Gå til innhold

Flytte ut for første gang - NAV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er tidlig i 20-årene og sliter psykisk og pga det har det stått stille på skole- og jobbfronten. Er på 2. året med AAP. 

Bor hjemme med forelderen min men jeg har lyst til å flytte ut, men lurer på hvordan det blir med tanke på at jeg ikke har en fast jobb. Er det noe man må opplyse om? Hva skriver man egentlig til utleie-annonsene? Spør de om jobb/økonomi og lignende? Jeg har lest at mange ikke ønsker å leie ut til "navere".. Synes det er kjipt å bli valgt bort på grunn av det. Jeg er pliktoppfyllende og det at jeg sliter psykisk vil ikke ha noe påvirkning på leieforholdet. 

Anonymkode: d7167...60c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er relativt vanlig at spørsmål om økonomi dukker opp, og AAP er en midlertidig løsning, så de fleste vil nok være litt skeptiske (med rette) til å leie ut da. 

Du trenger ikke opplyse om noe, men det vil være veldig dumt å lyve på direkte spørsmål.

Det som ofte også kommer opp, er depositum, og veldig mange vil nekte "nav-garanti". Det finnes andre løsninger enn å ha hele summen, men det vil absolutt være det beste om du har det, for å skape et godt inntrykk.

Anonymkode: 4db66...5de

• Liker 3
Skrevet

Hvis du har depositum tilgjengelig og inntekt nok til å betale leie, bryr de fleste utleiere seg ikke noe om hvem som betaler pengene til deg.

De som ikke får leie pga NAV er de som stiller med NAV-garanti på depositum og/eller leie. Skjer det noe er det vanskelig å få utgiftene dekket da dette er en ordning som kun er fordel for leietager og ikke utleier.

Anonymkode: ebb2f...ac4

• Liker 4
Skrevet

Har du penger til depositum? Eller trenger du en NAV-garanti? Jeg ville bodd hjemme noen få måneder til om det er mulig, og spart inn til depositum og muligens litt til å kjøpe ting for. 

Det er mulig be om NAV garanti til depositum, og en engangssum til flytting om du må ut nå… men dessverre mange som ikke ønsker leie ut til folk med NAV garanti. Om du har depositum gjør det ting litt enklere. 

Det finnes heldigvis enda snille folk som leier ut selv til folk på NAV, selv har jeg hatt NAV garanti, spurt om jeg kan betale inn depositumet etterhvert, og noen har ikke hatt depositum. Det kan nok være litt vanskeligere finne, men alle huseierne jeg har endt opp med har vært kjempe greie. Ikke nødvendigvis det hadde vært like greit leie hos dem som ikke ønsket leie til en på NAV. Endel av dem har nok elendige holdninger om du ser ned på noen basert på det. 

Anonymkode: 58d44...f5b

Skrevet

Ikke lei av private, lei av et profesjonelt utleiefirma. 

Anonymkode: 22a58...b93

Skrevet

Jeg har erfaring med å leie ut. Det viktigste vi spør om er depositum/garanti og om man har fast inntekt. Kilden til denne inntekten (NAV eller arbeid) har ikke vært avgjørende for vår del. Dersom du skal leie der utleier selv bor, er det tellende for vår del med en grei skriftlig presentasjon fra vedkommende ved førstekontakt. Litt om hvem du er egentlig (ikke private ting). Å være pliktoppfyllende kan du godt nevne da sameiet vårt har ordensregler vi alle må respektere. Det ligger også pliktig snømåking ved inngangsparti til leiligheten i vår avtale grunnet store snømengder som kan bli en fare for rømningsvei. Vi har leid ut til mange på AAP selv om vi har hatt stor interesse fra andre også i ordinært arbeid. Det som har vært en dealbreaker er røyking. Vi har soverommene ved inngangen til leiligheten og utendørs røyking med sneiper (tom ordensmennesker tror det er greit å stumpe røyken overalt) i hytt og pine er noe vi siler bort innen visning. Du kan også opplyse rene fakta som om du har husdyr eller ikke, og evt om du trenger bilplass (det er bare for ordens skyld og ikke avgjørende for hvem vi velger). Om du ikke blir valgt, gir du aldri uttrykk for skuffelse. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger vi blir beskyldt for å være rasister og snobbete rikinger når vi har avvist store barnefamilier. Men vi har alltid hatt maks 3 personer grunnet leilighetens kapasitet, uansett bakgrunn. 

Anonymkode: af725...884

• Liker 3
Skrevet

Du sier at du har fast inntekt. 
Å så lenge du har depositum så bryr ikke så mange utleiere seg om hvor du får pengene dine fra, så lenge du virker hyggelig og ryddig. 

Anonymkode: e3318...fb5

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo de som allerede i annonse skriver at en må legge ved arbeidskontrakt? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har du penger til depositum? Eller trenger du en NAV-garanti? Jeg ville bodd hjemme noen få måneder til om det er mulig, og spart inn til depositum og muligens litt til å kjøpe ting for. 

Det er mulig be om NAV garanti til depositum, og en engangssum til flytting om du må ut nå… men dessverre mange som ikke ønsker leie ut til folk med NAV garanti. Om du har depositum gjør det ting litt enklere. 

Det finnes heldigvis enda snille folk som leier ut selv til folk på NAV, selv har jeg hatt NAV garanti, spurt om jeg kan betale inn depositumet etterhvert, og noen har ikke hatt depositum. Det kan nok være litt vanskeligere finne, men alle huseierne jeg har endt opp med har vært kjempe greie. Ikke nødvendigvis det hadde vært like greit leie hos dem som ikke ønsket leie til en på NAV. Endel av dem har nok elendige holdninger om du ser ned på noen basert på det. 

Jeg fikk beskjed av saksbehandleren min at jeg fikk NAV-garanti men det er ikke noe jeg ønsker å bruke. Vil helst unngå å fremstå som en typisk "naver". Jeg kommer til å spare opp til å kunne betale depositum selv før jeg flytter. 

Men skrev du at du gikk på NAV i første meldingen? AAP er jo forsåvidt midlertidig, men saksbehandleren min har sagt at jeg aldri skal være redd for å plutselig stå uten inntekt. ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Akkurat nå er det kun 2 leiligheter ute for leie som jeg har råd til i min kommune så jeg har nok ikke sjansen til å velge og vrake på den måten haha. Vil heller ikke flytte ut av kommunen, har et par ordninger og kontakter via kommunen som jeg ikke vil miste. ts

Skrevet

Jeg driver med utleie, godtar ikke Nav garanti, vil ha referanser og folk med fast inntekt. AAP er ikke fast inntekt. Men leier ut til uføretrygdede,pensjonister og folk i jobb. Leier ikke ut i egen bolig, men leiligheter

Anonymkode: ffd6c...597

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk beskjed av saksbehandleren min at jeg fikk NAV-garanti men det er ikke noe jeg ønsker å bruke. Vil helst unngå å fremstå som en typisk "naver". Jeg kommer til å spare opp til å kunne betale depositum selv før jeg flytter. 

Men skrev du at du gikk på NAV i første meldingen? AAP er jo forsåvidt midlertidig, men saksbehandleren min har sagt at jeg aldri skal være redd for å plutselig stå uten inntekt. ts

Om du planlegger spare til depositum trenger du ikke nevne inntekt. Det er bare skrive litt om deg selv, og at du har fast inntekt. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Om du planlegger spare til depositum trenger du ikke nevne inntekt. Det er bare skrive litt om deg selv, og at du har fast inntekt. 

Jeg ville vært forsiktig med å råde folk til løgn ovenfor potensiell huseier. AAP er ikke en fast inntekt.

• Liker 10
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De vil jo gjerne se denne faste inntekten da. 

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Akkurat nå er det kun 2 leiligheter ute for leie som jeg har råd til i min kommune så jeg har nok ikke sjansen til å velge og vrake på den måten haha. Vil heller ikke flytte ut av kommunen, har et par ordninger og kontakter via kommunen som jeg ikke vil miste. ts

Hva med kommunal bolig da? Ville ikke anbefalt det i by, men i en liten kommune skal det være bedre og lettere . 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg driver med utleie, godtar ikke Nav garanti, vil ha referanser og folk med fast inntekt. AAP er ikke fast inntekt. Men leier ut til uføretrygdede,pensjonister og folk i jobb. Leier ikke ut i egen bolig, men leiligheter

Anonymkode: ffd6c...597

Hvorfor utelukker du alle på aap? Det er flere grunner til aap, feks søsteren min er på aap for tiden pga rehablilitering etter kreft. Hun holder på trappe opp i jobb igjen, de fleste som har aap vil jo ikke miste all inntekt utav det blå. Sånn med den tankegangen kan en vel egentlig kun leie ut til uføre og pensjonister ettersom det er eneste gruppene som foreløpig er garantert ikke miste inntekten. Folk i arbeid kan jo bli oppsagt feks pga nedbemanning. 

Skrevet
laPistola skrev (4 minutter siden):

Hva med kommunal bolig da? Ville ikke anbefalt det i by, men i en liten kommune skal det være bedre og lettere . 

Kommunal bolig er det vel lange køer til og mange kriterier? Jeg er psykisk syk men jeg tror jeg skal klare å bo på egenhånd.. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor utelukker du alle på aap? Det er flere grunner til aap, feks søsteren min er på aap for tiden pga rehablilitering etter kreft. Hun holder på trappe opp i jobb igjen, de fleste som har aap vil jo ikke miste all inntekt utav det blå. Sånn med den tankegangen kan en vel egentlig kun leie ut til uføre og pensjonister ettersom det er eneste gruppene som foreløpig er garantert ikke miste inntekten. Folk i arbeid kan jo bli oppsagt feks pga nedbemanning. 

Ja, saksbehandleren min har sagt at jeg aldri skal bekymre meg for å plutselig stå uten inntekt. Enten kommer jeg meg ut i jobb også ender AAP slik, ellers går kursen mot uføretrygd vil jeg tro. Mulig de har andre ordninger også, jeg er litt usikker, men jeg fikk i hvert fall klar beskjed om at jeg ikke skulle være redd for å plutselig ikke ha råd til leie. Bostøtte er jo også et alternativ.. Er heldigvis ikke sånn at AAP bare ender også står jeg der uten noe inntekt. ts

Skrevet
laPistola skrev (3 minutter siden):

De vil jo gjerne se denne faste inntekten da. 

Joda, men har aldri blitt spurt om det selv før jeg har vært på visning. Og det er sjeldent noe problem når en nevner det på visningen. Kan hende jeg har hatt flaks, men fått tilbud om de fleste leilighetene jeg har sett på. Selv om ikke nødvendigvis alle har passet for meg, men det er vel derfor en har visning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg ville vært forsiktig med å råde folk til løgn ovenfor potensiell huseier. AAP er ikke en fast inntekt.

Vil ikke lyve. Om leietaker ikke vil ha navere hos seg så vil jeg jo selvfølgelig respektere det.. ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Snakk med veilederen din om lån til depositum. I min kommune kan man få det. 

Anonymkode: db5f9...8fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...