AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #1 Skrevet 14. november 2021 Er det trygdesvindel eller annen svindel å juge til nav om at man ikke har samboer når man er uføretrygdet? Vet om en som har hatt samboer i alle år men som forteller nav at det er en som "leier hos han" Er dette noe jeg burde tipse evt nav om ? Anonymkode: e65d9...32d
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #2 Skrevet 14. november 2021 Jeg ville gjort det. Anonymkode: 6ecb1...503 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #3 Skrevet 14. november 2021 Ja, det er svindel av fellesskapets midler og ja, du bør tipse. Vi har et tillitsbasert system i Norge og da er det alltid noen som undergraver det og prøver å svindle til seg mer enn det de har krav på. Anonymkode: cc398...499 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #4 Skrevet 14. november 2021 Det har ingenting å si at man er uføretrygdet og har samboer, unntatt hvis personen har minstesats. https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kontakt-nav/oversikt-over-satser/minste-arlig-ytelse-for-uforetrygdede_kap For de med minstesats er det andre regler enn for alle andre uføretrygdede. For meg, som ikke har minstesats men en "normal" uføretrygd, så spiller det ingen rolle for NAV om jeg har samboer eller ei. Anonymkode: d91bc...0da 4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #5 Skrevet 14. november 2021 Ja, det er svindel om man er minstetrygdet. Meld inn. Anonymkode: 791d7...0b2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #6 Skrevet 14. november 2021 Leier personen der eller ikke? Anonymkode: a09ac...8ab 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #7 Skrevet 14. november 2021 Trygdesvindel vet jeg ikke. Han er jo ufør uavhengig av leieboerforhold, og har rett på den trygden uansett. Anonymkode: 04d86...5cf
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #8 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er det trygdesvindel eller annen svindel å juge til nav om at man ikke har samboer når man er uføretrygdet? Vet om en som har hatt samboer i alle år men som forteller nav at det er en som "leier hos han" Er dette noe jeg burde tipse evt nav om ? Anonymkode: e65d9...32d Hvis han forteller Nav at en leier av han, må han jo betale skatt av det, så det er jo dumt svindel. Anonymkode: 04d86...5cf 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #9 Skrevet 14. november 2021 Leieinntekter regnes også som inntekt, så her har du misforstått litt. Det faller ikke han til gode å fortelle om det. Anonymkode: 04d86...5cf
Gjest laPistola Skrevet 14. november 2021 #10 Skrevet 14. november 2021 Sier til nav at personen leier, skrevet kontrakt og da?! Og personen har minstertrygd? Enig i at dette er rar svindel, lønner seg vel ikke. Hvordan skal du bevise at den som leier ikke leier?
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #11 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Leier personen der eller ikke? Anonymkode: a09ac...8ab Ikke :)det er bare jug Anonymkode: e65d9...32d
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #12 Skrevet 14. november 2021 laPistola skrev (5 minutter siden): Sier til nav at personen leier, skrevet kontrakt og da?! Og personen har minstertrygd? Enig i at dette er rar svindel, lønner seg vel ikke. Hvordan skal du bevise at den som leier ikke leier? Tror ikke de har det nei 😅 og nav kan vel be om å se på kontoutskrift om penger kommer inn hver måned fra den personen ? Anonymkode: e65d9...32d
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #13 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Leieinntekter regnes også som inntekt, så her har du misforstått litt. Det faller ikke han til gode å fortelle om det. Anonymkode: 04d86...5cf Men han går ikke noe leieinntekter på denne personen .det er bare noe han juger om til nav (han har selv sagt det til meg) Men han eier ett annet hus som han faktisk leier ut til en annen person da . Så er kanskje slik han kommer unna med det ? Anonymkode: e65d9...32d
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #14 Skrevet 14. november 2021 Just now, AnonymBruker said: Tror ikke de har det nei 😅 og nav kan vel be om å se på kontoutskrift om penger kommer inn hver måned fra den personen ? Anonymkode: e65d9...32d Nav kan undersøke ja, og dette er en av de mer vanlige typene trygdesvindel. Jeg vet om mangt en "alenemor" som har samboer, men som har trikset der samboer har adresse hos moren sin eller lignende. Hvis vedkommende har minstesats vil det ha noe å si, hvis ikke er det irrelevant for trygdens del. Men det vil ha noe å si i andre sammenhenger, som fastsettelse av barnebidrag. Anonymkode: 772ef...b47
Gjest laPistola Skrevet 14. november 2021 #15 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror ikke de har det nei 😅 og nav kan vel be om å se på kontoutskrift om penger kommer inn hver måned fra den personen ? Anonymkode: e65d9...32d Hvorfor har personen sagt dette til nav? Da er det naturlig at de ønsker dokumentasjon. Hvorfor ikke bare holde kjeft? Denne personen har fortalt deg dette?
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #16 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det har ingenting å si at man er uføretrygdet og har samboer, unntatt hvis personen har minstesats. https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/kontakt-nav/oversikt-over-satser/minste-arlig-ytelse-for-uforetrygdede_kap For de med minstesats er det andre regler enn for alle andre uføretrygdede. For meg, som ikke har minstesats men en "normal" uføretrygd, så spiller det ingen rolle for NAV om jeg har samboer eller ei. Anonymkode: d91bc...0da Han får minstesats og samboer "leier" har jobb. Så dette er vel rett å si i fra om? Ser det står om en del penger Anonymkode: e65d9...32d
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #17 Skrevet 14. november 2021 laPistola skrev (1 minutt siden): Hvorfor har personen sagt dette til nav? Da er det naturlig at de ønsker dokumentasjon. Hvorfor ikke bare holde kjeft? Denne personen har fortalt deg dette? Har ikke sagt jeg skal si noe , jeg bare lurer på om jeg burde . Har hørt det kan være straffbart å ikke gi ut slik informasjon Anonymkode: e65d9...32d
Gjest laPistola Skrevet 14. november 2021 #18 Skrevet 14. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har ikke sagt jeg skal si noe , jeg bare lurer på om jeg burde . Har hørt det kan være straffbart å ikke gi ut slik informasjon Anonymkode: e65d9...32d Var ikke det jeg spurte om. Hvis du er sikker i din sak og har bevis så si ifra. Du blir neppe straffet om du lar være.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #19 Skrevet 14. november 2021 Er ikke en type ting man går rundt og sier til alle og enhver, så regner med at det er noe han har sagt til deg i konfidensialitet fordi han stoler på deg. Da ville jeg isåfall følt meg som en jævla dårlig venn hvis jeg rapporterte det inn til myndighetene. Men folk er forskjellige. Anonymkode: 8065c...ca8
AnonymBruker Skrevet 14. november 2021 #20 Skrevet 14. november 2021 Jeg ville meldt ifra for å lette på min egen samvittighet. Anonymkode: 782cf...1f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå