Gå til innhold

Kan jeg få fjernet nynorsk karakter fra vitnemålet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde fritak i 8 og 9. Men skulle absolutt ha nynorsk i 10. Senere har jeg tatt faget som privatist og fått 2. Jeg er diagnositert med angst, depresjon og språkvansker. Er det mulig å fjerne denne karakteren da? 

Anonymkode: da172...40f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Du får den ikke fjernet 

Anonymkode: 69b6c...060

• Liker 2
Skrevet

Nei, jeg forsøkte å få til dette selv, og da var i hvert fall beskjeden om at det ikke var mulig, grunnet at jeg hadde deltatt på undervisning og fått karakter. Jeg bodde i utlandet de to første årene på ungdomsskolen, og kvalifiserte dermed til fritak.

Det er riktignok mange år siden jeg forsøkte å få den fjernet.

Anonymkode: 2f0cd...913

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er det så viktig å fjerne det? Min erfaring fra jobbsøking er at ingen henger seg opp i karakterer fra mange år tilbake så lenge du har gjort noe etter det?

Anonymkode: 5da6c...509

• Liker 2
Skrevet

Det tviler jeg på går, ja.
Om angst og depresjon hadde vært grunn nok til å få slettet ting på vitnemålet, tror jeg mange hadde stått med et ufullstendig vitnemål

Anonymkode: 1c0bc...b8d

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes at du har feil fokus her: 

• Nynorsk karakter: mindre enn 1% av antall arbeidsgivere bryr seg om denne. Det kan bare bli relevant om du vil være ungdomskolelærer i Møre og Romsdal fylke... 
  • Angst og depresjon: fokus på disse områdene!...du kan ha verdens beste karakterene, men om du er bare deprimert, mangler energi og entusiasme, da...du skjønner hva jeg mener! 

Lykke til😉!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også 2 i nynorsk. Har ikke gitt meg noe trøbbel. 

Skrevet
Ukjentkjendis skrev (12 timer siden):

Jeg synes at du har feil fokus her: 

• Nynorsk karakter: mindre enn 1% av antall arbeidsgivere bryr seg om denne. Det kan bare bli relevant om du vil være ungdomskolelærer i Møre og Romsdal fylke... 
  • Angst og depresjon: fokus på disse områdene!...du kan ha verdens beste karakterene, men om du er bare deprimert, mangler energi og entusiasme, da...du skjønner hva jeg mener! 

Lykke til😉!

Hvis man f.eks jobber i et statsorgan, hvor kommunen ikke har erklært seg nøytral språklig eller erklært et målform, og får tilsendt et skriv på nynorsk er man pliktig til å svare på nynorsk. Samme hvis skrivet er på bokmål. Det er nedfelt i lov om målbruk i offentlig tjeneste paragraf 6. 

Anonymkode: f17f2...6d9

Skrevet

Hva skulle vært poenget med vitnemål, hvis man bare kunne fjernet alt man ikke er fornøyd med?:klo:

Hva er det du skal bruke karakterene dine til? Hvis det er høyere utdanning du skal søke bryr de seg mest om snittet, og hvilke tilleggsfag du evt har (matte, fysikk etc). Hvis du skal søke jobb er det som regel ingen som bryr seg om karakterer fra VGS, så lenge du har bestått.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...