Gå til innhold

Forhold, nærhet, intimitet og sex

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget.. trenger egentlig ingen svar, men trenger en utblåsning av tingenes tilstand.
Min samboer har totalt mistet lysten på sex og den type intimitet. Han tar aldri på meg på en seksuell måte, viser eller sier aldri at han synes jeg er sexy. Han tar kun initiativ til sex når han har inntatt alkohol, og det er omtrent to ganger i måneden. Når vi har sittet litt oppe en fredagskveld og tatt noen glass vin. Og da er alt veldig rutinepreget, ingen glød eller gnist over noe lenger. Ingen lyst å spore. Ofte blir han slapp og greier ikke fullføre. Alt skal foregå med lyset slukket, jeg har ikke sett min samboers nakne kropp på et par år. Føler at han har sex med meg kun av ren plikt, og jeg får ofte gråteanfall i etterkant. 
Om jeg skulle finne på å gå lettkledd eller til og med sprade rundt naken, er det ingen interesse å spore. Han blir aldri kåt på meg. 
Dette tærer så innmari på meg, min selvfølelse og hele tilværelsen. 
Da vi traff hverandre, var det ikke slik i det hele tatt. Han var svært så aktiv på den fronten. Han ga meg dengang sex og nærhet i rikt monn. 
Jeg føler me deprimert av dette. Min lyst sluknet jo aldri. Jeg tenner fortsatt på han, og vi ligger hver kveld under dobbeltdyna, og jeg føler på dette. Føler jeg må slukke min egen lyst for ikke å tæres bort av sorg. Føler meg som en nymfoman sexgalning som er besatt av sex. Føler meg skitten og ekkel. 
Jeg synes det er så innmari og ubeskrivelig trist at det som skulle være en fin ting, en glede for oss begge, er snudd til noe negativt. For ja, etter å ha følt på dette så lenge, er sex blitt noe negativt for meg også.

Jeg trodde at i et forhold gir man og tar. Jeg kan ikke verken gi eller ta. For tar jeg initiativ, er det ikke velkomment. Jeg blir avvist, så det har jeg sluttet med. Min lyst er ikke ønsket. 
Ser jeg på TV at noen har sex, eller hører om par som har det bra sammen, så merker jeg at jeg blir aggressiv, sint. Merker også i det daglige at jeg har kort lunte, gråter lett, ser negativt på ting og har lett for å være både sarkastisk og spydig. Det er ikke slik jeg ønsker å være og det er ikke slik jeg egentlig er. 
Vi har snakket om problematikken mangfoldige ganger, men kommer ingen vei. Jeg har fortalt han om hvordan dette påvirker meg, men det virker på en måte som at han ikke forstår det. Iflg han, er problemet hans og ikke mitt. Det kan jo være, men for å løse det, burde vi jo være sammen om det. Men han slipper meg lite til, og sier at han må jobbe med det selv. Om det løser seg om det halvt år, om ti år, eller aldri, kan han ikke vite, sier han. 
Det kan vel ikke være sånn at om man har mista lysten, så skal lysten bare komme dalende ned i fanget på en helt av seg selv heller.. man må jo jobbe for det selv, og sammen med partner. 
Jeg vet da pokker.. blir sint, lei meg, deprimert, alt blir feil, det blir feil å ha sex, og det blir feil å ikke ha sex.. merker at dette tærer på min lyst også.. ikke lyst generelt, men lysten rettet mot han. 
Ikke slik å forstå at jeg tenker tanker om å være utro, for så jævlig ville jeg aldri oppført meg mot mannen jeg jo egentlig elsker høyt, men dette her er veldig vanskelig. 
Har ikke følt meg glad på lenge, gleder meg ikke lenger over ting som før ga glede. Alt er bare svart, mørkt og trist. 

Anonymkode: 049de...a19

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det virker som om han har mistet lysten på deg. Har du forandret deg på noen måte? 

Anonymkode: f4475...3a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det virker som om han har mistet lysten på deg. Har du forandret deg på noen måte? 

Anonymkode: f4475...3a8

Nei, har ikke det. Jeg dusjer hver dag, barberer legger og andre steder etc. er i normal form, trener innimellom og går turer. Har normal vekt. Er ikke ustelt på noen måte. 
Vi har også snakket om dette. Og han har forsikret meg flere ganger at dette ikke har med meg å gjøre, men kun han. 
Men man føler seg jo uansett ikke veldig lekker når partner så åpenlyst ikke vil ha en lenger da.. det gjør jo noe med en liksom. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner meg så igjen at man skulle tro at det var jeg som hadde skrevet dette. Har snakket om det mange ganger, og da blir det bra i et par dager før det er på 'n igjen. Vi har ikke hatt sex siden i sommer en gang.

Jeg kan ikke komme med råd til deg, men jeg vet hvordan du har det. Det er ikke lett å bare gå, når alt annet er bra. Men selvtilliten din, det mørket du har kommet inn i, den er ikke bra å være i.. 

Anonymkode: c51bf...932

• Liker 4
Gjest Elder Millennial
Skrevet

Har du sakt dette til mannen? Akkurat hva du skriver her, hvordan det påvirker deg?

Hvis han ikke viser noen innsats til å i det minste jobbe med saken, bare skuffet det vekk eller under teppet så tenker jeg han kanskje ikke er så interessert lengre dessverre❤️

Men du må si det hardt, ærlig og brutalt, enten tar han forholdet på alvor ellers så kommer du til å miste lysten og kanskje følelsene for han, for du trenger nærhet. 

Det må være to i ett forhold, ikke en og en halv🤷‍♀️

Skrevet

Jeg kunne fint ha vært i et forhold uten sex, men ikke uten fortolighet. Og det virker jo ikke som om det er fortrolighet her; for det første må det jo være noe han ikke forteller, for det andre så virker det ikke som om han er så veldig interessert i dine tanker rundt dette. Hvor godt er da forholdet i sin helhet? Dere har jo en stor elefant i rommet som får deg til å gråte og bli sint, dette er ganske vesentlig, i hvert fall i ditt liv. Og hvis han lever godt med at du ikke har det bra, hva sier det deg egentlig om fundamentet i forholdet? Jeg sliter litt med å forstå at dette er et forhold verdt å bevare, men det skyldes ikke manglende sex.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg kjenner meg så igjen at man skulle tro at det var jeg som hadde skrevet dette. Har snakket om det mange ganger, og da blir det bra i et par dager før det er på 'n igjen. Vi har ikke hatt sex siden i sommer en gang.

Jeg kan ikke komme med råd til deg, men jeg vet hvordan du har det. Det er ikke lett å bare gå, når alt annet er bra. Men selvtilliten din, det mørket du har kommet inn i, den er ikke bra å være i.. 

Anonymkode: c51bf...932

Nei, det mørket er absolutt ikke bra, og det unner jeg ingen. 
Kjenner meg veldig igjen i setningen din, at det er ikke lett å gå når alt annet er bra. 

Min samboer er en snill, omtenksom og bra fyr. Han er god mot ungene mine (som ikke er hans), han er omtenksom, hensynsfull og kjærlig overfor meg, bare ikke når det kommer til det seksuelle. 
Vi har en god kommunikasjon om det meste, bare ikke om dette. For når vi snakker om det, så ender det som regel med at han blir frustrert og sier ting han blir lei seg for etterpå, jeg blir lei meg enten pga det som blir sagt, eller fordi jeg føler mye på håpløsheten, at det ikke finnes noen løsning. At han ikke er interessert i å få det til, fordi det betyr egentlig ingenting for han. For han har det jo bra i dette forholdet. 
Og jeg sitter igjen med depresjon, sinne, dårlig samvittighet etc. Føler meg ikke bra på noen måte. 
Vi bygger jo ned forholdet i stedet for å bygge det opp. 
Jeg vet ærlig talt ikke hva som kan gjøres. 
Jeg prøver å få han med på en eller annen form for samlivsterapi, men vet ikke om det hjelper. Man kan jo ikke tvinge noen til å ha seksuell lyst, til å tenne på partneren, man må jo ville det selv. 

Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (21 minutter siden):

Jeg kunne fint ha vært i et forhold uten sex, men ikke uten fortolighet. Og det virker jo ikke som om det er fortrolighet her; for det første må det jo være noe han ikke forteller, for det andre så virker det ikke som om han er så veldig interessert i dine tanker rundt dette. Hvor godt er da forholdet i sin helhet? Dere har jo en stor elefant i rommet som får deg til å gråte og bli sint, dette er ganske vesentlig, i hvert fall i ditt liv. Og hvis han lever godt med at du ikke har det bra, hva sier det deg egentlig om fundamentet i forholdet? Jeg sliter litt med å forstå at dette er et forhold verdt å bevare, men det skyldes ikke manglende sex.

Ja, du har rett i at det er blitt elefanten i rommet. Likevel har vi snakket om dette mange ganger, men det fører ikke til noe. Det er bare ord, som ikke betyr så mye tydeligvis. 
Fundamentet er vel andre ting enn sex, enn så lenge. Men hvor lenge man kan ha det slik i lengden, det vet jeg ikke. 

Skrevet
Ominous skrev (30 minutter siden):

Har du sakt dette til mannen? Akkurat hva du skriver her, hvordan det påvirker deg?

Hvis han ikke viser noen innsats til å i det minste jobbe med saken, bare skuffet det vekk eller under teppet så tenker jeg han kanskje ikke er så interessert lengre dessverre❤️

Men du må si det hardt, ærlig og brutalt, enten tar han forholdet på alvor ellers så kommer du til å miste lysten og kanskje følelsene for han, for du trenger nærhet. 

Det må være to i ett forhold, ikke en og en halv🤷‍♀️

Ja, det har jeg sagt, opptil flere ganger. Jeg tror ikke han forstår alvorlighetsgraden av det. 

Gjest Elder Millennial
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det har jeg sagt, opptil flere ganger. Jeg tror ikke han forstår alvorlighetsgraden av det. 

Da ville jeg satt hardt mot hardt tror jeg. Du kan ikke leve i dette forholdet slik det er nå for alltid? Det hadde hvertfall ikke jeg klart. 

Enten så jobber dere med forholdet begge to eller så er det over. Det er brutalt ja, men virker som du allerede er der hvor du egentlig føler på dette, du må bare få sakt det til mannen også❤️

Skrevet
Ominous skrev (9 minutter siden):

Da ville jeg satt hardt mot hardt tror jeg. Du kan ikke leve i dette forholdet slik det er nå for alltid? Det hadde hvertfall ikke jeg klart. 

Enten så jobber dere med forholdet begge to eller så er det over. Det er brutalt ja, men virker som du allerede er der hvor du egentlig føler på dette, du må bare få sakt det til mannen også❤️

Jeg er enig med deg. Men tror dessverre da at forholdet ryker. Men uansett takk for svar ❤️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er enig med deg. Men tror dessverre da at forholdet ryker. Men uansett takk for svar ❤️

Kjenner følelsen, har det på samme måte å tidligere har jeg bare gitt meg om jeg har vært uenig i ting for husfreden skuld😒

Anonymkode: 5f07b...4cb

Gjest Elder Millennial
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er en sjanse du må ta da. Enten så går det bra eller så går det over? 

Jo lengre du lar dette skure å gå jo lengre ned i gjørma kommer du til å føle at du står. 

Si ifra nå, kanskje blir det faktisk bedre?  

Eller du kan vente noen år, seigpine deg selv til du føler det ikke er noe igjen og gjøre det da? 

For dette blir ikke bedre av seg selv. 

Skrevet

Dette høres veldig trist ut - men dessverre en vanlig utvikling. Mange menn går seksuelt lei av partner etter noen år, og da hjelper ingenting. Ikke terapi, ikke trening, ikke kosthold, og ikke sexy undertøy. Noen tror at det å forsøke å sprite opp sexlivet med mer eller mindre perverse eller kinky variasjoner får gang på tingene. Det virker kanskje en liten stund, men ikke i lengden. Hvis sex er viktigere for deg enn det samlivet ellers har å by på, bør du avslutte dette.

Anonymkode: b68f4...b05

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette høres veldig trist ut - men dessverre en vanlig utvikling. Mange menn går seksuelt lei av partner etter noen år, og da hjelper ingenting. Ikke terapi, ikke trening, ikke kosthold, og ikke sexy undertøy. Noen tror at det å forsøke å sprite opp sexlivet med mer eller mindre perverse eller kinky variasjoner får gang på tingene. Det virker kanskje en liten stund, men ikke i lengden. Hvis sex er viktigere for deg enn det samlivet ellers har å by på, bør du avslutte dette.

Kan du utdype der der litt? Altså er det slik å forstå at det å miste lysten på partner er vanligere for menn enn for kvinner? Vet jo selvsagt at dette er noe som kan skje begge kjønn, men mitt inntrykk er at det snakkes mye mer om kvinner som mister lysten, og at det gis et inntrykk av at det er en hel haug ab frustrerte menn som har en partner som alltid er sliten, har vondt i hodet, orker ikke etc. 

Uansett er det en veldig vond situasjon for den andre parten, enten det er en mann eller kvinne. Spesielt om dette varer i lengden og den ene er uvillig til å løse det, eller ikke kan løse det. 

Jeg vet ikke om jeg har rett eller feil, men man skulle jo tro at dersom gnisten og lysten en gang har vært tilstede, at det skulle være mulig på en eller annen måte å hente den fram igjen.. jeg mener, det var jo noe ved partner man en gang falt for, noe man tente på, noe man var tiltrukket av 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan du utdype der der litt? Altså er det slik å forstå at det å miste lysten på partner er vanligere for menn enn for kvinner? Vet jo selvsagt at dette er noe som kan skje begge kjønn, men mitt inntrykk er at det snakkes mye mer om kvinner som mister lysten, og at det gis et inntrykk av at det er en hel haug ab frustrerte menn som har en partner som alltid er sliten, har vondt i hodet, orker ikke etc. 

Uansett er det en veldig vond situasjon for den andre parten, enten det er en mann eller kvinne. Spesielt om dette varer i lengden og den ene er uvillig til å løse det, eller ikke kan løse det. 

Jeg vet ikke om jeg har rett eller feil, men man skulle jo tro at dersom gnisten og lysten en gang har vært tilstede, at det skulle være mulig på en eller annen måte å hente den fram igjen.. jeg mener, det var jo noe ved partner man en gang falt for, noe man tente på, noe man var tiltrukket av 

Ja, jeg tror det mye vanligere for menn enn for kvinner at man mister lysten fordi man går lei av å ha sex med samme person. Les om Coolidge-effekten, som primært gjør seg gjeldende hos hannkjønn.

Det kan godt være at det er like mange kvinner som menn som faktisk mister lysten i et forhold, men kvinner mister som regel lysten av andre grunner enn menn. Typisk fordi de ikke føler seg begjært eller verdsatt av partner, fordi de ikke opplever bekreftelse, tilknytning eller intimitet, eller fordi de erfarer at mannen ikke gidder å gjøre en seriøs innsats for å få husholdningen eller forholdet til å fungere.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, du har rett i at det er blitt elefanten i rommet. Likevel har vi snakket om dette mange ganger, men det fører ikke til noe. Det er bare ord, som ikke betyr så mye tydeligvis. 
Fundamentet er vel andre ting enn sex, enn så lenge. Men hvor lenge man kan ha det slik i lengden, det vet jeg ikke. 

Jeg skjønner at fundamentet ikke er sex, men det er heller ikke nødvendig for mange av oss.

Men fundamentet høres heller ikke ut som om det er oppriktig omtanke for hverandres vel. Det kan det ikke være all den tid du går rundt og gråter og er deprimert og skriver på nett at Dette tærer så innmari på meg, min selvfølelse og hele tilværelsen. Hvis han har det helt fint med at du har det så vondt, så er jo ikke dette et godt forhold, selv om vi ser bort fra sexbiten.

For all del, folk har alle mulige slags grunner for å være i et forhold. Men du beskriver ikke et sunt forhold på det emosjonelle planet.

Skrevet

Kjenner meg altfor godt igjen... :(

Anonymkode: 66e5e...9a5

Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (45 minutter siden):

Jeg skjønner at fundamentet ikke er sex, men det er heller ikke nødvendig for mange av oss.

Men fundamentet høres heller ikke ut som om det er oppriktig omtanke for hverandres vel. Det kan det ikke være all den tid du går rundt og gråter og er deprimert og skriver på nett at Dette tærer så innmari på meg, min selvfølelse og hele tilværelsen. Hvis han har det helt fint med at du har det så vondt, så er jo ikke dette et godt forhold, selv om vi ser bort fra sexbiten.

For all del, folk har alle mulige slags grunner for å være i et forhold. Men du beskriver ikke et sunt forhold på det emosjonelle planet.

Vel.. omtanke har han. Han mener og oppfordrer til at jeg skal oppsøke lege pga min deprimerte adferd. Han ser jo at jeg ikke har det bra. Men å sammen forsøke å finne ut av hvorfor vi har det slik, er vanskelig. Selv sier han at han egentlig ikke vet, men samtidig avkrefter han at han ikke lenger tenner på meg. Så hvordan kan man egentlig løse noe man ikke vet årsaken til? 
Vi har et godt fundament i parforholdet vårt, samtidig føler jeg at problemet vårt i sterk grad fører til at vi sklir fra hverandre. Vi blir mer som venner å regne enn to mennesker i et parforhold som er tiltrukket av hverandre. Det blir fryktelig ensomt og trist å være den ene i forholdet som ønsker sex og intimitet

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Ja, jeg tror det mye vanligere for menn enn for kvinner at man mister lysten fordi man går lei av å ha sex med samme person. Les om Coolidge-effekten, som primært gjør seg gjeldende hos hannkjønn.

Det kan godt være at det er like mange kvinner som menn som faktisk mister lysten i et forhold, men kvinner mister som regel lysten av andre grunner enn menn. Typisk fordi de ikke føler seg begjært eller verdsatt av partner, fordi de ikke opplever bekreftelse, tilknytning eller intimitet, eller fordi de erfarer at mannen ikke gidder å gjøre en seriøs innsats for å få husholdningen eller forholdet til å fungere.

Har lest meg litt opp på Coolidge effekten. Om det er det som er årsak eller ikke, er ikke godt å si, men det er jo en mulighet 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...