AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #1 Skrevet 14. november 2021 Vil se hvor mange som tar vs ikke tar den under graviditet. Anonymkode: c9e06...dd4 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #2 Skrevet 14. november 2021 Har heller ikke tenkt å sette en sprøyte med virus inn nå som jeg skaper et liv. Jeg er ikke vaksinemotstander og jeg er klar over at corona også har bivirkninger. Derimot er det ikke sikkert jeg får corona under graviditet. Tar jeg vaksine VET jeg at jeg gir fosteret et virus under skapelsen. Der har jeg et valg. Har nå snart klart å fullføre to graviditeter siden lock down uten å pådra meg corona. Setter jeg derimot vaksinen, vet jeg at jeg tilfører foster virus. Derimot ønsker jeg at fosteret i magen skal få vokse til og utvikle organer, hjerne etc. uten at man tilfører et virus under skapelsen. Jeg har tatt influensavaksine, da denne er godt utprøvd. Barna mine følges opp med alle vaksiner de skal, og jeg tar også vaksiner jeg skal ellers. Tok pandemivaksinen i 2009, og fikk ødelagt 7 år ca av livet mitt pga den. Derav er legen min også enig i at det muligens er best for meg å avstå. Vært inn og ut av sykehus, slitt med narkolepsi og måttet være x antall ganger i søvnlab osv. Så derav; Nei - jeg tør ikke gjøre det mot foster under skapelse. Jeg har dog 100% respekt for at andre velger annerledes enn meg. Til syvende og sist er det som å velge mellom pest eller kolera og jeg tenker daglig tanken: «Hva om det å vente er feil?» Jeg blir med andre ord aldri 100% komfortabel med avgjørelsen min, men det hadde føltes like ubehagelig om vaksinen var satt og jeg måtte leve i uvisshet om bivirkninger av den. Anonymkode: 6b2c9...045 7
Gjest 123 eller noe Skrevet 14. november 2021 #3 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du jobb som isolere deg helt? Anonymkode: c9e06...dd4 Jeg har kraftig bekkenløsning, og kynnere som ikke vil slippe taket om de først setter igang etter høyt aktivitetsnivå på jobben (matbutikk, underbemannet i tillegg så et enormt press konstant) spurte legen hva jeg kunne gjøre for å roe dem ned, men han likte ikke hyppigheten og styrken på dem, og sykemeldte meg 100% på eget initiativ, i frykt for premature rier og for tidlig fødsel... så hell i uhell kan jeg holde meg helt isolert ja, selv om det er dritkjedelig å være helt asosial og ikke gjøre stort.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #4 Skrevet 14. november 2021 skruttveig skrev (Akkurat nå): Jeg har kraftig bekkenløsning, og kynnere som ikke vil slippe taket om de først setter igang etter høyt aktivitetsnivå på jobben (matbutikk, underbemannet i tillegg så et enormt press konstant) spurte legen hva jeg kunne gjøre for å roe dem ned, men han likte ikke hyppigheten og styrken på dem, og sykemeldte meg 100% på eget initiativ, i frykt for premature rier og for tidlig fødsel... så hell i uhell kan jeg holde meg helt isolert ja, selv om det er dritkjedelig å være helt asosial og ikke gjøre stort. Synes du gjør 100% rett! Anonymkode: 6b2c9...045 2
Gjest 123 eller noe Skrevet 14. november 2021 #5 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Synes du gjør 100% rett! Anonymkode: 6b2c9...045 Takk, ja jeg har i tillegg et ekstremt press på lungene nå siden hun ligger opp ned og sparker meg hardt, en tur i kjelleren for å sette på klesvasken setter meg ut av spill helt anpusten og svimmel, og en tur på lekeplassen med ungen sliter meg ganske mye ut og krever at vi tar mange pauser på vei hjem. Jeg har ikke mye å gjøre på jobb i en butikk nå, er kun til irritasjon for kunder og kollegaer fordi jeg ikke fungerer til å jobbe effektivt som før verken i kassa eller på gulvet, så da takket jeg ja til den sykemeldingen og nei til vaksinen med god samvittighet 🙂
Molly_ Skrevet 14. november 2021 #6 Skrevet 14. november 2021 Tatt dobbel moderna, og influensavaksinen. Er så mye smitte og jeg vil heller ha vaksinen enn sykdommen. 5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #7 Skrevet 14. november 2021 Molly_ skrev (Akkurat nå): Tatt dobbel moderna, og influensavaksinen. Er så mye smitte og jeg vil heller ha vaksinen enn sykdommen. Fornuftig. Anonymkode: 9904f...ee6 4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #9 Skrevet 14. november 2021 skruttveig skrev (Akkurat nå): Takk, ja jeg har i tillegg et ekstremt press på lungene nå siden hun ligger opp ned og sparker meg hardt, en tur i kjelleren for å sette på klesvasken setter meg ut av spill helt anpusten og svimmel, og en tur på lekeplassen med ungen sliter meg ganske mye ut og krever at vi tar mange pauser på vei hjem. Jeg har ikke mye å gjøre på jobb i en butikk nå, er kun til irritasjon for kunder og kollegaer fordi jeg ikke fungerer til å jobbe effektivt som før verken i kassa eller på gulvet, så da takket jeg ja til den sykemeldingen og nei til vaksinen med god samvittighet 🙂 Ja sant. Skjønner deg godt☺️ vaksinen kan vi ta når vi har født. Anonymkode: 6b2c9...045 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #10 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja sant. Skjønner deg godt☺️ vaksinen kan vi ta når vi har født. Anonymkode: 6b2c9...045 Da kan det være for sent. Anonymkode: 9904f...ee6 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #11 Skrevet 14. november 2021 Wilma89 skrev (3 minutter siden): Jeg er fullvaksinert med Pfizer😊 Du tok de mens du er gravid? Anonymkode: c9e06...dd4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #12 Skrevet 14. november 2021 skruttveig skrev (5 minutter siden): Takk, ja jeg har i tillegg et ekstremt press på lungene nå siden hun ligger opp ned og sparker meg hardt, en tur i kjelleren for å sette på klesvasken setter meg ut av spill helt anpusten og svimmel, og en tur på lekeplassen med ungen sliter meg ganske mye ut og krever at vi tar mange pauser på vei hjem. Jeg har ikke mye å gjøre på jobb i en butikk nå, er kun til irritasjon for kunder og kollegaer fordi jeg ikke fungerer til å jobbe effektivt som før verken i kassa eller på gulvet, så da takket jeg ja til den sykemeldingen og nei til vaksinen med god samvittighet 🙂 Akkurat dette med ekstremt press på lungene er jo grunn nok til å ikke ville ha covid, så derfor har jeg vaksinert meg slik at symptomene blir mildere om jeg skulle bli smittet nå. Anonymkode: 933f4...715 4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #13 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har heller ikke tenkt å sette en sprøyte med virus inn nå som jeg skaper et liv. Jeg er ikke vaksinemotstander og jeg er klar over at corona også har bivirkninger. Derimot er det ikke sikkert jeg får corona under graviditet. Tar jeg vaksine VET jeg at jeg gir fosteret et virus under skapelsen. Der har jeg et valg. Har nå snart klart å fullføre to graviditeter siden lock down uten å pådra meg corona. Setter jeg derimot vaksinen, vet jeg at jeg tilfører foster virus. Derimot ønsker jeg at fosteret i magen skal få vokse til og utvikle organer, hjerne etc. uten at man tilfører et virus under skapelsen. Jeg har tatt influensavaksine, da denne er godt utprøvd. Barna mine følges opp med alle vaksiner de skal, og jeg tar også vaksiner jeg skal ellers. Tok pandemivaksinen i 2009, og fikk ødelagt 7 år ca av livet mitt pga den. Derav er legen min også enig i at det muligens er best for meg å avstå. Vært inn og ut av sykehus, slitt med narkolepsi og måttet være x antall ganger i søvnlab osv. Så derav; Nei - jeg tør ikke gjøre det mot foster under skapelse. Jeg har dog 100% respekt for at andre velger annerledes enn meg. Til syvende og sist er det som å velge mellom pest eller kolera og jeg tenker daglig tanken: «Hva om det å vente er feil?» Jeg blir med andre ord aldri 100% komfortabel med avgjørelsen min, men det hadde føltes like ubehagelig om vaksinen var satt og jeg måtte leve i uvisshet om bivirkninger av den. Anonymkode: 6b2c9...045 Beklager flisespikkeri, men jeg klaaarer ikke å la være ettersom du skrev feil så mange ganger. "Skapelse" betyr at en Gud skaper verden, og IKKE at et barn utvikler seg i magen. Forøvrig - jeg er midt i andre trimester, og har nettopp tatt koronavaksinen. Ser det er en som skriver lengre oppe at det ikke er anbefalt å ta den når man er gravid, men det er jo helt feil. Det er anbefalt å ta den i 2./3. trimester, men enkelte steder er moderna frarådet. Jeg fikk pfizer. Man ser i mange andre land at det er ekstremt mange gravide som blir alvorlig syk og må legges inn på sykehus til behandling, i tillegg til at det er økt forekomst av gravide med korona som har født for tidlig, eller dødfødsel. Det vil alltid være bivirkninger av vaksiner, men av det jeg har lest så ser det ut til at sannsynligheten er mye større for å få alvorlige følger av korona enn av vaksinen. Med den ekstreme smitten som er i samfunnet nå, spesielt nordpå, så er jeg overlykkelig over at jeg endelig har fått ta vaksinen. Anonymkode: 4a629...b00 15
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #14 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da kan det være for sent. Anonymkode: 9904f...ee6 Eller akkurat riktig for at fosteret skal få en fair sjanse i livet. Det vet vi først om 10 år ish. Sier ikke at du har feil, sier ikke at jeg har rett. Sannheten er at dette vil kun tid kunne vise oss. Håper begge deler viser seg å gå bra🙏🏻 Anonymkode: 6b2c9...045 4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #15 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Har heller ikke tenkt å sette en sprøyte med virus inn nå som jeg skaper et liv. Jeg er ikke vaksinemotstander og jeg er klar over at corona også har bivirkninger. Derimot er det ikke sikkert jeg får corona under graviditet. Tar jeg vaksine VET jeg at jeg gir fosteret et virus under skapelsen. Der har jeg et valg. Anonymkode: 6b2c9...045 Godt gjort at du VET dette når det ikke er virus i vaksinen. Er ikke gravid men alle jeg kjenner som er har tatt vaksinen. Anonymkode: c6927...f5c 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #16 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Beklager flisespikkeri, men jeg klaaarer ikke å la være ettersom du skrev feil så mange ganger. "Skapelse" betyr at en Gud skaper verden, og IKKE at et barn utvikler seg i magen. Forøvrig - jeg er midt i andre trimester, og har nettopp tatt koronavaksinen. Ser det er en som skriver lengre oppe at det ikke er anbefalt å ta den når man er gravid, men det er jo helt feil. Det er anbefalt å ta den i 2./3. trimester, men enkelte steder er moderna frarådet. Jeg fikk pfizer. Man ser i mange andre land at det er ekstremt mange gravide som blir alvorlig syk og må legges inn på sykehus til behandling, i tillegg til at det er økt forekomst av gravide med korona som har født for tidlig, eller dødfødsel. Det vil alltid være bivirkninger av vaksiner, men av det jeg har lest så ser det ut til at sannsynligheten er mye større for å få alvorlige følger av korona enn av vaksinen. Med den ekstreme smitten som er i samfunnet nå, spesielt nordpå, så er jeg overlykkelig over at jeg endelig har fått ta vaksinen. Anonymkode: 4a629...b00 Det går fint:) bare korriger i vei du☺️ gjør meg ingenting da det var noe helt annet jeg prøvde å få frem. skape ('skɑːpə) verb transitiv 1. fremstille, danne skape et vakkert hjem 2. forårsake, frembringe skape kaos i trafikken Da endrer jeg ordet skape til å frembringe eller danne et liv, om det gjør det lettere for deg? Så er den saken ute av verden. Det var uansett ikke veldig relevant for det jeg prøvde å si. Veldig godt å høre at du føler deg trygg i valget ditt❤️ Ingenting er bedre enn det☺️ Jeg føler meg absolutt ikke trygg i mitt, og er som jeg også skrev veldig usikker. Hadde følt meg usikker uansett hva jeg gjorde da jeg vet at dette ikke er noe vi vil vite svar på om var rett eller galt før om ganske mange år. Håper det går bra for alle uansett valg🙏🏻 Anonymkode: 6b2c9...045 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #17 Skrevet 14. november 2021 Har selvfølgelig vaksinert meg, ja. Noe annet synes jeg er uansvarlig, både overfor meg selv, familien min, pasienter jeg jobber med, og ikke minst, den lille i magen. Anonymkode: dc016...9eb 6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #18 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Godt gjort at du VET dette når det ikke er virus i vaksinen. Er ikke gravid men alle jeg kjenner som er har tatt vaksinen. Anonymkode: c6927...f5c Jeg vet at det er ting i vaksinen som gjør at venner av meg ikke funker i hverdagen. Jeg vet at venninner av meg blør non stop og har hormonelle utfordringer. Jeg vet at bestemoren min ble innlagt etter vaksinen. Jeg er den første til å innrømme at jeg ikke kan alt eller vet alt om denne vaksinen. Om det ikke er virus i den, uttalte jeg meg feil. Ingen fare for meg å innse eller si. Jeg tror i grunn ingen av oss vet med sikkerhet. Jeg VET ikke hva som på sikt gjennom årene vil vise seg å være et smart valg. Jeg VET ikke. Jeg har 0 problemer med å si det heller. TS spør om man har tatt vaksine som gravid eller ei, jeg svarte på hennes spm. Jeg respekterer at andre velger annerledes enn meg og jeg sier gang på gang at jeg ikke kan vite hva som ender opp med å være et bra/riktig valg. Anonymkode: 6b2c9...045 6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #19 Skrevet 14. november 2021 Ja, jeg tok første dose astrazeneca før jeg visste at jeg var gravid, var vel 1 uke etter egget festet seg, og jeg testet positivt rett etterpå. Tok 2 dose pfizer i 2 trimester. Jobber i helsevesenet, men var sykemeldt ved 2 dosen, og har ikke vært tilbake på jobb etter det, men ønsket å ta for å beskytte både meg, og det kommende fosteret, som også blir beskyttet. Har også tatt influensavaksinen. Anonymkode: 788ef...838 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #20 Skrevet 14. november 2021 29 minutter siden, AnonymBruker said: Vil ta mange år før man vet hvordan disse vaksinene virkelig påvirker folks helse på sikt. Unge jenters fertilitet. Fosterets utvikling over tid, etter fødsel. Narkolepsi. Osv osv osv. Det kan ta opp til 5-10 år før tallene begynner å vise seg. Anonymkode: 6b2c9...045 Det tok åtte måneder før man visste at svineinfluensaen ga narkolepsi. Vi har gitt covid-vaksinene lenger nå, med bedre testing, uten at seriøse bivirkninger har blitt sett (annet enn AZ vaksinen) Anonymkode: 2947d...f5f 4
Anbefalte innlegg