AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #1 Skrevet 14. november 2021 Vi bor i et gammelt lite hus, dårlig romløsning, uten kjeller og loft. Opplever at alle rom har bokser, eller små kasser eller div annet som brukes til oppbevaring som gjør at jeg aldri Opplever huset som ryddig nok. Tenker konstant på hvor prangende den lille boksen i bokhylla ser ut, selv om den f.eks inneholder div ladere....på badet har vi akkurat plass til et skap med 3 hyller, på kjøkkenet har vi originalt kjøkken fra 1865 uten overskap , et dobbeltskap under vasken og 3 skuffer...har ingen ekstra oppbevaringsplass til f.eks vintertøy og sko, så det er stort sett framme hele året i ytterkanten......mange flere ting, men ønsker tips til gode og rimelige løsninger så det ser litt mer ryddig ut. Huset er fra 1865, 1.5 etg, små og lange rom, mye dører....vi har puttet det vi kan under senger etc. Anonymkode: 9692b...b79
Gjest loveli Skrevet 14. november 2021 #2 Skrevet 14. november 2021 Er det mulighet for bod i hagen eller bygge ut garasjen?
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #3 Skrevet 14. november 2021 loveli skrev (19 minutter siden): Er det mulighet for bod i hagen eller bygge ut garasjen? Vi har ikke garasje.....bod i hagen kan det hende vi får plass til om den ikke blir så stor.......hagen er kun en liten flekk ..... Anonymkode: 9692b...b79
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #4 Skrevet 14. november 2021 Det er ikke tema å pusse opp? Bygge på? Endre planløsning? Anonymkode: c531a...91e 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #5 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det er ikke tema å pusse opp? Bygge på? Endre planløsning? Anonymkode: c531a...91e For kostbart.....vi har malt og slikt, satt på nye veggplater inne, men større endringer eller påbygg har vi ikke økonomi til på noen år . Vi har et barn også. Vi jobber begge i lavlønsyrker. Anonymkode: 9692b...b79
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #6 Skrevet 14. november 2021 https://www.lagersmart.no/guide/lager-til-leie https://www.kybikk.com https://cityselfstorage.no https://ok-minilager.no https://www.boximinilager.no Anonymkode: b5382...3d5 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #7 Skrevet 14. november 2021 -Lagerleie -Bokser eller skuffer under samtlige senger -Hyller under taket Anonymkode: 8c1e8...6fb
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #8 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): For kostbart.....vi har malt og slikt, satt på nye veggplater inne, men større endringer eller påbygg har vi ikke økonomi til på noen år . Vi har et barn også. Vi jobber begge i lavlønsyrker. Anonymkode: 9692b...b79 Ok. Da vil jeg egentlig anbefale deg og ta rom for rom. Kvitte seg med skrot, klær som ikke brukes, er for små etc. Legg ut på finn, kast og donere bort. Når du har gjort det så kan du begynne å se på oppvaringsløsninger. Tenk ting som puff med oppbevaring. Må du ha bokhylle? Bedre med skjult oppbevaring. Anonymkode: c531a...91e 5
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #9 Skrevet 14. november 2021 Konmari! Kvitt dere med ting Anonymkode: c6acb...a6d 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #10 Skrevet 15. november 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ok. Da vil jeg egentlig anbefale deg og ta rom for rom. Kvitte seg med skrot, klær som ikke brukes, er for små etc. Legg ut på finn, kast og donere bort. Når du har gjort det så kan du begynne å se på oppvaringsløsninger. Tenk ting som puff med oppbevaring. Må du ha bokhylle? Bedre med skjult oppbevaring. Anonymkode: c531a...91e Signere denne! Anonymkode: 8fdca...114
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #11 Skrevet 15. november 2021 Er du helt sikker på at du trenger alt du eier? Har du noe som ikke er brukt på over et år, eller ting du tar vare på "i tilfelle"? Selger det trenger du mer enn en vinterjakke pr person? Tenk litt slik. Kjøkken - kan dere sette opp et par hyller (åpne) siden dere ikke har overskap? Da kan f.eks tallerkener flyttes dit. Tenk litt over hvor ofte dere bruker det som er i kassene. Er det veldig sjeldent indikerer det jo hvor lite nyttig det er. Dere kan henge opp noen kroker på dører og henge ting på dem, eller skaffe vertikal oppbevaring. Har du et skap med hyller som ikke er optimale fordi de er for høye, så kan du få tak i et nivå til eller bygge et til for å få mer utbytte av plassen. Mye vertikal lagringsplass er for dårlig utnyttet. Det ærlige svaret er at de fleste av oss eier for mye, og ved å gå gjennom alt du eier of kvitte deg med "i tilfelle" ting eller "en dag skal jeg få gjort dette prosjektet", så tipper jeg mye forsvinner. Les litt om konmari, og google/youtube house declutter. Anonymkode: ee47c...d47 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2021 #12 Skrevet 15. november 2021 Rydder stadig i esker, gir jevnlig bort til loppis, bruktbutikker. Lykkes ikke med salg på nettet, aldri fått solgt noe til tross for proff hjelp. Har gitt bort til barnehager og Sfo. Vi har ikke overflod av klær, er vel i jakke hver og en vinterdress og regntøy til datter. Har kun 1 bokhylle i stua og 1 på datters soverom. Klær ligger i bokser under sengene...men for bare rydde enda grundigere og skjære helt ned til et minimum....da vil det nok hjelpe. Har en del arvegods som jeg ikke vil kvitte meg med, det tar jo også opp litt plass(broderte duker, sølvtøy, bøker med affeksjonsverdi, noen utstyr fra jeg var liten selv og sånt, det tar jo selvsagt opp plass i hyllene.... Anonymkode: 9692b...b79
Eneri Skrevet 15. november 2021 #13 Skrevet 15. november 2021 Kan dere tenke oppbevaring i møbler man likevel trenger? Dobbelseng med hengslet madrass med oppbevaring under. Sofa med sjeselongdel med oppbevaring . Puff med oppbevaring. Spisebord der utvidelsesklaffer ligger inni bordet. Sittebenk med oppbevaring under setet. Det fins dyner som er slik at man knepper sammen to til dobbel tykkelse på vinter, og på sommerstid bruker man bare enkeltykkelse. Kan dere leie et minilager? Få sette sesongbokser hos andre i familien? (Julepynt, vintertøy/sommertøy). Brette klær på kompakt måte for å få plass til mer (se Kon Mari eller div IG kontoer med rydding) 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #14 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Rydder stadig i esker, gir jevnlig bort til loppis, bruktbutikker. Lykkes ikke med salg på nettet, aldri fått solgt noe til tross for proff hjelp. Har gitt bort til barnehager og Sfo. Vi har ikke overflod av klær, er vel i jakke hver og en vinterdress og regntøy til datter. Har kun 1 bokhylle i stua og 1 på datters soverom. Klær ligger i bokser under sengene...men for bare rydde enda grundigere og skjære helt ned til et minimum....da vil det nok hjelpe. Har en del arvegods som jeg ikke vil kvitte meg med, det tar jo også opp litt plass(broderte duker, sølvtøy, bøker med affeksjonsverdi, noen utstyr fra jeg var liten selv og sånt, det tar jo selvsagt opp plass i hyllene.... Anonymkode: 9692b...b79 Her ligger vel svaret. Masse arvegods som ikke brukes eller står fremme som har affeksjonsverdi. Salg på finn er vanskelig hvis det prises for høyt. Bor du i hus? Hva er grunnflate på? Anonymkode: c531a...91e 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #15 Skrevet 16. november 2021 Gikk i arvefella. Dvs når jeg flyttet for meg selv da jeg var 16, så fikk jeg endel ting fra andre de ikke lengre ville ha. Og det var jo supert. Problemet var at de fortsatte gi meg dette i flere år. Og jeg syntes det var vanskelig å kaste. Så bestemte meg for enten skulle det brukes eller kastes/gis bort. Her gikk det intet mindre enn 4 varebiler og to hengere med skrot på søppel dynga. Bodde i et kaos pga for lite hus feil planløsning og lite vegg plass. Har også liten gang og med 5 i hus ble det mye kaos med sko og jakker, utedresser ol. Så kjøpte elfa hyller. To nede og en oppe. Oppe har jeg bokser med luer, votter, regndress ol. Nede fikk jeg da utnyttet hele veggen til sko, da skohyller ble både for lave og korte. Monterte et bord på veggen, og kjøpte gode kroker. Og fikk da også god plass til ytter tøy. Flytta en lettvegg mellom soverom å gang. Da fikk jeg plass til et skap på begge sider av veggen. Og på endeveggen bygget vi inn et skoskap. Og den er nesten ikke synlig, da jeg malte veggen i samme farge som skosksoet. Der har jeg pensko. Vi har en litt trang lang smal stue del. Så i enden så bygget jeg skap vegg i vegg rundt tv. (blir litt montering om tv må byttes ut....) der har jeg filmer, vaser, permer ol. Ellers har jeg hylle fra ikea der det er plass til firkantede bokser og kan kjøpe dører og skuffer etter behov. De boksene rommer mye og har sjukt god plass. Knagger i alle rom, så man gårhengt fra seg ting. Vesker bager klær ol. Beste var å kjøpe en gigantisk kurv. Hvor jeg har pledd. Da pleddene lå rundt hele stuen og ingen la de sammen. Nå kunne de bare kaste de i kurven. Og har lært meg å si neitakk til andres skrot... Anonymkode: bff68...66b 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #16 Skrevet 16. november 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Rydder stadig i esker, gir jevnlig bort til loppis, bruktbutikker. Lykkes ikke med salg på nettet, aldri fått solgt noe til tross for proff hjelp. Har gitt bort til barnehager og Sfo. Vi har ikke overflod av klær, er vel i jakke hver og en vinterdress og regntøy til datter. Har kun 1 bokhylle i stua og 1 på datters soverom. Klær ligger i bokser under sengene...men for bare rydde enda grundigere og skjære helt ned til et minimum....da vil det nok hjelpe. Har en del arvegods som jeg ikke vil kvitte meg med, det tar jo også opp litt plass(broderte duker, sølvtøy, bøker med affeksjonsverdi, noen utstyr fra jeg var liten selv og sånt, det tar jo selvsagt opp plass i hyllene.... Anonymkode: 9692b...b79 Her er jo litt av svaret Se om du kan bruke arvegodset i hverdagen i stedet for at det ligger i kasser. Kan det gamle finserviset brukes i helga? Tror du de du arvet av ønsket at det skulle ligge i en kasse i veien, eller at det enten skulle brukes aktivt eller gis bort? Jeg tror det siste hadde selv et te-sett jeg arvet som lå i en kasse på loftet i åresvis, nå brukes det. Det er jo med å faktisk bruke det og ikke la det støve ned, hvorfor skal man ikke bruke det fine man har? Har du små barn skjønner jeg, men da kan man bruke det når man har selskap for voksne etc. Du må rett og slett se hvor mye verdi det med affeksjonsverdi har vs f.eks resten av bøkene deres. Behold bøker du skal lese igjen, men du trenger ikke beholde en krim-bok du ikke skal lese på nytt. Man kan være glad i en ting og likevel gi det videre. Ta bilde av det for minnet, men gi det til noen som kan bruke det. For eksempel. Det har jeg gjort mye av selv, og har ingenting jeg angrer på. Anonymkode: ee47c...d47 2
mbunny99 Skrevet 27. oktober 2023 #17 Skrevet 27. oktober 2023 Har tidligere brukt: www.lagerplasser.no www.okminilager.no www.123minilager.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå