Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid i uke 7. Har en veldig kosete katt på 1 år som også er utekatt. Katten hopper opp på fanget, ligger i sofaen osv. Har kost fjeset mitt i pelsen hans og hatt han oppi fanget og på brystet mange ganger. Så leser jeg om toxoplasma og blir veldig bekymret. Er det stor sannsynlighet for at jeg har fått smitte nå? Kan jeg finne ut om jeg har slik smitte? Når i svangerskapet er det verst å få i seg denne parasitten? 

Flere gravide kattefolk? Hvordan gjør dere det? 

Anonymkode: 84a4e...92b

Skrevet

Det er avføring som inneholder smitte. Det vil si at du ikke skal håndtere kattekassa / bæsj.

Anonymkode: 977e3...561

• Liker 8
Skrevet

Jeg lot mannen ta seg av kattedoen da jeg var gravid, og var ellers nøye med å vaske hendene etter at jeg hadde klappet katten. Lot henne ikke slikke meg i ansiktet. 

Anonymkode: b52d6...970

Skrevet

...jeg måtte for øvrig rense kattedoen et par ganger mens mannen var bortreist, og da tok jeg på meg engangshansker, som jeg kastet etterpå. 

Anonymkode: b52d6...970

Skrevet

Det er ikke sikkert katten har toksoplasma, en gang.

Anonymkode: b5ddb...4e3

• Liker 7
Skrevet

Det er lav sjanse for å få i seg smitte. Det er vanlig å ta blodprøve i uke 12 for å se om man har hatt det før (tror man blir immun etter 1 gang?) men du kan spørre fastlegen om å få det før, jeg tok blodprøven i uke 6 tror jeg.

Jeg renser fremdeles kattekassen til mine katter men de er innekatter og jeg bruker engangshansker + munnbind og vasker hendene godt etterpå. Innekatter har egentlig aldri toxo men de var litt ute i sommer og drepte noen mus så derfor gjør jeg det sånn. 

Toxo er i bæsjen til katten og du må få det inn i munnen for å bli smittet, derfor er det ikke så vanlig/lett å bli smittet så lenge man har god hygiene rundt håndtering av katten. Du bør jo droppe å kysse katten din på munnen da feks eller la den slikke deg på hendene eller i ansiktet :)

Anonymkode: 46f52...087

• Liker 4
Skrevet

Det er veldig liten sjanse for å bli smittet av katten. Man har større sjanse for å få det fra gulrøtter (eller andre grønnsaker fra jorden) og hagearbeid. Men for å være på den sikre siden kan du bruke engangshansker hvis du må tømme do-kassen. 

Anonymkode: 52878...9b4

• Liker 8
Skrevet

Jeg var 32 år gammel når jeg var gravid første gangen og 34 når jeg var gravid andre gang. Vi hadde da to katter, som gikk ut. Jeg har i grunn alltid hatt katt, vokst opp med katt..

Vel, begge testene på Toxoplasma var negative. Jeg har altså aldri klart å bli smittet, i alle mine leveår med katt. Så ja, sjansen er ganske liten.

For å bli smittet av en katt, må også katten ha infeksjonen for første gang. Kattene kan også ha Toxoplasma bare en gang, og blir imunne etter det. De er bare slitsomme kort periode, og maks engang i livet altså. 

Toxoplasma er også følsom mot kulde. Nå i november har du egentlig enda mindre å frykte, i Norge. 

Anonymkode: d77cd...a7e

• Liker 10
Skrevet

Takk for trøst. Håper jeg har hatt det selv tidligere i livet siden jeg har vokst opp med katt. Men om ikke, er det kun via avføring det smitter? Katter slikker seg gjerne i rumpa og så på resten av pelsen, det vil vel si at de kan ha det i pelsen også? Jeg kysser ikke katten på munnen selvfølgelig, men har hendt jeg har kysset den på øret eller på hodet. 

Bør jeg slutte å ha den liggende i sofaen og på fanget? Er det kun kattebæsj som inneholder parasitten eller tiss også? Pleier ikke skifte ut sanden hver gang katten har tisset. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er avføring som inneholder smitte. Det vil si at du ikke skal håndtere kattekassa / bæsj.

Anonymkode: 977e3...561

Det kan hun da fint gjøre. Har du hørt om håndvask?

Anonymkode: 818ea...bfc

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er lav sjanse for å få i seg smitte. Det er vanlig å ta blodprøve i uke 12 for å se om man har hatt det før (tror man blir immun etter 1 gang?) men du kan spørre fastlegen om å få det før, jeg tok blodprøven i uke 6 tror jeg.

Jeg renser fremdeles kattekassen til mine katter men de er innekatter og jeg bruker engangshansker + munnbind og vasker hendene godt etterpå. Innekatter har egentlig aldri toxo men de var litt ute i sommer og drepte noen mus så derfor gjør jeg det sånn. 

Toxo er i bæsjen til katten og du må få det inn i munnen for å bli smittet, derfor er det ikke så vanlig/lett å bli smittet så lenge man har god hygiene rundt håndtering av katten. Du bør jo droppe å kysse katten din på munnen da feks eller la den slikke deg på hendene eller i ansiktet :)

Herregud så hysterisk. Munnbind😂😂

• Liker 5
Skrevet

Du kan kosemose så mye du vil med pus, bare vask hendene dine før du spiser :)

Du kan spørre om å teste deg for antistoffer for Toxoplasma, det kan gjøres samtidig med de andre blodprøvene du tar på første svangerskapskontroll :)

jeg har bodd i sør-Europa som barn og har antistoffer mot Toxoplasma, så slapp å bekymre meg for det i graviditeten :)

Anonymkode: ecbb7...45a

• Liker 2
Skrevet

Jeg dro til legen for å teste meg, viste seg jeg har antistoffer mot det så nå stresser jeg ikke i det hele tatt. Det er veldig vanlig å ha hatt det får jeg inntrykk av

• Liker 1
Skrevet

Ta en antistofftest. Jeg har hatt katt i mange år, som sover på brystet mitt og som jeg koser masse med (og tømmer doen til). Jeg hadde negativ test. 

Anonymkode: dbd68...84e

• Liker 1
Skrevet

Har hatt katt i mange år, klapper også alt av fremmede katter også i utland, og testet negativ.

Du skal i praksis få avføring fra en smittet katt i munnen for å få smitte, så sannsynligheten er lav. Luking av bedd og hagearbeid, det å spise grønnsaker som salater, og poteter/rotgrønnsaker, utgjør en vel så stor fare. 

Anonymkode: 21674...c2c

• Liker 3
Skrevet

Jeg dro til legen for å teste om jeg hadde antistoffer pga jobb. Og det hadde jeg ikke. Jeg har hatt katt siden jeg var et lite barn og de har vært med meg overalt og de har sovet i senga.

Nå har jeg ikke kattene i senga mer, men de kommer å skal ligge i fanget flere ganger i løpet av kvelden og hun ene er veldig avhengig av meg. Så jeg har tenkt som så at jeg lever som normalt rundt kattene, det blir ikke noen ekstra håndvask, da hadde jeg måtte vaske mange ganger og fått eksem. 

Samboer får ta seg av kattedoen i vinter når, kattene ikke vil ut mer. 

Jeg tar risikoen der og lever som normalt, og anser den som veldig liten. Siden jeg ikke hadde antistoffer.

Anonymkode: 44472...8c0

Skrevet

Det er uproblematisk. La mann/samboer rense kattekassen. Rens den ofte (gjerne daglig), siden det tar tid før eggene i avføringen er smittsomme). Katter er også som regel kun smitteførende i en kort periode (før de selv blir immune), som regel blir de smittet mens de er unge. Så unngå å skaffe deg ny kattunge, og ikke gi katten rått kjøtt (i tilfelle den ikke har blitt smittet tidligere). God håndhygiene før du spiser. 
Dette går helt fint, det er nok å gjøre helt basale tiltak. 

Anonymkode: 7f4b3...2b4

• Liker 1
Skrevet

De fleste blir forresten smittet gjennom mat, ikke kontakt med katter. Så det er mye viktigere at du skyller grønnsaker godt, og at kjøtt er gjennomstekt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Takk for trøst. Håper jeg har hatt det selv tidligere i livet siden jeg har vokst opp med katt. Men om ikke, er det kun via avføring det smitter? Katter slikker seg gjerne i rumpa og så på resten av pelsen, det vil vel si at de kan ha det i pelsen også? Jeg kysser ikke katten på munnen selvfølgelig, men har hendt jeg har kysset den på øret eller på hodet. 

Bør jeg slutte å ha den liggende i sofaen og på fanget? Er det kun kattebæsj som inneholder parasitten eller tiss også? Pleier ikke skifte ut sanden hver gang katten har tisset. 

Det går helt fint å ha katten i fanget og på sofaen. Det er ikke egg i kattens urin.

Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Herregud så hysterisk. Munnbind😂😂

Hvis du leser hele innlegget mitt så ser du at jeg ikke er hysterisk men tvert imot forteller TS at det er veldig lav sjans for smitte. Jeg renser også kattekassen selv om fastlegen sa jeg ikke skulle gjøre det, passer bare på hygienen. Så fint om du slutter å kalle folk hysteriske.

Det var vel unødvendig av meg å nevne munnbind siden jeg brukte det før jeg ble gravid også, fordi jeg synes det er ubehagelig å puste inn "støvet" fra kattekassen når jeg heller i ny sand og sånn. Så det er ikke egnentlig pga graviditeten men tenker at det skader jo ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...