Gå til innhold

Ammeproblemer - noen som har tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok keisersnitt i forrige uke, og har siden slitt med ammingen. Det gjør sinnssykt vondt både å legge babyen til brystet og å håndmelke. Det ikke ikke selve brystvortene som gjør vondt, men noe inni kroppen. Det føles som å bli stukket med noe, en skarp skjærende smerte som kjennes lenge etterpå. Jordmødrene på sykehuset mente jeg burde utredes for dette, og hun ene sa det fantes et navn på tilstanden men hun husker ikke helt (det var ikke Reynonds fenomen). Vi gikk deretter over på mme.

Etter at jeg kom hjem fra sykehuset 2 dager etter keisersnittet fikk jeg brystspreng, og bestemte meg da for å pumpe, i håp om å kanskje kunne delamme. Å pumpe gjorde noe mindre vondt enn håndmelkibg og amming. Jeg fikk ut ca.2-3 mL råmelk hver kveld. Jeg orket ikke pumpe mer enn dette pga smertene, men fikk i det minste gitt det til babyen. Jeg har fortsatt å pumpe i noen dager nå, men nå er brystspengen borte og i går kveld fikk jeg kun ut en eneste dråpe (!), selv etter gjentatte forsøk.
Betyr dette at jeg har mistet melken nå? Er det noe mer jeg kan gjøre? Har råmelken jeg har gitt i disse få dagene i det hele tatt noe betydning? Håper inderlig det, men det føles som veldig lite. 

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre nå?

Anonymkode: 4577b...607

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt med amming og gi erstatning. Kos deg med baby💜💙

Anonymkode: 8b3d6...bf7

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Slutt med amming og gi erstatning. Kos deg med baby💜💙

Takk ❤️ Helsesøster sa det samme da hun var her på hjemmebesøk før helgen. Men jeg ble så glad da jeg endelig fikk skvist ut noen dråper av «Det flytende gullet», som de kaller råmelken for…Ble litt lei over at jeg nå ikke får ut noe mer. Men må kanskje bare akseptere det. Det er slik det ble i forrige svangerskap også. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Takk ❤️ Helsesøster sa det samme da hun var her på hjemmebesøk før helgen. Men jeg ble så glad da jeg endelig fikk skvist ut noen dråper av «Det flytende gullet», som de kaller råmelken for…Ble litt lei over at jeg nå ikke får ut noe mer. Men må kanskje bare akseptere det. Det er slik det ble i forrige svangerskap også. 

ts

Hadde ikke stresset med det. Tenk så fint med flaske. Da kan dere være to om matingen og du blir ikke så bundet. Jeg har ammet nr 1 og gir flaske nå på nr2. Helt topp! Hun er 4 uker. 

• Liker 2
Skrevet

Hadde også slik intens plutselig stikkende smerte. Det gikk heldigvis over etter 2-3 uker. 

Anonymkode: 2e867...c7b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hadde ikke stresset med det. Tenk så fint med flaske. Da kan dere være to om matingen og du blir ikke så bundet. Jeg har ammet nr 1 og gir flaske nå på nr2. Helt topp! Hun er 4 uker. 

Ja,det har sine fordeler å kunne gi flaske og. Hadde god erfaring med det da jeg fikk første barnet.

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hadde også slik intens plutselig stikkende smerte. Det gikk heldigvis over etter 2-3 uker. 

Anonymkode: 2e867...c7b

Så bra det gikk bedre etterhvert.

ts

Skrevet

Er det vondt hele tiden eller bare i starten? 

Har ammet 3 barn, utrivingen kan gjøre veldig vondt i starten, men det går over når man har ammet en liten stund. 

Sopp gjør veldig vondt, har baby hvit belegg på tungen? 

Ellers kan stramt tungebånd være vondt, men da skulle nok det kanskje ikke være vondt med pumping. Har ingen erfaring med dette. 

Anonymkode: d7b2b...5ad

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Er det vondt hele tiden eller bare i starten? 

Har ammet 3 barn, utrivingen kan gjøre veldig vondt i starten, men det går over når man har ammet en liten stund. 

Sopp gjør veldig vondt, har baby hvit belegg på tungen? 

Ellers kan stramt tungebånd være vondt, men da skulle nok det kanskje ikke være vondt med pumping. Har ingen erfaring med dette. 

Det gjør vondt hele tiden ja :( Har ikke sett noe hvitt belegg på babyens tunge. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det gjør vondt hele tiden ja :( Har ikke sett noe hvitt belegg på babyens tunge. 

ts

Ser du har vært i kontakt med jordmødre. Dersom det er egen ammeavdeling eller lignende der du bor ville jeg kontaktet de. Større sykehus har ofte et slikt tilbud. Greit å få sikkerhet i om det ikke er noe medisinsk galt som infeksjon, sopp tette melkeledere eller lignende.

At du ikke har melk nå betyr ikke at du nødvendigvis har mistet melken. Råmelks holder i starten, deretter går man gjerne tom noen dager før melken kommer igjen. Men viktig å pumpe eller legge til barnet regelmessig selv om det ikke kommer noe. 

Når det er sagt så er det like viktig at mor har det bra som ammingen. Dersom smertene koster deg mye, og dere ikke finner ut av det snarligst så er det bare å gå over på mme. Du kjenner deg selv best, og dersom du har et sterkt ønske om amming skal du gi det et forsøk. Men du skal på ingen måte føle noe nederlag dersom det ikke fungerer. Ikke strek strikken for langt og pin deg selv.

Du er en like god mamma uansett amming eller mme. 

• Liker 5
Skrevet

Eg kjende også på stikkande "smerter" i byrjinga. Var nok litt av at baby hadde eit tak som glapp pga mykje melk, som gjorde at brystvorta vart kvit av trykket. Trur og at det eg kjende inni brysta rett og slett var at melka kom, og at dette var litt stikkande. Har alltid kjent når melka kjem i brysta (eller noko 🤷‍♀️). All melk er god melk! Ville lest på ammehjelpen.no eller reist på ammeklinikk om de har det? Tenkjer uansett at mme er ei god erstatning, ikkje stress ❤️ 

• Liker 2
Skrevet

Har du myke eller harde pupper nå? 

Anonymkode: 60351...35c

Skrevet

Skrev selv er lignende innlegg for noen år siden.. Det eneste jeg tenker i ettertid er at jeg skulle bare gitt blaffen i å pumpe og styre. Satt i én time(!) hver tredje-fjerde time for 10-15 ml…. SÅ bortkastet tid, når man tenker tilbake på det.

Kos deg heller med babyen 💙

Anonymkode: 9e951...0a8

• Liker 2
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tok keisersnitt i forrige uke, og har siden slitt med ammingen. Det gjør sinnssykt vondt både å legge babyen til brystet og å håndmelke. Det ikke ikke selve brystvortene som gjør vondt, men noe inni kroppen. Det føles som å bli stukket med noe, en skarp skjærende smerte som kjennes lenge etterpå. Jordmødrene på sykehuset mente jeg burde utredes for dette, og hun ene sa det fantes et navn på tilstanden men hun husker ikke helt (det var ikke Reynonds fenomen). Vi gikk deretter over på mme.

Etter at jeg kom hjem fra sykehuset 2 dager etter keisersnittet fikk jeg brystspreng, og bestemte meg da for å pumpe, i håp om å kanskje kunne delamme. Å pumpe gjorde noe mindre vondt enn håndmelkibg og amming. Jeg fikk ut ca.2-3 mL råmelk hver kveld. Jeg orket ikke pumpe mer enn dette pga smertene, men fikk i det minste gitt det til babyen. Jeg har fortsatt å pumpe i noen dager nå, men nå er brystspengen borte og i går kveld fikk jeg kun ut en eneste dråpe (!), selv etter gjentatte forsøk.
Betyr dette at jeg har mistet melken nå? Er det noe mer jeg kan gjøre? Har råmelken jeg har gitt i disse få dagene i det hele tatt noe betydning? Håper inderlig det, men det føles som veldig lite. 

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre nå?

Du har nok ikke mistetmelken. Hvis du ønsker å få til å amme, så er det beste å prøve å legge til baby. Men om det er veldig smertefullt, selv etter god veiledning, så skal du ikke ha dårlig samvittighet for å gå over til mme.

Men greit å være klar over at 

1) utdrivning kan i starten kjennes ut som en stikkende smerte - det avtar etterhvert.

2) Raynauds fenomen kan noen ganger skyldes dårlig sugetak, så man kan ha nytte av god veiledning.

Anonymkode: 7a481...eda

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har nok ikke mistetmelken. Hvis du ønsker å få til å amme, så er det beste å prøve å legge til baby. Men om det er veldig smertefullt, selv etter god veiledning, så skal du ikke ha dårlig samvittighet for å gå over til mme.

Men greit å være klar over at 

1) utdrivning kan i starten kjennes ut som en stikkende smerte - det avtar etterhvert.

2) Raynauds fenomen kan noen ganger skyldes dårlig sugetak, så man kan ha nytte av god veiledning.

3) Man kan få medisiner mot Raynauds fenomen, som man kan ta. Be lege/jordmor/helsesykepleier ringe NKA.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

3) Man kan få medisiner mot Raynauds fenomen, som man kan ta. Be lege/jordmor/helsesykepleier ringe NKA.

Hun skrev jo at hun IKKE har det?!

Anonymkode: e55f9...6e6

Skrevet

Hvis du ønsker å fortsette å prøve å amme, ville jeg kontaktet ammehjelpen. Det er en organisasjon med frivillige mødre som selv har ammet, som har tatt kurs og eksamener og som generelt er godt oppdatert innen amming. De er veldig flinke og kan gi deg den støtten og de rådene du trenger for å få en god start. De presser ingen og gir ingen medisinske råd. Ellers kan du risikere å høre mye synsing osv fra her og der og bare bli forvirret. 

Veldig fint at du har gitt barnet råmelk. Selvfølgelig «teller» det. Det har alle nyfødte kjempe godt av! 

Anonymkode: 54d26...620

• Liker 1
Skrevet

Mistet nesten melken selv etter 6mnd da jeg måtte ta sterke medisiner i en uke, men nektet å gi opp ammingen etterpå og melken kom tilbake igjen.

Ville også kontaktet ammehjelpen. 

Vet dette ikke er politisk korrekt å si.. Men bryst er best uansett.  Alle fordelene amming gir (både for mor og baby) kan ikke måles med erstatning.  Det kan være et slit å amme og ekstremt smertefullt, tror ikke mange er klar over hvor vondt det kan være, føler det er litt for dårlig informasjon om det og mange gir opp altfor fort. 

Anonymkode: 29052...68a

Skrevet

Har du bare pumpet på kvelden? Da er det ikke rart at melken har "forsvunnet". Hvis det ikke er etterspørsel etter melk blir det heller ikke produsert melk. 

Det er mulig å få opp produksjonen, men da må du faktisk bestemme deg, det krever mye arbeid når starten har blitt dårlig. Det krever hyppig amming og pumping, ikke bare litt pumping på kveldstid. Det høres jo ut som du har bestemt deg for å gi mme? 

Smertene synes jeg høres ut som utdrivningen, utdrivningen kan sette i gang utenom amming også, og dermed gjøre vondt. Jeg skjønner ikke helt hvordan jordmor kunne utelukke Raynauds heller? 

Anonymkode: 7f9a5...c9b

Skrevet

Hei,

Jeg hadde også veldig smertefull og stikkende smerte ved utdrivning. Var som om hele brystet var fullt av nåler. Det gikk over etter omtrent 1,5 måned, og styrken i smerten varierte litt når det var på dagen og hvilket bryst det var. Det var ikke sopp eller annet i mitt tilfelle, kun utdrivingen som var slik. 

Anonymkode: b03a1...292

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...