AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #1 Skrevet 14. november 2021 Sist svangerskap hadde jeg fødselsangst som gikk utover hverdagen og helsen. Jeg fikk derfor innvilget keisersnitt og hadde en fin opplevelse med det. Nå har jeg lyst å gi barnet et søsken, men bare dersom jeg hadde fått innvilget keisersnitt på forhånd. Så jeg lurer på om noen har erfaringer med det? (Jeg holder til i Bergen så om noen har erfaring spesifikt fra KK hadde det vært kjekt, men interessert i all erfaring!) I tillegg lurer jeg på hvordan opplevde du ks gang nr2 vs 1? Hadde du mye komplikasjoner ifht første gangen eller gikk det greit mtp arrvev, blødninger, ingeksjoner osv? Anonymkode: 7d6dc...df3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #2 Skrevet 14. november 2021 Jeg har nettop hatt planlagt keisersnitt nr.2. Fikk det innvilget med en gang da jeg tok det opp, men dette var sent. Rundt uke 32. Var på KK i de innvilget det, men jeg måtte dra til Voss for å ta keisersnittet. Det gikk helt fint og de var fantastisk greie alle sammen. Har hatt endel vondt i ettertid (har gått 1 uke siden fødsel nå). Men føler ikke det er verre enn forrige gang. De skjærte i samme arr som første keisersnittet så jeg får kun ett arr. Har hatt lite blødning og ingen infeksjon hittil. Anonymkode: 20b86...521
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #3 Skrevet 25. november 2021 ja, det skal være mulig. Jeg har tatt to hks, så det er avklart at det blir pks dersom jeg skal ha en til, og det gjør at jeg vurderer det. Det er en trygghet. Anonymkode: 9a3c8...a44
Gjest Moyana Skrevet 25. november 2021 #4 Skrevet 25. november 2021 Har nettopp hatt mitt tredje keisersnitt. Andre gang var det en del arrvev og det ble derfor tynt i nedre del av livmoren - derfor måtte babyen tas uke 37 denne gangen (3.gang). Denne gangen var det også arrvev og en del adheranser (sammenvoksninger), så operasjonen tok bittelitt lenger tid men uproblematisk. Livmoren revnet litt da de tok ut baby - så kan ikke få flere barn (helt grei for meg). Høres skremmende ut, men det var helt uten komplikasjoner. Alle tre gangene var jeg på beina dagen etter og uten smertestillende etter 4 dager Legen fortalte meg at grunnen til at man må opp og stå allerede timer etter operasjon er fordi innvoller/organer som har blitt forskjøvet på , skal falle på plass igjen. masse lykke til - det går bra!
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #5 Skrevet 25. november 2021 Moyana skrev (2 minutter siden): Har nettopp hatt mitt tredje keisersnitt. Andre gang var det en del arrvev og det ble derfor tynt i nedre del av livmoren - derfor måtte babyen tas uke 37 denne gangen (3.gang). Denne gangen var det også arrvev og en del adheranser (sammenvoksninger), så operasjonen tok bittelitt lenger tid men uproblematisk. Livmoren revnet litt da de tok ut baby - så kan ikke få flere barn (helt grei for meg). Høres skremmende ut, men det var helt uten komplikasjoner. Alle tre gangene var jeg på beina dagen etter og uten smertestillende etter 4 dager Legen fortalte meg at grunnen til at man må opp og stå allerede timer etter operasjon er fordi innvoller/organer som har blitt forskjøvet på , skal falle på plass igjen. masse lykke til - det går bra! Det er bare tull da. Man må opp for å forhindre blodpropp. Anonymkode: c1871...802 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #6 Skrevet 25. november 2021 Jeg har hatt tre keisersnitt, ett akutt og to planlagte. Helt ukomplisert, både andre og tredje gang. Like vondt i såret etterpå alle gangene (altså ingen forskjell på akutt/planlagt), men det har gått greit. Jeg fikk innvilget keisersnitt før jeg ble gravid med nummer to. Jeg utviklet sterk fødselsangst etter den dårlige opplevelsen (mildt sagt) med førstemann. Men jeg hadde også en fysisk medisinsk årsak til at jeg ikke kunne føde vaginalt, så fødselsangst var ikke årsaken til at keisersnitt ble innvilget før jeg ble gravid. Men jeg fikk inntrykk av at jeg ville fått keisersnitt også uten denne fysiske årsaken, fordi jeg var «sterkt traumatisert» (fra journalen). Dette var ikke KK. Men jeg møtte bare forståelse fra alle. Du må be fastlegen henvise deg, og høre om de vil innvilge keisersnitt før du blir gravid. Det er ikke sikkert de vil det. Men de vil vanligvis prøve å sette mest inn på å få førstegangsfødende med fødselsangst til å ombestemme seg. Hvis du allerede har fått innvilget et keisersnitt pga fødselsangst, tror jeg prosessen andre gang vil være enklere. Lykke til! Jeg ville nok heller ikke tatt sjansen på å bli gravid hvis jeg ikke hadde vært sikker på om jeg fikk keisersnitt andre gang, jeg visste ikke om jeg ville overleve (både fysisk og psykisk, forsåvidt) en lignende opplevelse som jeg hadde med førstemann hvis det skulle skje igjen. Anonymkode: d020f...2ab
AnonymBruker Skrevet 25. november 2021 #7 Skrevet 25. november 2021 Moyana skrev (21 minutter siden): Legen fortalte meg at grunnen til at man må opp og stå allerede timer etter operasjon er fordi innvoller/organer som har blitt forskjøvet på , skal falle på plass igjen. 🤣 Anonymkode: b2249...6b3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå