Gå til innhold

Vinterklær for barn i Kongsberg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og familien kom flyttende fra Vestlandet til Kongsberg i år, og det har stort sett gått bra. Det vi nå har merket er at her er ganske mye kaldere enn vi er vant med. På vinteren er det sjeldent under 0 grader der vi kommer fra, mens her har det holdt seg under 0 en stund nå, og vi er kun i november! Der har vi ikke trengt å ta frem vinterklærne før i desember, men her har de vært fremme en stund allerede. Jeg skjønner vi høres amatører ut, men vi merker ganske tydelig at her er et helt annet klima. På Vestlandet er det viktigere at vinterklærne holder vannet (sørpen) ute, mens her virker det som kulden kanskje blir et større problem. 

• Hva vinterklær anbefaler dere for to gutter på 8 og 12 år?
  • Hva vintersko er å anbefale?
  • Går det greit med jakke til og fra skolen og andre ærender, eller trengs det noe mer?

Jeg skjønner at dette høres helt hjelpesløst ut, men klimaet tok oss litt på sengen.

Anonymkode: 4c63a...a22

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor rett utenfor Kongsberg, og ikke brukt fullt med vintertøy enda i år, eller var vel en eller to dager. Foreløpig har det vært veldig mildt her og synes vinteren er sent ute.

En ting med Kongsberg er at det gjerne blir veldig mye snø, og samtidig er det ofte kaldt i Kongsberg. Ulltøy og flere lag er det beste når det kommer til klær. Hadde nok ikke bare tatt på jakke om de skal gå til skolen

Anonymkode: 454bd...a13

• Liker 5
Skrevet

Skidress eller vinterdress (Reima, Didrikssons) er nok for den verste vinteren.

Anonymkode: 54f61...c9c

• Liker 4
Skrevet

Det er vel best å vente og se hvordan vinteren blir?

Anonymkode: c4ba6...6dc

• Liker 1
Skrevet

Kan skjønne at den overgangen ikke er den letteste. Vinter finnes nesten ikke der. Når det gjelder spørsmålene er de ganske greie.

•  Jeg tenker en varme vinterdress kan være greit for begge til lek. Kan også være greit med en ekstra dress til hver for ganger dressene skal vaskes eller at det av andre grunner er greit med en ekstra dress, men slik er det uansett hvor man bor. 
  • Vet om folk rundt Bergen som kun har støvler på vinteren, men det fungerer ikke her. Er også en del merker som selger polstrede joggesko, og disse bør du også holde deg unna. Det finnes mye der ute, og så lenge du holder deg til skikkelige vintersko vil det fungere.
  • Nei, kun jakke er ikke noe som bør gjøres ofte. Enten dress eller jakke og vinterbukse er det som gjelder. Om du går for vinterdress til begge vet jeg vel egentlig ikke om det i det hele tatt er vits å kjøpe jakke. Den vil nesten ikke bli brukt likevel. 

Anonymkode: 53ce2...591

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil tippe at 12-åring vil ha det todelt. Altså jakke og bukse

Anonymkode: 05b8e...9d5

• Liker 4
Skrevet

Jeg har det på samme måte, men flytta hit før barna ble født, så lærer mens de vokser til. De er mye mindre enn dine, sådet kan jeg ikke hjelpe  

Har fått en del arvetøy, og den største overraskelsen var hvor praktisk  det var med boblejakke til en toåring🙈 tror ikke jeg eide det selv før jeg flytta  fra Vestlandet etter vgs

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bor rett utenfor Kongsberg, og ikke brukt fullt med vintertøy enda i år, eller var vel en eller to dager. Foreløpig har det vært veldig mildt her og synes vinteren er sent ute.

En ting med Kongsberg er at det gjerne blir veldig mye snø, og samtidig er det ofte kaldt i Kongsberg. Ulltøy og flere lag er det beste når det kommer til klær. Hadde nok ikke bare tatt på jakke om de skal gå til skolen

Anonymkode: 454bd...a13

Har ennå noen lag som ikke er tatt i bruk, men føler det kanskje ikke er nok om det blir så kaldt.

Skidress eller vinterdress (Reima, Didrikssons) er nok for den verste vinteren.

Anonymkode: 54f61...c9c

Takk.

Det er vel best å vente og se hvordan vinteren blir?

Anonymkode: c4ba6...6dc

Greit å være forberedt også. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan skjønne at den overgangen ikke er den letteste. Vinter finnes nesten ikke der. Når det gjelder spørsmålene er de ganske greie.

•  Jeg tenker en varme vinterdress kan være greit for begge til lek. Kan også være greit med en ekstra dress til hver for ganger dressene skal vaskes eller at det av andre grunner er greit med en ekstra dress, men slik er det uansett hvor man bor. 
  • Vet om folk rundt Bergen som kun har støvler på vinteren, men det fungerer ikke her. Er også en del merker som selger polstrede joggesko, og disse bør du også holde deg unna. Det finnes mye der ute, og så lenge du holder deg til skikkelige vintersko vil det fungere.
  • Nei, kun jakke er ikke noe som bør gjøres ofte. Enten dress eller jakke og vinterbukse er det som gjelder. Om du går for vinterdress til begge vet jeg vel egentlig ikke om det i det hele tatt er vits å kjøpe jakke. Den vil nesten ikke bli brukt likevel. 

Takk for godt svar. 

• Tidligere har vi hatt ett sett vintertøy og ett sett regntøy på vinteren, men gir mening med dobbelt sett vintertøy når det ikke er like vått.
  • Blitt mye støvler på mine også. Hatt både støvler og cherrox, men gjerne vært så vått at støvlene har vært best.  Cherroxene har egentlig mest brukt på dager de egentlig kunne brukt joggesko, men der de har brukt cherrox fordi de er lettere og raskere å ta på.
  • Ok. Eldste hadde todelt i fjor og yngste vinterdress. Eldste brukte ofte kun jakken og yngste regnjakken dersom det ikke var for kaldt. På kalde dager brukte han vinterdressen.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vil tippe at 12-åring vil ha det todelt. Altså jakke og bukse

Anonymkode: 05b8e...9d5

Er det han hadde i fjor, men virker som de fleste anbefaler hel likevel.

Ex-vestlending skrev (1 time siden):

Jeg har det på samme måte, men flytta hit før barna ble født, så lærer mens de vokser til. De er mye mindre enn dine, sådet kan jeg ikke hjelpe  

Har fått en del arvetøy, og den største overraskelsen var hvor praktisk  det var med boblejakke til en toåring🙈 tror ikke jeg eide det selv før jeg flytta  fra Vestlandet etter vgs

Ja, slik hjelper nok på. Godt å se at jeg ikke er helt blond som ble overrasket

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsker Kongsberg 😍❤ Født og oppvokst. Kalde, tildels iskalde vintre. Herlige somre. Deilig! 

Barna elsker boblejakkene sine om vinteren. I tillegg har de gode vinterdresser, samt boblebukser. Dermed to sett med yttertøy totalt. Fyller på under med tilstrekkelig lag. På føttene går det mest i viking vinterstøvler. Legg på gode luer og votter.

Anonymkode: c5e64...1d6

• Liker 2
Skrevet
On 11/14/2021 at 9:08 PM, AnonymBruker said:

Takk for godt svar. 

• Tidligere har vi hatt ett sett vintertøy og ett sett regntøy på vinteren, men gir mening med dobbelt sett vintertøy når det ikke er like vått.
  • Blitt mye støvler på mine også. Hatt både støvler og cherrox, men gjerne vært så vått at støvlene har vært best.  Cherroxene har egentlig mest brukt på dager de egentlig kunne brukt joggesko, men der de har brukt cherrox fordi de er lettere og raskere å ta på.
  • Ok. Eldste hadde todelt i fjor og yngste vinterdress. Eldste brukte ofte kun jakken og yngste regnjakken dersom det ikke var for kaldt. På kalde dager brukte han vinterdressen.

Ja, det høres veldig fornuftig ut. Sier selvsagt ikke at de ikke skal ha regntøy, men det er ikke noe som vil bli brukt på vinteren.

Regnet med det. Støvler har sine bruksområder, men ikke på vinteren. Da har jeg mer tro på cherrox. Siden dere allerede har det, og det virker som de liker å bruke det, blir det ikke noe vanskelig å få dem til å bruke det. Godt å høre dere ikke går i vinter-joggesko-fellen.

Om dere velger hel eller delte dresser er helt opp til dere. Vil anbefale at yngste i det minste har en hel. Tror nok det er greit at eldste har det også. Blir mye snø, og da er det kjedelig å få snøen mellom jakka og buksa. 

• 2 uker senere...
Skrevet

Da var snøen kommet!

Skrevet

Hva endte du opp med?

Anonymkode: 9de8c...61a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...