AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #1 Skrevet 14. november 2021 Jeg skal arrangere babyshower for en venninne av meg i desember, da ingen andre tar initiativ til det, og jeg vet hun ønsker seg en. Problemet er at jeg har aldri vært i en babyshower før, jeg har ikke barn, og jeg har generelt sett veldig liten erfaring her. Har du noen tips til hva man gjør i en babyshower? Jeg skal bare kake, så så langt har jeg kommet. og har du noen tips til hvor det lønner seg å se etter pynt til babyshower? Anonymkode: 8184d...547
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #3 Skrevet 14. november 2021 Pleier vel å være gaveopppakking, mat og kake eller bare kake, så slapper man av og prater? Og kanskje et par leker. Kahoot-quiz kan være gøy, kan ha en blanding av barne/baby-relatere spm (feks om barne-tv og -filmer ++) og vanlige spm. Kommer ikke på noen andre leker, mange er jo veldig kleine eller kjedelige men sikkert noen som er ok. Er lov å be gjestene ta med noe eller bidra med utgifter (bare ikke ta helt av på pynt osv er surt å betale masse for sånt som gjest) Anonymkode: f339c...9f0 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #4 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Pleier vel å være gaveopppakking, mat og kake eller bare kake, så slapper man av og prater? Og kanskje et par leker. Kahoot-quiz kan være gøy, kan ha en blanding av barne/baby-relatere spm (feks om barne-tv og -filmer ++) og vanlige spm. Kommer ikke på noen andre leker, mange er jo veldig kleine eller kjedelige men sikkert noen som er ok. Er lov å be gjestene ta med noe eller bidra med utgifter (bare ikke ta helt av på pynt osv er surt å betale masse for sånt som gjest) Anonymkode: f339c...9f0 Takk for tips Jeg tenkte å bare ta meg av pynten selv, blir sikkert bare styr å kreve inn penger uansett. Finnes det noen ferdige spørsmål om barn/baby/barne-TV i så fall? Jeg har hverken barn eller har sett barne-TV på 20 år, så jeg er helt grønn på hva jeg evt kan spørre om Og ja, jeg er helt enig med deg, det meste virket fryktelig kleint 🙈 "smak på innholdet i bleia" liksom, jeg skjønner ikke helt hvem som syns det er gøy Anonymkode: 8184d...547
Lerkeliten Skrevet 14. november 2021 #5 Skrevet 14. november 2021 Kan være gøy å fylle ut hva man tror om babyen: termindato, lengde, vekt, hvem den ligner på osv. Den gravide får med arket. Gøy å se i ettertid hvem som gjettet mest riktig En liten quiz er gøy, men alle sånne «skrift bleie på dukka raskest» leker er forferdelig.. Vi har gjerne hatt tapas i babyshower. Alle inviterte tar med 1-2 retter hver Pynt er jo veldig enkelt å bestille på nett.. i fysisk butikk ville jeg sjekket upstairs for eksempel. 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #6 Skrevet 14. november 2021 Lerkeliten skrev (12 minutter siden): Kan være gøy å fylle ut hva man tror om babyen: termindato, lengde, vekt, hvem den ligner på osv. Den gravide får med arket. Gøy å se i ettertid hvem som gjettet mest riktig En liten quiz er gøy, men alle sånne «skrift bleie på dukka raskest» leker er forferdelig.. Vi har gjerne hatt tapas i babyshower. Alle inviterte tar med 1-2 retter hver Pynt er jo veldig enkelt å bestille på nett.. i fysisk butikk ville jeg sjekket upstairs for eksempel. Takk for tips! ja, det kan kanskje være litt artig, da har jo den kommende moren noe å se tilbake på. 😊 Anonymkode: 8184d...547
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #7 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Takk for tips Jeg tenkte å bare ta meg av pynten selv, blir sikkert bare styr å kreve inn penger uansett. Finnes det noen ferdige spørsmål om barn/baby/barne-TV i så fall? Jeg har hverken barn eller har sett barne-TV på 20 år, så jeg er helt grønn på hva jeg evt kan spørre om Og ja, jeg er helt enig med deg, det meste virket fryktelig kleint 🙈 "smak på innholdet i bleia" liksom, jeg skjønner ikke helt hvem som syns det er gøy Anonymkode: 8184d...547 Jeg hadde googlet babyshower kahhot, babyshower games, og lignende. Og sett om noe "treffer". Finner sikkert noe som lett kan oversettes til Norsk. Anonymkode: 36087...8f6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #8 Skrevet 14. november 2021 Kan jo hende at de andre vennene deres ikke arrangerer fordi de ikke har lyst til å delta i det materialistiske maset? Du kan heller ha en jentekveld bare du og mora hvis det er så viktig for dere to. Anonymkode: f873f...7ab 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #9 Skrevet 14. november 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Kan jo hende at de andre vennene deres ikke arrangerer fordi de ikke har lyst til å delta i det materialistiske maset? Du kan heller ha en jentekveld bare du og mora hvis det er så viktig for dere to. Anonymkode: f873f...7ab Det er da veldig vanlig og hyggelig tradisjon at man gir gave til en som får baby. Om man gir den i babyshower eller i barselsgave har jo ikke så mye å si. Jeg er ikke personlig veldig fan av babyshower men å kalle det materialistisk mas er jo litt voldsomt synes jeg. Det er frivillig for inviterte å delta også. Ang quiz så laget jeg en en gang og de spm jeg laget om barnetv osv baserte jeg på hva jeg og de andre voksne så på den gang vi var barn og ungdom (gjestene var i omtrent samme alder) + at jeg googlet litt sånn babyshower quiz, barnequiz osv. Og så la jeg til noen vanlige quizspm også Anonymkode: f339c...9f0 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #10 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er da veldig vanlig og hyggelig tradisjon at man gir gave til en som får baby. Om man gir den i babyshower eller i barselsgave har jo ikke så mye å si. Jeg er ikke personlig veldig fan av babyshower men å kalle det materialistisk mas er jo litt voldsomt synes jeg. Det er frivillig for inviterte å delta også. Ang quiz så laget jeg en en gang og de spm jeg laget om barnetv osv baserte jeg på hva jeg og de andre voksne så på den gang vi var barn og ungdom (gjestene var i omtrent samme alder) + at jeg googlet litt sånn babyshower quiz, barnequiz osv. Og så la jeg til noen vanlige quizspm også Anonymkode: f339c...9f0 Jo, for da må man gi to ganger. Du sier at det er frivillig å delta men man sees faktisk på som dårlig venn hvis man ikke deltar. Håper du tenker deg om to ganger før du pålegger vennene deres denne utgiften Anonymkode: f873f...7ab
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #11 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er da veldig vanlig og hyggelig tradisjon at man gir gave til en som får baby. Om man gir den i babyshower eller i barselsgave har jo ikke så mye å si. Jeg er ikke personlig veldig fan av babyshower men å kalle det materialistisk mas er jo litt voldsomt synes jeg. Det er frivillig for inviterte å delta også. Ang quiz så laget jeg en en gang og de spm jeg laget om barnetv osv baserte jeg på hva jeg og de andre voksne så på den gang vi var barn og ungdom (gjestene var i omtrent samme alder) + at jeg googlet litt sånn babyshower quiz, barnequiz osv. Og så la jeg til noen vanlige quizspm også Anonymkode: f339c...9f0 Det er jo en stor forskjell. En barselgave gir man første gang man besøker mor og barn, det er en gratulasjon med at barnet er kommet vel til verden. Ingen som feirer med selskap at de skal gifte seg om to måneder, at det er tre måneder til attenårsdagen osv. Anonymkode: 082f8...358 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #12 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan jo hende at de andre vennene deres ikke arrangerer fordi de ikke har lyst til å delta i det materialistiske maset? Du kan heller ha en jentekveld bare du og mora hvis det er så viktig for dere to. Anonymkode: f873f...7ab Alle parter vil, det er bare ingen som tar initiativ til å arrangere, så neida, handler ikke om det. Dessuten er det helt frivillig å dukke opp. Anonymkode: 8184d...547 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #13 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er da veldig vanlig og hyggelig tradisjon at man gir gave til en som får baby. Om man gir den i babyshower eller i barselsgave har jo ikke så mye å si. Jeg er ikke personlig veldig fan av babyshower men å kalle det materialistisk mas er jo litt voldsomt synes jeg. Det er frivillig for inviterte å delta også. Ang quiz så laget jeg en en gang og de spm jeg laget om barnetv osv baserte jeg på hva jeg og de andre voksne så på den gang vi var barn og ungdom (gjestene var i omtrent samme alder) + at jeg googlet litt sånn babyshower quiz, barnequiz osv. Og så la jeg til noen vanlige quizspm også Anonymkode: f339c...9f0 Takk for tips! Anonymkode: 8184d...547
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #14 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hadde googlet babyshower kahhot, babyshower games, og lignende. Og sett om noe "treffer". Finner sikkert noe som lett kan oversettes til Norsk. Anonymkode: 36087...8f6 Takk for tips! Anonymkode: 8184d...547
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #15 Skrevet 14. november 2021 Her er en «oppskrift» på hvordan vi pleier å gjøre det: Pynt: Den som arrangerer tar seg av pynten. Bestill noe billig på partyking eller superkul. Eventuelt se på Nille. Det er ikke vits å ta helt av, men et banner, noen ballonger og servietter kan være hyggelig. Mat: gjestene tar med seg 1-2 tapasretter. Fint om noen lager kake eller dessert i stedet for, så har man både mat og dessert. Noen kan også ta med brus og snacks. Leker: kahoot er gøy, som andre har tipset opp. Ark der de skal gjette termin, vekt og lengde på barnet. Ha et garnnøste der alle skal klippe hvor lang tråd de tror mors mageomkrets er, prøv ut trådene etterpå og kår en vinner. Alle gjestene kan ta med babybilde av seg selv, kommende mor skal gjette hvem som er hvem. Vi pleier først å overraske moren. Så spiser vi mat. Deretter åpner moren gavene. Så har vi ett par leker. Til slutt spiser vi dessert. Så sitter vi å mingler og småspiser snacks, og folk drar hjem etterhvert. Håper dette var litt hjelpsomt 😊 Anonymkode: 55671...46f 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #16 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Her er en «oppskrift» på hvordan vi pleier å gjøre det: Pynt: Den som arrangerer tar seg av pynten. Bestill noe billig på partyking eller superkul. Eventuelt se på Nille. Det er ikke vits å ta helt av, men et banner, noen ballonger og servietter kan være hyggelig. Mat: gjestene tar med seg 1-2 tapasretter. Fint om noen lager kake eller dessert i stedet for, så har man både mat og dessert. Noen kan også ta med brus og snacks. Leker: kahoot er gøy, som andre har tipset opp. Ark der de skal gjette termin, vekt og lengde på barnet. Ha et garnnøste der alle skal klippe hvor lang tråd de tror mors mageomkrets er, prøv ut trådene etterpå og kår en vinner. Alle gjestene kan ta med babybilde av seg selv, kommende mor skal gjette hvem som er hvem. Vi pleier først å overraske moren. Så spiser vi mat. Deretter åpner moren gavene. Så har vi ett par leker. Til slutt spiser vi dessert. Så sitter vi å mingler og småspiser snacks, og folk drar hjem etterhvert. Håper dette var litt hjelpsomt 😊 Anonymkode: 55671...46f Tusen takk for flere tips, veldig hjelpsomt alt dere kommer med! ❤️ Anonymkode: 8184d...547
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #17 Skrevet 14. november 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Jo, for da må man gi to ganger. Du sier at det er frivillig å delta men man sees faktisk på som dårlig venn hvis man ikke deltar. Håper du tenker deg om to ganger før du pålegger vennene deres denne utgiften Anonymkode: f873f...7ab Jeg har ikke opplevd i min krets at man sees på som dårlig venn om man ikke deltar. Og de jeg kjenner som har hatt babyshower har hatt lowkey greier ikke sånn overdådig blogger-babyshower. Og nei man må IKKE gi to ganger, om jeg gir babyshowergave gir jeg ikke barselsgave. Jeg er forøvrig ikke TS og pålegger ikke noen noe, jeg bare synes folk er så kjappe til å sutre om "materialistisk press" på alt mulig og skal gjøre alt til et problem. Iallfall når det er snakk om å gi gave til en baby som jeg tenker er vanlig og hyggelig. Jeg er gravid og vil ikke ha babyshower men jeg ser absolutt fordelen med å få noen gaver FØR baby kommer til slik at man kan slippe å kjøpe akkurat de tingene selv, istedet for å få det etter baby har kommet og kanskje få ting man allerede har. Jeg ville forøvrig selv aldri forventet 2 gaver (eller 1 en gang). Anonymkode: f339c...9f0 6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #18 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jo, for da må man gi to ganger. Du sier at det er frivillig å delta men man sees faktisk på som dårlig venn hvis man ikke deltar. Håper du tenker deg om to ganger før du pålegger vennene deres denne utgiften Anonymkode: f873f...7ab Sees på som en dårlig venn? Må gi to gaver? Da har du dårlige venner. Babyshower er en hyggelig samling. Latter, prat og sosialt. Man gir det man føler for, ofte er det veldig lavterskel. Så er man også gjerne innom på barselsbesøk på et tidspunkt. Og igjen - hva man gir, er det man føler for. Enkelte tar ikke med noe, noen gir dyr gave. Men ofte er det mest populære en kaffe og en muffins som du kjøper med på veien. Anonymkode: 36087...8f6 4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #19 Skrevet 14. november 2021 Nå har uansett ikke det så mye å si i denne sammenhengen, da alle parter er enige om at de vil. Samtlige har sagt at 'det må' arrangeres en babyshower, men det er ingen som kommer med noe konkret om hva vi skal gjøre/når osv. Og ved tidligere arrangementer i andre sammenhenger har det vært sammen greia, alle vil gjerne at det skal skje noe, men ingen vil være den som ruller ballen i gang. Derfor har jeg bare tatt på meg å arrangere. Så jeg tviler veldig sterkt på at de føler seg tvunget til det i denne sammenhengen. Anonymkode: 8184d...547
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå