Gå til innhold

Nyttårsforsett: kutte ut kjøtt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ikke en generell tråd om vegetarisme..

Årets nyttårsforsett blir å kutte ut kjøtt. Det blir ingen særlig overgang da jeg aldri har likt kjøtt, og heller aldri har tilberedt det. Har dog spist det hvis noen har servert det under middagsbesøk eller i andre sammenhenger. Skal fortsette med fisk. 

Til dere vegetarianere og pescetarianere (fisk), tar dere tilskudd eller holder det å spise variert? Jeg spiser mye grønnsaker, belgvekster, egg og fisk. Dekker dette de viktigste næringsstoffene kroppen trenger? I tillegg til allsidig kost ellers så klart.   

Anonymkode: f73b1...964

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser fisk, men ikke kjøtt. Jeg prøver å være obs på å få i meg variert mat, men tar i tillegg proteinshake fordi jeg trener styrke 5 dager i uka. Er obs på å få i meg protein ved lunsj og middag. Ofte blir det egg, belgvekster, melkeprodukter eller tofu. Synes det var overraskende enkelt å gå over til å være pescetarianer da jeg spiste lite kjøtt fra før. Tar ellers ingen tilskudd utenom magnesium, men det er mest pga styrketreningen.

Anonymkode: d300d...272

Skrevet

Er ovo-lacto-vegetarianer. Tar d-vitamin om vinteren. 

Anonymkode: d1b59...a5a

• Liker 1
Skrevet

Siden du spiser egg så får du i deg mye bra der😊

Anonymkode: 6dd0c...870

• Liker 5
Skrevet

Vært pescetarianer i 14 år, tar multivitamin og D vitamin på siden. 

Anonymkode: f2ac4...bda

Skrevet (endret)

Er pescetarianer, tar ingen tilskudd. Er nøye med å spise variert, og tar sporadisk sjekk hos legen. Nivåene mine er bedre enn familien min sine som spiser kjøtt/fugl. 

Endret av IDGAF
Skrevet

Siden du spiser mye egg og fisk, så får du sannsynligvis i deg alt du trenger. :) 

Anonymkode: b076f...5b6

• Liker 4
Skrevet

Vær obs på kalsium og jod om du ikke inntar meieriprodukter (siden du ikke nevner det her). Vitamin D er lurt for de fleste å ta, og greit å veksle mellom saltvanns- og ferskvannsfisk. :) For å få nok kalsium kan du enten bruke meieriprodukter, eller en del tofu, bønner og evt beriket plantemelk/-yoghurt. Jod er litt mer utfordrende, da skal man spise mye hvit fisk for å få nok. (Men verken kalsium eller jod er noe du får i deg mindre av ved å kutte kjøtt, altså.) Spis også mye jernholdig mat som grove kornprodukter, bønner og linser. :) 

Anonymkode: ca6d3...706

Skrevet

Hvis du kutter fisk også vil jeg anbefale jod, zink, b12 og vitD

Anonymkode: a3e70...712

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke kutter egg og fisk så ville jeg tatt en prøve hos lege etter 3 måneder og se an derfra. Vit D for vinteren er lurt og kanskje også jod hvis du er kvinne. 

Anonymkode: a3e70...712

Skrevet

Har vært veggis i fire år, siden jeg spiser egg og melkeprodukter så har jeg ingen mangler bortsett fra D-vitamin. 

Ved å kombinere belgfrukter og kornprodukter så får du også i deg komplette aminosyrer, så det er et lite tips fra meg. :)

Skrevet

Vit d er å anbefale for alle nordmenn i alle måneder med r. Jeg tar i tillegg b12 og jern (fordi jeg gir blod). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...