være et mål bak tiltak for å få etterlevelse. Da må regjeringen vise til en strategi over en lengre periode, samt en plan for å ikke havne i akkurat samme situasjon som i fjor. Smittevernloven er designet for å stoppe farlige sykdommer, ikke bøte på økonomiske nedprioriteringer. 

Barn, unge, psykisk helse og økonomi bør være viktig å prioritere. Altså sørge for at skoler og fritidsaktiviteter går som normalt, ikke begrense folks sosiale liv for mye, samt sørge for at kulturlivet for eksempel ikke knekker sammen for godt.

Vi er på et punkt nå hvor tiltak i seg selv er mer skremmende enn sykdommen for de fleste. Det bør ha i bakhodet, også når det gjelder strategien for å få flere til å vaksinere seg.

• Liker 3
Skrevet (endret)
23 minutter siden, Optimo said:

På sist pressekonferanse fikk jeg ikke helt inntrykk av at regjeringen tar inn over seg alvoret. En journalist spurte Kjerkhol om dette med sykehuskapasitet fremover, og hun svarte med å påpeke at sykehusene har gode rutiner for å trappe opp aktiviteten, dette gjøres allerede i hver influensasesong osv osv. Samtidig leser jeg at sykehusene allerede nå har begynt å kutte ut planlagte operasjoner og behandling for å ha kapasitet til koronasyke. Vi er ikke engang halvveis i utviklingen på kurvene som FHI viser til. Det kan (skal?) bli mye, mye verre. 

Det virket åpenbart at her må det tas noen grep for å unngå at vi må stenge "alt" til nyttår, og så velger de i stedet å fortsette omtrent som før. Jeg har null tiltro til dette koronapasset, ser på smittekurver fra andre land som bruker det og det er jo innlysende at en eventuell effekt er veldig liten. 

https://www.fhi.no/contentassets/9e3ffd797020455da9bede9a50070e4c/vedlegg/2021-43-influensaovervaking-2021-2022-uke-43.pdf

"Fra og med uke 40 og til og med uke 43 er det registrert færre en fem nye innleggelser i intensivavdeling
med bekreftet influensa. "

Så det kan ikke være det.

Her fra ukesrapport i 2015 om innlagte med influensa:
image.thumb.png.9c71e13eca2223bf835e4aeb53f6ef19.png

Opp mot 200 innlagte som har influensa pr uke. Usikkert om de er innlagte pga. influensa.

Nå er det 190 innlagte med corona, men < 5 nye med influensa, og nå er kapasiteten sprengt?

Er det pga RS-viruset eller hva? Det har på det meste vært innlagt 325 med corona på en gang.
Og de tror at å gjøre tiltak vil gjøre ting så mye bedre med andre typer enn COVID?

"Sprengt kapasitet" er noe vi forøvrig hører om hvert år fordi helsevesenet i norge SUGER.

Endret av Betasuppe
  • Liker 9
Skrevet

Hvorfor oppfordres det ikke til hjemmekontor? Det er jo helt vanvittig. Det er det mest effektive for å lette på smittetrykket.

• Liker 3
Skrevet

@Betasuppejeg tror vi snakker litt forbi hverandre, influensa er ikke noe problem nå. Men det har vært, og det ble gjort et poeng av at sykehusene er vant til å håndtere det. 

Vi ligger an til 60+ koronainnleggelser per dag i over en måned hvis vi ikke får snudd trykket. Det kan bli ganske heftig. 

Du sa vi burde sitte på hendene og isolere de svakeste. Hva er tankegangen bak det? 

20211114_222536.jpg

Skrevet
Optimo skrev (24 minutter siden):

De har jo allerede stengt ned i Nederland. Nå er det lockdown for uvaksinerte i østeriket, og danmark driver og trakasserer innbyggerne sine med koronasertifikat. Her på berget står vi og klør oss og venter på å innføre tiltakene sånn ca rundt jul, bare så vi får slept folk og dratt de inn i en sur og travel hverdag, bare for å ta fra de alt igjen når det er tid for ferie. Vi har hatt den verste håndteringen av koronapandemien av alle land i europa, med tanke på hvor god posisjon vi var i med lav befolkningstetthet og mulighet til å ta lærdom av trykket i andre land. Likevel har vi fucket det til gang på gang med for sene nedstenginger og for frie åpninger. Hvem har glemt fadesejulen i fjor grunnet feriefolket og den idiotiske regjeringens passive og avventende og svake håndtering av smittesituasjonen.

• Liker 4
Skrevet

Tråden er egentlig litt for at jeg leser så mye "koronapass er blææ! Hjemmekontor er blææ! Munnbind er blææ! Meteren er blææ!" 

Ingenting er bra nok, og samtidig så er jo realiteten at vi må gjøre noe. Derfor litt nysgjerrig på hvilke grep folk her inne ville (god)tatt. 

Skrevet
7 minutter siden, Optimo said:

@Betasuppejeg tror vi snakker litt forbi hverandre, influensa er ikke noe problem nå. Men det har vært, og det ble gjort et poeng av at sykehusene er vant til å håndtere det. 

Vi ligger an til 60+ koronainnleggelser per dag i over en måned hvis vi ikke får snudd trykket. Det kan bli ganske heftig. 

Du sa vi burde sitte på hendene og isolere de svakeste. Hva er tankegangen bak det? 

20211114_222536.jpg

De som er skrøpelige burde holde seg isolert, istedenfor å holde de friske som gissel med koronapass.

• Liker 5
Gjest solavskjerming
Skrevet

Tenker det ville vært greit at det i første omgang ble krav til testing for nærkontakter også vaksinerte, gjerne 2 ganger med noen dagers mellomrom. Siden gjenåpningen har det bare vært en anbefaling også for uvaksinerte, og da kun 1 test.

• Opprett ny...