Gå til innhold

Kollega som ikke kan jobben sin. Driter i det.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber på et kjøkken og har en kollega som rett og slett ikke kan jobben sin. Jeg kan ikke fatte og begripe at denne personen er utdannet. Man skulle tro at personen gikk første året på ungdomsskolen. 

Jeg har gang på gang bedt personen om å skylle ting før de blir satt i oppvaskmaskinen, men det virker som om personen driter fullstendig i det. Om så det er kraftig fastbrente greier så havner det i oppvaskmaskinen. Personen har null system på hvor utstyr blir plassert. Ting blir bare kastet helt random i skuffer og jeg kan plutselig finne en bolle med pasta som har stått i en hylle i en uke. Når personen skal fylle på mat er det ikke snakk om å bytte ut bakken og legge det gamleste øverst. Da heller personen bare ny mat opp på den gamle. Så da havner jo alltid det gamle nederst og det ender opp med at det blir hardt og ikke kan serveres. 

Det er ikke snakk om at personen prøver å være rask. H*n subber bortover gulvet som om h*n har all verdens tid. H*n kan finne på å gå inn på kjølerommet og bare bli stående å se seg rundt i flere minutter. Virker som om h*n glemmer hva h*n skulle hente eller bare går inn for å late som om h*n holder på med noe. 

Personen gidder aldri å ta kassa. Kundene blir rett og slett ignorert og jeg har oppleve at h*n har gått å gjemt seg for å slippe.

Jeg holder på å bli gal. Dette er bare småtteri av det som skjer i løpet av en arbeidsdag. Lederen er alt for snill til å si noe og personen får egentlig bare holde på som h*n vil. Hva faen kan man gjøre? Det går jo faktisk utover mattryggheten og renslighet.. Ikke minst arbeidsmiljø.

Anonymkode: 35822...e64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En kollega av meg hadde sett at han kom ut fra toalettet med hansker på. Og vasket seg på hendene med hansker...

Skrevet

Si til sjefen at om han ikke tar det opp så melder du det inn til arbeidstilsynet. Når man jobber med mat så bør man være ganske streng ved rengjøring osv

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En kollega av meg hadde sett at han kom ut fra toalettet med hansker på. Og vasket seg på hendene med hansker...

Det er ille normalt er å ta av hansken og ta på ny. Smitte ater smitte og bakterie flora 

Skrevet

Dette må dere ta opp med leder. Minne om hvilket ansvar dere har hvis kundene blir syke pga denne kollegaens udugelighet. 

Anonymkode: 6174b...285

• Liker 1
Skrevet

Hva vil du diskutere egentlig? Du må ta det opp med sjefen din.

Anonymkode: 4ff92...8cc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg jobber på et kjøkken og har en kollega som rett og slett ikke kan jobben sin. Jeg kan ikke fatte og begripe at denne personen er utdannet. Man skulle tro at personen gikk første året på ungdomsskolen. 

Jeg har gang på gang bedt personen om å skylle ting før de blir satt i oppvaskmaskinen, men det virker som om personen driter fullstendig i det. Om så det er kraftig fastbrente greier så havner det i oppvaskmaskinen. Personen har null system på hvor utstyr blir plassert. Ting blir bare kastet helt random i skuffer og jeg kan plutselig finne en bolle med pasta som har stått i en hylle i en uke. Når personen skal fylle på mat er det ikke snakk om å bytte ut bakken og legge det gamleste øverst. Da heller personen bare ny mat opp på den gamle. Så da havner jo alltid det gamle nederst og det ender opp med at det blir hardt og ikke kan serveres. 

Det er ikke snakk om at personen prøver å være rask. H*n subber bortover gulvet som om h*n har all verdens tid. H*n kan finne på å gå inn på kjølerommet og bare bli stående å se seg rundt i flere minutter. Virker som om h*n glemmer hva h*n skulle hente eller bare går inn for å late som om h*n holder på med noe. 

Personen gidder aldri å ta kassa. Kundene blir rett og slett ignorert og jeg har oppleve at h*n har gått å gjemt seg for å slippe.

Jeg holder på å bli gal. Dette er bare småtteri av det som skjer i løpet av en arbeidsdag. Lederen er alt for snill til å si noe og personen får egentlig bare holde på som h*n vil. Hva faen kan man gjøre? Det går jo faktisk utover mattryggheten og renslighet.. Ikke minst arbeidsmiljø.

Jobber du innenfor restaurant bransjen? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg og andre kolleger har sagt ifra til leder. Og han har jo gitt beskjed til personen, men det bare fortsetter. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Katastrofe 

Skrevet

Om du synes dette var ille så skulle du prøvd deg på en jobb i kommune. Der driter jo sikkert rundt 90% av de ansatte flatt ut i jobben sin. Bruker 100% av tiden på å late som de jobber eller later som de er engasjert i jobben. All i den visshet at de vet at de aldri kan bli oppsagt.

Anonymkode: bde8a...26b

• Liker 1
Skrevet

Er detMacern?

Anonymkode: 3c4e3...e50

• Liker 1
Skrevet

Lederen er pliktig til å ta det opp med vedkommende hvis flere av arbeidstakerne sier ifra. 

Uansett så kommer man ikke noe vei med utidig sladder om hanskebruk etc. Gi tilbakemelding hver gang det ikke gjøres etter standardene, gjerne vis det og/eller forklar mens personen gjør det selv. Noen må ha det inn med teskje, enten det er kunnskapene eller motivasjonen som det er trøbbel med. Dere må nesten vise denne personen at det ikke aksepteres dårlige standarder her. Hvis det fortsatt ikke bedrer seg så tar man det opp på medarbeidersamtaler eller annen saklig arena, og legger frem de konkrete gangene du har gitt tilbakemelding og det fremdeles ikke tas tak i. 

Skjønner at det er vanskelig og frustrerende, men du kommer lengre ved å gjøre det sånn. Da skaper det også et bedre arbeidsmiljø blant dere andre.

Håper det bedrer seg, eller at vedkommende finner en annen retning snart. 

Anonymkode: 77216...e9d

Skrevet

Det er flere som irriterer seg. Det er ikke bare meg. Virker som om personen rett og slett bare er lat og ikke gidder å prøve. Om det var kun jeg som irriterte meg hadde jeg tatt en omgang med meg selv.

Skrevet

Ta grep? Jeg lurer jo på hva jeg kan gjøre når leder tydeligvis ikke gjør noe. Vi har sagt ifra om ting, men det blir ikke gjort noe. Vi har sagt ifra til kollegaen om mange ting, men han driter i det.

Skrevet

Lederen har tatt det opp med vedkommende, men det endrer ikke på noe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Om du synes dette var ille så skulle du prøvd deg på en jobb i kommune. Der driter jo sikkert rundt 90% av de ansatte flatt ut i jobben sin. Bruker 100% av tiden på å late som de jobber eller later som de er engasjert i jobben. All i den visshet at de vet at de aldri kan bli oppsagt.

Anonymkode: bde8a...26b

Jeg har prøvd begge deler og "kommunejobb" er himmelen i forhold til det å jobbe på et kjøkken.

Anonymkode: 288e9...538

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...