AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #1 Skrevet 14. november 2021 Jeg er 25 og ønsker å få barn om noen år. Debatten angående "det tredje skiftet", har fått meg til å lure på om likestillingen har gått for langt? Jeg har en mastergrad og jobber innen offentlig sektor. Samfunnet er lagt opp slik at begge må i arbeid, både av økonomiske hensyn, men også pga. forventninger. Blir jeg forelder virker det befriende å være hjemme med barna en dag i uka. Er det ikke naturlig at kvinnen er den som tilbringer mest tid med barn mtp. biologien? Når det gjelder "det tredje skiftet" er jeg helt enig i kritikken.. Menn blir applaudert for å passe barn, det snakkes om hvor flinke de er til å passe barn, noe som burde vært en selvfølge. Å ta ansvar for barn, lekser, klær, innkjøp og husarbeid kan ikke sammenlignes med bil/plenklipping/garasje/lamper, det sistnevnte trenger ingen tankevirksomhet eller bekymring. Likevel, hvorfor er det et mål at flest mulig kvinner skal ut i arbeid? Anonymkode: 07834...486 4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #2 Skrevet 14. november 2021 Med tanke på at det to ganger i timen i Norge og hver 11 sekund i verden blir jenter voldtatt, at hver dag drepes 157 kvinner av sine partnere, at hvert år dør over 100.000 kvinner pga ingen adgang til trygge aborter, at annenhvert minutt blir en ny kvinne eller jentebarn trafficket, at 35millioner kvinner og 2 millioner jentebarn hver år tvunget til prostitusjon, at kvinner fortsatt blir regnet som mindre smarte enn menn i jobbsammenheng og seksuell trakassering og sexisme er en del av alle kvinners liv fra vi er små barn, så nei likestillingen har ikke gått for langt. Det er langt igjen til likestilling. At fedre har fått bedre rettigheter forhold til pappaperm er positivt for likestillingen både for menns og kvinners del, for kvinners del på den måten at det normaliseres at fedre også tar jobben, og at man slutter med det du kritiserer at menn skal få applaus for å gjøre noe så normalt og selvfølgelig som å ta vare på barnet sitt. Man kan fortsatt velge selv om man vil ha mor eller far ned i stillingsprosent på jobb eller være helt hjemmeværende utover perm, om man som familie har råd til det. Ingen hindrer deg fra å være mer hjemme med barna dine, om noe så er det kapitalismen du skal kritisere som gjør det vanskelig for foreldre å bli hjemme og ute fra jobb, og ikke likestillingen du skal kritisere. Anonymkode: f3b0c...c9c 38
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #3 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er 25 og ønsker å få barn om noen år. Debatten angående "det tredje skiftet", har fått meg til å lure på om likestillingen har gått for langt? Jeg har en mastergrad og jobber innen offentlig sektor. Samfunnet er lagt opp slik at begge må i arbeid, både av økonomiske hensyn, men også pga. forventninger. Blir jeg forelder virker det befriende å være hjemme med barna en dag i uka. Er det ikke naturlig at kvinnen er den som tilbringer mest tid med barn mtp. biologien? Når det gjelder "det tredje skiftet" er jeg helt enig i kritikken.. Menn blir applaudert for å passe barn, det snakkes om hvor flinke de er til å passe barn, noe som burde vært en selvfølge. Å ta ansvar for barn, lekser, klær, innkjøp og husarbeid kan ikke sammenlignes med bil/plenklipping/garasje/lamper, det sistnevnte trenger ingen tankevirksomhet eller bekymring. Likevel, hvorfor er det et mål at flest mulig kvinner skal ut i arbeid? Anonymkode: 07834...486 Kan si det med engang. Og dette er det forska på. Allt fler kvinner speciellt utanda som velger å få barn Slutter i yrket og bytter jobb eller begynner å jobbe redusert for å få opp i det private. Leger, advokater, etc etc. Høyt utanda kvinner som velger karriere foran barn og som på senere dager vil ha barn og ikke lengre kan jobbe i samme yrke. Litt rart at kvinner går først isteden for mannen. Anonymkode: a05eb...2f1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #4 Skrevet 14. november 2021 30 minutter siden, AnonymBruker said: Å ta ansvar for barn, lekser, klær, innkjøp og husarbeid kan ikke sammenlignes med bil/plenklipping/garasje/lamper, det sistnevnte trenger ingen tankevirksomhet eller bekymring. Anonymkode: 07834...486 Nå det. Som en moderne mann har jeg en fot i begge leire, og kan si at huset gir meg like store bekymringer som det å planlegge for barna, spesielt siden jeg vet at jeg er alene om det. Anonymkode: dbf59...029 3
Gjest IKC Skrevet 14. november 2021 #5 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg er 25 og ønsker å få barn om noen år. Debatten angående "det tredje skiftet", har fått meg til å lure på om likestillingen har gått for langt? Jeg har en mastergrad og jobber innen offentlig sektor. Samfunnet er lagt opp slik at begge må i arbeid, både av økonomiske hensyn, men også pga. forventninger. Blir jeg forelder virker det befriende å være hjemme med barna en dag i uka. Er det ikke naturlig at kvinnen er den som tilbringer mest tid med barn mtp. biologien? Når det gjelder "det tredje skiftet" er jeg helt enig i kritikken.. Menn blir applaudert for å passe barn, det snakkes om hvor flinke de er til å passe barn, noe som burde vært en selvfølge. Å ta ansvar for barn, lekser, klær, innkjøp og husarbeid kan ikke sammenlignes med bil/plenklipping/garasje/lamper, det sistnevnte trenger ingen tankevirksomhet eller bekymring. Likevel, hvorfor er det et mål at flest mulig kvinner skal ut i arbeid? Anonymkode: 07834...486 Du kan gjøre akkurat hva du vil, vær hjemme en dag i uka - vær hjemme 100% om du vil! Du har frihet til å gjøre det du vil! Jeg lurer dog på hva du mener med "biologien" når det kommer til å tilbringe mest tid med barna? Det eneste jeg kan komme på er at menn ikke kan produsere morsmelk, men den problemstillingen løser seg somregel med lønnet permisjon den første tiden
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #6 Skrevet 14. november 2021 Handler ikke likestilling egentlig om likt arbeid og lik lønn? Hvordan folk fordeler oppgavene på hjemmebane er vel opp til hver enkelt? Anonymkode: 70110...dec 6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #7 Skrevet 14. november 2021 https://no.m.wikipedia.org/wiki/Likestilling Anonymkode: 70110...dec
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #8 Skrevet 14. november 2021 Nei, likestillingen har ikke gått for langt. Hvorfor er det et mål at flest mulig menn skal ut i arbeid, uavhengig om de er fedre? Hvorfor er det svaret annerledes hvis det gjelder kvinner? Det er ingen ting med biologi som gjør at ikke menn kan synes det er «befriende» med firedagers uke på jobben, ei heller noe biologisk som gjør at kvinner liker klesvask og matlaging. Jeg kjenner meg ikke igjen i å være 25 år, og ha som mål å vaske bad og handle dopapir en hel dag i uka. Men heldigvis for deg, ingen hindrer deg å jobbe 80 % hvis du får barn, det er tvert i mot som forventa. Anonymkode: 49a2a...15a 22
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #9 Skrevet 14. november 2021 Biologien? Har du et gen som gjør deg flink med moppen? Det genet skulle gjerne jeg hatt! Anonymkode: 40cd2...b62 21
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #10 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er 25 og ønsker å få barn om noen år. Debatten angående "det tredje skiftet", har fått meg til å lure på om likestillingen har gått for langt? Jeg har en mastergrad og jobber innen offentlig sektor. Samfunnet er lagt opp slik at begge må i arbeid, både av økonomiske hensyn, men også pga. forventninger. Blir jeg forelder virker det befriende å være hjemme med barna en dag i uka. Er det ikke naturlig at kvinnen er den som tilbringer mest tid med barn mtp. biologien? Når det gjelder "det tredje skiftet" er jeg helt enig i kritikken.. Menn blir applaudert for å passe barn, det snakkes om hvor flinke de er til å passe barn, noe som burde vært en selvfølge. Å ta ansvar for barn, lekser, klær, innkjøp og husarbeid kan ikke sammenlignes med bil/plenklipping/garasje/lamper, det sistnevnte trenger ingen tankevirksomhet eller bekymring. Likevel, hvorfor er det et mål at flest mulig kvinner skal ut i arbeid? Anonymkode: 07834...486 Fordi vi trenger arbeidskraften. Og fordi kvinner må tjene egne penger så de kan være økonomisk uavhengige og kunne forsørge seg selv. Ikke alle menn er greie med kona si, så det er viktig at hun har en vei ut om nødvendig. Dessuten er det ikke alle kvinner som trives med å gå hjemme. Det er ikke sånn at mor automatisk er flinkest med barna. Anonymkode: 12305...5fe 12
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #11 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er 25 og ønsker å få barn om noen år. Debatten angående "det tredje skiftet", har fått meg til å lure på om likestillingen har gått for langt? Jeg har en mastergrad og jobber innen offentlig sektor. Samfunnet er lagt opp slik at begge må i arbeid, både av økonomiske hensyn, men også pga. forventninger. Blir jeg forelder virker det befriende å være hjemme med barna en dag i uka. Er det ikke naturlig at kvinnen er den som tilbringer mest tid med barn mtp. biologien? Når det gjelder "det tredje skiftet" er jeg helt enig i kritikken.. Menn blir applaudert for å passe barn, det snakkes om hvor flinke de er til å passe barn, noe som burde vært en selvfølge. Å ta ansvar for barn, lekser, klær, innkjøp og husarbeid kan ikke sammenlignes med bil/plenklipping/garasje/lamper, det sistnevnte trenger ingen tankevirksomhet eller bekymring. Likevel, hvorfor er det et mål at flest mulig kvinner skal ut i arbeid? Anonymkode: 07834...486 Du må tørre å velge det som er rett for deg og din familie. Har hele veien jobba deltid og samtidig spart til pensjon. Det har vært det rette for oss. Anonymkode: d568a...57a 2
Schadenfreude Skrevet 14. november 2021 #12 Skrevet 14. november 2021 Hvorfor har du tatt en mastergrad? Du har jo åpenbart lagt mye tid og innsats i en utdanning, hvorfor gjøre det hvis målet uansett er å være hjemme med barna? Eller er det litt greit å ha muligheten for økonomisk uavhengighet og faglige utfordringer likevel? Vi trenger arbeidskraften fra begge kjønn, i hvert fall fra de som er i stand til å jobbe. Du trenger ikke å hive deg på en vill klatretur opp karrierestigen, men det er fint å ha egne bein å stå på. Ikke minst er det fint å ha egen pensjonsopptjening. Her tjener jeg mest og mannen tar mest av husarbeidet og det praktiske rundt ungene. Det er det som passer best for oss. 10
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #13 Skrevet 14. november 2021 Du tenker likestilling har gått for langt siden forskning igjen viser at kvinner gjør mest hjemme og med barna? Altså, Hæ?? Det er vel snarere et tegn på at likestilling ikke har kommet langt nok.. Anonymkode: faa96...961 22
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #14 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Du tenker likestilling har gått for langt siden forskning igjen viser at kvinner gjør mest hjemme og med barna? Altså, Hæ?? Det er vel snarere et tegn på at likestilling ikke har kommet langt nok.. Anonymkode: faa96...961 Stussa på den jeg og. Anonymkode: a491e...406 1
Flintis Skrevet 14. november 2021 #15 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er 25 og ønsker å få barn om noen år. Debatten angående "det tredje skiftet", har fått meg til å lure på om likestillingen har gått for langt? Jeg har en mastergrad og jobber innen offentlig sektor. Samfunnet er lagt opp slik at begge må i arbeid, både av økonomiske hensyn, men også pga. forventninger. Blir jeg forelder virker det befriende å være hjemme med barna en dag i uka. Er det ikke naturlig at kvinnen er den som tilbringer mest tid med barn mtp. biologien? Når det gjelder "det tredje skiftet" er jeg helt enig i kritikken.. Menn blir applaudert for å passe barn, det snakkes om hvor flinke de er til å passe barn, noe som burde vært en selvfølge. Å ta ansvar for barn, lekser, klær, innkjøp og husarbeid kan ikke sammenlignes med bil/plenklipping/garasje/lamper, det sistnevnte trenger ingen tankevirksomhet eller bekymring. Likevel, hvorfor er det et mål at flest mulig kvinner skal ut i arbeid? Anonymkode: 07834...486 Likestilling er en ting, feminisme noe annet. Ingen ser så ned på kvinners naturlige oppgaver som feminister. Dette gjør at menn ikke gjør det som er naturlig for dem mens mens kvinner ikke gjør det som er naturlig for dem. Ingen får det de ønsker i samlivet og forholdet går dukken. Suzanne Venker har podcaster og bøker om dette, jeg har bare hørt noen podcaster på utube. Feministene burde kjempet for kvinners natur ikke mot den.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #16 Skrevet 14. november 2021 Grunnen til at det ble orkestrert en bevegelse som fikk kvinnene ut i arbeid, var at da kunne man dra inn skatt fra dobbelt så mange mennesker, samtidig som man fikk mer kontroll på indoktrinering av den neste generasjonen, siden barna da måtte tilbringe mer tid i skole og barnehage. Svekking av familie, mer makt til stat. Ting er ikke alltid hva de ser ut som på overflaten. Anonymkode: b2849...c98 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #17 Skrevet 14. november 2021 Flintis skrev (11 minutter siden): Likestilling er en ting, feminisme noe annet. Ingen ser så ned på kvinners naturlige oppgaver som feminister. Dette gjør at menn ikke gjør det som er naturlig for dem mens mens kvinner ikke gjør det som er naturlig for dem. Ingen får det de ønsker i samlivet og forholdet går dukken. Suzanne Venker har podcaster og bøker om dette, jeg har bare hørt noen podcaster på utube. Feministene burde kjempet for kvinners natur ikke mot den. Selvfølgelig klarte ikke forumets mest aktive incel mann holde seg fra å komme inn med antifeminisme og kvinnehat i tråden 🤦♀️🤦♀️🤦♀️🤦♀️🤦♀️🤦♀️🤦♀️ Anonymkode: f3b0c...c9c 8
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #18 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Grunnen til at det ble orkestrert en bevegelse som fikk kvinnene ut i arbeid, var at da kunne man dra inn skatt fra dobbelt så mange mennesker, samtidig som man fikk mer kontroll på indoktrinering av den neste generasjonen, siden barna da måtte tilbringe mer tid i skole og barnehage. Svekking av familie, mer makt til stat. Ting er ikke alltid hva de ser ut som på overflaten. Anonymkode: b2849...c98 Den var ny, litt av noen ville konspirasjonsteorier dere kvinnehatere klarer å komme opp med fordi det er jo heeeeelt umulig i deres øyne at kvinner ikke lenger vil finne seg i å bli voldtatt og tvunget til å være i forhold med voldelige menn fordi de ikke fikk lov til å jobbe og hadde null sjans på å klare seg selv. Nei for det er jo i kvinners natur å være submissive sex slaver for menn og ikke ha nooooen interesse av å dyrke sitt eget liv og egne interesser 🤦♀️🤦♀️🤦♀️🤦♀️🤦♀️🤦♀️ Anonymkode: f3b0c...c9c 9
IDGAF Skrevet 14. november 2021 #19 Skrevet 14. november 2021 Se serien Maid på Netflix. Gjør meg takknemlig for å bo i Norge hvor jeg har muligheten til å forlate en partner som er voldelig eller misbruker meg. Ikke alle kvinner i verden er så heldige. 9
Flintis Skrevet 14. november 2021 #20 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Selvfølgelig klarte ikke forumets mest aktive incel mann holde seg fra å komme inn med antifeminisme og kvinnehat i tråden 🤦♀️🤦♀️🤦♀️🤦♀️🤦♀️🤦♀️🤦♀️ Anonymkode: f3b0c...c9c He he, hør litt på hun Suzanne Venker, det er ikke sikkert hun er så dum skjønner du, tidligere feminist også. Om du leser nøyere er det ikke pro incell eller kvinnehat i noe av det jeg skriver. Jeg ønsker at folk skal lære seg å sjekke på en ordentlig måte, bli den beste versonen av seg selv for egen del slik at en kvinne kan komplimentere livet de lever og ikke være livet. Gjør menn dette blir det ikke mange inceller skal du se. Ditt motargument på det jeg skriver i denne tråden er vel et eksempel på det en kaller billig hersketeknikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå