Gå til innhold

Østerrike: Uvaksinerte må i lockdown

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker dere om det?

Ser de skal ha det i Østerrike. Håper sterkt de kommer med det her i Norge også :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/28ol3G/oesterrike-stenger-ned-for-uvaksinerte?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row6_pos1

Sitat

Det bor nesten ni millioner mennesker i Østerrike. Ifølge VGs coronaspesial er 63,1 prosent i landet fullvaksinert.

Barn under 12 år vil få unntak for lockdown-planene. Men andre uvaksinerte kan kun forlate hjemmene sine for å dra på jobb eller handle nødvendige dagligvarer.

Det spørs om ikke dette blir en strategi som flere land vil se seg nødt til å ty til fremover. 

• Liker 13
Skrevet

Lockdown for alle eller ingen. Mye bedre å ha lockdown der det ikke er noe behov for oppmøte. Steng kontorer der det er mulig å ha hjemmekontor

• Liker 11
Skrevet

Ja la oss prøve på det! Så vil det garantert vise seg at smitten er akkurat like stor, og sykehusinnleggelsen er akkurat like mange fordi vi vaksinerte også smitter videre i hytt og pine og jo mange fullvaksinerte med underliggende sykdommer og ikke blir også ganske syk og noen alvorlig syk. Vaksinen beskytter langt i fra 100%. Så etter dette hvem pokker skal du skylde på da ? 

• Liker 42
Skrevet

Hva er poenget med lockdown for drøye 35 prosent når man fyller fotballarenaer og barer for resten. Smitten sprer seg jo like raskt, og kommer og å spre seg til de uvaksinerte. Vi må innse at vi ikke lenger kan leve som før og at det ikke engang vil hjelpe å ha 100 % vaksinasjon.  Vi har tapt mot covid, takken får være at covid er ganske ufarlig i forhold til en skikkelig dødelig smittebåren sykdom. Nå må vi lære at vi ikke kan holde på som vi har gjort, fordi pandemier kommer til å oppstå igjen, og de kan være mye mer heavy enn denne. Da er det utrolig korttenkt å prøve å tvinge folk til å vaksinere seg, for problemet er hvordan vi lever.

• Liker 18
Skrevet
Just now, Antiviruset said:

JVaksinen beskytter langt i fra 100%. Så etter dette hvem pokker skal du skylde på da ? 

Nei si det..

Jeg lurer på hvordan de har tenkt å håndheve denne galskapen? Hvordan skal de klare å følge med på at millioner av mennesker liksom holder seg hjemme når de ikke er på jobb eller handler matvarer?

• Liker 10
Skrevet

Pipen får nok en annen lyd når dødsfallene og skadene ikke kan skjules mer. Come what may.

• Liker 13
Gjest laPistola
Skrevet

Vi kan jo først se hvordan det går i Østerrike. 😅 hva legges i lockdown, vaksinepass for og gå på butikken, ta buss, gå på jobb, gå på besøk til venner osv? Spennende… 

Skrevet

Det synes jeg hadde vært veldig fint. Hadde vært på sin plass med en lengre ferie nå, samt sluppet alt det sosiale tøvet førjulstiden og juletiden bringer med seg.

• Liker 11
Skrevet (endret)
Anonymus1986 skrev (2 timer siden):

Nei si det..

Jeg lurer på hvordan de har tenkt å håndheve denne galskapen? Hvordan skal de klare å følge med på at millioner av mennesker liksom holder seg hjemme når de ikke er på jobb eller handler matvarer?

"Schallenberg og en av hans statsråder, Karl Nehammer, understreket at tiltakene skal følges opp med kontroller fra politiets side."

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/28ol3G/oesterrike-stenger-ned-for-uvaksinerte

Endret av Elaine Marley
  • Liker 11
Skrevet
laPistola skrev (8 minutter siden):

Vi kan jo først se hvordan det går i Østerrike. 😅 hva legges i lockdown, vaksinepass for og gå på butikken, ta buss, gå på jobb, gå på besøk til venner osv? Spennende… 

Det gjelder restauranter, trening, kino ol, ikke buss, butikk og private besøk osv. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Nikitaspin said:

Det gjelder restauranter, trening, kino ol, ikke buss, butikk og private besøk osv. 

Nei, det gjør det ikke. De uvaksinerte i Østerrike får ikke forlate hjemmene sine i det hele tatt, bortsett fra for å handle mat og dra på jobb,

• Liker 9
Skrevet

Fornuftig. Ikke-vaksinerte utgjør vel 40-50% av koronasyke innlagt på sykehus. En lockdown for uvaksinerte vil gjøre at man kan tåle høyere smittetall og ca. like mange innlagte på sykehus.

• Liker 4
Skrevet (endret)
Antiviruset skrev (2 timer siden):

Ja la oss prøve på det! Så vil det garantert vise seg at smitten er akkurat like stor, og sykehusinnleggelsen er akkurat like mange fordi vi vaksinerte også smitter videre i hytt og pine og jo mange fullvaksinerte med underliggende sykdommer og ikke blir også ganske syk og noen alvorlig syk. Vaksinen beskytter langt i fra 100%. Så etter dette hvem pokker skal du skylde på da ? 

Selvfølgelig beskytter ikke vaksinen 100%. Ingen vaksiner er 100% og vaksinen beskytter dårligere etter noen måneder. Derfor de er begynt å gi 3. 

Litt beskyttelse er bedre enn null beskyttelse. Uvaksinerte har ikke noe beskyttelse, og de har jo sagt i flere land at smitten øker mest blant uvaksinerte.

Endret av Elaine Marley
Gjest laPistola
Skrevet
Nikitaspin skrev (2 minutter siden):

ok… uvaksinerte får ikke gå på trening, men gjerne presse seg inn på overfylte busser 😅 herlig. 

Gjest 123 eller noe
Skrevet

Er uvaksinert og i 3 trimester, og det hadde vært helt fantastisk for meg å slippe og forholde meg til alle folk som hoster på meg eller står så nærme meg at det så ut som de var på date med babyen i magen min, når jeg står i butikk-køen. Mange vaksinerte folk har jo mistet hele begrepet om normal intimsone og hostehygiene 😓 til dem som sier jeg kan jo bare holde meg hjemme, joda, men man blir jo koko av å bare sitte isolert også, og jeg har like mye rett til å bevege meg utendørs som dere 🙂

Gjest laPistola
Skrevet
Pingvinboogie skrev (Akkurat nå):

Nei, det gjør det ikke. De uvaksinerte i Østerrike får ikke forlate hjemmene sine i det hele tatt, bortsett fra for å handle mat og dra på jobb,

Hvem skal passe på at de ikke forlater hjemmene sine for og besøke naboen? Må de dokumentere at de er på vei til jobb når de går ut døra? Hva om de tar en omvei hjem og kjøper legoklosser? 

Skrevet
tom1986 skrev (Akkurat nå):

Fornuftig. Ikke-vaksinerte utgjør vel 40-50% av koronasyke innlagt på sykehus. En lockdown for uvaksinerte vil gjøre at man kan tåle høyere smittetall og ca. like mange innlagte på sykehus.

Det er mest eldre som er innlagt. Det er mange måneder siden de ble vaksinert. Derfor mange vaksinerte som er/ble innlagt. For vaksinen varer ikke evig. Nå er de begynt å gi 3.dose.

Skrevet
2 minutter siden, laPistola said:

Hvem skal passe på at de ikke forlater hjemmene sine for og besøke naboen? Må de dokumentere at de er på vei til jobb når de går ut døra? Hva om de tar en omvei hjem og kjøper legoklosser? 

Regner med at politiet står vakt utenfor lekebutikkene også. Ellers vil det jo bli fullstendig kaos! :)

• Liker 8
Skrevet
Warrior skrev (1 minutt siden):

Det er mest eldre som er innlagt. Det er mange måneder siden de ble vaksinert. Derfor mange vaksinerte som er/ble innlagt. For vaksinen varer ikke evig. Nå er de begynt å gi 3.dose.

Uvaksinerte utgjør ca. halvparten av nye innlagte og de har lenger liggetid på sykehus enn fullvaksinerte. Mao., så legger de langt større beslag (per pers.) på helseressurser enn vaksinerte. Dette bør de betale selv.

https://www.fhi.no/publ/2020/koronavirus-ukerapporter/

https://www.fhi.no/nyheter/2021/kortere-liggetid-i-sykehus-for-fullvaksinerte/

• Liker 8
  • Opprett ny...