AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #1 Skrevet 14. november 2021 Hva mener dere? Anonymkode: 97495...1ee
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #2 Skrevet 14. november 2021 Det vil jeg tro. Jeg har ett og har jo ikke prøvd å ha to. Men vi slipper jo all søskenkrangling. Den største fordelen med to tror jeg må være at de har noen å leke med, men det er jo slett ikke alltid at søsken ønsker å leke sammen. Jeg synes ofte det er enklere å ha to i hus når barnet mitt har besøk av en venn, men da er det jo noen han har valgt selv å være sammen med, så det kan nok ikke sammenlignes. Det er selvsagt mange fordeler med å ha to også, men jeg tror nok ikke folk velger det først og fremst for å få det enklere akkurat. Anonymkode: 3de6a...85a 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #3 Skrevet 14. november 2021 Ja. 2,5 og 10 mnd. Slitsomt å være alene med begge, umulig å være alene med de om natten (begge har 4-10 oppvåkninger). Anonymkode: 8f959...154
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #4 Skrevet 14. november 2021 Vi er tre søstre i nær alder, vi klagde alltid på at vi ikke hadde noen å leke med. Å leke sammen var uaktuelt😅Tenårene tilbrakte vi på hvert vårt rom og tålte knapt synet på hverandre. Heldigvis har vi fin kontakt i dag da. Men, å få flere barn for at de skal være venner bør man ikke ta som en selvfølge. Anonymkode: 9d94d...316 5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #5 Skrevet 14. november 2021 Tror at to barn er flere enn ett. Litt usikker da. Anonymkode: 38b44...553 1
solmåneogstjerner Skrevet 14. november 2021 #6 Skrevet 14. november 2021 (endret) Kommer litt an på hva du tenker på. Med første barn har man allerede satt seg i familie/småbarnssituasjonen, og det var kanskje den største forskjellen for meg og mange andre. Barn nr to gjorde på en måte ikke så stor forskjell. Terskelen mellom null og et barn er klart større enn når man går fra ett til to. Samtidig, ja man må jo ta hensyn til to, og ihvertfall i begynnelsen er jo de to på vidt forskjellige stadier, mtp deres behov. Aldersforskjell har litt å si. Men om større eller mindre aldersforskjell er lettere, er også litt vanskelig. Et stort barn trenger kanskje ikke bleieskift og oppfølging hele tiden, samtidig vil det barnet ha helt andre behov enn den minste, i lang tid. Kanskje alltid. Jeg har to tette som de to første, og en attpåklatt. Men altså, min erfaring er at selvsagt er to barn mer utfordring enn ett, men ikke dobbelt så mye. Endret 14. november 2021 av solmåneogstjerner
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #7 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hva mener dere? Anonymkode: 97495...1ee JA!!! Kun en å handle til, en å følge opp, en å passe på, en og få med på ting, ingen søskenkjærlighet, mye billigere. Men samholdet og kosen med to er verdt det. Anonymkode: 722d5...84b
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #8 Skrevet 14. november 2021 Det tenker jeg varierer. Jeg tror ikke det for vår del. Men så vet jeg heller ikke hvordan det hadde vært om vi hadde ett barn nå. Vi har to barn på 2 og 3,5 år. Babytiden var vanskeligere med den første enn den andre. Nr. to "bare sov" den første tiden. Dermed ble det enklere enn forventet andre gang. Nå er det stort sett lettere å lage middag eller gjøre annet husarbeid når begge er hjemme enn bare en. De holder på sammen, og krangler lite (foreløpig). Men samtidig kjenner jeg jevnlig på at begge trenger meg samtidig. Å være på handletur, syns jeg er enklere med bare en av dem. Å ha eller være på besøk hos en voksen jeg har lyst til å prate litt voksent med, og som ikke har barn, er betydelig enklere med begge enn med en av dem med. Så mer praktisk jobb, mer å følge med på. Det som funket på nr. en funker ikke nødvendigvis på nr. to, så det er også mer å finne ut av. Men vi var inne i baby- og småbarnslivet fra før, så lillesøster medførte ingen stor omveltning. Våre to underholder hverandre. De sover til og med bedre sammen, men det er først og fremst skikkelig flaks. Anonymkode: b96b3...e4d 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #9 Skrevet 14. november 2021 Det kommer Ann på. Fordeler og «ulemper» med begge deler. Har du to så kan de underholde hverandre. Har de litt skille mellom alderen så kan den største hjelpe til med ting. Når min første begynte i barnehagen var han så sart for lyder, så han fikk knapt sove der. De ansatte sa at barn med søsken er vant til en annen type bråk og sover gjennom alt. Det samme med at han var en litt forsiktig type enn de som var vant til iltre søsken. Anonymkode: 1270b...44b
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #10 Skrevet 14. november 2021 Det er i alle fall mye fredeligere, slipper søskenkrangling. Anonymkode: b126c...fa3 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #11 Skrevet 14. november 2021 Ja - og nei. 😅 Vi som har to barn, føler jo på det, hvor lett er det bare ha ett barn med seg, når man skal noe. Er jo så enkelt, og rolig og og så harmonisk familie vi er 😅 Istedenfor to gale apekatter, som girer hverandre mer og og mer opp. Men samtidig, så ser jeg jo at ettbarnsforeldre/mødre legger planken mye høyre for seg selv. Slik som, jeg vet ikke, alt frukt kuttes og skrelles? Matpakkene er en kunstverk? Barnet følges opp overalt, og nesten mates med skje fortsatt som førsteklassing? Man lærer raskt å slappe av litt mer som tobarnsforeldre, det er jo ikke sjans å følge opp to like tett. Men også derfor tviler jeg egentlig at ett barn er så mye mindre jobb. Der vi med flere barn bruker hundre prosent av tiden til å sjonglere og forhandle mellom barna, for å skape litt fred i hvertfall - der bruker jo de med ett barn, alt sin til på å underholde og passe på barnet. Så de ligger jo på hundre prosent av tiden brukt, de også. Anonymkode: 6c514...f68 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #12 Skrevet 14. november 2021 Det er jo mye enklere med ett barn synes jeg, på mange vis. Det er kun én du trenger på passe på. Samt slipper dårlig samvittighet for at du ikke kan dele deg i to. Samtidig, søsken kan leke med hverandre, de finner glede i hverandre.. Vi har to nå, og det er definitivt mer jobb, men jeg elsker det 💕 Anonymkode: 05a19...7fe
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #13 Skrevet 14. november 2021 Såklart er et barn enklere enn to. Du har mer overskudd og tid til barnet. Lettere å dekke alle barnets behov + mere tid sammen med partneren. Skjer ikke mange skilsmisser etter barn nr 2 også..? Anonymkode: 5c66c...d75
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #14 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja - og nei. 😅 Vi som har to barn, føler jo på det, hvor lett er det bare ha ett barn med seg, når man skal noe. Er jo så enkelt, og rolig og og så harmonisk familie vi er 😅 Istedenfor to gale apekatter, som girer hverandre mer og og mer opp. Men samtidig, så ser jeg jo at ettbarnsforeldre/mødre legger planken mye høyre for seg selv. Slik som, jeg vet ikke, alt frukt kuttes og skrelles? Matpakkene er en kunstverk? Barnet følges opp overalt, og nesten mates med skje fortsatt som førsteklassing? Man lærer raskt å slappe av litt mer som tobarnsforeldre, det er jo ikke sjans å følge opp to like tett. Men også derfor tviler jeg egentlig at ett barn er så mye mindre jobb. Der vi med flere barn bruker hundre prosent av tiden til å sjonglere og forhandle mellom barna, for å skape litt fred i hvertfall - der bruker jo de med ett barn, alt sin til på å underholde og passe på barnet. Så de ligger jo på hundre prosent av tiden brukt, de også. Anonymkode: 6c514...f68 Det siste du skrev synes jeg er ganske spot on. Eldste krevde mye mer av oss foreldre som enebarn. Nå har han søsken og innfinner seg i mye mer at vi må lage middag, vaske klær og gjøre mye mer praktiske ting. Samtidig som jeg har et stort behov for å involvere eldste mer i disse tingene, fordi jeg gjerne vil gi dedikert tid til han. Det gjør at jeg må være mer kreativ og vi får mer kvalitetstid sammen (med matlaging, vaske klær, henge opp klær) - enn at jeg sitter på gulvet og leker på grunn av dårlig samvittighet mens jeg egentlig skulle ha vasket klær. Nå MÅ jeg vaske klær, mens før kunne det vente. Anonymkode: bba49...de5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #15 Skrevet 14. november 2021 Det kommer nok helt an på barnet og barna tenker jeg😊 Selv har vi to og ser bare fordeler. De leker masse sammen, aldri dårlig samvittighet for å drive med noe annet, trenger ikke stresse med at de skal ha venner på besøk osv her tiden, hver dag noen å leke med. Trenger ikke aktivisere dem i det hele tatt, det går av seg selv. Og samtidig får de akkurat det de trenger, det er jo fint. Men, mine er bare 3 og 5, så de krangler jo ikke så mye enda, det har de nesten aldri gjort. De bare leker i timesvis. I dag har jeg malt en lang vegg i stua to strøk og fått strikket endel - mens ungene lekte og lekte. Mistenker sterkt det ikke hadde blitt noe av med bare et barn i hus. Uten å sette på tv’n iaf… men det er jo klart mer arbeid med to enn med ett de første årene. Men når fordelene kommer kommer de strekt ser det ut til her Anonymkode: 234e7...a6d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå