AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #21 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (På 14.11.2021 den 19.59): Det er avføring som inneholder smitte. Det vil si at du ikke skal håndtere kattekassa / bæsj. Anonymkode: 977e3...561 Om du renser kassen hver dag blir du ikke smittet. Anonymkode: ba767...c4c
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #22 Skrevet 15. november 2021 Om du har hatt katt hele live og den kontakten du beskriver alltid, vil jeg tro du ble smittet som barn. Du kan se om du er positiv - er du det kan du senke skuldrene og fortsette å kose med pus. Hvis ikke ville jeg nok styrt unna ansikskontakt og vasket hendene hver gang du koser med katten. Anonymkode: ba767...c4c
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #23 Skrevet 15. november 2021 Sjekk heller opp hvor mange tilfeller med Toxoplasmose det har vært i Norge de siste årene 😅 har selv katteoppdrett og ordner selvfølgelig alt selv, så lenge man vasker hender er det null stress. Som jeg håper man gjør uansett etter å "gravd" i dokassene 😊🐱 Anonymkode: 36847...e16
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #24 Skrevet 17. november 2021 Men over til grønnsaker. Hvis de blir kokt, da er det vel ingen fare? Er det hvis det er jord på eller kan det være usynlig? Mange salater som har jord inni seg som ikke er så lett å få skylt bort feks Anonymkode: 84a4e...92b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #25 Skrevet 17. november 2021 Har 2 katter null stress. De er veldig renslige dyr. Er avføring du skaøvære forsiktig med,jeg bruker hansker når jeg renser kattedo og vasker hender godt etterpå. Anonymkode: 6ee0d...776
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #26 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men over til grønnsaker. Hvis de blir kokt, da er det vel ingen fare? Er det hvis det er jord på eller kan det være usynlig? Mange salater som har jord inni seg som ikke er så lett å få skylt bort feks Anonymkode: 84a4e...92b Jeg har akkurat vært gjennom et svangerskap og hadde angst for toxoplasmose. Spiste ikke ute, måtte være sikker på at alt var vasket osv. katter skydde jeg som pesten. Håper du får det litt bedre og ikke er like hysterisk som jeg var. Trøsten er at det går over så fort babyen er ute😂 Anonymkode: 8fbaf...c25
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #27 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har akkurat vært gjennom et svangerskap og hadde angst for toxoplasmose. Spiste ikke ute, måtte være sikker på at alt var vasket osv. katter skydde jeg som pesten. Håper du får det litt bedre og ikke er like hysterisk som jeg var. Trøsten er at det går over så fort babyen er ute😂 Anonymkode: 8fbaf...c25 Feil emoji! Mente ❤️ Anonymkode: 8fbaf...c25
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #28 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har akkurat vært gjennom et svangerskap og hadde angst for toxoplasmose. Spiste ikke ute, måtte være sikker på at alt var vasket osv. katter skydde jeg som pesten. Håper du får det litt bedre og ikke er like hysterisk som jeg var. Trøsten er at det går over så fort babyen er ute😂 Anonymkode: 8fbaf...c25 Takk. Ja, voldsomt så hysterisk man blir av enkelte ting. Man er jo redd for worst case scenario og det er jo ganske alvorlig. Føler jeg må vaske meg hele tida hjemme nå for jeg har jo katt. Tenker også på maten, spesielt frukt. Men har fortsatt ikke skjønt om det er mulig å få smitten i seg via pelsen til katter. Tenker siden de slikker seg i rumpe og rundt i pelsen, eller om man fysisk må få avføring eller jord inn i munnen 🤔 Anonymkode: 84a4e...92b
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #29 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Takk. Ja, voldsomt så hysterisk man blir av enkelte ting. Man er jo redd for worst case scenario og det er jo ganske alvorlig. Føler jeg må vaske meg hele tida hjemme nå for jeg har jo katt. Tenker også på maten, spesielt frukt. Men har fortsatt ikke skjønt om det er mulig å få smitten i seg via pelsen til katter. Tenker siden de slikker seg i rumpe og rundt i pelsen, eller om man fysisk må få avføring eller jord inn i munnen 🤔 Anonymkode: 84a4e...92b Tror du må få parasitten i munnen for å bli smittet. Den finnes primært i katteavføring siden de er vert. Ellers kan man finne parasitten i grønnsaker osv som ikke er vasket godt nok. Det er heldigvis veldig sjeldent i Norge. I Frankrike tar alle gravide blodprøver 3 ganger ila svangerskapet om de ikke har fått smitten fra før. Så mange som 80 % av alle gravide har antistoffer. synes ikke du skal bekymre deg. Men vet det er lett å si. Jeg ble fullstendig paranoid og det ødela flere uker for meg i sommer. Anonymkode: 8fbaf...c25
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #30 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (På 15.11.2021 den 22.37): Om du har hatt katt hele live og den kontakten du beskriver alltid, vil jeg tro du ble smittet som barn. Du kan se om du er positiv - er du det kan du senke skuldrene og fortsette å kose med pus. Hvis ikke ville jeg nok styrt unna ansikskontakt og vasket hendene hver gang du koser med katten. Anonymkode: ba767...c4c Nei, de fleste katteeiere har ikke hatt toxoplasmose. I Norge er det få som er seropositive. Man antar at de fleste som har vært smittet, ble smittet via mat, og ikke direkte fra katt. Anonymkode: 7f4b3...2b4 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #31 Skrevet 17. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk. Ja, voldsomt så hysterisk man blir av enkelte ting. Man er jo redd for worst case scenario og det er jo ganske alvorlig. Føler jeg må vaske meg hele tida hjemme nå for jeg har jo katt. Tenker også på maten, spesielt frukt. Men har fortsatt ikke skjønt om det er mulig å få smitten i seg via pelsen til katter. Tenker siden de slikker seg i rumpe og rundt i pelsen, eller om man fysisk må få avføring eller jord inn i munnen 🤔 Anonymkode: 84a4e...92b Det hadde jeg ikke bekymret meg for, katten er renslig du må bar være forsiktig når du renser doen og vaske hender godt. Jeg var ogå stresdet i starten men så gikk det over etterhvert. Kommer nye ting å bekymre seg for hele tiden, og det bir veldig slitsomt om du hele tiden skal tro at det verste skal skje med deg. Anonymkode: 6ee0d...776
Thyra Skrevet 17. november 2021 #32 Skrevet 17. november 2021 Jeg tok blodprøve i svangerskapet hvor de sjekket for ny og gammel smitte. Det er bare om man blir smittet for første gang under svangerskapet det kan være farlig for fosteret. Er du smittet fra før er du trygg. Jeg har hatt nærkontakt med katter hele livet, hadde ikke smitte. Så man blir nok ikke smittet så lett. La andre ta seg av kattedoen og eventuelle uhell med jattebæsj eller oppkast mens du er gravid. Om ingen andre kan, bruk hansker. Ikke la katten slikke deg i munnen eller på noe du skal spise.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2021 #33 Skrevet 17. november 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Men over til grønnsaker. Hvis de blir kokt, da er det vel ingen fare? Er det hvis det er jord på eller kan det være usynlig? Mange salater som har jord inni seg som ikke er så lett å få skylt bort feks Anonymkode: 84a4e...92b Ikke spis rå kjøtt eller ting som overhode ikke er vasket så burde du være trygg Jeg er ganske "hysterisk" (hater det ordet da, det er naturlig å ønske å passe på fosteret man er ikke hysterisk) men jeg spiser rå grønnsaker, frukt og bær. Men jeg vasker/skyller alt da. Spiser det når jeg ikke er hjemme også, men har generelt spist mindre ute i svangerskapet og ser kanskje an spisestedet littegrann (generelt pga hygiene da ikke bare pga toxo). Siden de fleste er negative så sier det noe om hvor sjeldent man får dette. Har aldri hørt om at man kan få det fra å klappe katter, bare fra bæsjen... Selv om de vasker seg i rompa så tror jeg ikke det da spres parasitter utover pelsen altså. Anonymkode: 46f52...087 1
Majkin Skrevet 17. november 2021 #34 Skrevet 17. november 2021 Toxoplasmose får en oftere gjennom kjøtt fra sau og gris og parasitten kan også finnes på overflaten av div. Frukt og grønt. Hos katten kan en finne egg i avføring. I Norge er toxoplasma ganske uvanlig, men som gravid skal en likevel være forsiktig dersom man ikke har vært smittet tidligere, en sunn og frisk person merker ikke noe symptomer stort sett, så de aller. Fleste vet ikke om en har vært smittet eller ikke, og du blir heller ikke smittet flere ganger, så med andre ord-om du en gang tidligere har vært smittet er det heller ikke noe å bekymre seg for som gravid 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå