Rannva Skrevet 7. oktober 2005 #1 Skrevet 7. oktober 2005 Lager egen tråd jeg, i stedet for å kuppe Arwen sin om huskjøp. Hvordan går vi frem når vi vil kjøpe hus? Vi har vært på en god del visninger allerede, for å se litt hva som finnes på markedet. Nå skal vi snart i banken, og høre hva vi kan få av lån. Har hørt at 2,5 - 3 ganger samlet årsinntekt er vanlig? Vi er begge i full fast jobb, og ingen av oss har noe lån fra før. Så må vi vel sette oss ned og se på hva vi vil betale i måneden. Vi vil jo ikke bo oss ihjel, ikke sikkert vi vil ta opp like mye lån som vi kan få, må jo tenke på renteoppgang også (hvor er lottomillionene når jeg trenger dem? ) Når dette er på plass, hvordan skjer ting videre? Sett at vi faller for et hus på en visning. Hvordan legger en inn bud? Har jo hørt om hete budrunder, men hvordan skjer dette i praksis? Over telefon? Internett? :klø: Hilsen Tiny, som ikke kan dette..
Gjest Turi Skrevet 7. oktober 2005 #2 Skrevet 7. oktober 2005 Når dere er på visning, kan dere skrive dere på en interessentliste. Da vil megleren holde dere orientert når noe skjer med huset, eks når andre legger inn bud. Be megleren om å få budskjema. Mange har det på nettsidene sine. Første bud må leveres skriftlig, enten personlig, i post eller på fax. Senere bud inngis på telefon som regel. Ikke mange meglere har startet budgivning på internett enda, men noen - som Notar - viser budstatusen på nett. Bestem dere gjerne på forhånd for hva dere vil gi for huset, så vet dere hvor langt dere kan være med, og trenger ikke bli stresset i budrunden. Veldig smart å få finansieringsbevis fra banken først. Husk at når dere legger inn et bud, er det bindende til budfristens utløp (som dere fastsetter). Dvs. at når selger sier ja er avtalen inngått. Derfor er det viktig å bare legge inn bud på ett hus av gangen. Og det er viktig å si fra hvor lenge budet er gyldig. Ellers råder jeg til å lese salgsoppgave og takst/boligsalgsrapport nøye. Står det at det er fuktrose på baderomsvegg feks. plikter dere å undersøke dette, og om dere etter kjøp oppdager fukt i hele badet, er det deres eget ansvar. For eksempel. Undersøkelsesplikten er rimelig vid.
Arwen Skrevet 7. oktober 2005 #3 Skrevet 7. oktober 2005 er helt lov å kuppe tråden min assa Vi kjøpte eget for første gang for 2,5 år siden og det gikk veldig av seg selv. Bare bestem dere for en sum dere ikke vil gå over så hjelper megleren og banken til med resten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå